Gå til innhold

Katten har blitt en drama queen!


Anjah

Anbefalte innlegg

Å, jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre lenger. Tror jeg har forsøkt alt.
Tidligere i vinter begynte katten å urinere på et bestemt sted når hun syntes kattedoen var for skitten. Vi tok hintet, og begynte å rengjøre doen hennes oftere. Men nå har det blitt slik at det ikke kan være en eneste bæsj i doen hennes før hun urinererer et annet sted. Det er kjempeslitsomt. Jeg sjekker nå toalettet hennes 3 ganger daglig, men det er likevel umulig å synkronisere sjekken i forhold til når katten faktisk må på do. Jeg har flyttet kattedoen til det aktuelle urineringsstedet. Det hjalp ikke. Da tisset hun på teppet et annet sted. Jeg tror også jeg har forsøkt alle kattesandtyper som finnes. Dette er kjempeslitsomt. Og frustrerende. Har noen et godt råd å komme med? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men tror dere det kan funke her, da? Med flere doer, altså? Problemet oppstår så fort det ligger en bæsj i doen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anjah skrev:

Men tror dere det kan funke her, da? Med flere doer, altså? Problemet oppstår så fort det ligger en bæsj i doen.

Når det er flere doer så kan katten mulighet til å gå på do et annet sted. Skader ikke å prøve :) mange må ha flere doer i huset

Anonymkode: 38835...a7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere doer :Nikke:

kan også prøve å bytte kattesand, men hvis du har stort nok hus, kunne du sikkert hatt et lite do til :).

Anonymkode: db735...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg får kjøpe en do til, da. Så får vi se om det funker! Oppdatering følger neste uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo håpe at problemet er at hun vil tisse i en kasse og bæsje i en annen :P

Anonymkode: c0f4e...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 katter og da 2 doer. Men de bruker den ene til vått og den andre til tørt. Kanskje noe for deg å?

Anonymkode: 7348d...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 den 8.09, Anjah skrev:

Å, jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre lenger. Tror jeg har forsøkt alt.
Tidligere i vinter begynte katten å urinere på et bestemt sted når hun syntes kattedoen var for skitten. Vi tok hintet, og begynte å rengjøre doen hennes oftere. Men nå har det blitt slik at det ikke kan være en eneste bæsj i doen hennes før hun urinererer et annet sted. Det er kjempeslitsomt. Jeg sjekker nå toalettet hennes 3 ganger daglig, men det er likevel umulig å synkronisere sjekken i forhold til når katten faktisk må på do. Jeg har flyttet kattedoen til det aktuelle urineringsstedet. Det hjalp ikke. Da tisset hun på teppet et annet sted. Jeg tror også jeg har forsøkt alle kattesandtyper som finnes. Dette er kjempeslitsomt. Og frustrerende. Har noen et godt råd å komme med? ?

Er katten kastrert? Ta henne med til en veterinærsjekk, UVI fører ofte til at de tisser andre steder enn i doen... 

Anonymkode: 67d38...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en katt endrer adferd kan det tyde på sykdom. Du burde ta katten til dyrlegen for en sjekk, og kanskje få litt råd også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veterinær med blodprøve og urinprøve.

Gamlepus ble "dramaqueen" og tisset utenfor doen så snart den hadde blitt brukt én gang, før vi innså at hun hadde fått uvi. Uvi hos katter er heller ikke vanlig, men ofte et symptom på nyretrøbbel.
Gamlepus ble diagnosert med nyresvikt i stadium 2 for to år siden.
Så ring veterinæren så snart du kan og be om en time.

Endret av Minya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.3.2017 den 12.14, Anjah skrev:

Ok, jeg får kjøpe en do til, da. Så får vi se om det funker! Oppdatering følger neste uke ;)

Hvordan går det med katten din? :ninuskapus:

Anonymkode: 2a565...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Ekstra kattedo ble kjøpt forrige tirsdag, og her har det faktisk gått veldig bra denne uken! Ikke en eneste gang har jeg vært nødt til å vaske kattetiss fra teppene eller hjørnene. Så jeg må bare innrømme at jeg tror ekstra do har funket! :nori:
Det kan nesten virke som om det er et eller annet med den gamle hun ikke har likt, for alt "drama-katten" har gjort fra seg denne uka, har havnet i den nye kattedoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten har forresten ikke UVI-trøbbel nå. Men hun har hatt det ved noen anledninger tidligere, så jeg har begynt å kjenne igjen signalene når hun får det. Jeg begynte med spesialfor fra veterinæren i fjor vinter, og det har hjulpet veldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun får en ny runde uvi igjen, ville jeg bedt om utredning for nyretrøbbel. Det trenger ikke være nyresvikt enda, og taes det tidlig, kan pus medisineres og dietteres tilbake til helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...