Gå til innhold

Hvorfor kommer du til helvetet?


GenialGalning

Anbefalte innlegg

14 timer siden, GenialGalning skrev:

Sier bibelen noe om det

Når du kommer til det landet Herren din Gud gir deg, skal du ikke ta etter all den styggedom som folkene der driver med. Hos deg må det ikke finnes noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, ingen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann. Ingen må drive med besvergelser, spørre gjenferd og spådomsånder til råds eller søke råd hos de døde. For alle som gjør slikt, har Herren avsky for, og det er på grunn av slik styggedom Herren din Gud driver folkene bort fra deg. Helhjertet skal du være i forholdet til Herren din Gud. (5. Mosebok 18,9-13)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Minitroll skrev:

Helhjertet skal du være i forholdet til Herren din Gud. (5. Mosebok 18,9-13)

 

http://biblehub.com/leviticus/21-9.htm

"'If a priest's daughter defiles herself by becoming a prostitute, she disgraces her father; she must be burned in the fire."
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, GenialGalning skrev:

 

Hos deg må det ikke finnes noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, ingen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann.

'If a priest's daughter defiles herself by becoming a prostitute, she disgraces her father; she must be burned in the fire."
 

Selvmotsigende bok?!

Endret av Minitroll
fikk ikke alt med
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Minitroll skrev:

Hos deg må det ikke finnes noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, ingen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann.

'If a priest's daughter defiles herself by becoming a prostitute, she disgraces her father; she must be burned in the fire."
 

Selvmotsigende bok?!

Gå igjennom ilden refererer til å gå på glødende kull.
Om man bare brant liket av prestedattera etter at hun hadde blitt steina, eller brant henne levende, er uvisst.
Men gitt at det ikke står eksplisitt at hun skulle steines, kan du selv tenke deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På Monday, February 27, 2017 den 19.38, GenialGalning skrev:

Hvis vi antar at et helvete eksisterer, hvilken gud putter deg der, og hva er høyst sannsynlig grunnen?

Den sanne Gud (Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd). Pga. ein ikkje trur på Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge KG: for misshandling av kattepusen min 😂

Anonymkode: 29b0c...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, February 27, 2017 den 19.38, GenialGalning skrev:

Hvis vi antar at et helvete eksisterer, hvilken gud putter deg der, og hva er høyst sannsynlig grunnen?

10 Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. 
Dommen 
11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. (Joh. Åp. kap. 20)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor tror du at du havner i himmelen" burde være et mer interessant spørsmål :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Callisto83 skrev:

"Hvorfor tror du at du havner i himmelen" burde være et mer interessant spørsmål :fnise:

Den som tror (kven som helst) har evig liv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, hjortesvin skrev:

Den som tror (kven som helst) har evig liv 😊

Det som skjer etter døden er den eneste hemmeligheten man ikke kan fortelle til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det som skjer etter døden er den eneste hemmeligheten man ikke kan fortelle til noen.

Det står skrevet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å komme til helvete i følge de religiøse er lett. Det er bare å huske på:

Hvis du er kristen; så kommer alle de andre ikke-kristne til helvete.

Hvis du ikke er kristen; Alle kristne kommer til helvete fordi de ikke tror på det samme som deg.

 

Anonymkode: b77ec...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å komme til helvete i følge de religiøse er lett. Det er bare å huske på:

Hvis du er kristen; så kommer alle de andre ikke-kristne til helvete.

Hvis du ikke er kristen; Alle kristne kommer til helvete fordi de ikke tror på det samme som deg.

 

Anonymkode: b77ec...4d5

Jesus er vegen, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
17 minutter siden, hjortesvin skrev:

Jesus er vegen, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom Jesus.

Er det ikke på tide at man i 2017 slutter og tro på eventyr ?

Greit nok når man er barn. Men etter en viss alder så forstår man at eventyr bare er eventyr.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et teologisk spørsmål jeg håper noen kristne kan svare på. La oss anta at djevelen finnes, og at det finnes et helvete. Denne djevelen er da fiende av G-d. Hvorfor skulle da djevelen plage og torturere folk som kommer til helvete? Djevelen blir jo "glad i" de folkene som er på lag med han? Det gir jo ikke noe mening at han skal torturere sine samarbeidspartnere...

