Gå til innhold

Om en innvandrer ikke snakker flytende norsk innen 1 år i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, FruSmith skrev:

Nå er ikke Syria en plass der man ville kjempet for å passe inn helle da. Hadde jeg vært lut fattig og trengt beskyttelse så hadde jeg lagt mye energi i å lære språket. Hadde gått på norsk språk kurs. (de har sikkert ikke Syrisk språk kurs i Syria). Du kan ikke sammenligne oss som reiser til Syria med folk fra Syria som kommer til Norge. Klart de må lære seg å tilpasse seg vår kultur, etikk og språk.

Er du ironisk eller mener du virkelig at nordmenn som flytter til et annet land ikke trenger å tilpasse seg/lære språket?

Anonymkode: c9b7b...bd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, FruSmith skrev:

Nå er ikke Syria en plass der man ville kjempet for å passe inn helle da. Hadde jeg vært lut fattig og trengt beskyttelse så hadde jeg lagt mye energi i å lære språket. Hadde gått på norsk språk kurs. (de har sikkert ikke Syrisk språk kurs i Syria). Du kan ikke sammenligne oss som reiser til Syria med folk fra Syria som kommer til Norge. Klart de må lære seg å tilpasse seg vår kultur, etikk og språk.

Nå tror jeg du misforstår poenget totalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For strengt, hvordan skal det måles? Skal et barn som kom hit på under et år ha samme krav?

Anonymkode: d1cef...43c

Eller en person som er døv,  stum,  psykisk utviklingshemmet etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det åpenbart. De fleste bruker ca. to år på å lære seg å snakke flytende norsk. De færreste får plass på norskkurs med en gang heller. Dessuten spørs det hva du mener med flytende norsk. Mange tror jo at folk er dårlige i norsk fordi de har aksent, men aksent er tilnærmet umulig å kvitte seg med. 

Anonymkode: 177a9...ab8

Veldig godt poeng. Noen blir aldri kvitt aksenten sin, på samme måte som noen nordmenn som flytter andre sted i Norge beholder dialekten, mens andre mister sin.

Jeg bodde i Frankrike en gang for lenge siden, der kjente jeg en amerikansk jente. Hun var au pair for fire franske barn, hadde studert fransk i flere år og kunne språket inn og ut. Men barna trodde ikke på at hun hadde rett når hun hjalp dem med leksene, fordi uttalen ikke var rett. Min uttale ble derimot godtatt umiddelbart - jeg hørtes fransk ut, men vokabularet og kjennskapen til språket kunne ikke på noen måte måle seg med hennes. Alt lå i uttalen - jeg tok den lett, mens hun som virkelig hadde jobbet for det ble aldri "god nok" i de innfødtes øyne.

Endret av applestories
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far er amerikansk og har bodd 30 år i Norge uten å ha lært mer enn svært grunnleggende norsk. Vi har holdt på amerikanske tradisjoner, og faren min har flest engelskspråklige venner. Han er ikke integrert. Likevel har han aldri opplevd noe form for diskriminering.

Det virker som om vi setter helt andre krav til ikke-vestlige innvandrere. Disse skal snakke flytende norsk, lære seg langrenn og spise smalahode etter ett år for at de skal ha et snev av aksept. 

Anonymkode: 57727...a67

Det er selvsagt ikke snakk om vestlige innvandrere.  

Anonymkode: b03e1...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far er amerikansk og har bodd 30 år i Norge uten å ha lært mer enn svært grunnleggende norsk. Vi har holdt på amerikanske tradisjoner, og faren min har flest engelskspråklige venner. Han er ikke integrert. Likevel har han aldri opplevd noe form for diskriminering.

Det virker som om vi setter helt andre krav til ikke-vestlige innvandrere. Disse skal snakke flytende norsk, lære seg langrenn og spise smalahode etter ett år for at de skal ha et snev av aksept. 

Anonymkode: 57727...a67

Enig.

Min gamle engelsklærer som var amerikaner snakket norsk med veldig amerikansk tyngde. Nesten så man ikke forsto han til tider. Og det etter å ha bodd i Norge I 20+år.

Det er liksom greit hvis du er fra et europeisk land,men har du en annen hudfarge så skal du snakke flytende og elske alt med norsk kultur...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ironisk eller mener du virkelig at nordmenn som flytter til et annet land ikke trenger å tilpasse seg/lære språket?

Anonymkode: c9b7b...bd2

Det er en STOR forskjell på om man kommer og bruker penger der eller om man kommer og lager problemer og trekker til seg penger. (Og nei, det betyr ikke nødvendigvis at man ikke må tilpasse seg selv om du np skulle påpeke dette)

Anonymkode: 1a247...7d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det åpenbart. De fleste bruker ca. to år på å lære seg å snakke flytende norsk. De færreste får plass på norskkurs med en gang heller. Dessuten spørs det hva du mener med flytende norsk. Mange tror jo at folk er dårlige i norsk fordi de har aksent, men aksent er tilnærmet umulig å kvitte seg med. 

Anonymkode: 177a9...ab8

Det er veldig sant. Min far har bodd i Norge i over 30 år og har fortsatt et hint av aksent. Når man lærer et nytt språk i voksen alder skal det veldig mye til for å bli kvitt den helt.

Anonymkode: 75086...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke vil fungere. Det er viktigere å heller ha obligatoriske kurs og tester underveis, tross alt så har alle er ulikt utviklingsnivå og noen har bedre språkøre enn andre. 

