Gå til innhold

Hvordan kan mammabloggere fremdeles holde på som de gjør?!


mjauritz

Anbefalte innlegg

Gjest Onbothsides

Jeg synes det er skummelt å legge skylden på mammabloggere for noe som hypotetisk kan skje, men som uansett vil være en annens handling. Det går ikke an å frita pedofile fra skyld og nærmest si at disse som eksponerer barna sine ber om at noe skal skje. 

Hva med jenta som bare er på besøk til naboen og blir utsatt for noe, er det foreldrene som da lar barnet gå på besøk sin feil? Skal man holde barna skjult for at pedofile ikke skal finne dem? Om vi bygger mur rundt barn vil de uansett være i fare for et eller annet, og alle foreldre tar selvsagt de valgene vi kan for våre barns trygghet. Det er flere "anonyme" barn som blir misbrukt enn kjendisbarn vil jeg tro, for å dette det på spissen. 

Det ville vært mer fornuftig å passe på barna sine og følge med på mannen i gata  generelt enn å skyve mammabloggere som en "det er deres feil-kylling" foran alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Onbothsides skrev:

Jeg synes det er skummelt å legge skylden på mammabloggere for noe som hypotetisk kan skje, men som uansett vil være en annens handling. Det går ikke an å frita pedofile fra skyld og nærmest si at disse som eksponerer barna sine ber om at noe skal skje. 

Hva med jenta som bare er på besøk til naboen og blir utsatt for noe, er det foreldrene som da lar barnet gå på besøk sin feil? Skal man holde barna skjult for at pedofile ikke skal finne dem? Om vi bygger mur rundt barn vil de uansett være i fare for et eller annet, og alle foreldre tar selvsagt de valgene vi kan for våre barns trygghet. Det er flere "anonyme" barn som blir misbrukt enn kjendisbarn vil jeg tro, for å dette det på spissen. 

Det ville vært mer fornuftig å passe på barna sine og følge med på mannen i gata  generelt enn å skyve mammabloggere som en "det er deres feil-kylling" foran alle andre. 

Man bruker setebelte i bil fordi noe KAN skje. Men du vet kanskje bedre?

Går ut i fra at foreldre som sender barnet over til naboen, kjenner naboen. Hvis ikke er foreldrene medskyldige. Selvfølgelig er det alltid en mulighet for at noe kan skje uansett hvilke forholdsregler man tar, men hvorfor friste skjebnen og servere barna på sølvfat til folk man normalt sett burde skjermet dem fra? Kilde på påstanden din, takk. 

Kjære Onbothsides, om man bør følge med på mannen i gata så er det å ikke gi ham bilder og info om barna et fint sted å starte, synes du ikke? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mallory
8 minutter siden, Onbothsides skrev:

Jeg synes det er skummelt å legge skylden på mammabloggere for noe som hypotetisk kan skje, men som uansett vil være en annens handling. Det går ikke an å frita pedofile fra skyld og nærmest si at disse som eksponerer barna sine ber om at noe skal skje. 

Hva med jenta som bare er på besøk til naboen og blir utsatt for noe, er det foreldrene som da lar barnet gå på besøk sin feil? Skal man holde barna skjult for at pedofile ikke skal finne dem? Om vi bygger mur rundt barn vil de uansett være i fare for et eller annet, og alle foreldre tar selvsagt de valgene vi kan for våre barns trygghet. Det er flere "anonyme" barn som blir misbrukt enn kjendisbarn vil jeg tro, for å dette det på spissen. 

Det ville vært mer fornuftig å passe på barna sine og følge med på mannen i gata  generelt enn å skyve mammabloggere som en "det er deres feil-kylling" foran alle andre. 

Jeg kan ikke se at noen i denne tråden fritar pedofile fra skyld, og jeg har ikke sett noen skrive det andre steder heller. Jeg synes det blir for lettvint å legge det som et premiss i en debatt som handler om respekt for barns privatliv. Synes du virkelig ikke det er betenkelig at foreldre uten videre og i stort omfang sprer barns bilder og personopplysninger til mange millioner blogglesere hvert år?

- Det er som å henge opp bilder på nærbutikken og la hvem som helst ta med seg bildet hjem. Skal man lære unge å respektere andres privatliv, må også de voksne respektere barnas privatliv, sier rådgiver Rannveig Bakke Tvedten i Datatilsynet.