Et bedre alternativ vil kanskje være å beskrive "helvete" som fravær av G-d. Mørke uten lys.

(Og kanskje innse at vi mennesker er vel så onde som ideen om en "ond skikkelse".)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg har et teologisk spørsmål jeg håper noen kristne kan svare på. La oss anta at djevelen finnes, og at det finnes et helvete. Denne djevelen er da fiende av G-d. Hvorfor skulle da djevelen plage og torturere folk som kommer til helvete? Djevelen blir jo "glad i" de folkene som er på lag med han? Det gir jo ikke noe mening at han skal torturere sine samarbeidspartnere...

Et bedre alternativ vil kanskje være å beskrive "helvete" som fravær av G-d. Mørke uten lys.

(Og kanskje innse at vi mennesker er vel så onde som ideen om en "ond skikkelse".)

 

 

 

 Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine,  8 men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen.  9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. 10 Og jeg hørte en høy røst i himmelen som sa:
          «Nå er seieren og makten og riket fra vår Gud kommet,
          nå har hans Salvede herredømmet.
          For anklageren er styrtet,
          han som dag og natt anklaget våre søsken
          for vår Guds ansikt. 
          
   
 11 De har seiret over ham ved Lammets blod
          og ved det ordet de vitnet,
          og de hadde ikke livet så kjært at de ikke ville gå i døden.
          
   
 12 Juble derfor, dere himler og dere som bor i dem!
          Men ve over jorden og havet!
          For djevelen er kommet ned til dere,
          og hans raseri er stort,
          for han vet at hans tid er kort.» 
 (Joh. Åp. kap. 12)                                                                                                     Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. 32 Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» 33 De sa til ham: «Vi er Abrahams ætt og har aldri vært slaver for noen. Hvordan kan du da si at vi skal bli fri?» 34 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som gjør synd, er slave under synden. 35 En slave blir ikke i huset for alltid, men en sønn blir der for alltid. 36 Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.
   
 37 Jeg vet at dere er Abrahams ætt. Men dere vil drepe meg, for mitt ord har ikke rom hos dere.38 Jeg taler om det jeg har sett hos Far, og dere gjør det dere har hørt av deres far.» 39 «Vår far er Abraham», svarte de. Jesus sa: «Var dere Abrahams barn, gjorde dere som Abraham. 40 Men dere vil drepe meg, et menneske som har sagt dere sannheten han har hørt av Gud. Det gjorde ikke Abraham. 41 Dere gjør som deres egen far.» «Vi er ikke født i hor», sa de. «Vi har én far: Gud.»42 Jesus svarte: «Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg er gått ut fra Gud og kommer fra ham. Jeg er ikke kommet av meg selv, men han har sendt meg. 43 Hvorfor skjønner dere ikke det jeg sier? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord!44 Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står utenfor sannheten, for det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. 45 Men jeg sier sannheten, og derfor tror dere meg ikke. 46 Kan noen av dere påvise at jeg har syndet? Men når det er sannheten jeg sier, hvorfor tror dere meg da ikke? 47 Den som er av Gud, hører Guds ord. Dere hører ikke, for dere er ikke av Gud.»
   
 48 Da svarte jødene: «Har vi ikke rett når vi sier at du er en samaritan og har en ond ånd i deg?»49 «Jeg har ingen ond ånd i meg», sa Jesus, «men jeg ærer min Far, og dere viser meg forakt. 50 Jeg søker ikke min egen ære. Men det er en som gjør det, og han dømmer. 51 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet se døden.» 52 Jødene svarte: «Nå vet vi at du har en ond ånd i deg. Abraham og profetene døde, og du sier: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet smake døden. 53 Du er vel ikke større enn vår far Abraham? Både han og profetene er døde. Hvem gir du deg ut for å være?» 54 Jesus svarte: «Hvis jeg ærer meg selv, er min ære ingenting verdt. Men det er min Far som gir meg ære, han som dere kaller deres Gud.55 Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham og holder fast på hans ord. 56 Deres far Abraham jublet over å skulle se min dag. Han fikk se den dagen og frydet seg.» 57 «Du er ennå ikke femti år og har sett Abraham?» sa jødene. 58 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.»
   
