Gå til innhold

ok å avvise transsekuelle på spa?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Larsern skrev:

Heller motsatt. Flere flater å rengjøre, og det desinfiseres ikke mellom hver som bruker avlukket.

Det lønner seg vel å bruke slippers i offentlige dusjer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Thyra skrev:

Nei,  det signaliserer at nakenhet er privat for mange. Ikke at man MÅ skjule kroppen sin,  men at man KAN. Man har jo private båser på offentlige toaletter også. 

Vi er forskjellig. For noen betyr private båser privatliv og trygghet. For andre betyr båser forsøk på å påføre skam. Dermed er det viktig å tilby begge deler. Selv om jeg ikke har noe som helst behov for hverken å vise meg frem eller å se på andre vil jeg gjerne unngå steder som kun har båser. 

Anonymkode: 1e846...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maleficenta skrev:

Er det ikke lettere å ha båsermed private dusjer for alle? Da slipper man örti ulike garderober. Folk dusjer jo alene når de er hjemme. Tror folkville syntes det var litt luksus

Noen av oss vil unngå steder med båser. Fellesdusjer er langt mer kostnadseffektivt og krever veldig mye mindre plass. Det er oså lettere å holde rent og lettere å overvåke. For barn som i utgangspunktet er åpne for begge deler gir det best psyke på sikt om de blir vant med fellesgarderobe/fellesdusj  - helst med begge kjønn. Men vi er forskjellig og det skal man respektere. Derfor bør man tilby et utvalg av flere løsninger gjerne med litt høyere pris for de mer kostnandskrevende løsningene.

Anonymkode: 1e846...70a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld min arroganse, men hvordan vet en mtf at man tenker som en kvinne og "er" en kvinne, og omvendt (ftm)? 

Leser at mange sier at de synes det var gøy å dresse seg opp og ta på neglelakk osv og at de dermed følte seg som en jente...vel, jeg lekte med biler og klatret i trær - er selv ciskvinne. 

Sitat

People with “gender dysphoria” feel as though their sexual identity doesn’t match their biological sex. A popular theory is that such people have a brain with physical characteristics that match the sex they identify with. So, for a man who feels like he is a woman – a male-to-female transsexual – the proposal is that he has a female brain “trapped” in a male body. Now in one of the first studies of its kind, Ivanak Savic and Stefan Arver have scanned the brains of 24 heterosexual, pre-operative male-to-female transsexuals and compared their structure to the brains of 24 heterosexual male and 24 heterosexual female controls. Homosexual transsexuals were omitted to help avoid the complicating influence of sexuality on the results. None of the transsexual participants had taken any hormone treatments, which is another factor that could have skewed the findings.

The scans threw up several of the structural brain differences associated with biological sex that have been reported before. For example, the men’s brains had more grey matter in the cerebellum (involved in motor control) and lingual gyrus (involved in vision) and less gray matter and white matter in the precentral sulcus (part of the frontal lobe), compared with the women’s brains. The men also had smaller hippocampi (involved in memory) than the women. In all these respects the brains of the male-to-female transexuals resembled the brains of the male control group. Likewise, the male-to-female transsexuals, like the male controls, had more asymmetric brains than the female controls. “The present study does not support the dogma that male-to-female transsexuals have atypical sex dimorphism in the brain but confirms the previously reported sex differences in structural volumes, gray, and white matter fractions,” the researchers said. In other words, the male-to-female transsexuals may have felt like women, but their brains had structural characteristics typical of men.

But that’s not to say that the male-to-female transsexual participants had brains that were unremarkable. Compared with the male and female controls, they had a smaller thalamus (the brain’s relay centre) and putamen (an area involved in motor control) and increased gray matter in the right insula and inferior frontal cortex (regions involved in representing the body, among other functions). 

 

Anonymkode: 30697...810

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Thyra skrev:

Det lønner seg vel å bruke slippers i offentlige dusjer. 

 

Mer effektivt mot fotsopp enn avlukker ihvertfall.

