Gå til innhold

Lage hjemmeside


kattiie

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge på å lage meg en hjemmeside for å legge ut bilder av og selge noe av mitt håndverk. Lurte på om noen hadde tips til noen gratis hjemmesider (har allerede domenenavn) som er enkle å sette opp med bilder, gjestebok og diverse. Hadde blitt veldig glad, er ikke så god på slike ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wordpress og tubmlr har jeg hatt. Tumblr er kanskje enda enklere enn wordpress. Finnes mange ulike ferdige sideoppsett og med litt koding så kan man forandre på utseendet til det man måtte ønske. Du kan også bruke eget domene. 

Anonymkode: 1f452...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på disse sidene, kommer da domenenavnet opp .masse annet eller blir det bare domenenavnet mitt og .no? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chickabee

Wix.com er veldig enkelt og har massevis av templates. De kan du bruke som de er eller bygge videre på. Svært brukervennlig og har flere valgmuligheter enn squarespace for eksempel. man må betale for å bruke eget domene, men kostnaden er relativt lav i forhold til brukervennlighet og profft utseende nettside. Jeg har brukt wix til portfolio-side og har vært veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

 

På 3/7/2017 den 16.00, kattiie skrev:

Jeg har tenkt lenge på å lage meg en hjemmeside for å legge ut bilder av og selge noe av mitt håndverk. Lurte på om noen hadde tips til noen gratis hjemmesider (har allerede domenenavn) som er enkle å sette opp med bilder, gjestebok og diverse. Hadde blitt veldig glad, er ikke så god på slike ting selv.

Det er forskjellige metoder man kan ta i bruk.

Wix, Squarespace og Wordpress.com er tjenester hvor din hjemmeside ligger hos dem og du bare peker domenet mot dem.
Hovedsaklig pleier man ikke å få pekt domenet med mindre man betaler pris X per måned for bruken, som også betyr at eventuel reklame fjernes slik at det kun er ditt innhold som sees.

Både Wix og Squarespace brukes av mange større foretak og ser alikevel profesjonelle og oversiktlige ut. 

Et annet alternativ er å kjøpe webhotellplass og installere Wordpress selv. Mange webhoteller idag tilbyr enkel to-klikk installatør av Wordpress slik at du ikke behøver å kunne noe spesielt om hverken html, programmering eller til og med bruke et ftp program.
Wordpress i seg selv er en gratis platform, man betaler da kun for webhotelløsningen. 
Avhengig av hvilket webhotell du velger kan dette ofte være langt rimeligere enn Wordpress.com selv.

Personlig foretrekker jeg å kjøre Wordpress på eget webhotell, fordi jeg da kan gjøre stort sett hva enn jeg vil med den uten å måtte "oppgradere" pakken for å tilgang til alt wordpress har å tilby. Det har du fra dag 1 når det er ferdig installert.
Da har du også muligheten til å legge inn hvilke som helst Themes du måtte ønske, og du kan bruke de plugins du også måtte ønske. Plugins gir deg muligheten til å legge til ønskede funksjoner til Wordpress som ikke kommer med grunninstallasjonen. Om du vil ha en gjestebok, så finnes det en del plugins til å gjøre det. Ønsker du et bildegalleri, så finnes det en del plugins til å gjøre det.  Alt dette kan du styre via kontrollpanelet til Wordpress. Du behøver ikke kunne programmering eller web design for å finne ut av det.

Er du sløv til å oppdatere wordpress og holde den og plugins i seneste versjon? Det finnes plugin som ordner det for deg også.

I tillegg får man gjerne tilknyttet epost i tillegg på eget webhotell, det gjør man ikke med wix/squarespace/wordpress.com

Endret av Emmelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan få en brukerkonto til webhotellet mitt som jeg har på one.com. det vil da bli ubegrenset trafikk, null reklame og de har mange ferdigmaler for nettsider og bildealbum som er enkelt å sette opp.

f.eks får du addressen kattiee.cerenia.org så bare peker du domenet ditt dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...