Gå til innhold

Bygge eller kjøpe hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om dere kan dele erfaringer og ideer om bygging/kjøp av hus.

Akkurat nå bor vi utenlands, men der vi vil bo i Norge koster det 3-4 millioner for hus på 120-180 kvm (de fleste er bygget på 40-50tallet, med energimerke F og G).

Vi vil helst få bygget et hus. Men flere sier at det er bedre å kjøpe hus, og så pusse opp osv. etterhvert. Men jeg synes det man får for prisen på husene som er til salgs, er håpløst dårlig. Tenker det vil koste veldig mye å holde i stand, pusse opp/renovere, pluss at det krever mye jobb og tar lang tid. Så det heller kanskje lønner seg å bygge, og få et hus som man virkelig trives i fra første stund.

Vi vil ha et hus på rundt 150 kvm.

Har dere erfaring med "kataloghus"? Er det noen man bør holde seg unna, er det noen som er bra uten å koste skjorta?

Synspunkter mottas med takk!

Anonymkode: 86deb...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du tak i en tomt, så er jeg ikke i tvil - bygg selv! :) 

Jeg bygde selv og kom mye billigere ut enn om jeg skulle kjøpt en brukt enebolig, og kanskje måtte pusse den opp.

Bygde med Boligpartner, men ingen kataloghus passet meg, så de tegnet et utifra mine krav. Helt uten ekstrakostnader.

Anonymkode: b0e5a...623

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er tomteprisene i forhold til boligprisene der hvor dere vil ha hus? 

For oss var det helt klart billigst å kjøpe hus, framfor å først kjøpe tomt til en helt svimlende sum, og så bygge et hus. For min søster, som bor mildt sagt på landet, var det kjempebillig å kjøpe tomt, og de kom billigst fra det med å kjøpe et helt nytt hus. 

Men når det gjelder feil og mangler. Husk at det er fryktelig mye av det også på helt nye hus. MIn søster har hatt mer styr med sitt flett nye hus enn vi har hatt med det huset vi kjøpte som ble bygget i 1972... Tidspress og useriøse aktører gjør mye dårlig arbeid nu til dags, mens i Gamledager virker det som om moralen var langt høyere hos utbyggerne. 

Anonymkode: dc245...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er tomteprisene i forhold til boligprisene der hvor dere vil ha hus? 

For oss var det helt klart billigst å kjøpe hus, framfor å først kjøpe tomt til en helt svimlende sum, og så bygge et hus. For min søster, som bor mildt sagt på landet, var det kjempebillig å kjøpe tomt, og de kom billigst fra det med å kjøpe et helt nytt hus. 

Men når det gjelder feil og mangler. Husk at det er fryktelig mye av det også på helt nye hus. MIn søster har hatt mer styr med sitt flett nye hus enn vi har hatt med det huset vi kjøpte som ble bygget i 1972... Tidspress og useriøse aktører gjør mye dårlig arbeid nu til dags, mens i Gamledager virker det som om moralen var langt høyere hos utbyggerne. 

Anonymkode: dc245...850

Sånne ting dekkes av garanti, dermed slipper de å betale for utbedring selv.

I dag må alle nye hus holde seg til TEK10, noe som betyr enda bedre hus. Som husbygger har du så mye garantier og forsikringer, at det er ingen problem. Alle oppegående velger et firma som er kjent og har gode referanser. I dag skal feks våtrom sjekkes av 3 stk før det er godkjent. Slik var det ikke 1972 i hvert fall....beklager, kjøper ikke dine argumenter for å kjøpe "gammelt" å pusse opp. 

Anonymkode: b0e5a...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne ting dekkes av garanti, dermed slipper de å betale for utbedring selv.

I dag må alle nye hus holde seg til TEK10, noe som betyr enda bedre hus. Som husbygger har du så mye garantier og forsikringer, at det er ingen problem. Alle oppegående velger et firma som er kjent og har gode referanser. I dag skal feks våtrom sjekkes av 3 stk før det er godkjent. Slik var det ikke 1972 i hvert fall....beklager, kjøper ikke dine argumenter for å kjøpe "gammelt" å pusse opp. 

