Gå til innhold

Om en innvandrer ikke snakker flytende norsk innen 1 år i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Burde de da automatisk bli kastet ut. Eller ville det blitt for strengt ?

Anonymkode: b03e1...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det hadde blitt for strengt. Men jeg synes vedkommende bør prøve å lære seg norsk. Hvor vanskelig det er å lære seg norsk kommer an på morsmålet. I min erfaring er det dog stort sett briter og engelskspråklige som ikke er like gira på å lære seg norsk.

Anonymkode: 75086...7cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For strengt, hvordan skal det måles? Skal et barn som kom hit på under et år ha samme krav?

Anonymkode: d1cef...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For strengt, hvordan skal det måles? Skal et barn som kom hit på under et år ha samme krav?

Anonymkode: d1cef...43c

Sier seg selv at det gjelder de som kan snakke.

Anonymkode: b03e1...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett en nordmann som dro til Syria og lærte seg flytende arabisk på 12 mnd....beste man kan håpe på er vel noen høflighetsfraser og noe a la "hva den koste den brød?"

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er dette på "aktuell" delen av forumet? 

Anonymkode: e8e7e...b2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har totalt bodd 8 måneder i England og 6 måneder i USA. 

Flytende Amerikans eller Engelsk... nope. 

Bodde også noen måneder i Frankrike. Kan ikke et ord. Snakket engelsk selv med franske venner og kollegaer. 

Kanskje ikke helt sammenlignbart, arbeidsutveksling er jo midlertidig. Men 1) språk er ikke enkelt 2) mange av de som kommer vet ikke når de blir sendt videre 3) mange av de som kommer har forhåpentligvis et ønske om å vende hjem 4) man blir ikke eksponert - man blir jo plassert på mottak med de som snakker samme språk, eller engelsk. 

Hadde sikkert vært enklere for innvandrere å lære norsk om nordmenn var mer åpne og integrerende. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kunne prate ganske greit etter ca 3 år i Norge, men 1 år er alt for lite til å bli flytende. Men siden flyktninger tross alt har et ganske bra tilbud med norskopplæring så tror jeg at det burde være fult mulig innen 3 år når man bor i landet språket brukes.

Anonymkode: 1a247...7d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et europeisk land hvor det fins mange skandinaviske innvandrere, hvorav mange av dem ikke snakker språket selv etter mange år. Burde de returneres til sine hjemland.

Forøvrig skal det godt gjøres å lære et nytt språk flytende på ett år.

Anonymkode: c9b7b...bd2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg har lært noen fremmedspråk gjennom livet, og for meg er "flytende" en veldig konkret betegnelse. Med det i tankene vil jeg si nei, flytende på 12 måneder er et urelalistisk krav. Men de fleste bør kunne klare å bli en avansert bruker av et fremmedspråk på 12 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabiana

Tror ikke han som oppdrettet denne tråden vet hva det vil si å lære seg et fremmed språk. Og nei, engelsk og tysk kan ikke sammelinknes med kinesisk eller et afrikansk språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv utlendig i Norge og kjenner 3 nordmenn som bor i mitt hjemland. Etter 7-8 år de kan bare noen grunnlegende høflighetsfraser. Send dem tilbake til Norge sier jeg :ironi:

Anonymkode: dcab1...a1d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, fabiana skrev:

Tror ikke han som oppdrettet denne tråden vet hva det vil si å lære seg et fremmed språk. Og nei, engelsk og tysk kan ikke sammelinknes med kinesisk eller et afrikansk språk.

Det var en god bermerkning. Da min bekjent begynte på norskkurs, begynte sjefen hans å snakke norsk med ham etter en uke. Noe som er overhodet ikke en dårlig ting, men da han svarte at han ikke forstår hva han sa, ble han møtt med et forvirret blikk og "Men du går jo på norskkurs" :klo:

Anonymkode: dcab1...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er amerikansk og har bodd 30 år i Norge uten å ha lært mer enn svært grunnleggende norsk. Vi har holdt på amerikanske tradisjoner, og faren min har flest engelskspråklige venner. Han er ikke integrert. Likevel har han aldri opplevd noe form for diskriminering.

Det virker som om vi setter helt andre krav til ikke-vestlige innvandrere. Disse skal snakke flytende norsk, lære seg langrenn og spise smalahode etter ett år for at de skal ha et snev av aksept. 

Anonymkode: 57727...a67

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde de da automatisk bli kastet ut. Eller ville det blitt for strengt ?

Anonymkode: b03e1...d4d

Ja, det er det åpenbart. De fleste bruker ca. to år på å lære seg å snakke flytende norsk. De færreste får plass på norskkurs med en gang heller. Dessuten spørs det hva du mener med flytende norsk. Mange tror jo at folk er dårlige i norsk fordi de har aksent, men aksent er tilnærmet umulig å kvitte seg med. 

Anonymkode: 177a9...ab8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Skulle gjerne sett en nordmann som dro til Syria og lærte seg flytende arabisk på 12 mnd....beste man kan håpe på er vel noen høflighetsfraser og noe a la "hva den koste den brød?"

Nå er ikke Syria en plass der man ville kjempet for å passe inn helle da. Hadde jeg vært lut fattig og trengt beskyttelse så hadde jeg lagt mye energi i å lære språket. Hadde gått på norsk språk kurs. (de har sikkert ikke Syrisk språk kurs i Syria). Du kan ikke sammenligne oss som reiser til Syria med folk fra Syria som kommer til Norge. Klart de må lære seg å tilpasse seg vår kultur, etikk og språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må virkelig være standhaftig om man skal lære seg norsk av å gå på norskkurs sammen med flyktninger fra halve verden. Bor man på bygda er man heldig om noen sier "hei" i kassa på butikken, å få igang en samtale med oss er ikke det enkleste. Jeg kjenner mange som går og har gått på norskkurs, og det er selvsagt veldig forskjellig hvor fort man lærer og tar til seg språket, men det alle nesten uten unntak sier, er at det er så vanskelig å praktisere språket fordi de ikke har noen å snakke med.

Så i stedet for "yes! jeg får snakke engelsk av og til" tenker jeg nå at jeg må snakke norsk med dem i stedet for å ta den enkle utveien på et språk vi begge forstår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FruSmith skrev:

Nå er ikke Syria en plass der man ville kjempet for å passe inn helle da. Hadde jeg vært lut fattig og trengt beskyttelse så hadde jeg lagt mye energi i å lære språket. Hadde gått på norsk språk kurs. (de har sikkert ikke Syrisk språk kurs i Syria). Du kan ikke sammenligne oss som reiser til Syria med folk fra Syria som kommer til Norge. Klart de må lære seg å tilpasse seg vår kultur, etikk og språk.

Hva om man bytter ut Syria med Libanon, Egypt eller Marokko?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...