Gå til innhold

Hvordan komme seg gjennom begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lille jenta mi vil gå i begravelsen til noen vi kjenner som har tatt livet sitt, bare barnet. Jeg må selvfølgelig stille opp og føler også for min egen del at jeg må være der. Jeg har enda ikke snakket med foreldrene og de skal vite at vi deler sorgen. Men jeg aner ikke hvordan man skal greie å håndtere noe sånt uten å rakne helt, og det vil være datteren min sin første begravelse. Jeg vurderer seriøst om jeg kan gå til legen og få noe å roe meg ned på, men det hjelper kanskje ikke på krana som jeg ikke greier å stenge?

Anonymkode: e3150...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med barnet ditt om hvordan en begravelse foregår og hva som vil skje slik at hun er godt forberedt. Det er lov å gråte i en begravelse. 

Anonymkode: 63efa...17e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorg og fortvilelse er en naturlig del av en begravelse. At barnet ditt ser at du reagerer på en fortvilet situasjon er bare bra. 

Anonymkode: 5792f...e04

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du ler eller begynner å gråte helt hysterisk slik som meg, så tenker jeg det bare er bra at din datter får se at du har følelser. Død er vanskelig, så er ingen grunn til å legge skjul på noe.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?????

Sobril for at man ikke skal reagere naturlig i en begravelse??? Ikke rart vi tipper over av selvmord og psykologtimer når man ikke tørr konfrontere egne følelser. Bedre å lære datteren din hvordan møte død, enn å lære henne at ethvert ubehag kan fikses ved hjelp av en resept fra legen. Nyhet: medisiner fikser ikke problem, de bare undertrykker dem

Anonymkode: baf75...487

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor i all verden skal man dytte innpå Sobril eller Vival for å komme seg igjennom en begravelse, hvis man ikke i utgangspunktet er et menneske som er avhengig av beroligende for å kunne fungere i hverdagen?? Det er ikke engang et familiemedlem som har gått bort, hvordan i huleste skal TS greie å komme igjennom sine egne sin begravelse, om hun ikke fikser tanken på denne??

Sorg er en helt naturlig reaksjon, og kropp og sinn trenger å gå igjennom den prosessen for å heles. Det er lov å vise følelser, det er lov å gråte, og det er helt greit at barnet ditt ser at du og andre rundt henne reagerer slik. Sånn vet hun at det også er naturlig for henne å kjenne på de følelsene. Det er bare å la det stå til. 

Det å nekte seg å la følelser få komme ut er skadelig, og i forbindelse med dødsfall er det med på å fremmedgjøre døden som en selvfølgelig og naturlig del av det å leve. I gamle dager lå den døde gjerne hjemme fram til begravelsen, og folk kom for å se avdøde. Barna også. I dag skal vi ikke tåle å se det, og det gjør oss så utrolig mye dårlgere rustet til å håndtere det.

Anonymkode: d649c...59c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenten din skal selvsagt få lov å gå i begravelsen (hvilket det synes som du også mener).

Men fortell henne om hva som vil skje og at det kan være en sterk opplevelse og at mange (de fleste) griner. Fortell også at det er greit om hun ikke griner, det er ikke griningen som bestemmer hvor lei seg man er. Noen reagerer med helt andre reaksjoner, som apati, sinne og til og med (hysterisk) latter. Og at det ikke er "feil". Husk å ta med lommetørkler!

Når det gjelder bruk av medisiner i forbindelse med en begravelse, så synes jeg det bare er leit. Sorg er naturlig, og å bruke medisiner for å skyve vekk følelser med medisinbruk gir et meget feil "forbilde" for din datter. En ting er om du over tid er nedbrutt og utbrent av sorg, men å ta medisiner for å fortrenge følelser i en enkeltstående begravelse, blir for meg veldig feil.
(Og jeg har desverre altfor mye sorg-erfaring)

Som en liten oppfølging, så synes jeg din datter (og gjerne deg selv også) skal avlegge familien et besøk etter noe tid. Ta selv med "kaffemat", eller inviter de hjem til dere. Å bli husket på også etter begravelsen er ett lyspunkt i en ellers mørk tilværelse etter en slik hendelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal bruke beroligende medisin i en begravelse. Det er helt normalt å gråte. La krana få stå på fullt om det skjer, det kommer du nok ikke til å være alene om.