Anonymkode: b0e5a...623

Det var ikke et argument for at Gammelt Er Best, bare et varsku om å være obs. Ja, man er forsikret og har garantier, men det betyr da ikke at det er et helsikes styr og kav. Det er ikke bare å knipse, og så kommer utbygger løpende for å ordne opp. Min søster har ikke tall på hvor mange timer hun har brukt på papirarbeid og klaging og skriving og herjing med forsikringsselskap og utbyggere, og det er heller ikke stas når de gang på gang må ta fri fra jobb for å være hjemme og sitte barnevakt for folk som må gjøre ting i huset. Og rydde og vaske og herje, og leve i rot i flere mnd ekstra. Nettopp malt en vegg, og så må den rives igjen fordi rørlegger må komme til noen rør som ligger baki der, osv. 

Jeg skulle gjerne hatt flett nytt hus selv, om det var økonomisk gunstig for oss, men sånn er det altså ikke her vi bor. Om det er sånn det er hos ts også, er det greit å huske at det ikke nødvendigvis er mer styr med gamle hus enn et flett nytt hus. 

Anonymkode: dc245...850

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får tomt, så ville jeg bygd nytt. Noen kataloghus kan tilpasses. Som anonymbruker skriver, må du også passe godt på når det gjelder bygging av nye hus. Håndverkerne har der ofte travelt, og det er ikke sikkert alle veggene blir helt rette om du ikke passer på hele tiden. Det er også krevende for parforholdet å bygge hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.2.2017 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Hvordan er tomteprisene i forhold til boligprisene der hvor dere vil ha hus? 

Men når det gjelder feil og mangler. Husk at det er fryktelig mye av det også på helt nye hus. MIn søster har hatt mer styr med sitt flett nye hus enn vi har hatt med det huset vi kjøpte som ble bygget i 1972...

Er litt usikker, de veldig få tomtene vi har sett til salgs koster 6-900.000. Men gamle, kjipe hus har veldig høy pris her. Nyere hus er selvsagt veldig, veldig dyre.

Hadde søsteren din "kataloghus", hvilket firma isåfall? Det varierer vel veldig fra firma til firma og fra sted til sted.

Anonymkode: 86deb...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2017 den 14.40, Grønt blad skrev:

Det er også krevende for parforholdet å bygge hus.

På hvilken måte?

Ser for meg at det ville blitt mye verre å bo i et slitt hus hvor vi ikke trives noe særlig, og gradvis få rommene i orden og leve midt i et prosjekt.

Liker tanken på at ting er litt i andres hender på en måte. At vi er "med", men at ting går sin gang. Kanskje det er mye mer styr enn jeg ser for meg. Gi gjerne eksempler på ting som kan bli utfordrende.

 

Anonymkode: 86deb...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte?

Ser for meg at det ville blitt mye verre å bo i et slitt hus hvor vi ikke trives noe særlig, og gradvis få rommene i orden og leve midt i et prosjekt.

Liker tanken på at ting er litt i andres hender på en måte. At vi er "med", men at ting går sin gang. Kanskje det er mye mer styr enn jeg ser for meg. Gi gjerne eksempler på ting som kan bli utfordrende.

 

Anonymkode: 86deb...1fc

Det er enormt mange beslutninger som skal tas og veldig mye å følge opp. Det er rett og slett enormt utfordrende å ha oversikt for en vanlig person. Man møter på problemer og utfordringer i byggeprosessen, og alt går ikke som planlagt. Det kommer alltid uforutsette utgifter, og med mindre dere har ubegrenset med penger, må man ta vanskelige valg pga økonomi.

Hadde vi fått muligheten, ville vi helt klart bygd hus selv. Det er ikke slik det må ødelegge parforholdet, men det er naivt å tro at det ikke er krevende for parforholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte?

