Gå til innhold

Hjalp familievernkontoret dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min ønsker ikke lengre være sammen med meg. Hun forteller hun er lei av oppførselen min. Jeg blir fort sint (aldri slått, men har kastet rundt meg noen ganger), krangler for den minste ting og har ett par ganger i løpet av 5 år snakket med ett par gutter "bak ryggen hennes". Ikke mer enn 2-3 uker, og aldri møttes. Møtte hun ene på fest, og fikk snappen. Og der i fra fortsatte det. Kun prat. Etter ett par uker ble jeg lei meg, fordi jeg behøvde jo ikke den type oppmerksomhet fra andre enn dama mi. 

Vi har også barn sammen, er forlovet. For 5 uker siden planla vi både sommer, gifting og framtidige sydenturer. For 4 uker siden fikk hun plutselig fått nok. Klarer ikke mer sier hun. Hjertet sier nei. Vet det er best om vi hadde klart å holde sammen, men klarer ikke likevel. 

Hun sier det siste halvåret har vært en tenkeperiode, og følt siden sommeren at vi egentlig burde flytte fra hverandre. Hun har vært som normalt. Fortalt hun elsker meg, vil være sammen med meg, er forelsket i meg, lagt planer om framtiden, vi har hatt sex (ikke like ofte, men med to barn under 3 år og mye jobb er vi slitne). 

Hvordan kan en person ville bryte ut så fort etter bomba er sluppet? Jeg har ikke mulighet til å vise henne at jeg kan være den hun fortjener. Jeg har ikke mulighet til å prøve gjøre opp for meg. Jeg trodde man skulle kjempe i motbakker, og kjempe sammen. Føler meg litt lurt, som ikke har fått blitt med på "prøvingen".

Eskene med tingene mine står ferdig pakket, og jeg venter bare på å overta nøkkel til leiligheten. Men vi skal til familievernkontoret, på parterapi. Kan dette endre meningene hennes, og la meg få være med å prøve en periode? Eller er tankene hennes helst låst på at dette er ferdig, følelsene er 100% døde og eneste løsning er å flytte og å gi opp? Hun sier "man vet aldri hva framtiden bringer, og det kan hende jeg angrer. Men nå klarer jeg ikke prøve mer".

Jeg elsker henne så høyt, og hun betyr så mye for meg. Hadde jeg visst hun ikke hadde hatt det noe bra siste halve året, hadde jeg jobbet mye mer med meg selv. Og kanskje oppsøkt hjelp.

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS igjen. Vi har heller ikke bodd sammen siden bomben slapp. I starten fortalte hun at hun ville prøve, vi skulle gi det 6 måneder, hun var motivert og elsket meg. På noen dager snudde dette til at hun ikke klarte mer.

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! familievernkontoret kan hjelpe dere, ring med en gang da det er lange ventelister. Dere må uansett dit til mekling da dere har felles barn. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Varma skrev:

JA! familievernkontoret kan hjelpe dere, ring med en gang da det er lange ventelister. Dere må uansett dit til mekling da dere har felles barn. Lykke til :) 

Vi skal dit denne uken 😊 hun tror ikke det vil hjelpe, da hun er fast bestemt på at detta er det eneste rette. Tror du de der kan få henne til å se ting i litt annet perspektiv? 

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hjalp ikke for oss, da vi helt åpenbart hadde skjørt forholdet i grøfta før vi kom oss dit. Kommer man seg dit før forholdet er rævkjørt, kan det kanskje funke. Om begge to er innstilt på å få det til å funke, vel og merke. 

Anonymkode: 73861...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det hjalp ikke for oss, da vi helt åpenbart hadde skjørt forholdet i grøfta før vi kom oss dit. Kommer man seg dit før forholdet er rævkjørt, kan det kanskje funke. Om begge to er innstilt på å få det til å funke, vel og merke. 

Anonymkode: 73861...649

Trist å høre.. det jeg frykter har skjedd med oss også.

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal dit denne uken 😊 hun tror ikke det vil hjelpe, da hun er fast bestemt på at detta er det eneste rette. Tror du de der kan få henne til å se ting i litt annet perspektiv? 

