Gå til innhold

Burde ikke søsteren min forstå bedre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å bli gravid i mange år, noe jeg har vært åpne med familien om. Søsteren min har i denne perioden fått tre nydelige barn. Jeg synes det er vanskelig at hun viser så lite empati for oss og vår situasjon. Hun kan for eksempel si at vi ikke må bruke for mye penger på dette for det er dyrt å ha barn, og vi må sette av penger til utstyr også. Eller spørre om vi helst ønsker barn i den eller den måneden, eller komme med råd om når det er lurt å føde i forhold til barnehageplass. Hun har også sagt på tull at hun godt kunne være surrogatmor for meg, men at mannen hennes ikke hadde orket å gå igjennom en graviditet hvis de ikke fikk et barn ut av det. Hun kommer også ofte med historier om hvor lett hun blir gravid. Jeg kjenner på at hun er veldig ufølsom når hun sier sånn. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare henne heller. Synes dere jeg overreagerer? 

Anonymkode: e018e...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du overreagerer. :smilyblomst:Gjør et tankeeksperiment med henne, si at hun skal tenke seg at hun var i din situasjon og sleit med å få barn og der sitter du med tre barn og prater som en ufølsom idiot. Hva hadde hun tenkt da?

Ser hun ikke poenget så er hun faktisk dummere enn hva hun utgir seg for. Da hadde jeg sagt at jeg ikke var interessert i å høre hennes meninger eller tanker i forbindelse med håp om å få egne barn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det var godt over snittet uempatisk. Og det hadde jeg nok fortalt henne, i rimelig krasse ord.

Spør henne ved neste anledning om hun mangler fullstendig sosiale og empatiske antenner. 

I fullt alvor høres det jo ikke ut som hun er helt med, tenker jeg. Om det er fordi hun er ekstremt uempatisk eller lett....nedsatt rent sosialt er ikke godt å si.

Men dette var faktisk langt utover en frisk normal.

Anonymkode: 68ffe...c1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. bare WOW. Til henne, ikke deg. Hadde nok endt opp med å si det rett ut til henne hva jeg mente til slutt. 

Anonymkode: 66247...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg synes ikke din søster opptrer noe fint iforhold til deg. Synes spesielt det med surrogati var utrolig ufølsomt, det kan hun godt få høre.  

Jeg ville helt klart tatt det opp med henne. 

Det er lite voksent av henne å oppføre seg som hun gjør, tenker jeg. 

Lykke til! Ønsker deg og partneren din alt godt !

Anonymkode: dc8c6...9cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at noen er så lite empatiske overfor sin egen søster, og min første tanke var at hun er usikker på hvordan hun skal håndtere dette. Hun vet nok at sin egen babylykke forsterker ditt savn, og har nok sine egne demoner i forhold til det. (Hun kan ikke skjule en graviditet, gjemme barna eller spille ulykkelig, for at DU skal få det bedre). Hun kan heller ikke gå på tå hev og alltid ta hensyn til dine følelser, før hun snakker om at hun f.eks. blir lett gravid (jeg ser da for meg en normal samtale, og at det ikke blir sagt KUN til deg, for å gni inn hvor lett det var for henne. Det kan være vondt for henne også, at hun har lett for det og du ikke).

Jeg tror hun kommer med sine råd og tips for å fremstå som positiv. Hun vil gi uttrykk for at hun har troa på dere, og at det i hennes øyne bare er et tidsspørsmål før det blir deres tur. Jeg tror dette er hennes (misforståtte) måte å oppmuntre deg på.

(Jeg har opplevd det selv, ifm en SA. En i familien skulle være så sykt positiv, selv om jeg blødde og alt var feil. Jeg holdt på å bli gal, men denne personen forstod ikke hvor feil det ble for MEG. JEG kjente jo MIN kropp, og visste at det ikke gikk veien, så skulle denne personen fortelle MEG at JEG tok feil!!!).

