Gå til innhold

Ulyd (?) på dieselmotor


dillyduzit

Anbefalte innlegg

Joda, jeg har ringt pappa som er sakkyndig og skal sjekke hvordan det høres ut i morgen, er det likedan så bærer det rett på verksted. 

Bilen ble kjørt i ca 5timer sammenhengende, og først ved de siste 10 minuttene kom lyden. Dere fleste vet jo hvordan en dieselmotor høres ut, litt dyp "buldrene" lyd ved gassing. Derimot nå så ble det nesten som en kattepus som ikke hadde fått kos, dvs, en relativt høy og "lys" lyd, men forsatt i diesel..lyden om det gir noe mening. 

Jeg ´ække sånn veldig bilkyndig, jeg vet hva som er hva, og jeg vet hva de forskjellige varsellampene er, kan skifte dekk osv. Men tingen er; ingen varsellampe. 

Er det jeg som er paranoid, eller sitter jeg med et problem her nå? 

Golf 2012 105hk 1,6L diesel. 

Også dere, ikke kjeft på meg, jeg er bare en kvinne trossalt ;)

pappa er BILkyndig, ikke sakkyndig. Ja, jeg er litt sliten. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, dillyduzit skrev:

Joda, jeg har ringt pappa som er sakkyndig og skal sjekke hvordan det høres ut i morgen, er det likedan så bærer det rett på verksted. 

Bilen ble kjørt i ca 5timer sammenhengende, og først ved de siste 10 minuttene kom lyden. Dere fleste vet jo hvordan en dieselmotor høres ut, litt dyp "buldrene" lyd ved gassing. Derimot nå så ble det nesten som en kattepus som ikke hadde fått kos, dvs, en relativt høy og "lys" lyd, men forsatt i diesel..lyden om det gir noe mening. 

Jeg ´ække sånn veldig bilkyndig, jeg vet hva som er hva, og jeg vet hva de forskjellige varsellampene er, kan skifte dekk osv. Men tingen er; ingen varsellampe. 

Er det jeg som er paranoid, eller sitter jeg med et problem her nå? 

Golf 2012 105hk 1,6L diesel. 

Også dere, ikke kjeft på meg, jeg er bare en kvinne trossalt ;)

Ingen varsellamper, og lyden du hørte fulgte motoren, det kan være dieselpumpa i værste fall. Er ikke den helt med så kan det nok endre karakter. Har ikke opplevd det selv....enda. Men, det er ikke lett å si hva det kan være etter en beskrivelse, noe anna å høre lyden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tdm900 skrev:

Ingen varsellamper, og lyden du hørte fulgte motoren, det kan være dieselpumpa i værste fall. Er ikke den helt med så kan det nok endre karakter. Har ikke opplevd det selv....enda. Men, det er ikke lett å si hva det kan være etter en beskrivelse, noe anna å høre lyden ;) 

Jeg har forsåvidt video av lyden, men da høres det jo 100 ganger verre ut, motoren faller fra hverandre, jeg stopper i første pg hopper meg videre i 2 type lyd (som jeg ikke gjør, haha) 

nei jeg får sjekke i morgen, veldig tidlig for problemer syntes jeg, den har trossalt bare gått 61000, oljen så fin ut før jeg kjørte på tirsdag så tviler på at det er den. 

Men når det går fra "tøffere enn toget" til "kattepus som ikke får kos hyl" blir jeg noe bekymret ja. Kan være greit å nevne at lyden er normal opp til 1200 om, først ved 1500 kommer det lysere lyd og ved 2000 er lyden normal igjen (ish) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har vindusspylervæske?

Anonymkode: cc27d...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drar den normalt, da?

Anonymkode: 07bb8...0cf

Drar normalt 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket om du har vindusspylervæske?

Anonymkode: cc27d...5c0

Fylte på tirsdag, så noen liter igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, dillyduzit skrev:

Jeg har forsåvidt video av lyden, men da høres det jo 100 ganger verre ut, motoren faller fra hverandre, jeg stopper i første pg hopper meg videre i 2 type lyd (som jeg ikke gjør, haha) 

nei jeg får sjekke i morgen, veldig tidlig for problemer syntes jeg, den har trossalt bare gått 61000, oljen så fin ut før jeg kjørte på tirsdag så tviler på at det er den. 