Litt på siden, men jeg synes det er et tankekors at de fleste voksne er samstemte i at barn og unge må vise nettvett og være forsiktige med hvilke opplysninger og bilder de legger ut om seg selv, venner og kjente. Men når foreldre gjør det samme med mindre barn er det liksom greit. Jeg skjønner det bare ikke. Mener virkelig alle som forsvarer mammablogging at det er til barnas beste det som skjer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Onbothsides skrev:

Jeg synes det er skummelt å legge skylden på mammabloggere for noe som hypotetisk kan skje, men som uansett vil være en annens handling. Det går ikke an å frita pedofile fra skyld og nærmest si at disse som eksponerer barna sine ber om at noe skal skje. 

Hva med jenta som bare er på besøk til naboen og blir utsatt for noe, er det foreldrene som da lar barnet gå på besøk sin feil? Skal man holde barna skjult for at pedofile ikke skal finne dem? Om vi bygger mur rundt barn vil de uansett være i fare for et eller annet, og alle foreldre tar selvsagt de valgene vi kan for våre barns trygghet. Det er flere "anonyme" barn som blir misbrukt enn kjendisbarn vil jeg tro, for å dette det på spissen. 

Det ville vært mer fornuftig å passe på barna sine og følge med på mannen i gata  generelt enn å skyve mammabloggere som en "det er deres feil-kylling" foran alle andre. 

Jeg ser hva du sier, og er litt enig med deg til et visst punkt, men samtidig tenker jeg at som mamma så prøver man jo også så godt man kan å beskytte barna sine, nettopp pga at ting kan skje. Trikset er vel å finne balansen mellom hva man selv kan ta ansvar for og prøve å avverge i størst mulig grad, og hvor stort ansvar man skal gi andre. 

  • Jeg vil f.eks. alltid passe på å sikre barna mine i bil, da jeg vet hvor mange andre tullinger som finnes ut i trafikken. 
  • Jeg vil sørge for at barna mine sykler med hjelm og lærer seg grunnleggende sykkelvett om de skal sykle langs veiene her vi bor (på landet), fordi jeg vet at noen bilførere hater syklister.
  • Jeg vil at barna mine skal ha på redningsvest ombord i båt, fordi jeg vet det kan komme etterdrønninger etter tullinger som kjører forbi båten vår i full fart, og som kan føre til at man detter ut. 
  • Jeg vil oppdra barna mine til å ikke bli med fremmede som tilbyr de godteri, siden det finnes mennesker uten gode hensikter. 
  • Jeg vil oppdra barna mine til å tenke over hva de deler med omverden på sosiale medier, og hvor langt ting kan nå, siden nettmobbing er et av de største problemene blant unge i dag.
  • Jeg vil oppdra barna mine til å forholde seg kritiske i ulike situasjoner, slik at de er litt bedre rustet i når de møter diverse mennesker som kanskje ikke har helt gode hensikter. 
  • Og jeg vil gi barna mine et privatliv og et personvern, siden det finnes tullinger der ute.

 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
6 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg ser hva du sier, og er litt enig med deg til et visst punkt, men samtidig tenker jeg at som mamma så prøver man jo også så godt man kan å beskytte barna sine, nettopp pga at ting kan skje. Trikset er vel å finne balansen mellom hva man selv kan ta ansvar for og prøve å avverge i størst mulig grad, og hvor stort ansvar man skal gi andre. 

  • Jeg vil f.eks. alltid passe på å sikre barna mine i bil, da jeg vet hvor mange andre tullinger som finnes ut i trafikken. 
  • Jeg vil sørge for at barna mine sykler med hjelm og lærer seg grunnleggende sykkelvett om de skal sykle langs veiene her vi bor (på landet), fordi jeg vet at noen bilførere hater syklister.
  • Jeg vil at barna mine skal ha på redningsvest ombord i båt, fordi jeg vet det kan komme etterdrønninger etter tullinger som kjører forbi båten vår i full fart, og som kan føre til at man detter ut. 
  • Jeg vil oppdra barna mine til å ikke bli med fremmede som tilbyr de godteri, siden det finnes mennesker uten gode hensikter. 
  • Jeg vil oppdra barna mine til å tenke over hva de deler med omverden på sosiale medier, og hvor langt ting kan nå, siden nettmobbing er et av de største problemene blant unge i dag.
  • Jeg vil oppdra barna mine til å forholde seg kritiske i ulike situasjoner, slik at de er litt bedre rustet i når de møter diverse mennesker som kanskje ikke har helt gode hensikter. 
  • Og jeg vil gi barna mine et privatliv og et personvern, siden det finnes tullinger der ute.