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2017 den 20.15, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan dette kan være et problem. Hvis Mathilde er kvinne juridisk sett og ikke har penis, så slipp henne inn. Hvis ikke, ikke slipp henne inn. Så enkelt er det.

Anonymkode: 07108...c6f

Jeg tenker mer at det hjelper ikke å være kvinne mentalt hvis du har en penis. Folk med penis skal i herregarderoben og folk med vagina skal i damegarderoben.

Anonymkode: 2ac94...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Thursday, March 23, 2017 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mer at det hjelper ikke å være kvinne mentalt hvis du har en penis. Folk med penis skal i herregarderoben og folk med vagina skal i damegarderoben.

Anonymkode: 2ac94...616

Hva med menn som på grunn av ulykke eller sykdom (kreft) ikke har penis? Gjelder det også de med mikropenis? Hva med kvinner med veldig store kjønnslepper? Det finnes jo enkelte menn med større pupper enn mange damer og enkelte damer som har større "dingel-dangel" der nede enn enkelte menn.

Anonymkode: 430d8...09d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mer at det hjelper ikke å være kvinne mentalt hvis du har en penis. Folk med penis skal i herregarderoben og folk med vagina skal i damegarderoben.

Anonymkode: 2ac94...616

Og hva om man har begge deler? Eller ingen av delene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke forskjell på en transseksuell (som ønsker å klær seg i klær av mottatt kjønn) og en som er født i feil kropp som definerer seg som dame ? Ser transe blir brukt om hverandre her i tråden, men en transe vil jeg si ikke skal i damegarderoben men en som er født i feil kropp og definerer seg og ER kvinne kan gå i dame garderoben. 

Anonymkode: 95f9a...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. mars 2017 den 14.35, Thyra skrev:

Hvor gammelt er barnet? Mange transpersoner som får behandling av det offentlige er ihvertfall langt under myndighetsalder. Mange begynner også med hormoner. 

barnet var rundt 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 27, 2017 den 4.26, AnonymBruker skrev:

Er det ikke forskjell på en transseksuell (som ønsker å klær seg i klær av mottatt kjønn) og en som er født i feil kropp som definerer seg som dame ? Ser transe blir brukt om hverandre her i tråden, men en transe vil jeg si ikke skal i damegarderoben men en som er født i feil kropp og definerer seg og ER kvinne kan gå i dame garderoben. 

Anonymkode: 95f9a...499

Ja det tenker jeg og er to forskjellige ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På Sun Mar 12 2017 den 21.55, Nefarian skrev:

Da har du dessverre ikke fått med deg stort... Nei, man behøver ikke være mann hvis man har en penis, ei heller være dame hvis man har bryster. Hvordan man ser ut er en ting, hva man juridisk blir definert som er en ting, hva man føler seg som er en ting. Transpersoner kan definere seg som "begge deler", som det ene kjønnet og se ut som det andre, eller de kan være midt i, eller mot slutten av en prosess der de skifter kjønn. Derfor blir det fort litt problematisk når det kommer til garderober..

Utgangspunktet må da være at personen selv velger den garderoben som føles riktig, så får fae. meg folk tolerere at en som ser ut som en kvinne har noe dinglende mellom bena. 

Så det 98% av mennene/kvinnene i herre/damegarderoben føler når det kommer en person inn med "feil kjønnsorgan" betyr altså ingen verdens ting, bare noen få transpersoner kan føle seg vel?? Og logikken er? 

Tilgi meg, men nå trekker jeg det helt ut i sidegrøften, men prinsippet står seg likefullt. Jeg har sett dokumentarer hvor mennesker tror de er gjenfødt som katt og hund. Altså katt til sinns fanget i en menneskekropp. Skal samfunnet spesialsy og tilrettelegge egne lover, hoteller, restauranter og fasiliteter for alle menneskene der ute som føler seg litt annerledes? Eller skal samfunnet basere lovene sine rundt det faktabaserte og biologiske? Jeg sammenligner på INGEN måte transpersoner opp imot folk som tror de er dyr altså, men bruker det som et eksempel på en problemstilling samfunnet må håndtere.

