Gå til innhold

Voksne uten barn som ser på Astrid Lindgren filmer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser på disse filmene fordi jeg synes de er kjempekoselige. Husk at en er ikke skikkelig voksen før en våger å være barnslig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Winza
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ihvertfall litt mistenksomt når voksne menn ser på det. 

Anonymkode: a87e9...256

Hva er det du vil med denne tråden egentlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett Madicken ?

Anonymkode: a87e9...256

Ja, men det er lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid Lindgrens bøker og filmer er helt fantastiske! Fikk lyst til å se Mio min Mio igjen en dag. Ikke sett den siden jeg var 8 eller noe og jeg syntes den var såååå spennende. Er ææææh..."noen" år siden det nå. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare gode minner, men også en hyllest til et (idealisert) Sverige og en nordisk livsfølelse som er i ferd med å forvitre. Kan se for meg at det sitter noen nynazister som ikke er helt på Leni Riefenstahls "Triumph des Willens"-stadiet og ser på Astrid Lindgrens framstilling av et Sverige så blondt, så arisk, så solidarisk, så lykkelig, så fredelig, så trygt og så perfekt og tenker at hun forstod disse greiene bedre enn Hitler.

Spol fram til i dag og ei 13-årig jente blir voldtatt på toalettet på Astrid-Lindgren-skolen i Vimmerby i Småland, uten at det får noe særlige konsekvenser: https://www.document.no/2017/03/13/skole-meldte-ikke-fra-om-voldtekt/

Jeg skulle likt å sett Pippi Langstrømpe ta tak i den saken! Hun hadde ikke vært nådig! Ei heller Emil, som endte opp som ordfører i Lönneberga.

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dere når de sang denne sangen på siste skoledag i Bakkebygrenda? Alle barna dressa opp og frøken spilte trøorgel. Barn som vokser opp i Norden i dag vil aldri oppleve (eller få se) noe lignende, en verden hvor alt hadde sin faste plass og alt (i alle fall tilsynelatende) var i harmoni og en hadde følelsen av at en tilhørte et sterkt fellesskap som kunne bekjempe alle farer. Eine heile Welt, som tyskerne sier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er så flott å se at de som har svart i denne tråden endret den negative "viben" hovedinnlegget startet med, og gjorde det i stedet om til en hyggelig mimre tråd :)

Anonymkode: 0bb96...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Er ikke det litt merkelig ?

Anonymkode: a87e9...256

Plagene det deg? Synes det er merkeligere å starte en tråd om dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far (71) liker å se på Knerten, Barna i Bakkebygrenda og Karlson på taket. Særlig Bakkebygrenda minner ham om hans egen barndom, og han setter dem på og blir gjerne sittende å se filmen ut når mine barn har begynt å leke med andre ting underveis. Han ser lite på tv ellers, og aldri spillefilmer.

Anonymkode: 34dbd...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2017 den 0.35, Hurepoix skrev:

Husker dere når de sang denne sangen på siste skoledag i Bakkebygrenda? Alle barna dressa opp og frøken spilte trøorgel. Barn som vokser opp i Norden i dag vil aldri oppleve (eller få se) noe lignende, en verden hvor alt hadde sin faste plass og alt (i alle fall tilsynelatende) var i harmoni og en hadde følelsen av at en tilhørte et sterkt fellesskap som kunne bekjempe alle farer. Eine heile Welt, som tyskerne sier.

 

Den sangen er så vakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Synes det er så flott å se at de som har svart i denne tråden endret den negative "viben" hovedinnlegget startet med, og gjorde det i stedet om til en hyggelig mimre tråd :)

Anonymkode: 0bb96...8f9

Ja, alt blir så mye koseligere når Astrid Lindgren = Sverigedemokratarne! :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil og Madicken er like mye serier om livet i gamle dager, som det er tv rettet spesielt mot barn. Kan tenke meg at mange barn i dag synes det er kjedelig, som med Skomakergata. Mens vi som er vokst opp med det elsker det.

Anonymkode: 89020...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Emil og Madicken er like mye serier om livet i gamle dager, som det er tv rettet spesielt mot barn. Kan tenke meg at mange barn i dag synes det er kjedelig, som med Skomakergata. Mens vi som er vokst opp med det elsker det.

Anonymkode: 89020...7a6

Ja, men det var jo gamle dager (det oscarianske Sverige) allerede på 70- og 80-tallet. Så hvorfor syntes vi det var gøy, mens dagens barn synes det er kjedelig? Fordi det bare var en kanal og ikke noe annet å se på, mens dagens barn har mye større utvalg?

 

Med tanke på at oscariansk = Edwardian kan man jo si at Emil, Madicken og Bakkebygrenda er Downton Abbey for barn!

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3/8/2017 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Er ikke det litt merkelig ?

Anonymkode: a87e9...256

Er det mindre merkelig å like Disney som voksen?

Anonymkode: 5d70a...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hurepoix skrev:

Ja, men det var jo gamle dager (det oscarianske Sverige) allerede på 70- og 80-tallet. Så hvorfor syntes vi det var gøy, mens dagens barn synes det er kjedelig? Fordi det bare var en kanal og ikke noe annet å se på, mens dagens barn har mye større utvalg?

 

Husker vi så på det med besteforeldrene våre, som husket den tiden. Kanskje det gjorde at det føltes mindre fjernt? Men nå håper jeg jo egentlig at også dagens barn vet å sette pris på Emil :) 

Anonymkode: 89020...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
På 8.3.2017 den 21.43, KillerKitty skrev:

Jeg liker fortsatt Mummitrollet 

Jeg også men etter å ha drevet og laget dubber om Mummitrollet noen år siden og sett de populære som ble lastet opp klarer jeg ikke å se på uten å tenke på at snusmumrikken er en hasjbaron :fnise: Samme med postman pat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...