Anonymkode: f01aa...f31

Det du må fokusere på er at du er villig til å gi alt for å få forholdet til å fungere. Da vil jo hennes perspektiv automatisk endre seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Varma skrev:

Det du må fokusere på er at du er villig til å gi alt for å få forholdet til å fungere. Da vil jo hennes perspektiv automatisk endre seg? 

Og det gjør jeg. Og det vet hun. Men uansett hva jeg sier, er hun helt ferdig.. 

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det gjør jeg. Og det vet hun. Men uansett hva jeg sier, er hun helt ferdig.. 

Anonymkode: f01aa...f31

Uffda, du får prøve å ha en ydmyk holdning på familievernkontoret og lytte mer enn du snakker. Så kan vi krysse fingrene for at personen som du snakker med er så flink at hen stiller de rette spørsmålene til dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Varma skrev:

Uffda, du får prøve å ha en ydmyk holdning på familievernkontoret og lytte mer enn du snakker. Så kan vi krysse fingrene for at personen som du snakker med er så flink at hen stiller de rette spørsmålene til dere. 

Det håper virkelig jeg også. Klarer ikke miste dama mi, uten å vise at jeg kan endre adferd og væremåte tilbake til den jeg var før siste barnet kom.

Anonymkode: f01aa...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts IGJEN. Har skrevet møtt gutter, mente selvfølgelig jenter. Var opptatt med guttene mine, og da sto det gutter i hodet mitt. Hehe.

Anonymkode: f01aa...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hjalp meg ut av forholdet. Takk og pris. Og pga slike situasjoner heter det i dag FAMILIEKONTORET, og ikke FamilieVERNkontoret. Familien skal ikke holdes samlet for en hver pris lenger.

Anonymkode: bdde4...22f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hjalp meg ut av forholdet. Takk og pris. Og pga slike situasjoner heter det i dag FAMILIEKONTORET, og ikke FamilieVERNkontoret. Familien skal ikke holdes samlet for en hver pris lenger.

Anonymkode: bdde4...22f

Rart. Fikk påminnelse på melding fra dem i dag. Det stod det mvh familieVERNkontoret. Fint du kom deg ut. 

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at det jeg kommer til å skrive ikke vil hjelpe deg men det er ofte slik at kvinner bruker lang tid på å avslutte et forhold mentalt før de bryter ut noe som passer med det du beskriver, så jeg tror nok at partneren din har slitt lenge og at du kanskje ikke har sett signalene? Mulig familievernkontoret kan hjelpe, men jeg tenker at det er mest for å få meklingsattesten hun trenger for å gå videre i prosessen med oppbrudd. Jeg tror også det beste du kan gjøre om du ønsker at hun skal se deg som en annen enn den hun ser deg som nå er å jobbe hardt for å være den hun sier hun vil ha uten å utslette deg selv, veldig vanskelig! 

Samtidig tenker jeg at du må sette deg ned å tenke på hva du ønsker av et forhold for egen del, hva har manglet? HVa har dere slitt med - hva vil du endre, hvordan vil du samarbeide dersom det ikke blir dere? Hvordan vil du samværet skal være, hvor mye samvær er det reelt å ha og hvordan an dere gjøre det best mulig for felles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg vet at det jeg kommer til å skrive ikke vil hjelpe deg men det er ofte slik at kvinner bruker lang tid på å avslutte et forhold mentalt før de bryter ut noe som passer med det du beskriver, så jeg tror nok at partneren din har slitt lenge og at du kanskje ikke har sett signalene? Mulig familievernkontoret kan hjelpe, men jeg tenker at det er mest for å få meklingsattesten hun trenger for å gå videre i prosessen med oppbrudd. Jeg tror også det beste du kan gjøre om du ønsker at hun skal se deg som en annen enn den hun ser deg som nå er å jobbe hardt for å være den hun sier hun vil ha uten å utslette deg selv, veldig vanskelig! 

Samtidig tenker jeg at du må sette deg ned å tenke på hva du ønsker av et forhold for egen del, hva har manglet? HVa har dere slitt med - hva vil du endre, hvordan vil du samarbeide dersom det ikke blir dere? Hvordan vil du samværet skal være, hvor mye samvær er det reelt å ha og hvordan an dere gjøre det best mulig for felles barn.

