Gå til innhold

Forlover tør ikke holde tale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært i noe bryllup. Men jeg er forlover og har veldig sceneskrekk. Så blir ingen tale eller sang fra meg. Dette vet hun og forventer ikke noe sånt av meg. Men er det noe annet man kan gjøre i stedet får? Skrive en tale på papir å gi henne? Er det rart? 

Noen andre forslag? Av ulike grunner har ikke jeg møtt han hun skal gifte seg med mange ganger, så kjenner han ikke så godt.. 

Anonymkode: 7903d...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sang kan du da skrive, selv om du har sceneskrekk? Det er vel temmelig vanlig at det er allsang når det er sanger? 

Ellers kan du skrive en tale og få en evt toastmaster til å lese den for deg. 

Men jeg synes ikke du MÅ gjøre, om du ikke vil, og bruden ikke forventer det av deg. 

Anonymkode: 108ec...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden forventer ikke noe, så sånn sett er du ikke forpliktet til noe som helst. Men jeg ville uansett ha gått for noe - allsang er en ting, men det ville jeg personlig syntes var skikkelig flaut. Jeg ville nok lagd en sånn powerpoint greie, med bilder og tekst (evnt at du spiller inn lyd/film av deg selv). Da trenger du ikke si noe. Toastmaster kan trolig også til og med ordne oppsettet med powerpointen, og klikke seg gjennom filene.

Anonymkode: d2ea5...600

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært i noe bryllup. Men jeg er forlover og har veldig sceneskrekk. Så blir ingen tale eller sang fra meg. Dette vet hun og forventer ikke noe sånt av meg. Men er det noe annet man kan gjøre i stedet får? Skrive en tale på papir å gi henne? Er det rart? 

Noen andre forslag? Av ulike grunner har ikke jeg møtt han hun skal gifte seg med mange ganger, så kjenner han ikke så godt.. 

Anonymkode: 7903d...cdb

Hvis du skriver sang for å fremføre den, så klarer du å holde tale og :) Så forslaget under.
Hva med å skrive et personlig brev til brudeparet? Som de kan lese for seg selv, eller noe? 

Mannen til min søster turte heller ikke holde tale. Men han overrasket med å gjøre det allikevel. En kort tale, men det var flott gjort av ham! Men han gruet seg veldig altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en scrapbook i stedet som min venninne satt stor pris på med minner fra vi møttes og frem til den store dagen med visdomsord og nedskrevne minner :)

Anonymkode: c49c8...67b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke laget allsang eller bedt noen lese opp noe for deg. Synes det fremhever at man gruer seg, så lenge du ikke har en god tekst som du vet ville fenget for alle. Selv ville jeg laget en veldig kort tale, øvd den utenatt, tatt en drink og latt det stå til :) Det holder å si noe som at du er glad for å ha denne personen som venn, og glad for at denne vennen har funnet en den ønsker å dele livet med. Virker som denne personen er bra for din venn. Takke for at du har fått oppdraget som forlover, og ønske dem lykke til på festen og med resten av livet. Da har du alt det som forventes av en forlover :) Jeg hadde hverftall ikke forventet mer, da jeg VET ALT OM HVORDAN DET ER! Ville heller ønsket at forloveren min skulle glede seg til bryllupet, og ikke ligget våken i flere netter før :):) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var forlover i et bryllup for ikke lenge siden hvor bruden forventet tale, selv så har jeg veldig sceneskrekk så det å holde en tale kunne hun bare glemme. Istedenfor så satt jeg sammen en liten film med masse bilder etc. Selv om bruden forventet tale så ble hun veldig fornøyd 😊

Anonymkode: 65363...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har avklart på forhånd at det er OK at forlover ikke holder tale(at bruden er klar over grunnen tidlig), så tenker jeg PPTfilm er litt obligatorisk, eventuelt at du skriver et personlig brev til henne. 

Jeg hadde stusset litt på at en tale ble lest opp av andre, men ikke lagt merke til at forlovere ikke holdt tale. 

