Gå til innhold

FNs tildeling av Israel til jødene.... I palestina WHY


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Midt oppi ei skuleoppgåve lurte eg på ein ting som eg ikkje Finn svar på på nettet eller i boka. I 1948 ble Israel tildelt jødene der hvor Palestina låg og d lenge hadde budd arabere. Når mora di tar fra deg ei av dine leikar, og gir det til lillebror, blir du jo sinna og vil ha han tilbake. KORLEIS KAN FN HA TENKT AT DETTE IKKJE SKO FØRE TIL KRIG? fordi for meg virka d som oppskriften på da. har ikkje tart noke side i saken, men eg lurer virkelig på dette. Hadde dei så dårlig samvittigheit for 2 vk at dei skulle gi jødene plaster på såret på bekostning av araberane som lenge hadde budd der?

Anonymkode: c2cf8...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke et tilfeldig valgt område. Dette er et området jødene mener er gitt de av gud i følge deres hellige bok toraen.

Der kan du se hvor galt av sted det kan gå når man blander religion og politikk. 

I tidligere tider var også religion er langt mer selvsagt del av verdenspolitikken. Det ser man bare på FNs menneskrettighetserklæring som er gjennomsyret av religion, nærmere bestemt de abrahamittiske.

Anonymkode: 9e269...eac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke et tilfeldig valgt område. Dette er et området jødene mener er gitt de av gud i følge deres hellige bok toraen.

Der kan du se hvor galt av sted det kan gå når man blander religion og politikk. 

I tidligere tider var også religion er langt mer selvsagt del av verdenspolitikken. Det ser man bare på FNs menneskrettighetserklæring som er gjennomsyret av religion, nærmere bestemt de abrahamittiske.

Anonymkode: 9e269...eac

Men det er jo veldig spesielt når de samme folkene som kritiserer muslimer for sin religion, religiøse klesplagg og whatnot samtidig er for at Israel skal få deler av et land som de ikke eier, kun pga en religiøs bok.

 

Anonymkode: 23061...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødene kommer opprinnelig fra Israel. De ble fordrevet derfra av romerne for 2 000 år siden. 

Jødene begynte å flytte tilbake til Israel på 1880-tallet, og i 1948 var det ganske mange jøder der. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til alle! eg er klar over at området ikkje var tilfeldig valgt. abraham ble lovet landet kor det fløyt av melk og honning av Gud osv... berre skjønner ikkje...

Men testosteron: engelskmennene kom til USA for fleire hundre år siden. om trump nå skulle kvitte seg med dei alle og plassere alle i f. eks London-området?? du skjønner vel at da hadde det blitt reaksjonar.

virker som om FN og britene berre ville kvitte seg med jødene og tenkte at midtøsten var akkurat passe langt unna

Anonymkode: c2cf8...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Testosteron skrev:

Jødene kommer opprinnelig fra Israel. De ble fordrevet derfra av romerne for 2 000 år siden. 

Jødene begynte å flytte tilbake til Israel på 1880-tallet, og i 1948 var det ganske mange jøder der. 

 

Litt sent å komme for å få tilbake landet etter 2000 år, vel.

Endret av slabbedask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fikk Israel fordi jødene styrte verden da, og styrer den forsatt i dag.

Anonymkode: 155c8...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 21.42, AnonymBruker skrev:

...

virker som om FN og britene berre ville kvitte seg med jødene og tenkte at midtøsten var akkurat passe langt unna

Anonymkode: c2cf8...776

Dette er nok ikke veldig langt fra fakta.

Vi liker å fremstille det som om Nazistene var alene om antisemittisme, men den var under sterk utvikling gjennom hele Europa opp i forkant av Andre verdenskrig.

Så England skulle tilbakeføre okkuperte områder til en tidligere motstander, og verden var ett sted med en mer aksept av nasjonal bevisthet; jeg vil bli overasket om det ikke var mange som tenkte at jøder i egen stat Israel er mindre jøder i London.