Ser for meg at det ville blitt mye verre å bo i et slitt hus hvor vi ikke trives noe særlig, og gradvis få rommene i orden og leve midt i et prosjekt.

Liker tanken på at ting er litt i andres hender på en måte. At vi er "med", men at ting går sin gang. Kanskje det er mye mer styr enn jeg ser for meg. Gi gjerne eksempler på ting som kan bli utfordrende.

 

Anonymkode: 86deb...1fc

Det er som Grønt Blad sier veldig mye dere må bestemme og bli enige om. Og dere har en tidsfrist, utbyggerne må ha svar for å få gjort jobben sin. 

Om man bygger hus/pusser opp må man ikke finne på å bare legge det i andres hender. Alt må følges opp. Ikke tro at ting blir gjort sånn som dere sa. Da kan man risikere slett arbeid, som tar både tid og penger å få fikset opp i igjen. Dette gjelder forsåvidt både om man bygger nytt og om man pusser opp, men om man pusser opp kan man ta det i bolker og det er ikke så mye å passe på samtidig. 

Da vi kjøpte huset vårt, ventet vi med å selge leiligheten et par mnd, og pusset opp det mest prekære før vi flyttet inn. Så vi slapp å leve i rot og drit. Så kunne vi pusse opp småtingene litt etter hvert, og hadde all verdens tid på oss til å bli enige og bestemme oss. Det var ingenting vi MÅTTE avgjøre NÅ, så vi slapp tidspress, kunne bare si at ok, nå gidder vi ikke, så da bare lar vi være og venter en stund. 

Anonymkode: dc245...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig i at det er mer krevende å bygge hus enn å rehabilitere eksisterende hus. DET tar på et forhold (snakker av erfaring 😝). Vi var veldig oppsatte på å kjøpe akkurat DET huset, på DEN tomta..huset er fra 70-tallet, og vi har røsket alle etasjer rene, sluttregnening er på mange millioner. Nå er huset akkurat slik vi vil ha det, men vi ville ha sluppet billigere unna med flunk nytt hus. Det ville også ha spart oss for enorme mengder arbeid, diskusjoner, flytting innad i huset (å bo 5 stk i en hybelleilighet 6 mnd om gangen anbefales ikke..) Vi er ferdige nå, etter 4 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et byggefirma hvor vi bl.a. bygger kundetilpassede boliger. Hos oss er det ikke billigere å kjøpe ferdig prosjektert bolig vs kundetilpasset. Men et kundetilpasset hus blir alltid dyrere, fordi kundene har andre ønsker og behov. 

Angående feil og reklamasjoner, så blir det nesten alltid ett eller annet som må utbedres, enten underveis eller etterpå. Si at det går 1000 arbeidstimer på et hus, og vis meg den som jobber i månedsvis uten å gjøre feil! 

Vi ordner selvsagt opp i feilene våre, og vi strekker oss langt. Ikke alle gjør det....  Men av og til kan heller ikke vi gi kunden alt de ber om, for det hender at kunden tar feil, og kommer med urealistiske krav :( 

Det er dyrt å bygge hus, men om millionene står klar, så hadde jeg aldri kjøpt hus kontra bygge selv :) 

 

Anonymkode: be67e...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Vera79 skrev:

Ikke enig i at det er mer krevende å bygge hus enn å rehabilitere eksisterende hus. DET tar på et forhold (snakker av erfaring 😝). Vi var veldig oppsatte på å kjøpe akkurat DET huset, på DEN tomta..huset er fra 70-tallet, og vi har røsket alle etasjer rene, sluttregnening er på mange millioner. Nå er huset akkurat slik vi vil ha det, men vi ville ha sluppet billigere unna med flunk nytt hus. Det ville også ha spart oss for enorme mengder arbeid, diskusjoner, flytting innad i huset (å bo 5 stk i en hybelleilighet 6 mnd om gangen anbefales ikke..) Vi er ferdige nå, etter 4 år. 

