Gå til innhold

5-mila - femmiler - flere 5-mil?


Angelheart2

Anbefalte innlegg

I helgen var det den tradisjonelle 5-mila på langrenn i Kollen. Kommentatorene snakket hele tiden om at den og den hadde så og så mange 5-miler tidligere, hadde vunnet flere 5-miler før osv. I mine ører skurrer det veldig å snakke om 5-miler, da mil fortsatt er mil i flertall og jeg ville derfor sagt at man hadde gått så og så mange 5-mil, eventuelt 5-milsløp. Men er det kanskje slik at 5-mila har blitt et eget begrep og at vi derfor kan bruke denne bøyningen?
Noen som har noen tanker om det? Hva sier språkekspertene her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

"Femmil" er et faktisk, norsk ord, men korrekt bøyning i ubestemt flertall er nok "femmil", ergo "flere femmil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror femmila har blitt et såpass kjent begrep at man kan bøye det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Her trenger man verken å tro, fundere eller å rope på Arabella, for svaret er allerede gitt i lenken fra AB...e42:

en/ei femmil, femmilen/-a, femmil, femmilene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mitt syn tar ordboka feil.
Blant skiinteresserte nordmenn er den normale uttrykksmåten:
"Sverre Stensheim er den eneste som har vunnet tre femmiler i Kollen på rad".
Og som filologer burde vite, usus (faktisk bruk) er det som definerer et språk, ikke hva filologer på sitt kontor måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 time siden, Vox_populi skrev:

Etter mitt syn tar ordboka feil.
Blant skiinteresserte nordmenn er den normale uttrykksmåten:
"Sverre Stensheim er den eneste som har vunnet tre femmiler i Kollen på rad".
Og som filologer burde vite, usus (faktisk bruk) er det som definerer et språk, ikke hva filologer på sitt kontor måtte mene.

Det synes jeg er litt tynt argumentert. Det er lang språktradisjon i norsk morfologi om at sammensatte ord følger bøyningen til det bakerste ordet. "Husbåt" er ikke et husbåt, men en husbåt osv. I dette tilfellet er også det bakerste ordet det eneste substantivet, ergo skal femmil følge bøyningen til substantivet mil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21/03/2017 den 19.36, Vox_populi skrev:

Etter mitt syn tar ordboka feil.
Blant skiinteresserte nordmenn er den normale uttrykksmåten:
"Sverre Stensheim er den eneste som har vunnet tre femmiler i Kollen på rad".
Og som filologer burde vite, usus (faktisk bruk) er det som definerer et språk, ikke hva filologer på sitt kontor måtte mene.

Problemet med "den normale uttryksmåten" er at den varierer veldig. I min omgangskrets av skiinteresserte nordmenn, ville det naturlige være å si "tre femmil" ;)  "Femmiler" vrenger seg i munnen på en veldig kronglete måte, synes jeg. 

Anonymkode: 337d4...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med "den normale uttryksmåten" er at den varierer veldig. I min omgangskrets av skiinteresserte nordmenn, ville det naturlige være å si "tre femmil"

Jeg vil bare legge til at en analogi til at bøyingen av mil er ulik alt etter om det er tale om en sammensetning eller ikke, har vi i meter. Det heter 100 meter, men to hundremetere i friidrett (som er noe annet enn en tohundremeter). Og tilsvarende i skøyter og svømming, i hvert fall. Heller ikke om dette har jeg funnet noe i ordbøkene

Men vent litt: filologene er ikke helt bortreist likevel. Slår en opp i Bokmålsordboka på halvmeter, har de klart å bøye det ordet rett: to halvmetere. Derav må en vel kunne slutte at det heter at skøytesprinterne går to 500-metere og to 1000-metere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...