Gå til innhold

Amsterdam i mai.


Angelheart2

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg har tenkt oss en tur til Amsterdam første uken i mai. Jeg har vært i Amsterdam en gang tidligere, men det var på heisatur med vennegjengen for en halv evighet siden, så jeg har ikke så mye kjennskap til byen.
Er det noen som har tips til hvor vi bør bo, spise og shoppe? Eventuelt steder vi bør få med oss av interesse?
Vi har tenkt å være der fra tirsdag til fredag og er mest interessert i å spise godt, få med oss det som er verdt å se og i det hele tatt bare slappe av og kose oss på tur sammen.

Alle tips mottas med takk :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Birti

Det er riktig nok fire år siden jeg var i Amsterdam, men da bodde vi på NH Amsterdam Museum Quarter. Veldig fint hotel, greit sentral beliggenhet mtp både sentrum og de store kunstmuseene, og god frokost. Ellers husker jeg kanalbåttur som en av de beste opplevelsene. Vi spiste også fantastisk tapas på Marie Heinekens plein på en restaurant som het Barca. Ser at den finnes fortsatt, men om maten er like god vet jeg jo ikke. Sjekk tripadvisor :-) Vi brukte mye tid på å bare vimse rundt, og besøkte ikke så mange av de store attraksjonene, men jeg tror du bør booke på forhånd om dere feks vil besøke Anne Frank-huset.

God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Van Gogh museet og Anne Franks hus er steder jeg har lyst til å besøke når jeg skal dit :) Og kanskje stikke innom noen coffeeshops for å se hvordan det er :ler:

Red Light district tror jeg ikke jeg hadde orket å gå igjennom, synes akkurat det virker så trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birti
23 timer siden, Callisto83 skrev:

Van Gogh museet og Anne Franks hus er steder jeg har lyst til å besøke når jeg skal dit :) Og kanskje stikke innom noen coffeeshops for å se hvordan det er :ler:

Red Light district tror jeg ikke jeg hadde orket å gå igjennom, synes akkurat det virker så trist.

Jeg tror de har gjort om på reglene så turister ikke får oppleve coffee shops på samme måte som før..

Ellers gikk vi gjennom Red Light district, og jeg syntes det var helt grusomt! Vi var heldigvis mange, så da kunne de som ble fasinert bli igjen uten at jeg måtte.. men jeg hadde sikkert godt av å se det.. og skjønne hvor heldig jeg er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanalbåttur var en flott opplevelse, ellers gikk vi litt rundt på egen hånd, koselig by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2017 den 12.16, Birti skrev:

Jeg tror de har gjort om på reglene så turister ikke får oppleve coffee shops på samme måte som før..

Ellers gikk vi gjennom Red Light district, og jeg syntes det var helt grusomt! Vi var heldigvis mange, så da kunne de som ble fasinert bli igjen uten at jeg måtte.. men jeg hadde sikkert godt av å se det.. og skjønne hvor heldig jeg er!

Var ikke noe problem å oppleve coffeshops i fjor påske hvert fall:fnise:

Anonymkode: 8dbbc...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke noe problem å oppleve coffeshops i fjor påske hvert fall:fnise:

Anonymkode: 8dbbc...fa2

Nei, de nye reglene er det veldig få som følger :) Turister får kjøpt like mye som før.

Vil anbefale kanalbåttur som flere andre her. Rjiksmuseum er spennende, det finnes også et kattemuseum der og kattecafe om man er interessert i sånt. 

Jeg husker jeg var på en god biffrestaurant som heter Cow, vet ikke om den fremdeles er der? Ellers så er det mange gode "normale" bakerier der, med flotte kaker og vafler. Spesielt vafler!

Det jeg også like med Amsterdam var bare å vandre rundt i byen. Jeg liker arkitekturen så det var en opplevelse det og. 

Anonymkode: 96db1...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å kjøpe billett til Anne Franks hus på nett. Vi gjorde ikke det, og det var helt fullt. Kunne derimot stille oss i en kø etter at de som hadde billett hadde gått inn, men det kunne ta laaang tid.

Anonymkode: 5d1b2...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for kanalbåttur og rusletur på måfå. Hold dere innenfor kanalbeltet og i området mellom Centraal Station og Waterloo Plein. Mange liker Jordaan, jeg synes det er like fint over alt i sentrum, og har ikke helt skjønt greia med Jordaan. Bortsett fra at det er noen koselige puber der, som er mer rolige enn ellers, der klientellet er litt voksnere og du kan får høre "Tulipaner fra Amsterdam" og andre hits fra gamle dager.

Jeg synes det er spennende å rusle i Red Light, masse turister der, en og annen koselig sjømannspub innimellom alle vinduene, og liv og røre. Mulig jeg er blitt blasert av å ha bodd i Amsterdam i noen år.

Jeg synes det er en litt artig opplevelse å gå på coffeeshop - men ikke prøv space cake uten å vite hva dere går til, det kan være ubehagelig dersom man ikke er forberedt og får en "potent" kake/muffin.

