Gå til innhold

Tesla økonomisk lurt å kjøpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har idag 2 privat biler, der den ene er en elbil med liten rekkevidde (blir brukt frem og tilbake fra jobb) og en dieselbil som vi bruker til lengre turer. Egentlig så kunne vi klart oss med bare 1 bil, men vi må ha elbil til jobb og bil som vi også kan bruke etter jobb ol. I tillegg har vi i grunn behov for 4x4 på vinteren da det er bratt her vi bor og nesten umulig å ta seg frem på slapseføre.

Min samboer har den siste tiden begynt å se mer og mer på disse teslaene, som vi i utgangspunktet har slått i fra oss fordi de er så sinnsykt dyre. Men ut i fra min samboers regnestykker kommer vi jo selvsagt til å spare på både det ene og det andre ved å kun ha 1 bil og ikke 2.

Er det noen som har noen synspunkter?  Vi har ingen lån på de bilene vi har idag, men selv om vi selger de så må vi nok legge til mer. Jeg har en BSU konto på nærmete 300.000kr som vil kunne dekke det vi mangler. Så forslaget er å selge begge bilene. Cashe inne bsuen og låne opp igjen beløpet på huset. Vi er under grensen for topplån på huset, så vi har kun 1 lån. Det føles bare helt feil å bruke så mye penger på bil og bruke penger som egentlig er tenkt til nedbetaling av bolig. Noe som holder seg i verdi ifht en bil som bare taper seg...

Hjelp!

Anonymkode: dbe61...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er helt feil å bruke så mye penger på bil, og særlig noe som ikke tilsvarer forventningene. Og bare glem å bruke BSU pengene uansett, ikke sikkert banken er med på det, de er jo ment for bolig?

Trygve Hegnar skrev for ikke lenge siden; De som kjøper Tesla har mye penger og null peiling på bil😆

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har idag 2 privat biler, der den ene er en elbil med liten rekkevidde (blir brukt frem og tilbake fra jobb) og en dieselbil som vi bruker til lengre turer. Egentlig så kunne vi klart oss med bare 1 bil, men vi må ha elbil til jobb og bil som vi også kan bruke etter jobb ol. I tillegg har vi i grunn behov for 4x4 på vinteren da det er bratt her vi bor og nesten umulig å ta seg frem på slapseføre.

Min samboer har den siste tiden begynt å se mer og mer på disse teslaene, som vi i utgangspunktet har slått i fra oss fordi de er så sinnsykt dyre. Men ut i fra min samboers regnestykker kommer vi jo selvsagt til å spare på både det ene og det andre ved å kun ha 1 bil og ikke 2.

Er det noen som har noen synspunkter?  Vi har ingen lån på de bilene vi har idag, men selv om vi selger de så må vi nok legge til mer. Jeg har en BSU konto på nærmete 300.000kr som vil kunne dekke det vi mangler. Så forslaget er å selge begge bilene. Cashe inne bsuen og låne opp igjen beløpet på huset. Vi er under grensen for topplån på huset, så vi har kun 1 lån. Det føles bare helt feil å bruke så mye penger på bil og bruke penger som egentlig er tenkt til nedbetaling av bolig. Noe som holder seg i verdi ifht en bil som bare taper seg...

Hjelp!

Anonymkode: dbe61...3c6

Spør heller på elbilforum. Her inne får du bare sure svar fra elbilhaterne.

Her er noen som har regnet på det og funnet ut at det svarer seg:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13452.0

Anonymkode: 6f736...303

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er aldri lurt å låne penger til bil. Bil faller i verdi fortere enn du betaler ned lånet, i motsetning til hus som - historisk sett - stiger bra i verdi.

2. Tesla har ikke 4x4 på modell S, kun på X, såvidt jeg har forstått.

3. Det er ok bagasjerom på Tesla, men i forhold til en brukbar stasjonsvogn med firehjulsdrift (Subaru Legacy/Forester/Outback, Volvo XC70 eller Škode Superb 4x4) blir det trangt.

4. Det er ikke rart at salget på Tesla S har falt med 46%; nå støtter regjeringen pluginhybrider, der du får i pose og sekk: Kjør elektrisk på mindre distanser, lad hjemme, men bruk den samme bilen på bensin når du vil langt.