Snakk med henne! La tvilen komme henne til gode og begynn med rene ark igjen. Det er hverken din eller hennes feil at hun har fått barn og du ikke. Fortell henne hvordan du føler det når hun sier sånt, jeg tipper det vil gi henne en aha opplevelse. La henne vite hvilken type støtte du ønsker, for det er det faktisk bare du som vet :)

Lykke til, både med søsteren og jakten på spiren.

Anonymkode: b8b6b...96a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke hva hun gjør som er så galt? Hun driver åpenbart å bare tuller, spesielt det med surrogat kommentaren. Synes du virker overfølsom og tar alt i verste mening.

Anonymkode: 7d8b0...9bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke hva hun gjør som er så galt? Hun driver åpenbart å bare tuller, spesielt det med surrogat kommentaren. Synes du virker overfølsom og tar alt i verste mening.

Anonymkode: 7d8b0...9bf

Dummeste jeg har hørt i dag. Er det greit å tulle med sånt fremfor sin egen søster? Når hun vet hvor sårt hun ønsker barn? For et idiotisk svar, unnskyld meg 

Anonymkode: 617ab...c2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren din virker bare ikke som den skarpeste kniven i skuffen..

Anonymkode: 87ee0...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bør man holde prøving for seg selv. Ikke inkluder Gud og hvermann i slike ting...

Anonymkode: dc60e...c87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vet ikke hvordan de skal forholde seg til ufrivillige barnløse. Noen prøver å oppføre seg normalt, noen tier det ihjel og noen prøver med humør. Vi er også forskjellige på hva som er ok. Vi måtte tilslutt si ifra hvis noe ble vanskelig, for andre kunne jo ikke bare gå og gjette. 

Måtte si ifra at det ikke var ok å kjøpe babyting når vi drev med ivf of slet med det, da det var sårt og skapte et unødvendig press. Hun som kjøpte tok det pent og la gavene på lager hos seg selv så vi slapp å forholde oss til det. På andre siden var de som fryktet min reaksjon når de ble gravide og gruet seg til å fortelle. Sa ifra at jeg selvfølgelig gleder meg på deres vegne, og hvis det innimellom ble for mye babyprat for meg så ville jeg regulere det selv ved å trekke meg litt unna. 

Lær andre hvor dine grenser går så de vet hvordan de skal forholde seg til dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du overtolker og tar alt i verste mening slik ufrivillig barnløse har en tendens til å gjøre. Tenker søsteren din bare prøver å vise interesse og snakke løst rundt ting. Hvis du aldri fpr barn da, skal ikke hun kunne snakke om sine helelr? Om det som er positivt og negativt? 

Anonymkode: 53519...26d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres veldig usympatisk ut ja. Spesielt i forhold til det at hun råder deg til hvilken måned det er best å få barn i osv.. Når man har prøvd i mange år så kunne faktisk ikke det betydd mindre. 

Anonymkode: 274bb...03d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke tåler at folk snakker til deg får du isolere deg inne. Du tolket alt i verste mening. Slik gjør barnløse damer. Du får begynne å sette deg inn I situasjonen om hvordan det er å forholde seg til survete barnløse folk. Skjærpings.

Anonymkode: be5b5...7a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt :) Vi har prøvd å fått barn i 6 år nå, vi har gått gjennom 4 IVF uten å lykkes. Og jeg har også noen rundt meg som ikke tar så hensyn :( 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke tåler at folk snakker til deg får du isolere deg inne. Du tolket alt i verste mening. Slik gjør barnløse damer. Du får begynne å sette deg inn I situasjonen om hvordan det er å forholde seg til survete barnløse folk. Skjærpings.

Anonymkode: be5b5...7a5

Siden du sier dette så går jeg ut ifra at du kan få barn ? Det å ikke kan få barn er en forferdelig sorg som ikke alle forstår, hvis du ikke er ufrivillig barneløs selv da. Hvis du går i mange år uten å klare å få barn, å folk rundt deg driver å snakker om dette som TS skriver så hadde jeg også blitt lei meg. Det er veldig vondt. Jeg selv har prøvd i 6 år nå, hatt 4 mislykte IVF også. 

Man trenger ikke gni sånne ting inn i ansikte på folk når det ikke er nødvendig. 

