Gå til innhold

Tips til første bilkjøp


FrkSunshine

Anbefalte innlegg

Hei dere, 

Jeg skal straks begynne på lappen nå i godt voksen alder. Har altså rundet 30 for et par år siden.

Jeg har et barn på 4 år. Samboer har bil. Det er en større bil. Firehjulstrekk med automatgir. Vurderer å kjøpe egen bil til meg som jeg kan øvelseskjøre i, og som har manuelt gir.

Jeg trenger en sikker og komfortabel bruktbil med fem seter. Ikke for stor, men plass til noe bagasje. En fin bil er å foretrekke 😁 Aner ikke hva som er best av bensin, diesel eller hybridmotor... Fint om bilen har abs-bremser da. 

Hvis du har et godt råd til meg i forhold til valg av bil -setter jeg stor pris på det. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ta det siste først, du skal langt tilbake i tid for å finne bil som ikke har ABS. Ellers er utvalget stort av bra biler, som er fine. Det er mer lommeboka som setter en stopper. Og med manuelt gir er det mye å velge i. 

Hybrid kan du glemme om du ikke vil ha en halv gang mer på service utgifter. Verkstedene tar seg mer betalt for å ta en "helsesjekk" av den elektriske delen på hybrid, det være seg ladbar eller som Toyota har av Auris og Prius.

Bare et eksempel https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92530579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange meninger om hva som er den beste bilen, og hva som føles godt å kjøre. Jeg personlig er veldig glad i VW Golf eller Volvo, men det er i grunn hovedsakelig fordi det er noe jeg både har øvelseskjørt med, og oppvokst med. Selv har jeg en Golf som jeg er svært fornøyd med, og hvor jeg føler meg relativt trygg når jeg suser rundt. Når det kommer til bensin, diesel og hybrid så må nesten se på hva du skal bruke bilen til, er det mye langkjøring eller korte turer? 

Jeg har selv valgt diesel, men igjen, jeg kjører langt og mye, og dermed vil jeg jo "vinneren" fordi en nyere dieselbil bruker svært lite på mila ved økonomisk kjøring. I kø og korte turer derimot, ville jeg heller ha valgt en bensin. Bor du derimot i en av disse miljøbyene kan det være greit å tenke på utgifter på hybrid/EL veier opp for alt av gratiskjøring og "nesten gratis" energi. 

Søsteren min og samboeren hennes har en BMW hybrid som de er svært fornøyde med, men den er dog leaset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tdm900 skrev:

For å ta det siste først, du skal langt tilbake i tid for å finne bil som ikke har ABS. Ellers er utvalget stort av bra biler, som er fine. Det er mer lommeboka som setter en stopper. Og med manuelt gir er det mye å velge i. 

Hybrid kan du glemme om du ikke vil ha en halv gang mer på service utgifter. Verkstedene tar seg mer betalt for å ta en "helsesjekk" av den elektriske delen på hybrid, det være seg ladbar eller som Toyota har av Auris og Prius.

Bare et eksempel https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92530579

Bra at nye biler har ABS! 😄 Jeg vet ikke hvor høyt jeg vil gå i pris enda. Tenker litt. Kommer til å bruke mye penger på å ta førerkortet, så billig er bra, men bilen skal jo funke. Dessuten blir jo fort en billig bil dyr i lengden hvis det er mye problemer med den. Jeg tror jeg maks vil ut med 150 000 kr for bil. 

Takk for et godt eksempel! 😊 

Jeg har inntrykk av at VW og Toyota er til å stole på. 

Synes også Mazda er pen til å være relativt billig, men er det et okei bilmerke?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, dillyduzit skrev:

Det er nok mange meninger om hva som er den beste bilen, og hva som føles godt å kjøre. Jeg personlig er veldig glad i VW Golf eller Volvo, men det er i grunn hovedsakelig fordi det er noe jeg både har øvelseskjørt med, og oppvokst med. Selv har jeg en Golf som jeg er svært fornøyd med, og hvor jeg føler meg relativt trygg når jeg suser rundt. Når det kommer til bensin, diesel og hybrid så må nesten se på hva du skal bruke bilen til, er det mye langkjøring eller korte turer? 

Jeg har selv valgt diesel, men igjen, jeg kjører langt og mye, og dermed vil jeg jo "vinneren" fordi en nyere dieselbil bruker svært lite på mila ved økonomisk kjøring. I kø og korte turer derimot, ville jeg heller ha valgt en bensin. Bor du derimot i en av disse miljøbyene kan det være greit å tenke på utgifter på hybrid/EL veier opp for alt av gratiskjøring og "nesten gratis" energi. 

