Gå til innhold

Negativ venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som er veldig negativ. Pessimistisk 99% av tiden. Alltid er det noe galt, alltid har hun det vondt. Syns veldig synd på henne, for jeg vet at hun sliter, men har kommet til et punkt hvor jeg ikke orker mer.

Ringer hun meg, blir jeg irritert. Har ikke lyst til å ta telefonen. For jeg vet at hun ringer kun for sutre eller spørre om å treffes for å sutre. 

Det verste er kanskje baksnakkingen. Hun baksnakker alt og alle, det gjelder venninner av meg også. Er mange ting jeg unnlater å fortelle henne for jeg vet at hun svarer spydig og hånlig. Et eksempel er en venninne av meg som fikk en sønn sammen med en litt spesiell type. Ingenting galt i at denne mannen er litt rar, syns jeg. Men det syns venninna mi og la ikke akkurat skjul på hvor teit hun syns venninna mi er som fikk barn med han. Hun spurte og gravde om denne venninna mi da, og om sønnen hennes, om ikke han har arvet noe dårlige gener..

Nå har sønnen fått påvist autisme, og dette er selvsagt ikke noe jeg kommer til å fortelle henne. For jeg vet da at hun kommer til å si noe sånn "ja, med en sånn far er det vel ikke rart" i en nedlatende tone. 

Det er stadig noe hun klager på. Merker også at mye av det drittet hun sier om andre, kunne handlet om henne selv. Feks kan hun baksnakke noen på jobben som alltid baksnakker. Men hun ser ikke seg selv og at hun er klin lik. 

Er egentlig trist, for hun har det jo vondt Inni seg. og hun kan ikke noe for oppførselen sin. Hun er egoistisk, men samtidig ikke glad i seg selv. For hun sier hele tiden at hun er stygg og tjukk, selv om hun er både pen og normalvektig. 

Jeg begynner å bli så utmattet. Har ikke lyst å treffe henne. Spesielt siden jeg selv er i en sårbar periode. Jeg klarer ikke ruste meg mot negativiteten hennes. Jeg blir rett og slett litt smittet. Merker jeg blir deprimert, oppgitt og sur. 

Samtidig kan jeg ikke kutte kontakt, vi er naboer og hun hadde blitt veldig såret. Og mest sannsynlig sint. Hun hadde heller aldri tilgitt meg. Og aldri forstått. Ønsker ikke gjøre livet hennes mer surt, men samtidig er det jo litt viktig at jeg har det bra selv. 

Føler hun maser på meg hver dag. Ser egentlig ingen annen løsning enn å bare holde ut til den dagen jeg eller hun flytter.

Måtte bare få dette ut.. noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 3d7de...88f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og jeg kuttet kontakten til en minimum. Du må sette klare grenser og blir hun sur så er det faktisk ikke ditt problem. Jeg blir også smittet av negative folk og merker bare ut i fra innlegget ditt at jeg har lyst til å saumfare hele KG og skrive sure svar :P 

Anonymkode: 64461...2b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik venn. Hun har ikke dårlig selvbilde da, men med baksnakking osv stemmer det på en prikk, spessielt henger jeg meg opp i at hun snakker dritt om mine venner... 

Jeg tror egentlig hun gjør det for at jeg skal like henne bedre enn dem, jeg har litt fler venner enn hun har.

Hun er min barndomsvenninne, og jeg kommer nok ikke til å kutte kontakten.. Men når hun snakker nedlatene om andre, så prøver jeg å forsvare dem med en positiv tone.. Som ; har du sett hvor mye N drikker, hun har jo barn, men er ute hele tiden, hun kan umulig være en god mor. så svarer jeg noe sånn som ; Hun har hatt det ganske tøft, så nå når de har 50/50 foreldreansvar så forstår jeg godt at hun vil komme seg litt ut å lufte hodet litt, ikke sunt å sitte inne å se i veggen hele dagen:)

Men noen ganger blir det litt mye, å da tar jeg en "pause" der jeg desverre er alt for opptatt for besøk og turer.. 

Anonymkode: 4c4db...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stadig noe hun klager på. Merker også at mye av det drittet hun sier om andre, kunne handlet om henne selv. Feks kan hun baksnakke noen på jobben som alltid baksnakker. Men hun ser ikke seg selv og at hun er klin lik. 

 

Anonymkode: 3d7de...88f

Ser du at du baksnakker og klager på venninnen din nå?

Anonymkode: 693cf...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du tak i det når det skjer? Som voksne er vi noen ganger pliktig å "oppdra" hverandre. Er du en god venninne, så gir du henne faktisk tilbakemelding på den problematiske oppførselen hennes, fremfor å bare fase henne ut.

Anonymkode: eadf8...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser du at du baksnakker og klager på venninnen din nå?

Anonymkode: 693cf...c81

Er faktisk en av de tingene jeg merker smitter. jeg liker ikke å snakke stygt om folk, og har aldri vært den "sladrekjerringa som baksnakker" men merker at jeg kan ligge å gnåle om henne en hel kveld til mannen, for jeg er så lei av å få dritt på dritt fra henne. 

Anonymkode: 3d7de...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tar du tak i det når det skjer? Som voksne er vi noen ganger pliktig å "oppdra" hverandre. Er du en god venninne, så gir du henne faktisk tilbakemelding på den problematiske oppførselen hennes, fremfor å bare fase henne ut.

Anonymkode: eadf8...733

Helt ærlig så tror jeg hun har en lidelse som gjør at det ikke går. For hun oppfører seg som en drittunge. Prøver jeg å si ifra til henne vrir hun det om til at jeg er den urimelige, eller så går hun i sånn barnslig forsvarsmodus. Feks hvis jeg sier "Hun Line er jo ikke så ille da, nå syns jeg du er litt frekk/dramatisk etc" så svarer hun i en sarkastisk tone "Ja jeg har bare misforstått alt jeg, ja selvfølgelig er jeg den dumme, det er jo Line som er grei ja" 

eller så blir hun bråsint og mener at jeg ikke vet en dritt og snakker enda mer dritt om Line for å fremme sin sak. (Line var bare et navn jeg tok som eksempel)

 

Det eneste som hjelper er å skifte samtaleemne, men enten merker du at hun er deppa ved at hun sender åpenbare falske smil og ikke er med i samtalen i det hele tatt. Svarer bare "Åja" i en ekstra lys tone. ("Fornærmet" for at hun ikke for utløp for de negative tankene.) Eller så vrir hun tilbake til det negative.

er veldig vanskelig å være hobbypsykolog for egen venninne når jeg ikke har det så lett selv fortiden. 

 

 

Anonymkode: 3d7de...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...