Gå til innhold

Hvor stor sjanse er det for å time baby? Tidligere brukt p-sprøyte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og samboer planlegger å bli gravide til høsten. Vi har bestemt oss for å dra en tur til Asia før vi begynner forøkelsen, så derfor "kan" vi ikke starte tidligere. Vi har hus og samboer har sikker jobb, men jeg har ikke tenkt å avbryte lærerutdanningen min. Noe som krever at vi helst må føde en unge i mai-juli for at jeg skal få babyen mellom to semestre. 

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med å "time" eksakt en måned hvor man ønsker at babyen skulle bli født? Prøvde dere lenge før dere fikk? 

Jeg gikk på p-sprøyte i perioden august 2015 - februar 2016, og er klar over at dette kan sinke prosessen dessverre.. Men jeg tenker at det kommer til å være minst 1,5 år siden jeg sluttet på den når jeg prøver å bli gravid. Har noen peiling på dette? 

Anonymkode: b192f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok VELDIG individuelt. Det tok meg bare 3 måneder fra jeg slutta på p-piller til jeg var gravid, men det er veldig vannskelig og planlegge eksakt hvilken måned det skal skje i. 

Men du kan jo prøve med eggløsningstester, så du veit når du har det i forhold til prøving. Må være det eneste jeg veit om som kanskje kan hjelpe litt 

Anonymkode: 36c17...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk 6 mnd karantene fra usikker sex om dere drar til zika-land da

Anonymkode: 704d5...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe sånt som 25% sjanse for å bli gravid hvis man har sex under eggløsning,  så fremt det ikke er noe medisinsk som hindrer det. Det kan gå fint, men det kan også vise seg at dere bruker lang tid på å bli gravid. 

Ha i bakhodet at det ikke er sikkert du er klar for å studere videre på høsten hvis du får barn i f.eks. juni (hverken fysisk eller mentalt). Dette kan også gå helt fint, men sjekk alle muligheter mht søke permisjon fra studier (inkl. lånekassen) sånn at dere ikke blir låst til en løsning. 

Anonymkode: be6b6...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ung, har regelmessig syklus, vet akkurat når du har eggløsning og ikke har brukt hormonell prevensjon på over ett år, er det cirka 50 % sjanse for at dere vil klare det på 2 måneder. Så dere bør ha en plan B hvis det ikke går :) da kan dere jo f.eks vente et år og prøve til neste sommer.

Og ja husk at hvis dere skal til et område med zika-virus er det 6 mnd karantene før dere kan prøve å bli gravid. Du kan lese mer om det på Google :)

Anonymkode: e66d5...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt umulig å time da man ikke kan vite om man blir gravid på første eller tyvende forsøk, eller om man kan bli gravid i det hele tatt for den saks skyld. Dere får bare prøve og krysse fingrene for at det klaffer når dere ønsker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 6 mnd før jeg fikk eggløsning og mensen igjen. Så brukte vi 6 mnd på å bli gravid. Du skal ha flaks om du klarer å time det til en periode på 1-3 mnd.

Anonymkode: 35b0f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at du kan bli veldig trøtt og sliten så det blir tungt å studere. Eller dårlig for den saks skyld. Jeg ble gravid på sommeren så jeg hadde i utgangspunktet rukket å bli helt ferdig med utdanningen min før fødsel, men jeg var mye dårlig og måtte roe ned tempoet. 

Det kan gå for noen, men absolutt ikke alle så det å bli gravid, gå gravid og føde når du planlegger det selv er ikke så lett.

Anonymkode: c97fd...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde å time en fødsel på nr 2. Når vi skulle bli gravide med nr 1 så ble det full klaff på 2 eggløsningen så vi "forventet" at det skulle gå fort denne gangen også. Tok 6 mnd, og vi har nå termin i en veldig ugunstig mnd i grunn. 
Så vår (min?) lærepenge er at man ikke klarer å time perfekt, men at ting blir som de skal likevel ;) 

Ha et åpent sinn, dere kan jo godt prøve å treffe "blink" for de månedene! Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi timet mellom to semestre. Sluttet på p-pillen i midten av august 15, og skulle begynne med prevansjon igjen hvis jeg ikke ble gravid innen desember var over. Fikk positiv test lillejulaften faktisk. Nå ble h*n født tre uker før termin, så jeg fikk i august. Perfekt timing med tanke på at jeg får akkurat et år permisjon fra skolen. Men hadde vi ikke blitt gravide på den siste sjansen i desember, hadde vi ventet til september/oktober (2016) med å prøve igjen. Er ikke alltid det tar lang tid å komme seg etter prevansjon, men det vet man jo aldri :-)

Anonymkode: 325c1...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 6 mnd hver gang jeg ble gravid (en MA, en baby), hadde vært klin umulig å time på noe som helst vis... andre blir gravide med en gang. Helt individuelt! Så ville ikke satset på det uten en plan B. Men når dere først starter så har man sjelden lyst til å slutte å prøve, så tipper dere da bare kjører på og tar baby når den kommer ;) For plutselig får man uendelig lyst til å bli gravid, og tanken om timing forsvinner :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ble gravid med nummer en hadde vi en tidsluke på fire sykluser på grunn av usikker jobbsituasjon, og vi var heldige og traff i syklus tre. Så det er mulig, men det er jo bare flaks eller uflaks som bestemmer om det går eller ikke. Og påkjennelsen ved å måtte slutte å prøve etter de avsatte månedene kan nok være ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 6 mnd på å bli gravid selv om jeg brukte EL-tester. Vil påstå det er svært vanskelig å planlegge et barn på den måten.

Anonymkode: b451b...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det greit å vite at det faktisk er mulig å studere mens man har baby. Det var en del da jeg studerte som fikk barn midt i studiet (når det tar over 6 år er det ikke alle som vil vente til man er ferdig). Felles for alle var at det var far som tok all barselpermisjon. Mor var tilbake på forelesninger (heldigvis ikke så mye som var obligatorisk) kun dager etter fødselen og far var med på universitet og tok seg av baby og var i nærheten slik at mor kunne amme ved behov. Ja, det var nok litt slitsomt, og det krever disiplin å lese og studere rundt babyens rytmer, men det går hvis man vil og som student er det mye selvstudier og en frihet som mange setter pris på og som man ikke får i arbeidslivet. Det er vel ikke ofte at alt ligger 100% til rette for å få baby, noen ganger må man bare tenke at denne tiden er bra nok og vi gjør så godt vi når hvis det klaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...