Og en strateg er bundet til å studere konfliktlinjene der nede å tenke: "Dette blir bråk, men det blir bråk langt utenfor vår interessesfære på mange mange år." Jeg nekter å tro at ikke grensetrekkingen i f.eks Syria ikke hadde en komponent av destabilisering i seg.

Det mest sannsynlige er dog det enkleste: Det ble ikke tenkt så veldig mye. Folkeforbundet og England var arrogant overbevist om at dette var noe som ville ordne seg ut til slutt, og de hadde gjordt det Gud hadde ment av dem: tegnet opp landene på kartet og gjort beslutningen og så fikk lokalbefolkningen innordne seg seg som de mindreverdige primitive de var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
7 minutter siden, Druid skrev:

Det mest sannsynlige er dog det enkleste: Det ble ikke tenkt så veldig mye. Folkeforbundet og England var arrogant overbevist om at dette var noe som ville ordne seg ut til slutt, og de hadde gjordt det Gud hadde ment av dem: tegnet opp landene på kartet og gjort beslutningen og så fikk lokalbefolkningen innordne seg seg som de mindreverdige primitive de var.

En universell årsak til så mange problemer i vår tid, og desverre sterkt fremtredende i vår fremtid. Kortsiktige løsninger, som er ufattelig lite gjennomtenkt, er altfor populært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 22.05, AnonymBruker skrev:

De fikk Israel fordi jødene styrte verden da, og styrer den forsatt i dag.

Anonymkode: 155c8...436

:balltre:

Anonymkode: b0100...798

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/14/2017 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Midt oppi ei skuleoppgåve lurte eg på ein ting som eg ikkje Finn svar på på nettet eller i boka. I 1948 ble Israel tildelt jødene der hvor Palestina låg og d lenge hadde budd arabere. Når mora di tar fra deg ei av dine leikar, og gir det til lillebror, blir du jo sinna og vil ha han tilbake. KORLEIS KAN FN HA TENKT AT DETTE IKKJE SKO FØRE TIL KRIG? fordi for meg virka d som oppskriften på da. har ikkje tart noke side i saken, men eg lurer virkelig på dette. Hadde dei så dårlig samvittigheit for 2 vk at dei skulle gi jødene plaster på såret på bekostning av araberane som lenge hadde budd der?

Anonymkode: c2cf8...776

Det var allerede krig der nede, og det bodde ca 600,000 jøder der. Om vi ikke hadde gitt dem et eget land, så hadde enten de laget sitt eget land, eller vi hadde fått holocaust 2.0.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Midt oppi ei skuleoppgåve lurte eg på ein ting som eg ikkje Finn svar på på nettet eller i boka. I 1948 ble Israel tildelt jødene der hvor Palestina låg og d lenge hadde budd arabere. Når mora di tar fra deg ei av dine leikar, og gir det til lillebror, blir du jo sinna og vil ha han tilbake. KORLEIS KAN FN HA TENKT AT DETTE IKKJE SKO FØRE TIL KRIG? fordi for meg virka d som oppskriften på da. har ikkje tart noke side i saken, men eg lurer virkelig på dette. Hadde dei så dårlig samvittigheit for 2 vk at dei skulle gi jødene plaster på såret på bekostning av araberane som lenge hadde budd der?

Anonymkode: c2cf8...776

Du har oppfattet situasjonen feil. Palestina tilhørte hverken jøder eller arabere. Men begge hadde bodd der lenge. Jødene har faktisk bodd i Palestina mye lenger enn araberne.

På grunn av forfølgelse andre steder i verden begynte det å komme mange jødiske migranter til Palestina fordi de hadde historiske røtter der, og fordi det var massevis av ledig land de kunne bruke. Da jødene begynte å slå seg ned der steg også levestandarden, noe som gjorde at mange arabere også flyttet etter.