Datteren din får nå se hvordan en begravelse er og ingen tar skade av det. 

Barna mine har vært i begravelser siden de var 3-4 år gamle og selv de gråt. De skjønte vel ikke så mye, men gråt vel fordi så mange andre gjorde det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist hvis du ønsker å ta medisiner for noe som faktisk er en helt naturlig reaksjon. Det høres ut som en veldig merkelig måte å takle normale følelser på. En begravelse er trist, mange gråter, det er helt normalt. Datteren din tåler fint å se at du og andre er lei dere for det som har skjedd.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er bra med beroligende i en begravelse. Selv om du tar dette, vil du allikevel få en sorgreaksjon og siden disse tablettene lar deg få en avslappet følelse, kan du allikevel reagere ekstra sterkt under begravelsen, da tablettene fjerner noen sperrer.

Forsøk heller å forberede deg mentalt på dette og husk at barn ikke har vondt av å se noen gråte. 

Jeg traff aldri min svigermor, men i begravelsen, klarte jeg allikevel ikke å holde tårene unna, uansett hvor mye jeg forsøkte og jeg ga blaffen i om barnebarna mine så at tårene kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes det er trist hvis du ønsker å ta medisiner for noe som faktisk er en helt naturlig reaksjon. Det høres ut som en veldig merkelig måte å takle normale følelser på. En begravelse er trist, mange gråter, det er helt normalt. Datteren din tåler fint å se at du og andre er lei dere for det som har skjedd.

Velger å svare deg jeg, som svar på innleggene hittil, takk til dere som har bidratt forresten.

Ja, det er trist og sikkert patetisk å vurdere beroligende, og dessuten er argumentene imot akkurat de du nevner, det kan bli enda verre å kontrollere følelsene.

Men til dere som sier at det bare er sunt for barn å se sorg og tårer. Joda, innen rimelighetens grenser. Men jeg ønsker i størst mulig grad å være en støtte for datteren min. Og det som har skjedd er så for jævlig grusomt at jeg tar til tårene bare ved tanken. Har bildet av mamman på netthinnen dagen lang. Jeg har snakket med datteren min om hvordan begravelsen vil oppleves, og tårene sildrer på meg med en gang, så det er ikke det at hun ikke er vant til å se mamma gråte.

Det er bare det at jeg ønsker ikke at begravelsen skal handle om meg og min utmerkede evne til å kjenne i hjerterota hvor forferdelig de gjenlevende har det. Datteren min er typen som ikke greier å vise følelser på den måten, blant annet fordi hun ikke er tenåring en gang, bare et barn, og jeg ønsker ikke å ta så mye plass. Men det er vel ingen vei utenom.

ts

Anonymkode: e3150...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i begravelse med 12 åringen min til et barn nylig. Det var ikke et tørt øye omtrent. Tror ingen reagerte på noe. Før seremonien begynte så tegnet barna på kisten og skrev hilsener og allerede da var jo de voksne gone. Det var en veldig fin seremoni, mye sang og musikk. Noen gråt mye, noen mindre  men reagertr ikke på at noe var unormalt. Naboen tenkte litt som deg, om hun skulle orke det, men det gikk helt fint. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

?????

Sobril for at man ikke skal reagere naturlig i en begravelse??? Ikke rart vi tipper over av selvmord og psykologtimer når man ikke tørr konfrontere egne følelser. Bedre å lære datteren din hvordan møte død, enn å lære henne at ethvert ubehag kan fikses ved hjelp av en resept fra legen. Nyhet: medisiner fikser ikke problem, de bare undertrykker dem

Anonymkode: baf75...487

Det er vel hele poenget her også fordi TS vil ikke knekke sammen foran datteren sin. Selv på medisin vil det nok komme et par tårer. 

