Gå til innhold

Hvorfor kommer du til helvetet?


GenialGalning

Anbefalte innlegg

9 timer siden, linsejesus skrev:

Allah har aldri sagt noe til meg. Vil jeg da slippe helvete siden jeg aldri er blitt eksponert for islam?

Det har du gjennom det du har hørt, sett og lest. Du vet at Gud i Koranen sier at alle ordene er Hans, Han sier at det ikke er noen annen Gud enn Ham alene. 

Der står også at Han verken er født eller føder og at Han er En, Alene. Ingen er som Ham.

Han sender sendebud til menneske og at Koranen er den siste veiledningen til menneske som bekrefter det alle sendebud har sagt. :"Tilbe en Gud og ikke ha noen ved siden av av Ham i tilbedelse".

Man skal derfor tro på alt som er åpenbart sendebudene fra Adam, Abraham Moses, Jesus, Mohammad og mange flere som han ikke har fortalt om.

Hvordan kan du si at du ikke kan bebreides når du vet dette og dermed er eksponert? Hvordan kan du ikke bebreides når Gud gir deg et langt liv uten å søke når han har tilrettelagt hele livet ditt?

Hva skal du svare?

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, omarel skrev:

Det har du gjennom det du har hørt, sett og lest. Du vet at Gud i Koranen sier at alle ordene er Hans, Han sier at det ikke er noen annen Gud enn Ham alene. 

Der står også at Han verken er født eller føder og at Han er En, Alene. Ingen er som Ham.

Han sender sendebud til menneske og at Koranen er den siste veiledningen til menneske som bekrefter det alle sendebud har sagt. :"Tilbe en Gud og ikke ha noen ved siden av av Ham i tilbedelse".

Man skal derfor tro på alt som er åpenbart sendebudene fra Adam, Abraham Moses, Jesus, Mohammad og mange flere som han ikke har fortalt om.

Hvordan kan du si at du ikke kan bebreides når du vet dette og dermed er eksponert? Hvordan kan du ikke bebreides når Gud gir deg et langt liv uten å søke når han har tilrettelagt hele livet ditt?

Hva skal du svare?

 

Hæ? Jeg vet da ikke at det er Gud som har diktert koranen. Hvordan skulle jeg vite det? Spesielt med tanke på alle de andre religiøse skriftene folk påstår er diktert av Gud? Hvorfor skulle jeg tro på koranen i stedet for f.eks bibelen? Forresten litt rart at Gud skulle diktere en bok i stedet for å gjøre allment tilgjengelig for alle, til enhver tid, alt man trenger å vite. Men Gud gjør jo selvsagt som han vil.

Det mangler forresten ikke på søking i livet mitt, jeg har søkt mer enn de fleste. Har aldri funnet Allah dog. Skal han straffe meg for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, linsejesus skrev:

Hæ? Jeg vet da ikke at det er Gud som har diktert koranen. Hvordan skulle jeg vite det? Spesielt med tanke på alle de andre religiøse skriftene folk påstår er diktert av Gud? Hvorfor skulle jeg tro på koranen i stedet for f.eks bibelen? Forresten litt rart at Gud skulle diktere en bok i stedet for å gjøre allment tilgjengelig for alle, til enhver tid, alt man trenger å vite. Men Gud gjør jo selvsagt som han vil.

Det mangler forresten ikke på søking i livet mitt, jeg har søkt mer enn de fleste. Har aldri funnet Allah dog. Skal han straffe meg for det?

Omarel sier litt feil her. I Islam får alle mennesker som ikke er eksponert for islams lære en test etter døden. Hvis du har levd rettskaffent i dette livet får du en mulighet til å få bedre liv i det neste. Testene vil innebære å gi deg viten om Gud/Allah. Klarer du testene kan du bli spart for det dårlige i neste liv.  

Anonymkode: b9b6b...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Hæ? Jeg vet da ikke at det er Gud som har diktert koranen. Hvordan skulle jeg vite det? Spesielt med tanke på alle de andre religiøse skriftene folk påstår er diktert av Gud? Hvorfor skulle jeg tro på koranen i stedet for f.eks bibelen? Forresten litt rart at Gud skulle diktere en bok i stedet for å gjøre allment tilgjengelig for alle, til enhver tid, alt man trenger å vite. Men Gud gjør jo selvsagt som han vil.

Det mangler forresten ikke på søking i livet mitt, jeg har søkt mer enn de fleste. Har aldri funnet Allah dog. Skal han straffe meg for det?

Har du lest Koranen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, omarel skrev:

Har du lest Koranen da?

Ja, er muslim. 

Anonymkode: b9b6b...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omarel sier litt feil her. I Islam får alle mennesker som ikke er eksponert for islams lære en test etter døden. Hvis du har levd rettskaffent i dette livet får du en mulighet til å få bedre liv i det neste. Testene vil innebære å gi deg viten om Gud/Allah. Klarer du testene kan du bli spart for det dårlige i neste liv.  

Anonymkode: b9b6b...997

Allah sier klart i Koranen at han ikke straffer et folk før ham sender et sendebud. Har man aldri hørt om Guds religion kan man ikke bebreides. Mener noen noe annet så må man komme med en teologisk henvisning. 

Etter døden er det ikkke noe tester. Livet er testen. Døden et regnskaps dagen slik Allah kaller den i Koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, omarel skrev:

Allah sier klart i Koranen at han ikke straffer et folk før ham sender et sendebud. Har man aldri hørt om Guds religion kan man ikke bebreides. Mener noen noe annet så må man komme med en teologisk henvisning. 