 

 

Enig i alle dine punkt. Og i tillegg vil jeg respektere at andre velger anderledes når det gjelder feks eksponering.

Jeg har også på barna mine bilbelte, selv om belte i noen tilfeller er dødsårsaken i ulykker. Jeg skal aldri eksponere mine barn heller, fordi jeg har et annet liv enn kjendisene. Det handler om respekt, for andres valg og andres livsstil.

Vi må lære barna våre forholdsregler i ting de gjør så godt vi kan basert på det livet vi lever. Å tre en svartsekk over hodet til ungene sine fordi om man er kjent har også farlige konsekvenser. En viss Michael prøvde den varianten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Onbothsides skrev:

Jeg synes det er skummelt å legge skylden på mammabloggere for noe som hypotetisk kan skje, men som uansett vil være en annens handling. Det går ikke an å frita pedofile fra skyld og nærmest si at disse som eksponerer barna sine ber om at noe skal skje. 

Hva med jenta som bare er på besøk til naboen og blir utsatt for noe, er det foreldrene som da lar barnet gå på besøk sin feil? Skal man holde barna skjult for at pedofile ikke skal finne dem? Om vi bygger mur rundt barn vil de uansett være i fare for et eller annet, og alle foreldre tar selvsagt de valgene vi kan for våre barns trygghet. Det er flere "anonyme" barn som blir misbrukt enn kjendisbarn vil jeg tro, for å dette det på spissen. 

Det ville vært mer fornuftig å passe på barna sine og følge med på mannen i gata  generelt enn å skyve mammabloggere som en "det er deres feil-kylling" foran alle andre. 

Enig :)

Og ikke har det skjedd noe heller. Det er bare noe man her bruker som en unnskyldning for å hetse bloggere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, JackIost skrev:

Og alt bare fordi man er sure fordi bloggerne er blitt kjendiser og tjener gode penger på bloggene sine, noe som visst faller mange tungt for brystet, men slik er det jo her i landet :)

Hvor mange ganger skal tilhengerne av å frata barn grunnleggende rettigheter trekke frem misunnelseskortet?

Jeg skjønner at du synes bloggere må få lov til å gjøre hva som helst for penger, inkludert det å frata barna sine sitt privatliv. Men da burde du heller prøve å argumentere for meningene dine i stedet for å angripe de som mener at barn også har rettigheter.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Hvor mange ganger skal tilhengerne av å frata barn grunnleggende rettigheter trekke frem misunnelseskortet?

Jeg skjønner at du synes bloggere må få lov til å gjøre hva som helst for penger, inkludert det å frata barna sine sitt privatliv. Men da burde du heller prøve å argumentere for meningene dine i stedet for å angripe de som mener at barn også har rettigheter.

Det har jeg gjort flere ganger, de barna det er snakk om beholder sine rettigheter og har det mye bedre enn de fleste barn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
1 minutt siden, JackIost skrev:

Det har jeg gjort flere ganger, de barna det er snakk om beholder sine rettigheter og har det mye bedre enn de fleste barn :)

Hvordan vet du det egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om noen av deltagerne i debatten ikke vil forstå kjernen i det trådstarter skriver: At barn skal beskyttes, ikke henges ut offentlig. At barn har RETT til beskyttelse, IKKE  til å bli lagt ut som åte for pedofile eller at det skal ligge masse bilder på nettet - for evig tid ...

http://www.fn.no/FN-informasjon/Avtaler/Menneskerettigheter/Barnekonvensjonen-barns-rettigheter

Kanskje @Jacklost og @Onbothsides kan legge ut informasjon om når dere drar på ferie og hvor dere har lagret verdisakene?

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
11 minutter siden, orfeus skrev:

Det virker som om noen av deltagerne i debatten ikke vil forstå kjernen i det trådstarter skriver: At barn skal beskyttes, ikke henges ut offentlig. At barn har RETT til beskyttelse, IKKE  til å bli lagt ut som åte for pedofile eller at det skal ligge masse bilder på nettet - for evig tid ...

http://www.fn.no/FN-informasjon/Avtaler/Menneskerettigheter/Barnekonvensjonen-barns-rettigheter

Kanskje @Jacklost og @Onbothsides kan legge ut informasjon om når dere drar på ferie og hvor dere har lagret verdisakene?

