Gå til innhold

Har muslimer kvinnesynet sitt i GENENE?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Les Vetle Lid Larsen's Tusen og En Natt, så skjønner du hvor langt tilbake det går. Han skriver ikke om kvinnesyn, men hvordan muslimer holdt kristne som slaver i Nord-Afrika på 17- og 1800 tallet.

Anonymkode: 182b9...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Boomonster skrev:

Det har de..blant de laveste i verden. 

Bevis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les Vetle Lid Larsen's Tusen og En Natt, så skjønner du hvor langt tilbake det går. Han skriver ikke om kvinnesyn, men hvordan muslimer holdt kristne som slaver i Nord-Afrika på 17- og 1800 tallet.

Anonymkode: 182b9...69f

Ja, men man må huske på at slaver var ganske vanlig på den tiden, ikke bare i muslimske land. Slaveriet ble avskaffet ganske sent i USA, også. Faktisk i ca 1865. Om man leser seg litt opp om det, finner man noen ganske viktige grunnlag for at folk har hatt slaver, det var angivelig fordi man var avhengig av menneskelig arbeidskraft, som maskineriet etterhvert tok over. Og både i den muslimske og kristne verden var det vel begrunnet med religion, om jeg ikke tar helt feil. I noen arabiske land finner man fortsatt slaver, og jeg tror man kan si det er mer eller mindre lovlig i i alle fall noen plasser. 

Men ser jeg ikke helt hva dette har med genetisk arv å gjøre? Har vel heller mer med holdninger å gjøre, først og fremst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chiyo skrev:

Er man genetisk muslim også? :roll: 

Det er et spørsmål om natur vs. Kultur. Religion er ikke naturlig, det er en kultur. Hvordan vi ser verden og hvordan vi oppfører oss er kultur. Ingen mennesker er født til å elske Jesus eller be mot Mekka, eller spise kosher. Ingen mennesker er født til å tro at mannen er overhodet i familien. Vi formes av miljøet vi vokser opp i. 

 

Ja, for da må jo jeg være genetisk halvt muslim, da. :rolleyes:

Min biologiske far kom jo fra et. Funker ganske dårlig, det, ettersom jeg er ateist og ikke er tilhenger av noen religion overhodet. 

Og folk på nett er så vanvittig opptatt hvor viktig en IQ er. 

Nå tror jeg likevel ikke man skal  undervurdere de som planla 11. september sin intelligens, heller. Det tviler jeg på at er særlig riktig. 

Anonymkode: b884c...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muslimer har lært disse "reglene" og kulturforståelsen siden de var baby. Det er en form for hjernevaskelse. Noen muslimer klarer å rive seg løs og tenke selv, men det er fåtallet. Man kan bli drept om man forlater Islam eller fornærmer eller krenker familien på noen som helst måte. 

Anonymkode: f29e9...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.3.2017 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Muslimer har lært disse "reglene" og kulturforståelsen siden de var baby. Det er en form for hjernevaskelse. Noen muslimer klarer å rive seg løs og tenke selv, men det er fåtallet. Man kan bli drept om man forlater Islam eller fornærmer eller krenker familien på noen som helst måte. 

Anonymkode: f29e9...c6b

Da er det vel egentlig strengt talt ideer det er snakk om, og ikke gener? 

Om så var, har vi også hatt kvinneforrakt her i Europa. Det virker vel gjerne mer logisk at det er holdninger man er lært opp til? Tenker jeg, i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer er oppdratt med et slikt syn fra foreldre og famile fra de er født. 

Anonymkode: f29e9...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller snakk om kultur, og mangel på informasjon og utvikling, som gjør at mange har dette kvinnesynet/livssynet/levesettet.

Anonymkode: 9a5c5...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke utenkelig at religion og kultur er med på å bestemme hvilke egenskaper som er forbundet med overlevelse og videreføring av gener. I en krigersk religion eller kultur vil naturligvis voldelige og aggressive tendenser bli ansett sett som positive egenskaper for videre avl, og dette vil ha noe å si for hvilke gener som lever videre, og hvilke som dør ut. Islam har eksistert i nesten 1500 år, så vi snakker om mange generasjoner med selektiv videreføring av gener her.

Evolusjon er i all hovedsak to ting: Mutasjoner og flaskehalser.

Flaskehalsene er det som avgjør hvilke mutasjoner som er fordelaktige og hvilke som ikke er det, og som dermed styrer evolusjonen i en viss retning. En flaskehals kan f.eks. være en forandring i klima og vegetasjon. Men en flaskehals kan også være introduksjonen av en ny religion, med sitt syn på hva som er gode og dårlige menneske-egenskaper.

Anonymkode: 15442...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...