Men når det går fra "tøffere enn toget" til "kattepus som ikke får kos hyl" blir jeg noe bekymret ja. Kan være greit å nevne at lyden er normal opp til 1200 om, først ved 1500 kommer det lysere lyd og ved 2000 er lyden normal igjen (ish) 

Når den ikke har gått mer, er det et lite mysterium. Og om oljeskift har vært gjort i rett tid er det enda større mysterie. Men de finner det nok ut på verkstedet, ikke sikkert det er mer enn en liten filleting...lov å håpe😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, tdm900 skrev:

Når den ikke har gått mer, er det et lite mysterium. Og om oljeskift har vært gjort i rett tid er det enda større mysterie. Men de finner det nok ut på verkstedet, ikke sikkert det er mer enn en liten filleting...lov å håpe😜

 
 

Om lyden er der enda i dag ringer jeg verksted, (u)heldigvis så skal den jo uansett på eu-kontroll neste uke så om verkstedet ikke finner noe problem, kanskje EUkontrollen gjør det? :fnise: Edit: Oljeskift på forrige service for ca 9mnd siden, bilen skal inn på service igjen i ca juni/juli. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte bensin på diselen en gang. Da kom det også noen fine lyder... Og en fin regning fra verkstedet etterpå :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, anneh95 skrev:

Jeg fylte bensin på diselen en gang. Da kom det også noen fine lyder... Og en fin regning fra verkstedet etterpå :D

Du vet du kan sette på et tanklokk på dieselpåfyllinga så det ikke skjer?😜Har holdt på å gjort det omvendt på mc'n en gang😂😂😂Men der er det et trangt hull da🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, anneh95 skrev:

Jeg fylte bensin på diselen en gang. Da kom det også noen fine lyder... Og en fin regning fra verkstedet etterpå :D

 

Bilen har gått fint 10+ timer med dieselen som jeg fylte på mandag, så tviler på at jeg klarte å fylle bensin. Haha, men pappa klarte å gjøre det samme som deg, så dobbelsjekker alltid; svart pumpe? Ja? Diesel? Står det på? Ja? Fyll. 

-

Her kommer jeg med mer info, sånn går det når man oppretter noe i en tåke av "jeg trenger søvn!" 

Nå skal det sies, bilen ble kjørt i 5 timer i strekk med noen små pauser innimellom, men når jeg parkerte bilen for kvelden så luktet det.. varmt ved bakre venstre hjul, om det bare er fordi eksospotta som var varm eller om det er normalt er jo en annen ting. Helt ærlig, det å lukte på ting gjør jeg ikke svært ofte, men merket en litt sterkere lukt enn vanlig. Bilen går jo såpass ofte på langkjøring og på høyt turtall (5gir, 120 - automatisk høyt) så tenker jo at ting brenner seg jo rent på disse turene. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fylt for mye olje?

Anonymkode: cc27d...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fylt for mye olje?

Anonymkode: cc27d...5c0

 

Har ikke fylt noe olje, peilet på tirsdag morgning, da lå det på halv stang ( ----___-____-----) 

Kan jo selvfølgelig sjekke før jeg skal ut å kjøre etterpå (for å teste), men tviler på at den plutselig har sugd seg til såpass mye på så kort tid. Merk; Dette kom de siste 10 minuttene av den 5 timers lange turen. 

Et longshot her nå; Det kan ikke dukke opp slikt dersom det var kø i begynnelsen av den turen? Køen tok meg ca en time fra Nydalen til Asker, med både full stopp og 4.gir kjøring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, dillyduzit skrev:

Bilen har gått fint 10+ timer med dieselen som jeg fylte på mandag, så tviler på at jeg klarte å fylle bensin. Haha, men pappa klarte å gjøre det samme som deg, så dobbelsjekker alltid; svart pumpe? Ja? Diesel? Står det på? Ja? Fyll. 

-

Her kommer jeg med mer info, sånn går det når man oppretter noe i en tåke av "jeg trenger søvn!" 