Vi snakker om det samme hvis du leser det vi skriver. Det kan i teorien være ditt barn eller naboens barn pedofile velger, det kan være han kjekke i barnhagen, presten, den kule barnevakten. Så slutt å kall barn åte - det er de pedofile det er noe galt med og jeg nekter å tro at pedofile foretrekker bloggbarn for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JackIost skrev:

Det har jeg gjort flere ganger, de barna det er snakk om beholder sine rettigheter og har det mye bedre enn de fleste barn :)

Hvordan beholder de sine rettigheter til et privatliv egentlig? Er du litt som i 1984 at krig er fred, frihet er slaveri og eksponering er privatliv?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, JackIost skrev:

Så nå skal man fantasere om potensielle overgrep for å "ta" bloggere? Hva blir det neste?

Og alt bare fordi man er sure fordi bloggerne er blitt kjendiser og tjener gode penger på bloggene sine, noe som visst faller mange tungt for brystet, men slik er det jo her i landet :)

Det dreier seg om å identifisere, forstå og å håndtere risiko. 

Operasjon Dark Room-prosjektets avsløringer er sjokkerende og gruoppvekkende og viser hvilken risiko man utsetter barn for ved å dele bilder i sosiale medier. Man kan ikke bestemme at dette ikke er riktig - det er en realitet. Det finnes syke, kriminelle aktører der ute. 

Det gjør at mange som gjerne deler et bilde av barn eller barnebarn iblant blir enda mer forsiktige. Og det gjør at media og privatpersoner, som her, retter kritikk mot dem som faktisk lever av å eksponere sine barn. Konfrontert med dette, svarer de største mammabloggerne vagt. Og mange opplever at de bagatelliserer det som er en realitet. 

Det som opprører mange, er at barn ikke har et rettsvern på dette området. Ikke ennå, men jeg tror det vil tvinge seg fram.

Å blande risikoforståelse og å utfordre dem som lever av eksponering av barna sine med misunnelse reagerer jeg sterkt på. 

Skulle du være i tvil om fakta, anbefaler jeg å lese seg opp på Operasjon Dark Room. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, canacas skrev:

Hvordan vet du det egentlig? 

Mange barn lider, det er ingenting som tyder på at bloggerbarna lider :)

Det er mange barn man kan bry seg om her i verden som har det vanskelig, at man retter all sitt engasjement mot bloggerbarna og begrunner det med sitt engasjement for barn blir bare snålt, og det skinner så klart gjennom at det man egentlig er ute etter er å "ta" bloggere som man av en eller annen grunn misliker :)

Heldigvis er denne delen av forumet strengt moderert, det trengs!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
Akkurat nå, JackIost skrev:

Mange barn lider, det er ingenting som tyder på at bloggerbarna lider :)

Det er mange barn man kan bry seg om her i verden som har det vanskelig, at man retter all sitt engasjement mot bloggerbarna og begrunner det med sitt engasjement for barn blir bare snålt, og det skinner så klart gjennom at det man egentlig er ute etter er å "ta" bloggere som man av en eller annen grunn misliker :)

Heldigvis er denne delen av forumet strengt moderert, det trengs!

Dette er jo bare spekulasjoner. Fra deg. Hvordan er det egentlig bedre mener du? Du kan legge på så mange :) du vil, det gir ikke innhold i innleggene dine likevel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, canacas skrev:

Dette er jo bare spekulasjoner. Fra deg. Hvordan er det egentlig bedre mener du? Du kan legge på så mange :) du vil, det gir ikke innhold i innleggene dine likevel. 

 

Så da kan vi slå fast at det er spekulasjoner om bloggerbarna har det bedre eller verre enn de fleste andre barn?

Fint, da var jo hele problemet ute av verden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, JackIost skrev:

Mange barn lider, det er ingenting som tyder på at bloggerbarna lider :)

Det er mange barn man kan bry seg om her i verden som har det vanskelig, at man retter all sitt engasjement mot bloggerbarna og begrunner det med sitt engasjement for barn blir bare snålt, og det skinner så klart gjennom at det man egentlig er ute etter er å "ta" bloggere som man av en eller annen grunn misliker :)

Heldigvis er denne delen av forumet strengt moderert, det trengs!

I alle fall mtp ditt eget innlegg, som er fullt av brukerdebatt. 

Det er forresten bevis på at bloggerbarn lider. En blogger innrømmer at barna hennes ertes på skolen/fritidsaktivitetene sine fordi mor blogger. En annen blogger innrømmer at datteren neppe skal få gå på vanlig offentlig skole, og vurderer hjemmeundervisning mtp barnets sikkerhet.