Søsteren min og samboeren hennes har en BMW hybrid som de er svært fornøyde med, men den er dog leaset. 

Takk for rådet 😊 Liker godt størrelsen på Golf og Polo, særlig med tanke på parkering. 😉

Jeg skal kanskje kjøre langt en til to ganger i måneden. Foreldrene mine på 2 timer unna, og forventer nok at jeg besøker dem oftere når jeg kan kjøre selv. Ellers blir det mest småturer.

Er litt usikker på om jeg egentlig vil ha el-bil til å begynne med. Selv tanken på at den plutselig må lades og det ikke er flust i ladestasjoner der jeg bor, det stresser meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrkSunshine skrev:

Takk for rådet 😊 Liker godt størrelsen på Golf og Polo, særlig med tanke på parkering. 😉

Jeg skal kanskje kjøre langt en til to ganger i måneden. Foreldrene mine på 2 timer unna, og forventer nok at jeg besøker dem oftere når jeg kan kjøre selv. Ellers blir det mest småturer.

Er litt usikker på om jeg egentlig vil ha el-bil til å begynne med. Selv tanken på at den plutselig må lades og det ikke er flust i ladestasjoner der jeg bor, det stresser meg.

 

Nå bunner det i min usikkerhet, men polo på høyhastighetsvei, og spesielt dersom du velger en liten motor kan det fort bli litt. trått. Joda, polo er en fin bil, men vil du ha litt plass uten å virke som du sitter i en svært liten bil, ville jeg heller sett på en golf. Hva det blir av diesel og bensin må du nesten se på selv, men som nevnt, på langkjøring vinner du på diesel og taper på bensin, småkjøring omvendt. Nå har jo drivstoffprisene steget litt, men dieselprisen holder seg hvertfall innenfor et godt nivå på søndager og mandagsmorgen, så man ikke blir fullstendig robbet. 

Også blir det jo selvfølgelig hva man er vandt med å kjøre med, noen klarer å justere seg fort over, mens andre syntes det å gå fra en bensin til diesel er noe tyngre. Jeg er oppvokst med manuel diesel og auto bensin, og sitter i dag med manuel diesel fordi det er det jeg finner mest komfortabelt å kjøre med. Så slike ting er også greit å se på. Det er mulig å prøvekjøre biler, så om du har mulighet til det, gjør det. Både i saktegående soner og gjerne høyhastighet, da vil du få et overblikk over hvordan bilen vil oppføre seg, og hvor trygg du føler deg bak rattet. 

Så kan jeg jo legge til; det er fullstendig nervepirrende å ha sin egen første bil rett etter å ha fått lappen i hånda, men husk å planlegg situasjoner før de skjer, skjer A så kan du bruke B som en utvei. Bli trygg, vet hva du holder på med, så blir det ikke så skummelt. (Generelt tips til kjøring altså, siden du er i prosessen med lappen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, FrkSunshine skrev:

Bra at nye biler har ABS! 😄 Jeg vet ikke hvor høyt jeg vil gå i pris enda. Tenker litt. Kommer til å bruke mye penger på å ta førerkortet, så billig er bra, men bilen skal jo funke. Dessuten blir jo fort en billig bil dyr i lengden hvis det er mye problemer med den. Jeg tror jeg maks vil ut med 150 000 kr for bil. 

Takk for et godt eksempel! 😊 

Jeg har inntrykk av at VW og Toyota er til å stole på. 

Synes også Mazda er pen til å være relativt billig, men er det et okei bilmerke?! 

Mazda er ikke noe dårlig merke det heller. Du har Mazda3, eller hva den heter nå som jeg tror er en grei bil. Og så vidt jeg vet er Mazda produsert i Japan, og det er ikke alle "japanere" lengre. De produseres i Europa med dertilhørende feil som dukker opp :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, dillyduzit skrev:

Nå bunner det i min usikkerhet, men polo på høyhastighetsvei, og spesielt dersom du velger en liten motor kan det fort bli litt. trått. Joda, polo er en fin bil, men vil du ha litt plass uten å virke som du sitter i en svært liten bil, ville jeg heller sett på en golf. Hva det blir av diesel og bensin må du nesten se på selv, men som nevnt, på langkjøring vinner du på diesel og taper på bensin, småkjøring omvendt. Nå har jo drivstoffprisene steget litt, men dieselprisen holder seg hvertfall innenfor et godt nivå på søndager og mandagsmorgen, så man ikke blir fullstendig robbet. 