Endret av malla1992
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
På 27.2.2017 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å bli gravid i mange år, noe jeg har vært åpne med familien om. Søsteren min har i denne perioden fått tre nydelige barn. Jeg synes det er vanskelig at hun viser så lite empati for oss og vår situasjon. Hun kan for eksempel si at vi ikke må bruke for mye penger på dette for det er dyrt å ha barn, og vi må sette av penger til utstyr også. Eller spørre om vi helst ønsker barn i den eller den måneden, eller komme med råd om når det er lurt å føde i forhold til barnehageplass. Hun har også sagt på tull at hun godt kunne være surrogatmor for meg, men at mannen hennes ikke hadde orket å gå igjennom en graviditet hvis de ikke fikk et barn ut av det. Hun kommer også ofte med historier om hvor lett hun blir gravid. Jeg kjenner på at hun er veldig ufølsom når hun sier sånn. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare henne heller. Synes dere jeg overreagerer? 

Anonymkode: e018e...66c

Jeg tenker at hun ikke helt hva hun skal si og at hun sier det som hun ville sagt til hvem som helst som prøvde å få barn uten å tenke over hvordan det føles for deg? Hun har jo klart å få barn, mennesker rundt henne har jo klart å få barn så hun er jo i en helt annen verden enn du er i. Kanskje hun går rundt og tenker at neste måned så kommer dere å få det til, så vil hun prøve å gi litt råd og støtte rundt hva som er lurt? :vetikke:  Det er ihvertfall mitt inntrykk. Har du prøvd å snakke med henne om det og hva du føler rundt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2017 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å bli gravid i mange år, noe jeg har vært åpne med familien om. Søsteren min har i denne perioden fått tre nydelige barn. Jeg synes det er vanskelig at hun viser så lite empati for oss og vår situasjon. Hun kan for eksempel si at vi ikke må bruke for mye penger på dette for det er dyrt å ha barn, og vi må sette av penger til utstyr også. Eller spørre om vi helst ønsker barn i den eller den måneden, eller komme med råd om når det er lurt å føde i forhold til barnehageplass. Hun har også sagt på tull at hun godt kunne være surrogatmor for meg, men at mannen hennes ikke hadde orket å gå igjennom en graviditet hvis de ikke fikk et barn ut av det. Hun kommer også ofte med historier om hvor lett hun blir gravid. Jeg kjenner på at hun er veldig ufølsom når hun sier sånn. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare henne heller. Synes dere jeg overreagerer? 

Anonymkode: e018e...66c

Synes ikke du overreagerer nei! Langt derifra. Har vært i en lignende situasjon selv. Hadde et nært familiemedlem som valgte å offentliggjøre egen graviditet et par timer etter at vi fortalte at vi hadde prøvd i mange år uten å lykkes. Selvfølgelig skulle hun få fortelle at hun var gravid, men for oss hadde det vært fint om hun kunne ventet en dag eller to. I tillegg var det mange andre kommentarer og hendelser som slet veldig på oss. Har egentlig ikke så mange gode råd annet enn å snakke skikkelig med søsteren din hvis du klarer det.

Anonymkode: 7a36d...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2017 den 17.40, Ravna skrev:

Dette er jo ikke Gud og hvermann, det er søsteren. Noen føler de kan si slikt til nærmeste familie, nettverk rundt seg kan være godt om man går gjennom tunge behandlinger osv. 

TS: Ja det hørtes usympatisk ut i mine ører, men jeg tviler på at det ligger noe vondt bak det, heller tankeløshet. Si til henne at slike kommentarer sårer, og du ikke ønsker å ha slike samtaler lengre. Setter hun seg på bakbeina da og stiller seg uforstående har du rett til å tenne lunta. Men kryss den broen om du kommer til den. 

Prisen man gjerne betaler for det, er dette som TS beskriver. Man er i en VELDIG sårbar situasjon og ikke alle er like fintfølende.  Hvis man velger å dele noe så privat så tidlig så er sjansen for å bli såret ganske stor. 

Anonymkode: dc60e...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...