 

Er ikke det interessant at istdf argument så leverer elbilfantasten et skrekkbilde av et dårlig forum? Det er lov å tenke selv, og det ser ut som om det er dét du er ute etter. Det fins argumenter for og imot, jeg vil helt klart si at å kjøpe en bil til 600000 eller enda mer ikke er en måte å spare penger på. Kjøp noe fornuftig brukt til 60-100000, investér resten godt i aksjer, opplevelser eller opppussing. :)

Anonymkode: 77450...4d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS;

husk å beregne inn vedlikehold i budsjettet deres, det er en del og ikke alt som går på garanti. (Bremseklosser/skiver, hjullager ol. Det er ikke bare å skikke innom Biltema og plukke med seg akkurat..) 

Dette er forholdsvis tunge biler, så du må regne med at dekk kun holder 1-2 sesonger, og det er krav om rimelig høy loadindex. I tillegg så kan det være trøblete å få riktig camber og da vil dekkene skeivslites, med hyppigere bytte som resultat...

Anonymkode: 695ac...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig off-topic, men syns ikke Tesla var kjempegod å sitte i heller. 

Anonymkode: 2d7cf...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tesla er vel ubrukelig på vinterføre? Alle jeg kjenner med Tesla (5 eller 6 stk) sier det er den værste vinterbilen de har hatt. Med tanke på bakken deres. I tillegg ville jeg vel ikke lånt så mye penger for å kjøpe en bil man ikke aner noe om hvordan bruktverdien vil være på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvekjørt Tesla, og siden jeg er vant med lettere, eldre biler, føltes denne 2t tunge bilen som en lastebil. Drar jo som en rakett, men fy f* for en tung rumpe...

Anonymkode: 77450...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2017 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Vi har idag 2 privat biler, der den ene er en elbil med liten rekkevidde (blir brukt frem og tilbake fra jobb) og en dieselbil som vi bruker til lengre turer. Egentlig så kunne vi klart oss med bare 1 bil, men vi må ha elbil til jobb og bil som vi også kan bruke etter jobb ol. I tillegg har vi i grunn behov for 4x4 på vinteren da det er bratt her vi bor og nesten umulig å ta seg frem på slapseføre.

Min samboer har den siste tiden begynt å se mer og mer på disse teslaene, som vi i utgangspunktet har slått i fra oss fordi de er så sinnsykt dyre. Men ut i fra min samboers regnestykker kommer vi jo selvsagt til å spare på både det ene og det andre ved å kun ha 1 bil og ikke 2.

Er det noen som har noen synspunkter?  Vi har ingen lån på de bilene vi har idag, men selv om vi selger de så må vi nok legge til mer. Jeg har en BSU konto på nærmete 300.000kr som vil kunne dekke det vi mangler. Så forslaget er å selge begge bilene. Cashe inne bsuen og låne opp igjen beløpet på huset. Vi er under grensen for topplån på huset, så vi har kun 1 lån. Det føles bare helt feil å bruke så mye penger på bil og bruke penger som egentlig er tenkt til nedbetaling av bolig. Noe som holder seg i verdi ifht en bil som bare taper seg...

Hjelp!

Anonymkode: dbe61...3c6

Regnestykket til samboeren din er nok feil. Han har nok veldig lyst på en Tesla.

Pristapet overtid på en Tesla forsvarer ikke innkjøpet av en tesla. Muligens hvis en kjøper en tidligere modell som allerede har falt mye i pris pga av den nye modellen. bare kanskje. Det mest lønnsomme er noken elbil i 200 K - 300k prisklassen. Man sparer penger på drivstoff og prisfallet er ikke så hardt å svelge.

PS. Bil er aldri lønnsomt uansett hvordan man vrir og vender på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe bil er aldri økonomisk lønnsomt, men det er utrolig hva man klarer å regne seg frem til om man bare har har nok lyst på ny bil :)

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si noe fornuftig om uten å vite hvor mye dere vil få for bilene dere har, forventet levetid, hva forsikring og liknende koster, hvor mye dere vil spare på bompenger og drivstoff osv.

Anonymkode: 205e0...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Å kjøpe bil er aldri økonomisk lønnsomt, men det er utrolig hva man klarer å regne seg frem til om man bare har har nok lyst på ny bil :)

 

De har allerede bil(er). Spørsmålet er bare om det blir billigere med en veldig dyr enn to ganske dyre.

Anonymkode: 205e0...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det høres ut som galskap å blåse BSU kontoen og øke huslånet for å kunne bake inn en Tesla. Det er en dyr bil, og den faller mye i verdi siden utsalgspris ny er såpass høy, så selv om du sparer en del på fossilt drivstoff, så skal man kjøre bra mye for å kompensere for den høye innkjøpsprisen. Basisutgaven av Tesla har vel heller ikke 4*4 så du må nok kjøpe en dyrere utgave, så det blir fort mye mer enn 500.000. Alternativet er jo selvfølgelig å kjøpe brukt, men selv de kan koste uforholdsmessig mye sammenlignet med en ny bil av annet merke. 