Nå skal det sies, bilen ble kjørt i 5 timer i strekk med noen små pauser innimellom, men når jeg parkerte bilen for kvelden så luktet det.. varmt ved bakre venstre hjul, om det bare er fordi eksospotta som var varm eller om det er normalt er jo en annen ting. Helt ærlig, det å lukte på ting gjør jeg ikke svært ofte, men merket en litt sterkere lukt enn vanlig. Bilen går jo såpass ofte på langkjøring og på høyt turtall (5gir, 120 - automatisk høyt) så tenker jo at ting brenner seg jo rent på disse turene. 

Bremseklosser som ligger på, det kan det lukte av om du snuser med en gang du stopper. Det kan og lage lyd. Men kan og være hjullager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 skrev:

Bremseklosser som ligger på, det kan det lukte av om du snuser med en gang du stopper. Det kan og lage lyd. Men kan og være hjullager

 

Bremsen ble holdt inne i noen minutter (slakk bakke) for å slippe av samboeren før bilen ble parkert. Nei dette er sært, hadde det vært en varsellampe så kunne man jo hvertfall vært trygg på at det faktisk er et problem. Spørsmålet er jo om man bare skal tenke; er det noe feil vil varselampen lyse, men da kan jo ting allerede være forsent. 

Jeg liker nok å tro at jeg er litt overparanoid når det gjelder akkurat denne bilen, simpelt fordi det er min første som jeg har kjøpt uten lån (150k) og at den faktisk,som nevnt, er min. Den forrige bilen jeg hadde var det jo bare et arvestykke som allerede nærmet seg 12 år (holdt riktig nok til 15) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, dillyduzit skrev:

Bremsen ble holdt inne i noen minutter (slakk bakke) for å slippe av samboeren før bilen ble parkert. Nei dette er sært, hadde det vært en varsellampe så kunne man jo hvertfall vært trygg på at det faktisk er et problem. Spørsmålet er jo om man bare skal tenke; er det noe feil vil varselampen lyse, men da kan jo ting allerede være forsent. 

Jeg liker nok å tro at jeg er litt overparanoid når det gjelder akkurat denne bilen, simpelt fordi det er min første som jeg har kjøpt uten lån (150k) og at den faktisk,som nevnt, er min. Den forrige bilen jeg hadde var det jo bare et arvestykke som allerede nærmet seg 12 år (holdt riktig nok til 15) 

Desverre, det er ingen varsellampe som lyser når klossene/stempler bak har satt seg fast i skitt eller rust. Har selv vært ute for dette, og kan oppdages om man tar en ekstra titt når hjul skiftes vår og høst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, tdm900 skrev:

Desverre, det er ingen varsellampe som lyser når klossene/stempler bak har satt seg fast i skitt eller rust. Har selv vært ute for dette, og kan oppdages om man tar en ekstra titt når hjul skiftes vår og høst

 
 
 

Det kan tenkes, veien inn til huset har ikke akkurat vært noe å ropa hurra for mtp gjørme og skitt. Skal sjekke godt når vi bytter til sommerdekk. 

 

EDIT: 

Var nå ute på kjøretur (og kjørte meg selvfølgelig vill ved et uhell, Tvedestrand.. skulle til Saltrød fra Tromøy) men lyden kommer hovedsakelig i 4.gir, men dog veldig mye mindre kraftig i dag. Bilen gikk fint, ingen problemer, så antar at det var pga varm motor i forhold til langkjøringen. Jeg som er paranoid. Uansett så er det EU kontroll om 2 uker, finner de noe da så er det greit. 

 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tdm900 skrev:

Bremseklosser som ligger på, det kan det lukte av om du snuser med en gang du stopper. Det kan og lage lyd. Men kan og være hjullager

Spørsmålet er om lyden følger turtallet på motoren eller ikke. Ligger en kalipper på vi lyden gjerne forsvinne når man bremser. 

Om lyden følger turtallet kan det være en reim, feks. 

Anonymkode: 72ca2...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er om lyden følger turtallet på motoren eller ikke. Ligger en kalipper på vi lyden gjerne forsvinne når man bremser. 

Om lyden følger turtallet kan det være en reim, feks. 

Anonymkode: 72ca2...a68

 

Lyden kom ved 1500, 1700-> ble lyden borte. Ingen lyd ved brems eller uten fot på gass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være turbo, en pumpe, en reim. Vanskelig å si når man ikke hører lyden selv. 

Anonymkode: 72ca2...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...