Fakta er at det finnes to biologiske kjønn: Mann og Kvinne. Dette er vitenskap, enten vi liker eller føler det bra eller dårlig. Det må hele samfunnet innrette seg etter. Samfunnet skal ikke tilpasse seg den promillen som føler seg annerledes. For den dagen staten lager nye lover basert på minoriteters følser, vil samfunnet rakne. Hva enkeltindivider føler betyr absolutt ingenting! Lovverket skal ta hensyn til det beste for det store, brede samfunnet, ikke hva folk føler. Livet er hardt. Man kan ikke alltid føle seg helt 100% bekvem. Missforstå meg rett nå, jeg har absolutt IKKE noe imot transpersoner og jeg støtter deres rett til å føle og anse seg selv som det kjønnet de føler er riktig. De skal respekteres og behandles som alle andre. De har enorme utfordringer og jeg kan sette meg inn i hvor hardt det må være å leve med det. Men de kan ikke kreve at alle andre skal tvinges til å fornekte det de føler, i frykt for å såre dem.

Føler man seg som kvinne, men har penis bør man IKKE kunne gå på dametoalettet eller damegarderober. Samme gjelder om man er født i kvinnekropp og føler seg som mann. For overstyrer man det og tillater at personer med penis kan ferdes i kvinnegarderober og motsatt, vil man i praksis tråkke på det store flertallets følser, for å tilfredstille følsene til en liten promille av borgere. Er det på noe vis riktig og rettferdig?

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På Sat Mar 25 2017 den 7.32, AnonymBruker skrev:

Hva med menn som på grunn av ulykke eller sykdom (kreft) ikke har penis? Gjelder det også de med mikropenis? Hva med kvinner med veldig store kjønnslepper? Det finnes jo enkelte menn med større pupper enn mange damer og enkelte damer som har større "dingel-dangel" der nede enn enkelte menn.

Anonymkode: 430d8...09d

Ja hva med alle der ute som føler mye rart? Hva med alle som føler de burde få gratis klær og mat? Skal de få det fordi de føler det er riktig for dem? Eller skal samfunnet ha et system basert på fakta og vitenskap?

Det er altså det man har på fødselsattesten som betyr noe, ikke hva en person føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
På Sun Mar 19 2017 den 15.12, Thyra skrev:

Hvor går i så fall grensen?  Hva om han har en mikropenis som er så liten at den knappt synes under kjønnshåret,  er han velkomnen i herregarderoben? Hva om hun har en forstørret klitoris, får hun fortsatt gå i damegarderoben? 

Grensen går på det man er født med. Har man "kvinne" på fødselsattesten, går man i kvinnegarderoben. Og har man "mann" på attesten, går man i herregarderoben. Enkelt og greit. Følg det biologiske. Case closed. Har man en penis på 50mm så henger det som regel en pung under den, som avslører kjønnet. Og har man stor klitoris, følger det gjerne med pupper av noe slag på den kroppen. Problemet oppstår straks man skyver fysikk og biologi av bordet og begynner å ta hensyn til følser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skjønner vel at dette er diskriminerende? 

Anonymkode: d62df...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør vi det ikke bare enkelt? To skilt: Utovertiss og Innovertiss

Ikke menn og kvinner. Vi tar det ut ifra kjønnsorganene. Null debatt. Da blir vel alle fornøyd? :) 

Problem solved! (jeg burde vært politiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, HarryDotter skrev:

Ja hva med alle der ute som føler mye rart? Hva med alle som føler de burde få gratis klær og mat? Skal de få det fordi de føler det er riktig for dem? Eller skal samfunnet ha et system basert på fakta og vitenskap?

Det er altså det man har på fødselsattesten som betyr noe, ikke hva en person føler.

Nå har vi mulighet til å endre juridisk kjønn i dette landet (og mange andre land med). Da har det ingenting å si at det står mann på fødselsattesten, du har rettigheter som kvinne i samfunnet. 