 59 Da tok de opp steiner for å kaste på ham. Men Jesus skjulte seg for dem og forlot tempelplassen. (Joh. kap. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er logikken? Gud skapte jorden og ett paradis for menneskene. I mellomtiden så ble Satan, etter å ha synded, sendt ned til jorden som straff slik at det som var ett paradis for menneskene ble ett fengsel for  Satan. Snilt gjort av Gud. I tillegg fikk vi skylden når Satan bestemte seg for å ødelegge paradis og. Som straff for å ikke gjøre gjøre Guds vilje, etter at han med vilje gav oss Satan, er å havne i helvette.

Og dette skal vi tro på? En kjærlig Gud som vil oss bare godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjortesvin skrev:

 Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine,  8 men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen.  9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham. 10 Og jeg hørte en høy røst i himmelen som sa:
          «Nå er seieren og makten og riket fra vår Gud kommet,
          nå har hans Salvede herredømmet.
          For anklageren er styrtet,
          han som dag og natt anklaget våre søsken
          for vår Guds ansikt. 
          
   
 11 De har seiret over ham ved Lammets blod
          og ved det ordet de vitnet,
          og de hadde ikke livet så kjært at de ikke ville gå i døden.
          
   
 12 Juble derfor, dere himler og dere som bor i dem!
          Men ve over jorden og havet!
          For djevelen er kommet ned til dere,
          og hans raseri er stort,
          for han vet at hans tid er kort.» 
 (Joh. Åp. kap. 12)                                                                                                     Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. 32 Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» 33 De sa til ham: «Vi er Abrahams ætt og har aldri vært slaver for noen. Hvordan kan du da si at vi skal bli fri?» 34 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som gjør synd, er slave under synden. 35 En slave blir ikke i huset for alltid, men en sønn blir der for alltid. 36 Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.
   
 37 Jeg vet at dere er Abrahams ætt. Men dere vil drepe meg, for mitt ord har ikke rom hos dere.38 Jeg taler om det jeg har sett hos Far, og dere gjør det dere har hørt av deres far.» 39 «Vår far er Abraham», svarte de. Jesus sa: «Var dere Abrahams barn, gjorde dere som Abraham. 40 Men dere vil drepe meg, et menneske som har sagt dere sannheten han har hørt av Gud. Det gjorde ikke Abraham. 41 Dere gjør som deres egen far.» «Vi er ikke født i hor», sa de. «Vi har én far: Gud.»42 Jesus svarte: «Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg er gått ut fra Gud og kommer fra ham. Jeg er ikke kommet av meg selv, men han har sendt meg. 43 Hvorfor skjønner dere ikke det jeg sier? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord!44 Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står utenfor sannheten, for det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. 45 Men jeg sier sannheten, og derfor tror dere meg ikke. 46 Kan noen av dere påvise at jeg har syndet? Men når det er sannheten jeg sier, hvorfor tror dere meg da ikke? 47 Den som er av Gud, hører Guds ord. Dere hører ikke, for dere er ikke av Gud.»
   
 48 Da svarte jødene: «Har vi ikke rett når vi sier at du er en samaritan og har en ond ånd i deg?»49 «Jeg har ingen ond ånd i meg», sa Jesus, «men jeg ærer min Far, og dere viser meg forakt. 50 Jeg søker ikke min egen ære. Men det er en som gjør det, og han dømmer. 51 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet se døden.» 52 Jødene svarte: «Nå vet vi at du har en ond ånd i deg. Abraham og profetene døde, og du sier: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet smake døden. 53 Du er vel ikke større enn vår far Abraham? Både han og profetene er døde. Hvem gir du deg ut for å være?» 54 Jesus svarte: «Hvis jeg ærer meg selv, er min ære ingenting verdt. Men det er min Far som gir meg ære, han som dere kaller deres Gud.55 Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sa at jeg ikke kjente ham, var jeg en løgner, slik som dere. Men jeg kjenner ham og holder fast på hans ord. 56 Deres far Abraham jublet over å skulle se min dag. Han fikk se den dagen og frydet seg.» 57 «Du er ennå ikke femti år og har sett Abraham?» sa jødene. 58 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.»
   
 59 Da tok de opp steiner for å kaste på ham. Men Jesus skjulte seg for dem og forlot tempelplassen. (Joh. kap. 8)

Så kristne er jødehatere?

Anonymkode: b77ec...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...