Gå til innhold

Tips til første bilkjøp


FrkSunshine

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok lappen i voksen alder og min første bil er en Suzuki Swift. Valget falt på den siden den har 4 hjulstrekk, konestørrelse og det er greit med plass. Har hatt den i 5 år og har aldri hatt noen problemer. Suzuki S-cross blir min neste bil:) 

Anonymkode: 34db0...16b

Takk for tipset! 😊 Har ikke vurdert Suzuki enda, så takk. Skal se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, tdm900 skrev:

For å rette opp det tullet fra Dodge, så er det en 1,6l motor i Mazda3, som dominerer. Fant og en test på de, og etter hva jeg leste på pluss siden var det en pålitelig bil.

Takk 😄😉 

Jeg er litt skeptisk til Mazda da jeg hører litt forskjellig. Men så en fin Mazda 3 på finn. https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68643605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrkSunshine skrev:

Takk 😄😉 

Jeg er litt skeptisk til Mazda da jeg hører litt forskjellig. Men så en fin Mazda 3 på finn. https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68643605

Ser ok ut denne, men den har vel parikkelfilter siden det er en diesel, og da må du tenke litt på hvor langt du kjører. Korte turer så tetter det seg, og du må kjøre gjennom en liten prosedyre for å få det i orden igjen. Lengre turer hver dag er det ikke noe problem. Det gjelder alle dieselmotorer, i alle biler med partikkelfilter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrkSunshine skrev:

Er Skoda en grei bil? 

Billig for en stasjonsvogn å være! Eneste jeg ser er at den har gått over 200 000 km og da blir jeg litt usikker. Forstår det sånn at biler som har gått langt har større sjanse for å pådra seg store slitasjeskader, og det kan bli dyrt for lommeboken.

 

Skoda er greie biler de, men ikke spesielt i den årsklassen/perioden. Nå var vel jeg såpass ung på den tiden, men det jeg husker var motorproblemer, registerreim, girkassen. Vi hadde vel bilen til 70k km, og etter det gadd ikke pappa mer. Skal du kjøpe deg ny bil innen for 150 000, så se ettr lav km, er du heldig og kjøper brukt, er det fullt mulig det forsatt er garanti fra forhandler igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FrkSunshine skrev:

Jeg er så lite inne på bil at jeg egentlig ikke skjønner hva du mener, beklager. Mener du at 1,3 l Mazdaene ikke holder mer enn 150 000 km? 

Det er jeg som er trådstarter. Trengte noen råd om hvilken bil som er fin å starte med for en som er i gang med å ta lappen i godt voksen alder. Jeg vurderte selv Mazda 3 fordi jeg liker utseendet på dem! 😄 Men kjøper ikke en bil som ikke holder mål  😉

Den 1,3 literen er ein wankelmotor og det er ein heilt annan konstruksjon enn ein stempelmotor. Denne wankelmotoren fekk du kun i Rx7 og Rx8.

Alle wankelmotorer har dårleg rykte på seg. Og må overhales oftere enn ein vanleg stempelmotor. Slitasje på blokk og rotor. Men dei tåler høgt turtall og skal kjøres på høgare turtall etter å ha nådd driftstemperatur. Må holde 3000 rpm når tenninga skrus av, da er den lettere å starte neste gang.

 

1,8 bensin på 125 hk ser det ut som at Mazda 3 ikkje blei levert med, men du fekk den i mx5, 5 og 6 blandt anna. 2.0 bensin er det beste valget, det er ein mykje bedre motor.

Prøv å finne ein Mazda 3 mps, eller Mazda 3 2,3.

Viss du vil ha Rx8 gå for andre generasjonen, den har betre smøresystem enn forgjengeren. Og les servicehistorikken nøye.

Ha penger til å skifte motor eller overhaling.

http://broom.tv2.no/underholdning/broom/mazda/rx-8/2003-2009/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 den 20.41, FrkSunshine skrev:

Synes også Mazda er pen til å være relativt billig, men er det et okei bilmerke?! 

Mazda er et fantastisk merke. 3eren er den beste bilen i golfklassen, med et velbalansert chassis, CX5 er best i sin klasse. 6eren er av mange ansett som startskuddet for bedre design blant økonomibiler, og den er råpen i mine øyne den dagen i dag.

Merket har dog en akilleshæl: De slet i mange år med kraftig, kraftig rust. Spesielt biler fra midten av 2000-tallet er berørt. 5ere jeg har sett var opprustet etter 7-8 år. Det holder bruktprisene nede; men finn en god bil, og du er trygg. Mekanisk veldig gode biler, og "Skyactive" bensinmotorene er kraftige og miljøvennlige.

Anonymkode: 730f2...89a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ford Fiesta er en super begynnerbil. Jeg syns den er fin å kjøre, men den har ikke plass til så mye bagasje. Men det er plass til barnevogn faktisk! Da jeg kjøpte min var den fire år gammel og hadde gått 70 000 km. Betalte vel 100 000 kr omtrent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...