Trur du virkelig at damer kommer til å akseptere å dele dusj med en som er FTM kun fordi han har vagina? Hvordan skal de vite at den mannen som kommer inn i garderoben har en vagina? Han bør kanskje gå med skilt eller rope det i døra...

Å ikke ta hensyn til både juridisk kjønn og kjønnsuttrykket vil gjøre det lettere for disse ekle mannfolka de er redde for å slippe inn. De trenger ikke kle seg opp i dameklær engang... Bare påstå de egentlig er FTM... 

Siden folk liker å trekke inn vitenskapen i dette, så burde dere lese dere litt opp på genetikk og variasjoner der.... 

Anonymkode: 1fdba...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må faktisk prøve å være mer åpne. Sjansen for at denne personen kommer til å voldta noen fordi hun har penis er virkelig minimal. Mest sannsynlig har hun masse komplekser for at kroppen er som den er. Hvorfor må man få folk til å føle seg som freaks når alt de vil er det samme som oss, og skifte og dusje og nyte oppholdet? Hvorfor tror man at transkjønnede har en slags sjult agenda? 

Anonymkode: d62df...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På Sat Mar 18 2017 den 16.41, Rainstorm skrev:

Det er ikke snakk om å la "perverse menn" få dusje i kvinnegarderoben. Det er snakk om å la transkvinner som ikke enda har gjennomført operasjon av genitalia få dusje i kvinnegarderoben. 

Jeg tror de fleste transpersoner klarer fint å dusje med de av samme kjønnsorgan uten å få traumer. Altså en som har blitt født med penis, men ønsker å være kvinne, har tross allt vokst opp med penis og har vel på sett og vis vendt seg til å ha og se en mannekropp med tilhørende kjønnsorgan? Dette er et problem som oppkonstrueres etter mitt skjønn.

Jeg, som heterofil mann, kan uten problemer dusje sammen med nakne kvinner, uten å føle sterk skam og ubehag. Men jeg forstår jo at samtlige av kvinnene i garderoben, ville føle det sterkt ubehagelig. Derfor er det jo naturlig at de med vagina dusjer med de andre med vagina og vice verca?

For min del kunne alle sammen dusje sammen i en garderobe. Nakne. Jeg sliter ikke med nakenhet og jeg hverken glor eller tafser på andre, men jeg forstår samtidig at de aller fleste ville anse det som ubehagelig, så jeg respekterer og syntes det er bra at slikt er naturlig delt opp basert på kjønnets fysiske form og ikke hver enkelts følser.

Vi må klare å skille mellom det som er til det beste for samfunnet i sin helhet, og hva folk føler og blir støtt av. Og åpner man for å lage regler basert på vondbråtenhet, åpner det opp for enorme potensielle problemer for samfunnet. Ikke missforstå meg å tro at jeg mener transkjønnede er noe mindre verdt eller ikke fortjener respekt som alle andre, men dette burde være enkelt. Er man født mann og har man mannekropp med medfølgende penis, dusjer man i herregarderoben og motsatt om man er født med kvinnekropp. Og har man gjennomført kjønnskifte fullt ut med operasjon, så dusjer man sammen med det kjønnet man er operert til.  Men frem til det bør ikke noens følser trumfe hva resten av samfunnet skal ha av lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk må faktisk prøve å være mer åpne. Sjansen for at denne personen kommer til å voldta noen fordi hun har penis er virkelig minimal. Mest sannsynlig har hun masse komplekser for at kroppen er som den er. Hvorfor må man få folk til å føle seg som freaks når alt de vil er det samme som oss, og skifte og dusje og nyte oppholdet? Hvorfor tror man at transkjønnede har en slags sjult agenda? 

Anonymkode: d62df...df1

Folk flest ønsker jo ikke at transpersoner skal føle seg som freaks. Langt derifra. Men er det riktig å overstyre den store massens behov, for å tilfredstille en bitteliten andel av befolkningen? Gjør man det ellers i et fungerende demokrati?

Det må vel finnes et kompromiss som ikke overkjører den ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...