Anonymkode: 46090...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du viser alle noen bilder uten å si noe? Film i bakgrunnen av dere eller et printet ut hefte som alle får? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette klarer du! Du kan heller få noen til å hjelpe deg med å skrive talen, men å holde en kort tale for sin beste venn på hennes bryllupsdag - det er bare å bestemme seg for det. Trekk frem en -to -  tre morsomme eller hyggelige episoder dere har opplevet sammen, si noe om hvor god venn hun er og ønsk henne lykke til. Det er alt som trengs, og du kommer til å være SÅ fornøyd etterpå.

Anonymkode: 5bb38...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var et godt forslag å lage en liten film eller en bildefremvisning (kanskje med musikk til?). 

Min forlover skrev en sang som alle sang sammen, syns det var veldig hyggelig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg HATER slik oppmerksomhet som man får når man holder en tale. Da faren min giftet seg var det forventet at jeg holdt tale, så jeg skrev en, og da jeg skulle lese den opp, begynte jeg med "Jeg er egentlig ikke en person som holder taler, men lese kan jeg. Derfor skal jeg nå lese noen ord jeg har skrevet til brudeparet", også leste jeg hele talen rett opp fra arket :) Det ble kjempegodt mottatt :) 

Anonymkode: 08d67...f40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.3.2017 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært i noe bryllup. Men jeg er forlover og har veldig sceneskrekk. Så blir ingen tale eller sang fra meg. Dette vet hun og forventer ikke noe sånt av meg. Men er det noe annet man kan gjøre i stedet får? Skrive en tale på papir å gi henne? Er det rart? 

Noen andre forslag? Av ulike grunner har ikke jeg møtt han hun skal gifte seg med mange ganger, så kjenner han ikke så godt.. 

Anonymkode: 7903d...cdb

Du kan lage lysbildefremvisning hvis du er teknisk interessert :) Eller skrive en sang som alle skal synge. LIksom sang fra forlover til bruda.

Anonymkode: e99d5...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn nok taler i et bryllup uansett. Så bare drit i det. Det du kan gjøre, er å lage en scrapbook med bilder fra deres felles fortid, samt noen fine bilder fra utdrikningslaget, med litt tekst til til gavebordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/2/2017 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært i noe bryllup. Men jeg er forlover og har veldig sceneskrekk. Så blir ingen tale eller sang fra meg. Dette vet hun og forventer ikke noe sånt av meg. Men er det noe annet man kan gjøre i stedet får? Skrive en tale på papir å gi henne? Er det rart? 

Noen andre forslag? Av ulike grunner har ikke jeg møtt han hun skal gifte seg med mange ganger, så kjenner han ikke så godt.. 

Anonymkode: 7903d...cdb

Synes absolutt du burde gjøre noe.  De aller fleste som holder tale i bryllup gjør det fordi de må og ikke fordi de er så veldig glade i å snakke foran forsamlinger.

Slideshow med bilder og musikk?

Film av deg selv der du holder tale hjemme i trygge omgivelser?

Skrive allsang?

Lese opp dikt?

Forme talen som et eventyr og lese eventyr?  Da kan du støtte deg i stor grad til manuset, til og med sette deg på en liten krakk som om det var eventyrstund og på den måten "gjemme" deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke vitsen med taler i det hele tatt. Ville personlig satt mer pris på et fint kort eller noe med masse fine bilder av oss på :) Det man skal si i en tale er jo ikke interessant for andre enn bruden/brudgom. 

Anonymkode: 65e4e...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Det er ikke noe regel at man må holde tale. 

Nei, det står ikke i noen lov.  Men normal skikk og bruk tilsier at brudens forlover skal holde tale i bryllup.  I dag kan man velge form på talen ganske fritt og jeg mener at slideshow teller som en tale.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke vitsen med taler i det hele tatt. Ville personlig satt mer pris på et fint kort eller noe med masse fine bilder av oss på :) Det man skal si i en tale er jo ikke interessant for andre enn bruden/brudgom. 

Anonymkode: 65e4e...ca7

Jeg synes det er kjempehyggelig med taler.  Taler er like mye til gjestene som til brudeparet.  Man mimrer litt, hører kanskje noe om brudeparet man ikke visste fra før av og hører også flere morsomme historier, enten på nytt eller for første gang :)

Endret av Pikeliten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...