Det som så skjedde var at britene bestemte seg for å gi Palestina selvstyre. Det skulle skje gjennom at arabere og jødene fikk hver sin stat. Delingsplanen tok utgangspunkt i hvor det var en jødisk majoritet, og dette skulle da utgjøre jødenes land. Araberne skulle få resten, og det var snakk om enorme områder sammenlignet med den lille flekken jødene ble tildelt.

Jødene godtok denne lille flekken. Araberne var rasister og kunne ikke godta at jødene fikk så mye som en liten flekk med land engang. Så de prøvde å utslette jødene så de kunne få hele området selv.

Resten er historie.

Men hovedpoenget er at jødene ikke tok noe fra andre. De bosatte seg på ledige landområder, og de kjøpte eiendommer fra de som eide der fra før. Basert på hvordan jødene hadde bosatt seg ble delingsplanen utarbeidet slik at både araberne og jødene i Palestina kunne få sin egen stat. Jordan er jo et resultat av dette. En enorm stat som araberne fikk helt for seg selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Det var ikke et tilfeldig valgt område. Dette er et området jødene mener er gitt de av gud i følge deres hellige bok toraen.

Der kan du se hvor galt av sted det kan gå når man blander religion og politikk. 

I tidligere tider var også religion er langt mer selvsagt del av verdenspolitikken. Det ser man bare på FNs menneskrettighetserklæring som er gjennomsyret av religion, nærmere bestemt de abrahamittiske.

Anonymkode: 9e269...eac

Israel er ikke et resultat av religion som sådan. Zionistbevegelsen som jobbet for en jødisk stat i Palestina var sekulær. Mange av dem var sosialister (det vil si at de var ateister). Bakgrunnen for Israels eksistens i Palestina i dag er jødenes historiske, biologiske og kulturelle tilknytning til området, samt at det at Palestina ikke var en egen stat gjorde det mulig å opprette en jødisk stat der.

Israel er et resultat av sekulære ideer, med andre ord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.3.2017 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Men det er jo veldig spesielt når de samme folkene som kritiserer muslimer for sin religion, religiøse klesplagg og whatnot samtidig er for at Israel skal få deler av et land som de ikke eier, kun pga en religiøs bok.

Anonymkode: 23061...4e6

Jødene fikk ikke Israel på grunn av en religiøs bok, men av praktiske og historiske årsaker. Se over.

Ingen "eide" Palestina. Ikke jødene. Ikke araberne. Etter første verdenskrig var Palestina derimot under britisk administrasjon. Britene ønsket å gi Palestina selvstyre, og de besluttet å dele det inn i en jødisk og en arabisk stat.

Hvorfor skulle bare araberne få en egen stat? Er ikke jøder like verdige til å ha en egen stat som alle andre?

Endret av jabx
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til alle! eg er klar over at området ikkje var tilfeldig valgt. abraham ble lovet landet kor det fløyt av melk og honning av Gud osv... berre skjønner ikkje...

Det fløt ikke akkurat av melk og honning i Palestina da den jødiske innvandringen startet. Tvert imot. Det var en meget lav levestandard, og resultatet av jødisk innvandring var faktisk at levestandarden ble kraftig forbedret. Det gjorde jødenes områder forlokkende for arabere også, for de ønsket naturligvis høyere levestandard.

Sitat

Men testosteron: engelskmennene kom til USA for fleire hundre år siden. om trump nå skulle kvitte seg med dei alle og plassere alle i f. eks London-området?? du skjønner vel at da hadde det blitt reaksjonar.

De kvittet seg ikke med alle araberne. Den dag i dag utgjør araberne ca. 20% av befolkningen i Israel (og arabisk er landets andre offisielle språk). Hadde det ikke vært for arabernes angrepskrig i 1948 så hadde det vært enda flere av dem i Israel (dette skriver jeg for å komme de som ønsker å nevne de palestinske flyktningene i forkjøpet, for det var ene og alene arabernes ansvar at flyktningene ble til).