Også blir det jo selvfølgelig hva man er vandt med å kjøre med, noen klarer å justere seg fort over, mens andre syntes det å gå fra en bensin til diesel er noe tyngre. Jeg er oppvokst med manuel diesel og auto bensin, og sitter i dag med manuel diesel fordi det er det jeg finner mest komfortabelt å kjøre med. Så slike ting er også greit å se på. Det er mulig å prøvekjøre biler, så om du har mulighet til det, gjør det. Både i saktegående soner og gjerne høyhastighet, da vil du få et overblikk over hvordan bilen vil oppføre seg, og hvor trygg du føler deg bak rattet. 

Så kan jeg jo legge til; det er fullstendig nervepirrende å ha sin egen første bil rett etter å ha fått lappen i hånda, men husk å planlegg situasjoner før de skjer, skjer A så kan du bruke B som en utvei. Bli trygg, vet hva du holder på med, så blir det ikke så skummelt. (Generelt tips til kjøring altså, siden du er i prosessen med lappen) 

Du sier noe der. VW Polo er i minste laget og kan muligens bli ukomfortabel på litt lengre turer. Golf er nok et bedre alternativ.

Jeg må nok først kjøre en del privat før jeg våger å prøvekjøre en bil fra forhandler. Men skjønner at det er lurt å gjøre det.

Takk for tips. Jeg har tatt kjøretimer for mer enn 10 år siden, så sluttet jeg... Denne gangen har jeg faktisk ikke noe valg. Nå må jeg få tatt lappen, uansett hva det koster. Det blir fint etterhvert å være uavhengig av andre 😊 Gleder meg til jeg er så rutinert at det ikke er skummelt å kjøre lenger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FrkSunshine skrev:

Du sier noe der. VW Polo er i minste laget og kan muligens bli ukomfortabel på litt lengre turer. Golf er nok et bedre alternativ.

Jeg må nok først kjøre en del privat før jeg våger å prøvekjøre en bil fra forhandler. Men skjønner at det er lurt å gjøre det.

Takk for tips. Jeg har tatt kjøretimer for mer enn 10 år siden, så sluttet jeg... Denne gangen har jeg faktisk ikke noe valg. Nå må jeg få tatt lappen, uansett hva det koster. Det blir fint etterhvert å være uavhengig av andre 😊 Gleder meg til jeg er så rutinert at det ikke er skummelt å kjøre lenger.

 

 

Da har du hvertfall en plan, virker det som. Og forhåpentligvis så kommer det nok flere innom her og kan anbefale andre type biler. 

Når det kommer til kjøring så vil du alltid være litt nervøs, sånn er det bare, men husk at jo mer du kjører, jo mindre skummelt blir det. Du må også tenke på at det skal være litt skummelt å kjøre, ikke for deg, men hva alle andre gjør. Du må bare huske å planlegge slik at du vet nøyaktig hva du må gjøre, dersom du ender opp i en farlig situasjon. Men ellers, bilkjøring er gøy, og det er det viktigste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, FrkSunshine skrev:

Du sier noe der. VW Polo er i minste laget og kan muligens bli ukomfortabel på litt lengre turer. Golf er nok et bedre alternativ.

Jeg må nok først kjøre en del privat før jeg våger å prøvekjøre en bil fra forhandler. Men skjønner at det er lurt å gjøre det.

Takk for tips. Jeg har tatt kjøretimer for mer enn 10 år siden, så sluttet jeg... Denne gangen har jeg faktisk ikke noe valg. Nå må jeg få tatt lappen, uansett hva det koster. Det blir fint etterhvert å være uavhengig av andre 😊 Gleder meg til jeg er så rutinert at det ikke er skummelt å kjøre lenger.

 

Er enig i at Polo kan bli litt liten, gå for Golfen du :) Den jeg sendte link til var forresten en Golf Pluss. Tror de er litt rimeligere enn den ordinære Golfen, siden den ikke er den mest populære.

Du må bare sørge for å få kjørt mye privat, få mengdetrening så går det nok bra ;) Og ikke la deg stresse av alle "smartingene" i trafikken. Langt fra alle kan trafikkreglene. Og vær obs på at ikke alle overholder vikeplikt når de har en hindring på sin side, de legger seg ut og kjører forbi fort vekk selv om det kommer biler i mot :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Polo er liten om man er fem voksne pluss bagasje, for en voksen og et barn er den mer enn stor nok. Skal man kjøre litt lengre enn til og fra jobb og butikken kan det jo være greit å ikke kjøpe den slappeste minste motoren....Den minste motoren bruker ikke alltid minst bensin, for de må gjerne jobbe hardere og da renner det raskere igjennom. 