Etter døden er det ikkke noe tester. Livet er testen. Døden et regnskaps dagen slik Allah kaller den i Koranen.

Da må du sette deg litt grundigere i læren bror Omarel. Nå er jeg i farta, men spør en om kan om religionen vår så kan du selv finne ut av det :) Salaam. 

Anonymkode: b9b6b...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

قال تعالى :(( مَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا )) " 15 " الاسراء

Dette er verset fra Koranen og den sier følgende:

Den som følger den rette vei, følger den for seg selv. Den som går på villstrå, gjør det til eget tap. Ingen bærer en annens byrde. Og vi ilegger ingen straff før Vi har sendt et sendebud.

Nattereisen vers 15.

Jeg leste arabisk tafsir og fant ikke noe på det du sa. Men verset fra Koranen kan ikke tolkes på noe annet vis. Alt annet blir synsing. Allah sier i klartekst.

Og vi ilegger INGEN straff før Vi har sendt et sendebud.

Har du ikke hørt budskaper blir det urettferdig å straffe noen.

Det finnes ingen tekst verken i Koranen eller i hadith som forteller om en ny test. Og skulle det være en test ville den være urettferdig. Allah sier selv i Koranen at Han har skapt døden og livet for å teste oss hvem av oss er best i handlinger.

Og ikke minst når dødsenglene  stiller spørsmål i graven. Hvem er din Herre osv. Ved døden og etter begravelsen slutter alt av tester.

Guds sendebud besøkte graven til moren sin og gråt. Folk rundt han ble rørt og gråt de også. Så spurte han Gud om han kan be om tilgivelse for sin egen mor qog Gud sa nei. (Hadith)

Dette var før islam. Det vil si at hun ble eksponert ovenfor en av de monoteistiske religioner men at hun sikkert ikke fulgte den religionen som gjaldt for hennes tid. 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, linsejesus skrev:

Nei.

Det skader ikke å lese koranen. Du vil bli overrasket og rørt over det du finner om Jesus og Maria. Det er et stort kapittel som er dedikert henne og som heter Mariam/ Maria. Anbefales på det sterkeste Linsejesus

Profeten Mohammad nevnes kun fire eller fem ganger i koranen, mens Jesus, Abraham og moses er nevnt langt flere ganger.

Tror Jesus er nevnt 25 ganger ved navn. Les spesielt kapittel 3 og 19. Du finner han nevnet i andre kapitler men ikke så mye som i 3 og 19.

Det står blant annet om hans fødsel og hans mirakler. Veldig vakkert.

Lykke til.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, omarel skrev:

Det skader ikke å lese koranen. Du vil bli overrasket og rørt over det du finner om Jesus og Maria. Det er et stort kapittel som er dedikert henne og som heter Mariam/ Maria. Anbefales på det sterkeste Linsejesus

Profeten Mohammad nevnes kun fire eller fem ganger i koranen, mens Jesus, Abraham og moses er nevnt langt flere ganger.

Tror Jesus er nevnt 25 ganger ved navn. Les spesielt kapittel 3 og 19. Du finner han nevnet i andre kapitler men ikke så mye som i 3 og 19.

Det står blant annet om hans fødsel og hans mirakler. Veldig vakkert.

Lykke til.

Jeg kan sikkert finne noe visdom der, selv om jeg i utgangspunktet tror det finnes bedre steder å lete. Men jeg kan ikke begynne å lese koranen med det mål å finne ut om akkurat den hellige skriften er den ene sanne, diktert av Gud, i motsetning til de andre. Alle troende kommer jo med slike påstander om sine egne skrifter. Jeg er veldig skeptisk i utgangspunktet, for jeg ser ikke hvordan islam skulle være mindre konstruert og påvirket av mennesker enn enhver annen religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg kan sikkert finne noe visdom der, selv om jeg i utgangspunktet tror det finnes bedre steder å lete. Men jeg kan ikke begynne å lese koranen med det mål å finne ut om akkurat den hellige skriften er den ene sanne, diktert av Gud, i motsetning til de andre. Alle troende kommer jo med slike påstander om sine egne skrifter. Jeg er veldig skeptisk i utgangspunktet, for jeg ser ikke hvordan islam skulle være mindre konstruert og påvirket av mennesker enn enhver annen religion.

Forstår godt utgangspunktet ditt og hva du mener. Men det er heller ingen andre religioner som sier at hele skriften er diktert av Gud, og ingen andre skrifter som taler til andre religioner som koranen. Den taler til kristne, jøder, ateister og de som tilber andre enn Gud.

Det er heller ingen andre skrifter som har så stor erklæring som det som fremkommer i koranen, både med tanke på at "religionen hos Gud er hengivenhet (islam)" eller som sier i så klare ordlyd at "dette er skriften fra Gud". Ingen annen skrift beskriver livet etter døden i så detaljert form slik som i koranen. Burde man da ikke lese det som står der?

Den første åpenbaringen fra fra Gud til Mohammad var gjennom engelen Gabriel. Gabriel sa til Mohammad les, og han svarer jeg kan ikke lese, så sier han til Mohammad les, og han svarer jeg kan ikke lese. Så tar engelen Gabriel og klemmer Mohammad inn til seg. Gabriel leser budskapet fra Allah:

"Les i din Herres navn som skapte(1), skapte menneske fra klump(2), les! Og din Herre er velgjørende(3), som lærte med pennen(4), lærte menneske hva det ikke kunne(5)."  96: 1-5

Det skader ikke å lese koranen!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...