All oppussing og bygging er krevende for parforholdet. Hva som er mest krevende, vil variere fra par til par og hvilke utfordringer de møter på. De fleste skjønner at det er slitsomt å bo i et oppussingsprosjekt, men ikke alle vet at det å bygge nytt også er svært utfordrende for parforholdet. Tror det er det de fleste har ønsket å få fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror man ikke blir 100% selv om huset er skreddersydd. Ting man glemte og ting man ikke liker så godt etterpå gjør bare at det "perfekte" hus er en utopi for de fleste. Husk også på nabolaget; det perfekte hus bør ikke ligge for nær en søppelfylling o.l. da den lykken vil i så fall bli kortvarig (til duften oppdages dagen etter flytting).

Enkelte sier at man må bygge/kjøpe tre hus før man blir noenlunde fornøyd.

Selv kjøpte vi et ferdig hus uten noe som helst tilpasning. Bygget på billigste måte, men vi er 99% fornøyd. Det har vært lite plunder i etterkant.

Her er det ingen fasit, men husk at det er mye skilsmisser blant husbyggere. Du må ta høyde for mye mer plunder i byggetiden enn å kjøpe ferdig.

Anonymkode: 3afae...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grønt blad skrev:

Det er enormt mange beslutninger som skal tas og veldig mye å følge opp. Det er rett og slett enormt utfordrende å ha oversikt for en vanlig person. Man møter på problemer og utfordringer i byggeprosessen, og alt går ikke som planlagt. Det kommer alltid uforutsette utgifter, og med mindre dere har ubegrenset med penger, må man ta vanskelige valg pga økonomi.

Det du nevner er ting jeg har tenkt på. Og jeg føler meg ganske sikker på at det er mindre krevende å bygge nytt enn å kjøpe gammelt, slitt og kjipt, som det som faktisk er til salgs for en overkommelig pris her er.

Anonymkode: 86deb...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vera79 skrev:

Ikke enig i at det er mer krevende å bygge hus enn å rehabilitere eksisterende hus. DET tar på et forhold (snakker av erfaring 😝). Vi var veldig oppsatte på å kjøpe akkurat DET huset, på DEN tomta..huset er fra 70-tallet, og vi har røsket alle etasjer rene, sluttregnening er på mange millioner. Nå er huset akkurat slik vi vil ha det, men vi ville ha sluppet billigere unna med flunk nytt hus. Det ville også ha spart oss for enorme mengder arbeid, diskusjoner, flytting innad i huset (å bo 5 stk i en hybelleilighet 6 mnd om gangen anbefales ikke..) Vi er ferdige nå, etter 4 år. 

Akkurat sånn jeg ser for meg at det ville blitt ja. Godt dere er ferdige nå! :)

Anonymkode: 86deb...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier som de andre: får du tak i en tomt som gjør at dere har råd, så ville jeg bygd nytt. Vi har gjort begge deler, og er utrolig fornøyd med et hus som er nettopp slik vi ønsker og passer til våre behov. Siden vi har bygd på landet har vi bygget for å bo - forhåpentligvis resten av livet - ikke for å selge om noen år. Da taper man fort penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du nevner er ting jeg har tenkt på. Og jeg føler meg ganske sikker på at det er mindre krevende å bygge nytt enn å kjøpe gammelt, slitt og kjipt, som det som faktisk er til salgs for en overkommelig pris her er.

Anonymkode: 86deb...1fc

Så bra! Da er det bare å kjøre på! Jeg hadde bygd nytt jeg hadde mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bygd nytt hus. Vi bodde i leilighet mens vi ventet på at drømmetomta skulle dukke opp. Tok noen år, men glad for at vi ventet på den. Å flytte inn i nytt hus( 315 kvm) var helt fantastisk! Vi bygde med Mesterhus og er strålende fornøyde med valget vårt. Lykke til med valget deres😀

Anonymkode: 28059...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...