For 150.000 kan du få en 2014-2015modell med 18 mnd garanti og under 50.000 på telleren med 90 hk. 

Anonymkode: 1a87d...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

Mazda er ikke noe dårlig merke det heller. Du har Mazda3, eller hva den heter nå som jeg tror er en grei bil. Og så vidt jeg vet er Mazda produsert i Japan, og det er ikke alle "japanere" lengre. De produseres i Europa med dertilhørende feil som dukker opp :) 

Mazda hadde litt medfødt oljeforbruk frå fabrikken på 1,8 bensin som også blei brukt i Ford Focus og Mondeo, Volvo C30, S40 og V50.

1,3 literen har eg lest må overhales ca ved 150 000 km. Og så må denne motoren stoppes ved å skru av tenninga når du holder 3000 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dodge skrev:

Mazda hadde litt medfødt oljeforbruk frå fabrikken på 1,8 bensin som også blei brukt i Ford Focus og Mondeo, Volvo C30, S40 og V50.

1,3 literen har eg lest må overhales ca ved 150 000 km. Og så må denne motoren stoppes ved å skru av tenninga når du holder 3000 rpm.

Er ikke jeg som skal kjøpe bil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, tdm900 skrev:

Er ikke jeg som skal kjøpe bil.....

Viste det, du hadde ikkje trengt å starte ein slik tråd.

Me veit kva me vil ha, elller kva me ikkje vil ha.

Rx7 og Rx8 er fine og gode biler for det, men wankelmotoren har litt dårlig rykte på seg. Men dei må kjøre med høgare turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke er det jeg som starta den heller! Og de modellene du kommer med har jeg ikke nevnt heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Dodge skrev:

Mazda hadde litt medfødt oljeforbruk frå fabrikken på 1,8 bensin som også blei brukt i Ford Focus og Mondeo, Volvo C30, S40 og V50.

1,3 literen har eg lest må overhales ca ved 150 000 km. Og så må denne motoren stoppes ved å skru av tenninga når du holder 3000 rpm.

Jeg er så lite inne på bil at jeg egentlig ikke skjønner hva du mener, beklager. Mener du at 1,3 l Mazdaene ikke holder mer enn 150 000 km? 

1 time siden, Dodge skrev:

Viste det, du hadde ikkje trengt å starte ein slik tråd.

Me veit kva me vil ha, elller kva me ikkje vil ha.

Rx7 og Rx8 er fine og gode biler for det, men wankelmotoren har litt dårlig rykte på seg. Men dei må kjøre med høgare turtall.

Det er jeg som er trådstarter. Trengte noen råd om hvilken bil som er fin å starte med for en som er i gang med å ta lappen i godt voksen alder. Jeg vurderte selv Mazda 3 fordi jeg liker utseendet på dem! 😄 Men kjøper ikke en bil som ikke holder mål  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok lappen i voksen alder og min første bil er en Suzuki Swift. Valget falt på den siden den har 4 hjulstrekk, konestørrelse og det er greit med plass. Har hatt den i 5 år og har aldri hatt noen problemer. Suzuki S-cross blir min neste bil:) 

Anonymkode: 34db0...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, FrkSunshine skrev:

Jeg er så lite inne på bil at jeg egentlig ikke skjønner hva du mener, beklager. Mener du at 1,3 l Mazdaene ikke holder mer enn 150 000 km? 

Det er jeg som er trådstarter. Trengte noen råd om hvilken bil som er fin å starte med for en som er i gang med å ta lappen i godt voksen alder. Jeg vurderte selv Mazda 3 fordi jeg liker utseendet på dem! 😄 Men kjøper ikke en bil som ikke holder mål  😉

For å rette opp det tullet fra Dodge, så er det en 1,6l motor i Mazda3, som dominerer. Fant og en test på de, og etter hva jeg leste på pluss siden var det en pålitelig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er Skoda en grei bil? 

Billig for en stasjonsvogn å være! Eneste jeg ser er at den har gått over 200 000 km og da blir jeg litt usikker. Forstår det sånn at biler som har gått langt har større sjanse for å pådra seg store slitasjeskader, og det kan bli dyrt for lommeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...