Selv om Teslaene går langt på elektrisk motor etterhvert, så må man vurdere behovet. Plutselig skal man litt lenger f. eks. på ferietur og er da avhengig av ladestasjoner. I et kaldt område kan man også oppleve betydelig reduksjon i rekkevidden på vinteren. Jeg ville mye heller gått for en ny hybridbil om du først skal kjøpe nytt, som du kan få en del billigere enn en tesla. Da får du elmotor til småkjøring, og bensinmotor når det ikke lenger er mer strøm til lengre turer. 

Anonymkode: df774...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten: casher du ut bsu for å kjøpe bil så må du tilbakebetale skattefradraget som du tidligere har fått.... Ikke særlig økonomisk lurt...

en annen ting; bor du langt unna en tesla forhandler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste Tesla med firhjulsdrift, er tilgjengelig på Finn.no fra kroner 600 000 og oppover.

Model X begynner på litt over 900 000.-

 

Til sammenligning så får du en premium BMW 320d xDrive Gran Turismo helt ny til 570 000.-

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89697815

Anonymkode: 414e6...a46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da sies at BMW 3 er en kompakt bil i forhold - selv om den er bedre, mere "refined" på det meste. Jeg ville aldri i livet betalt så mye for en så liten bil heller. Den koster like mye som 10 helt greie brukte Forester.

Anonymkode: 77450...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må da sies at BMW 3 er en kompakt bil i forhold - selv om den er bedre, mere "refined" på det meste. Jeg ville aldri i livet betalt så mye for en så liten bil heller. Den koster like mye som 10 helt greie brukte Forester.

Anonymkode: 77450...4d4

Den jeg linket til et en Gran Turismo (GT) og langt fra noen kompakt bil.

http://www.dinside.no/911101/her-er-bmw-3-serie-gran-turismo

 

 

Anonymkode: 414e6...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2017 den 22.11, AnonymBruker skrev:

1. Det er aldri lurt å låne penger til bil. Bil faller i verdi fortere enn du betaler ned lånet, i motsetning til hus som - historisk sett - stiger bra i verdi.

2. Tesla har ikke 4x4 på modell S, kun på X, såvidt jeg har forstått.

3. Det er ok bagasjerom på Tesla, men i forhold til en brukbar stasjonsvogn med firehjulsdrift (Subaru Legacy/Forester/Outback, Volvo XC70 eller Škode Superb 4x4) blir det trangt.

4. Det er ikke rart at salget på Tesla S har falt med 46%; nå støtter regjeringen pluginhybrider, der du får i pose og sekk: Kjør elektrisk på mindre distanser, lad hjemme, men bruk den samme bilen på bensin når du vil langt.

 

Er ikke det interessant at istdf argument så leverer elbilfantasten et skrekkbilde av et dårlig forum? Det er lov å tenke selv, og det ser ut som om det er dét du er ute etter. Det fins argumenter for og imot, jeg vil helt klart si at å kjøpe en bil til 600000 eller enda mer ikke er en måte å spare penger på. Kjøp noe fornuftig brukt til 60-100000, investér resten godt i aksjer, opplevelser eller opppussing. :)

Anonymkode: 77450...4d4

Vel, jeg har hatt Tesla siden den kom for 3,5 år siden og er storfornøyd, kunne sagt masse om det. Vil bare arrestere deg på to ting: Jo, Tesla har 4x4 på modell S. Og når det gjelder bagasjerom, så har du vel fått med deg at den har det både bak og foran (der andre biler har motoren)?

Anonymkode: f1aab...e19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2017 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har hatt Tesla siden den kom for 3,5 år siden og er storfornøyd, kunne sagt masse om det. Vil bare arrestere deg på to ting: Jo, Tesla har 4x4 på modell S. Og når det gjelder bagasjerom, så har du vel fått med deg at den har det både bak og foran (der andre biler har motoren)?

Anonymkode: f1aab...e19

 

Hvordan er rekkevidden på vinteren?

Anonymkode: 6f736...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan er rekkevidden på vinteren?

Anonymkode: 6f736...303

Den taper seg i overkant av 30%, og det skal ikke så mye under null grader heller. Det ble kjørt en test på Leaf, eGolf og Tesla med FBI på NRK

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...