Gå til innhold

Parkeringsbot - Inkassovarsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig en Inkassovarsel i posten på en parkeringsbot i januar som jeg ikke har fått eller sett noe til på bilen. 

Hvilke rettigheter har jeg? Må jeg automatisk godta boten selv om jeg ikke har fått den "gule" lappen på bilen?

 

 

Anonymkode: 70bfa...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lappen kan jo ha blåst av ruta. Jeg ville ringt og forklart saken.

Endret av Gullik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gullik skrev:

Lappen kan jo ha blåst av ruta. Jeg ville ringt og forklart saken.

Standardunnskyldningen.

Anonymkode: fa948...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Synes bare det er synd hvis man ikke har noen som helst rettigheter hvis lappen er borte eller på annet vis kommet bort. Da kan jo parkeringsselskaper lure oss. Jeg husker ikke engang om jeg sto parkert der den dagen i januar. Vet bare at jeg nesten aldri har brukt den parkeringsplassen. Sist jeg husker jeg brukte den så fikk jeg parkeringsbot og den er betalt. Har parkert der kanskje 3 ganger siste året, og da synes jeg det er rart at det tikker inn med bøter jeg ikke engang vet om.

Anonymkode: 70bfa...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her. Synes bare det er synd hvis man ikke har noen som helst rettigheter hvis lappen er borte eller på annet vis kommet bort. Da kan jo parkeringsselskaper lure oss. Jeg husker ikke engang om jeg sto parkert der den dagen i januar. Vet bare at jeg nesten aldri har brukt den parkeringsplassen. Sist jeg husker jeg brukte den så fikk jeg parkeringsbot og den er betalt. Har parkert der kanskje 3 ganger siste året, og da synes jeg det er rart at det tikker inn med bøter jeg ikke engang vet om.

Anonymkode: 70bfa...8d2

De har uansett bilde av bil og dato og situasjon, så det er det bare å spørre etter.

Anonymkode: fa948...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har uansett bilde av bil og dato og situasjon, så det er det bare å spørre etter.

Anonymkode: fa948...9a3

Ja vurderer å spørre etter dette.

Er det ikke sånn at de må minst ha dokumentert at bilen har stått feilparkert i 3 minutter? Har en parkeringsbot der det bare står tid: 19:30

Anonymkode: 70bfa...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vurderer å spørre etter dette.

Er det ikke sånn at de må minst ha dokumentert at bilen har stått feilparkert i 3 minutter? Har en parkeringsbot der det bare står tid: 19:30

Anonymkode: 70bfa...8d2

Jo. De tok bilder før og etter boten ble skrevet ut.

Anonymkode: fa948...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. De tok bilder før og etter boten ble skrevet ut.

Anonymkode: fa948...9a3

Ja nå har jeg sendt inn etterspørsel etter bildebevis. Så nå må de dokumentere dette. 

Anonymkode: 70bfa...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et privat parkeringsselskap. Hvor lang tid har jeg på å få svar på min klage? Sendte en klage for 1 uke siden til dette selskapet, men har enda ikke fått svar. Er det slik at jeg kan vente med betalingen og slippe purregebyrer og inkasso?

Man kan kun kontakte dem på tlf eller mail og jeg kjenner jeg helst bare vil holde samtalen på mail. Er litt for irritert for å holde en god samtale.

Anonymkode: 70bfa...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎03‎.‎2017 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Det er et privat parkeringsselskap. Hvor lang tid har jeg på å få svar på min klage? Sendte en klage for 1 uke siden til dette selskapet, men har enda ikke fått svar. Er det slik at jeg kan vente med betalingen og slippe purregebyrer og inkasso?

Man kan kun kontakte dem på tlf eller mail og jeg kjenner jeg helst bare vil holde samtalen på mail. Er litt for irritert for å holde en god samtale.

Anonymkode: 70bfa...8d2

Du må betale før det påløper ytterligere gebyrer, så får du heller prøve å få utlegget refundert dersom klagen din tas til følge. Generelt er det sjelden at klager fører fram. Om ikke gebyrlappen blåste bort, kan det være at den ble stjålet og plassert på en annen bil for å hindre at denne skulle få bot.

Anonymkode: 306e4...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 10.04, AnonymBruker skrev:

Ja vurderer å spørre etter dette.

Er det ikke sånn at de må minst ha dokumentert at bilen har stått feilparkert i 3 minutter? Har en parkeringsbot der det bare står tid: 19:30

Anonymkode: 70bfa...8d2

Kommer litt an på hvor du har feilparkert.

Og hvordan det er merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skriftlig bestride kravet, slik at det blir ansatt som omtvistet:

https://forbrukerombudet.no/fatt-inkassovarsel-uenig

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

Siden du ikke har fått svar, så skriver du nettopp at du bestrider kravet i purringen du sender og refererer tilbake til den første e-posten du sendte, slik at du har dokumentasjon hvis du må ta det til inkassoklagenemda. 

Anonymkode: d29c3...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører sjeldent frem? Jeg har flere ganger blitt antastet av gestapoen i Q park. Står utenfor en butikk og venter på at kona kommer ut, får lapp for parkering på butikkplass uten å handle der. Bot for å stå med utløpt billett med timestamp to minutter før billetten utløper. Og så videre...

Klag, klag igjen, så tar du det til nærmeste nemnd.

Disse folka er kreft for samfunnet. De som jobber der er elendig betalt og prøver å skvise ut et maks antall billetter. De lugubre strategiene de da legger seg på undergraver en hver antydning til samfunnsoppdrag de en gang kan ha hatt.

Anonymkode: 34629...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.3.2017 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Du må betale før det påløper ytterligere gebyrer, så får du heller prøve å få utlegget refundert dersom klagen din tas til følge. Generelt er det sjelden at klager fører fram. Om ikke gebyrlappen blåste bort, kan det være at den ble stjålet og plassert på en annen bil for å hindre at denne skulle få bot.

Anonymkode: 306e4...088

Feil, dette gjelder kun på kommunal parkering. Med private selskaper trenger man ikke betale så lenge klagesaken er under behandling. 

Anonymkode: 94a2d...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Standardunnskyldningen.

Anonymkode: fa948...9a3

Hva så?

Anonymkode: 9fae7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...