London er en del av den selvstendige staten Storbritannia. Det kan ikke sammenlignes med Palestina, som aldri var noen selvstendig stat.

Sitat

virker som om FN og britene berre ville kvitte seg med jødene og tenkte at midtøsten var akkurat passe langt unna

Anonymkode: c2cf8...776

Det var vel zionistene som ønsket seg Palestina på grunn av jødenes tilknytning til området. Britene prøvde til og med å stoppe den jødiske innvandringen dit i en periode.

Endret av jabx
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Midt oppi ei skuleoppgåve lurte eg på ein ting som eg ikkje Finn svar på på nettet eller i boka. I 1948 ble Israel tildelt jødene der hvor Palestina låg og d lenge hadde budd arabere. Når mora di tar fra deg ei av dine leikar, og gir det til lillebror, blir du jo sinna og vil ha han tilbake. KORLEIS KAN FN HA TENKT AT DETTE IKKJE SKO FØRE TIL KRIG? fordi for meg virka d som oppskriften på da. har ikkje tart noke side i saken, men eg lurer virkelig på dette. Hadde dei så dårlig samvittigheit for 2 vk at dei skulle gi jødene plaster på såret på bekostning av araberane som lenge hadde budd der?

Du har skjønt det! Men du må regne med at læreren din kommer til å protestere på det svaret. Det er dette som kalles politisk korrekthet. Hvis du virkelig vil få læreren din til å gå i fistel, kan du legge til at jødene hadde blitt lovet Palestina av England hvis de fikk USA med i krigen på Englands side, og vise ham/henne dette som bevis:

http://www.fpp.co.uk/History/Churchill/Weizmann_Zionists/WSC_100941.html

 

 

Anonymkode: 7b16e...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har skjønt det! Men du må regne med at læreren din kommer til å protestere på det svaret. Det er dette som kalles politisk korrekthet. Hvis du virkelig vil få læreren din til å gå i fistel, kan du legge til at jødene hadde blitt lovet Palestina av England hvis de fikk USA med i krigen på Englands side, og vise ham/henne dette som bevis:

http://www.fpp.co.uk/History/Churchill/Weizmann_Zionists/WSC_100941.html

Anonymkode: 7b16e...b2d

Haha, David Irving. Palestina ble plukket ut lenge før 1941, og avtale med jødene om en jødisk stat kom også før.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, jabx skrev:

Haha, David Irving. Palestina ble plukket ut lenge før 1941, og avtale med jødene om en jødisk stat kom også før.

Selvfølgelig. Jødene begynte sin lobbyvirksomhet bak kulissene allerede før århundreskiftet.

Anonymkode: 7b16e...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de ble forfulgt og undertrykket i resten av verden så det sier seg selv at de ønsket seg et sted de kunne leve i trygghet for en gangs skyld.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2017 den 15.38, jabx skrev:

 

Det som så skjedde var at britene bestemte seg for å gi Palestina selvstyre. Det skulle skje gjennom at arabere og jødene fikk hver sin stat. Delingsplanen tok utgangspunkt i hvor det var en jødisk majoritet, og dette skulle da utgjøre jødenes land. Araberne skulle få resten, og det var snakk om enorme områder sammenlignet med den lille flekken jødene ble tildelt.

Jødene godtok denne lille flekken. Araberne var rasister og kunne ikke godta at jødene fikk så mye som en liten flekk med land engang. Så de prøvde å utslette jødene så de kunne få hele området selv.

 

Du har mye rett, men du glemmer vel at det var den Israelske Stern gjengen med senere president Yitzhak Shamir som drepte FN`s utsending Folke Bernadotte i 1948 nettopp fordi de ikke ville ha to statsløsning

 

edit:https://no.wikipedia.org/wiki/Stern-gjengen

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...