Endret av Ultiva
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
3 minutter siden, JackIost skrev:

Så da kan vi slå fast at det er spekulasjoner om bloggerbarna har det bedre eller verre enn de fleste andre barn?

Fint, da var jo hele problemet ute av verden :)

Dette! 👏🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hjelper det barna å diskutere dette her? Ring barnevernet hvis det er så ille. Disse bloggerne har venner og familie, så hvis de utsetter barna for en slik fare hadde nok de tatt affære. Forstår egentlig ikkke hva dere vil med å kritisere dette på dette forumet? Hva hjelper de barna? Foreldrene tjener gode penger på dette. Skal jeg være ærlig så hadde jeg ikke brydd meg om min mor la ut bilder av meg som barn på sin blogg hvis det var jobben hennes. Er langt verre med de som blottlegger sitt sexliv, familie konflikter og slike ting - da hadde jeg skjemst hvis moren min hadde skrevet om slike ting. Pedofile pleier ofte å ta venner eller families barn, som de kjenner på ekte, fordi barna stoler på dem og eg kan lure dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jentefranorge skrev:

Men hva hjelper det barna å diskutere dette her? Ring barnevernet hvis det er så ille. Disse bloggerne har venner og familie, så hvis de utsetter barna for en slik fare hadde nok de tatt affære. Forstår egentlig ikkke hva dere vil med å kritisere dette på dette forumet? Hva hjelper de barna? Foreldrene tjener gode penger på dette. Skal jeg være ærlig så hadde jeg ikke brydd meg om min mor la ut bilder av meg som barn på sin blogg hvis det var jobben hennes. Er langt verre med de som blottlegger sitt sexliv, familie konflikter og slike ting - da hadde jeg skjemst hvis moren min hadde skrevet om slike ting. Pedofile pleier ofte å ta venner eller families barn, som de kjenner på ekte, fordi barna stoler på dem og eg kan lure dem.

Et forum er et offentlig nettsamfunn hvor man kan diskutere saker som opptar deg. Barn som blir lagt ut på nett uten samtykke opptar meg. Jeg velger derfor å skrive med andre om det her. Det er viktig for samfunnet at man snakker om ting man reagerer på, ellers vil det aldri bli noen forskjell.

Nei, jeg kommer ikke til å ringe barnevernet for å varsle dem om noe de helt klart er klar over, men ikke kan gjøre noe med fordi Norges Lover rett og slett ikke er modernisert i forhold til slike problemstillinger - fordi det er så nytt for oss. 

Om du ikke hadde brydd deg gjør ikke det det greit. Jeg hadde brydd meg, jeg hadde faktisk blitt rasende om min mor hadde bevist lagt ut tekst og bilder om meg, vel vitende om at pedofile sitter på nett og deler bilder og informasjon om barn man vil forgripe seg på. Og sånn forresten; De fleste mammabloggere (spesielt de største) har gjentatte ganger lagt ut drøye bilder av seg selv og skrevet om sexlivet sitt. 
Med andre ord; De spiller på sex OG barn, de legger ut bilder av barn rett før/etter bilder av seg selv feks naken i dusjen. Hvilke signaler tenker du dette sender til en som sitter å leser på disse bloggene og ikke er helt frisk? 

Og det siste du skriver der er akkurat hvorfor jeg reagerer. At pedofile har spredt seg på SoMe har blitt ganske "nytt" for oss, og jo mer du legger ut om barnet ditt - jo bedre "kjenner" de dem. For å si det sånn, jeg vet akkurat hvor flere av mammabloggerne bor (til og med sett Finn annonsene til husene, fordi det blir diskutert her! Hva tror du blir diskutert i skumlere lukkede forums?)
Jeg kan finne ut hva disse barna liker å spise til middag, om de har noen allergier, hva mamma, pappa, bestemor, tante og fetter heter med et enkelt googlesøk. Hadde jeg hatt onde hensikter så hadde jeg ikke trengt å bruke mer enn maks et par timer for å lese meg nok opp på barnet til å ikke ha vanskeligheter med å overbevise barnet om at jeg er en "venn".

Pedofile tar ikke lenger "bare" kjente barn fordi det er lettest. Det er en grunn for at det har spredd seg over nettet til fremmede barn og det er fordi det er så tilgjengelig. 

Endret av mjauritz
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...