Synes likevel det blir for dumt å sammenligne det med nordmenn som skal lære arabisk. Norsk er et relativt mye enklere språk å lære enn arabisk.

Anonymkode: 339ad...899

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
44 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Ingen kan  lære seg et nytt språk flytende på et år.

Feil! Jeg gjorde det etter 8 måneder, så det er fullt mulig om man vil. Ingen unnskyldninger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Feil! Jeg gjorde det etter 8 måneder, så det er fullt mulig om man vil. Ingen unnskyldninger! 

Jeg mener jeg har lest at du er amerikaner? Det vil være mye vanskeligere å lære seg norsk om morsmåler er kinesisk, arabisk, russisk og lignende. Engelsk og norsk er i samme språkfamilie og deler mange ord og gramatikk. Det vil så klart gjøre det mye enklere å lære seg språket.

Anonymkode: 75086...7cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Altfor strengt. Jeg kjenner flere nye nordmenn som har blitt helt rå på norsk (muntlig og skriftlig) på kort tid i Norge. Så det er mulig. Det henger ofte sammen med jobbsøk og muligheter sånn sett. Selv lærte jeg spansk på veldig kort tid når jeg flyttet utenlands som 19-åring. Det er nok lettere når man er alene også, ingen å snakke morsmålet med jevnlig.

Endret av canacas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på god uttale og aksent. Å prøve å uttale språket skikkelig med riktige trykk og å få inn riktig R er fullt mulig selv om en aldri blir kvitt aksenten.

Men aksent er uansett en del av opphavet til en hver og enkelt og for meg kan den bli værende så lenge en legger arbeid i å snakke korekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det utenlandske som kommer til Norge som voksne sliter med er - Y-Æ-Ø-. Har en nabo fra Thailand som har bodd i Norge 30 år og hun sliter fremdeles med språket. Likeså min tyske venninne som sliter med norsk muntlig. Hun har en lederstilling og har jobbet i mange år i Norge. Alle utenlandske jeg kjenner snakker norsk, men alle har sin egen vri på uttaler. Må nok komme som barn til Norge for å få til norsk som en nordmann.

Anonymkode: 117e3...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg at alle som immigrerer til et land burde lære seg kulturen og språket. Men å ha strenge tidsfrister uten å tilrettelegge blir for vanskelig for det fleste.

Og vanskelighetsgraden av et språk spørs på hvilken bakgrunn du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonGangerTo
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener jeg har lest at du er amerikaner? Det vil være mye vanskeligere å lære seg norsk om morsmåler er kinesisk, arabisk, russisk og lignende. Engelsk og norsk er i samme språkfamilie og deler mange ord og gramatikk. Det vil så klart gjøre det mye enklere å lære seg språket.

Anonymkode: 75086...7cb

Det stemmer at jeg er amerikaner men morsmålet mitt er ikke engelsk. Har ikke tenkt å si hva det er men stol på meg, det var meget vanskelig for meg å lære norsk. Satt og gråt i stuen fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle angripe saken. Jeg bretta opp armene, satt i gang den ambisiøse siden min og fikk det til. Alle kan gjøre det. 

Endret av AnonGangerTo
Feil angitt språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Feil! Jeg gjorde det etter 8 måneder, så det er fullt mulig om man vil. Ingen unnskyldninger! 

Du har engelsk (amerikansk engelsk?) som morsmål og du lærte deg norsk som tilhører samme språkgruppe som engelsk?Norsk og engelsk har veldig mye til felles grammatisk sett og norsk regnes som en av de enkleste språk og lære seg for engelsktalende, begge er germaniske språk. At du ikke skjønner at det er mye lettere for deg enn for en som har arabisk/koreansk/swahili som morsmål er helt latterlig

Anonymkode: dcab1...a1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Det stemmer at jeg er amerikaner men morsmålet mitt er ikke norsk. Har ikke tenkt å si hva det er men stol på meg, det var meget vanskelig for meg å lære norsk. Satt og gråt i stuen fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle angripe saken. Jeg bretta opp armene, satt i gang den ambisiøse siden min og fikk det til. Alle kan gjøre det. 

Rengner med at det skulle være engelsk der? Og du snakket sikkert også engelsk ganske bra så gramatikken var noen lunde på plass? For all del, jeg tviler ikke på at det var vanskelig. Men legg på traumer etter krig. Legg på stresset om at du ikke vet om du i det hele tatt får bli i Norge. Det er ingen som påstår at man ikke skal lære seg språket til landet man bor i. Man skal så klart prøve og gjøre så godt man kan. Her er det snakk om å snakke helt flytende.

Anonymkode: 75086...7cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rengner med at det skulle være engelsk der? Og du snakket sikkert også engelsk ganske bra så gramatikken var noen lunde på plass? For all del, jeg tviler ikke på at det var vanskelig. Men legg på traumer etter krig. Legg på stresset om at du ikke vet om du i det hele tatt får bli i Norge. Det er ingen som påstår at man ikke skal lære seg språket til landet man bor i. Man skal så klart prøve og gjøre så godt man kan. Her er det snakk om å snakke helt flytende.

Anonymkode: 75086...7cb

Ja, beklager feilen, som er nå rettet. Det skulle stå engelsk. Mulig du har rett i noe du skriver men jeg tenker på de som ikke kommer fra krig, dvs andre fra Europa og amerikanere. Lite forståelse for deres manglende ønske og innsats til å lære seg norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...