Hun forteller hun har tenkt på det en stund. Men hvorfor har hun ikke tatt det opp med meg? Det sårer meg..

Tusen takk for gode råd. Skal ta de med meg videre.

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun forteller hun har tenkt på det en stund. Men hvorfor har hun ikke tatt det opp med meg? Det sårer meg..

Tusen takk for gode råd. Skal ta de med meg videre.

Anonymkode: f01aa...f31

Jeg vet ikke, har hun ikke sagt noe når du har blitt sint for eksempel? Kommer dette helt ut av det blå for deg? Du skriver at du kan være kranglete ergo tenker jeg at det kanskje ikke er noe plutselig? Ofte er de signalene man sender slik at man tror selv de er sterke mens partneren mener de er svake eller ikke har blitt sendt, kanskje det er noe du kan notere deg og ta opp i samtalen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg vet ikke, har hun ikke sagt noe når du har blitt sint for eksempel? Kommer dette helt ut av det blå for deg? Du skriver at du kan være kranglete ergo tenker jeg at det kanskje ikke er noe plutselig? Ofte er de signalene man sender slik at man tror selv de er sterke mens partneren mener de er svake eller ikke har blitt sendt, kanskje det er noe du kan notere deg og ta opp i samtalen? 

Ikke sagt noen ting, ikke når jeg har blitt sint en gang. Jeg fortalte henne får noen måneder siden at jeg følte forholdet gikk litt nedover. Da fikk jeg til svar at det merket ikke hun. Hun elsket meg og hadde sommerfugler i magen når jeg kom inn i rommet. Da tenkte jeg at, okei da er det ikke så ille da.. 

Så jo, dette kom helt plutselig og som ett sjokk for meg. Skal ta opp det i samtalen ja. Føles urettferdig å skulle avslutte 5 år sammen, uten å få sjans til å rette opp. Jeg har jo ikke visst noen ting, når hun har fortalt at alt er bra..

Anonymkode: f01aa...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sagt noen ting, ikke når jeg har blitt sint en gang. Jeg fortalte henne får noen måneder siden at jeg følte forholdet gikk litt nedover. Da fikk jeg til svar at det merket ikke hun. Hun elsket meg og hadde sommerfugler i magen når jeg kom inn i rommet. Da tenkte jeg at, okei da er det ikke så ille da.. 

Så jo, dette kom helt plutselig og som ett sjokk for meg. Skal ta opp det i samtalen ja. Føles urettferdig å skulle avslutte 5 år sammen, uten å få sjans til å rette opp. Jeg har jo ikke visst noen ting, når hun har fortalt at alt er bra..

Anonymkode: f01aa...f31

Kanskje samtalene på familievernkontoret vil gi deg noen svar som kan hjelpe deg forstå situasjonen, i mellom tiden vil jeg råde deg til å notere deg spørsmål etc som du går og tenker på som kan være relevante for samtalen. Litt fordi jeg tenker at i en slik setting er det vanskelig å vite hva man ønsker ta opp og også fordi det kan bli vanskelig basert på hva den andre tar opp. 

Spesielt om du ikke har fått noen signaler i forkant. 

Brudd er aldri enkelt, selv ikke for den som ønsker seg ut av et forhold - det er krevende å sette egne reaksjoner til side og fokusere på barnets beste for eksempel så gjør deg noen tanker om hva som kan bli vanskelig og hvordan du evt ønsker dette skal løses. 

Hvis dere skal bygge et videre forhold vil slike ting uansett være til hjelp. 

Familievernkontoret er ikke der for å ta parti eller komme med løsninger, de er der for å hjelpe dere finne løsningene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rart. Fikk påminnelse på melding fra dem i dag. Det stod det mvh familieVERNkontoret. Fint du kom deg ut. 

Anonymkode: f01aa...f31

Åja. På mitt kontor sa de dette spesifikt. Og i mitt fylke kommer du til familikontoret og du søker på familievernkontoret.

Anonymkode: bdde4...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det gjør jeg. Og det vet hun. Men uansett hva jeg sier, er hun helt ferdig.. 

Anonymkode: f01aa...f31

Da har du sikkert falt tilbake i samme mønster etter en stund, dere må finne en måte som gir varig endring.

Anonymkode: 9b851...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...