Det beste man kan gjøre i Amsterdam er å rusle rundt og sitte på café, spise mat fra alle verdens hjørner, og drikke øl på spennende puber. Jeg går sjelden på museum (Van Gogh og Anne frank er ålreite å ha vært på, men da må dere komme TIDLIG på dagen for å unngå kjempekøer), men jeg pleier å få med meg konserter når jeg er der. Klassisk musikk på Concertgebouw, eller moderne musikk (pop/rock) på f.eks. Melkweg eller Paradiso. Bruk nettet for å se hva som skjer når dere er der, om dere er musikkinteresserte.

Anonymkode: e9f03...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også kanalbåttur på det varmeste :-) Anne Franks hus må du bestille billetter til på forhånd (kan godt gjøres samme dag) ellers må du vente lenge i kø. Rikjtmuseum var også artig å se, men husk å beregne god tid her. Ellers tipper jeg Vondelpark er nydelig i mai, så der hadde jeg uten tvil tatt meg en piknik. Ellers ville jeg også brukt litt tid på å bare "vimse rundt" i De 9 Straatjes og ramle inn på den restauranten/ puben som fristet mest. Flowermarkt er også verdt et besøk! Også må du leie en sykkel :-)

Av mat så MÅ du prøve Broodje harring (Rå sild) som du finner på sånne matvogner rundt om i byen. Ellers synes jeg Sea Palace og Foodhallen var fine matopplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe billetter på forhånd om dere vil på et av de større museer eller attraksjoner, sånn at dere kan unngå å stå i kø. Utenom de mer kjente museene anbefaler jeg Amsterdam Historisk Museum. Det er veldig variert og ganske interaktivt. Ligger midt i den største handlegaten. Det finnes ellers en masse utrolig mange museer i Amsterdam og de som er litt utenom det vanlige; som et hasjmuseum, sexmuseum, kattemuseum, veskemuseum, torturmuseum, pianomuseum, kirkemuseum, neonmuseum, husbåtmuseum, museum over døden og mange andre. 

Om dere er interessert i bøker er det flere dager i uken et bokmarked på Spui og det ligger flere gode bokhandlere der, blant annet American book store. 

Det er mange turistfeller i Amsterdam så det være lurt å gjøre litt research på hvor dere vil spise. Hjelper å vite i hvilket område dere skal bo. Det er mulig du kan få noen tips på The Fork. Det er mange gode restauranter i områdene som grenser til sentrum, f.eks i oud west eller oud zuid. Oud west og oud zuid er fylt opp med koselige barer, cafeer og spisesteder. Mange fine butikker som er litt utenom det vanlige. 

Det er korte avstander i Nederland så det er lett å reise til andre storbyer i området om dere ønsker. 

Vet ikke når i mai dere er der, men fredag 5 mai feires den nederlandske frigjøringsdagen. Da er det som oftest gratis konserter og fest i store deler av byen.

Vil dere shoppe kan dere få innblikk i noen av butikkene her. De beste butikker finner du ofte ved å tusle rundt. Kjedebutikkene finnes i kalverstraat (Amsterdam's Karl Johan).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg anbefaler å ta toget til Utrecht. Det er er en supernfin by, Ams er best i uke dagene, og litt kaos i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, OddBlood skrev:

Anbefaler å kjøpe billetter på forhånd om dere vil på et av de større museer eller attraksjoner, sånn at dere kan unngå å stå i kø. Utenom de mer kjente museene anbefaler jeg Amsterdam Historisk Museum. Det er veldig variert og ganske interaktivt. Ligger midt i den største handlegaten. Det finnes ellers en masse utrolig mange museer i Amsterdam og de som er litt utenom det vanlige; som et hasjmuseum, sexmuseum, kattemuseum, veskemuseum, torturmuseum, pianomuseum, kirkemuseum, neonmuseum, husbåtmuseum, museum over døden og mange andre. 

Om dere er interessert i bøker er det flere dager i uken et bokmarked på Spui og det ligger flere gode bokhandlere der, blant annet American book store. 

Det er mange turistfeller i Amsterdam så det være lurt å gjøre litt research på hvor dere vil spise. Hjelper å vite i hvilket område dere skal bo. Det er mulig du kan få noen tips på The Fork. Det er mange gode restauranter i områdene som grenser til sentrum, f.eks i oud west eller oud zuid. Oud west og oud zuid er fylt opp med koselige barer, cafeer og spisesteder. Mange fine butikker som er litt utenom det vanlige. 

Det er korte avstander i Nederland så det er lett å reise til andre storbyer i området om dere ønsker. 

Vet ikke når i mai dere er der, men fredag 5 mai feires den nederlandske frigjøringsdagen. Da er det som oftest gratis konserter og fest i store deler av byen.

Vil dere shoppe kan dere få innblikk i noen av butikkene her. De beste butikker finner du ofte ved å tusle rundt. Kjedebutikkene finnes i kalverstraat (Amsterdam's Karl Johan).

Tusen takk for gode tips. Vi skal bo på et hotell like ved Dam-plass, så ganske så sentralt. Har sett at det er frigjøringsdag 5. men vi reiser hjem denne dagen, så tvilsomt om vi får med oss så mye.
Da begynner vi å få mange gode ting på lista vår, så tror vi skal klare å få fylt opp uka vår ;-)
Takk til alle som har bidratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...