Jeg har vært i utallige begravelser og reagerer likt hver gang så forstår fullstendig hvor TS kommer fra når hun ønsker beroligende. 

Anonymkode: 5bd3b...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Silfen skrev:

Var i begravelse med 12 åringen min til et barn nylig. Det var ikke et tørt øye omtrent. Tror ingen reagerte på noe. Før seremonien begynte så tegnet barna på kisten og skrev hilsener og allerede da var jo de voksne gone. Det var en veldig fin seremoni, mye sang og musikk. Noen gråt mye, noen mindre  men reagertr ikke på at noe var unormalt. Naboen tenkte litt som deg, om hun skulle orke det, men det gikk helt fint. 

Fikk gåsehud bare av å lese dette.. Så fint og sterkt med tegninger og hilsener på kisten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tash skrev:

Fikk gåsehud bare av å lese dette.. Så fint og sterkt med tegninger og hilsener på kisten...

Det var veldig fint. Når kisten ble senket i jorden så var hun på en måte ikke alene, for den hvite kisten var full av farger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silfen skrev:

Det var veldig fint. Når kisten ble senket i jorden så var hun på en måte ikke alene, for den hvite kisten var full av farger.

merker jeg får tårer i øynene. Noe så trist men fint, og stakkars foreldrene. 

Anonymkode: 4e70b...138

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vokst opp med en steinkald mor når det kommer til følelser, og har derfor aldri latt meg selv gråte foran henne eller andre. Hun gråt ikke engang i begravelsen til sin egen mor. Mulig hun gråter i det stille, det vet jeg ingenting om. Dette har i allefall plaget meg hele livet. Det er bare sunt at datteren ser deg å andre gråte i en begravelse, fordi du lærer henne at det er en helt naturlig reaksjon på død og andre triste situasjoner. 

Anonymkode: 59b34...845

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråt og følelser er en naturlig del av en begravelse. Her har vi vært i flere i det siste. Jeg gråter i begravelser, hun tar ikke skade av det.

Noen begravelser er verre en andre i forhold til hvor nær en er den avdøde. Begravelsen til et barn er verst, vedsiden av begravelsen til pappa.

Det er trist synes jeg at naturlige følelser skal kapsles vekk via tabletter. En får gjøre som en føler er best for seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med datteren min om hvordan begravelsen vil oppleves, og tårene sildrer på meg med en gang, så det er ikke det at hun ikke er vant til å se mamma gråte.

 

Anonymkode: e3150...6c4

Forsøk å holde noe av tårene tilbake når du snakker med datteren din om dette slik at hun ikke føler at hun må trøste mamma, men at hun får mulighet til å kjenne på og snakke om egen sorg. Du er den voksne, og er nødt til å være tilgjengelig og trygg for datteren din.

Forbered datteren din på følelsene som kan komme om kisten senkes ned under gulvet eller hvis hun skal være med på selve begravelsen. (Ja, jeg vet at du skrev at det skal være begravelse, men folk bruker ofte det ordet feilaktig om bisettelse.) Jeg har opplevd at barn har blitt redde av å se kisten forsvinne. 

Anonymkode: 63efa...17e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min klare oppfatning her er at ts sin datter vil ha det langt bedre dersom en annen voksen følger henne i begravelsen. 

Anonymkode: 753ba...03b

Neppe. Et barn føler seg tryggere med en forelder. Det er ikke noe galt i å gråte, selv ikke mye. Vi satt slik plassert i begravelsen at vi så rett i ansiktene på foreldre og familie til barnet. Bare det var jo med på å utløse tåreflommen, jo mer de gråt, jo mer gråt vi. Datteren min er ikke en som viser masse følelser, ikke jeg heller, men hun gråt hun også men hadde neppe turt å vise så masse følelser hadde ikke jeg vært der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...