Gå til innhold

Spilleavhengighet hos samboer, dataspill.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg misstenker at samboeren min er spilleavhengig. Han sitter og spiller dataspill i usannsynlige mange timer hver dag, hver uke. Har ingen erfaring med spilleavhengighet, men tror ikke samboeren min er langt unna det som kjennetegner en som lider av spilleavhengighet.

Han er en voksen man på snart 35år. Vi har vært sammen i snart 5 år. Det "eneste" han gjør er å sitte på datarommet og spiller.. Kan ta dagen idag som et eksempel: jeg dro ut for å dra på tur med familien. Tok med meg yngste hunden vår og var ute i et nydelig vær og hadde det gøy. Spurte om han og eldste hunden skulle være med. Det ville han ikke.

Jeg kom hjem nesten 3 timer senere. Da satt han som vanlig "lost" foran pc- og tv-skjermer og ikke hadde han gått tur med eldste hunden heller. Når jeg spurte hvorfor han ikke hadde vært ute å gått tur i det fine været, fikk jeg som svar at han skulle gå tur når det passet han. Jeg setter alltid hundene og hjemmet først, før jeg gjør andre ting. Han har hittil idag spilt data og sett på serier i nesten 10timer..

Vi ser jo nesten ikke hverandre. Han sitter på rommet og spiller data. Jeg gjør husarbeid, lager mat, rydder, vasker, aktiviserer hundene, er på hundetrening osv osv.

Han er ikke sosial lengre. Er aldri sammen med venner. Han møter en god kompis kanskje 1-2ganger i måneden.

Aner ikke hva jeg skal gjøre, tørr liksom ikke å nevne noe om spilleavhengighet. Han sier at sitter og spiller mye fordi det er da han koser seg.. Akkurat som at han ikke koser seg når han ikke sitter klistret foran skjermene.

Han har faktisk prestert å ta med seg iPad når vi skulle på besøk til foreldrene mine. Hva tenker dere om slik oppførsel fra en mann på 35 år?

Anonymkode: f42d3...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som spilleavhengighet i mitt hode. Hadde tatt et oppgjør med han. At enten får han søke hjelp for dette, eller så pakker du sakene dine og tar med hundene. Dette kommer nok ikke til å bedres uten hjelp. 

Gamer selv, så har ingenting med at jeg er i mot det, Men dette er alt for mye av jeg synes er akseptabelt på daglig basis. Da må man være uten kjæreste og uten dyr. 

Anonymkode: d2e73...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med en dataspillavhengig, og kjenner med ikke igjen. Det høres mer ut som han prioriterer sin interesse over deg og din hobby ( hund er hobby). Jeg ville ha satt meg ned og snakket om forholdet, ikke spillingen.

Anonymkode: 3ee98...159

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd med en dataspillavhengig, og kjenner med ikke igjen. Det høres mer ut som han prioriterer sin interesse over deg og din hobby ( hund er hobby). Jeg ville ha satt meg ned og snakket om forholdet, ikke spillingen.

Anonymkode: 3ee98...159

Vil legge til at jeg gamer 1-2 timer stort sett hver dag selv.

Anonymkode: 3ee98...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hva du leser så kan jeg ikke si umiddelbart at han er spille avhengig. Har han noe jobb eller hva gjør han når han ikke spiller?  Uavhengig av det så er det klart at han må hjelpe til i hjemmet med daglige gjøremål. Gjør dere noe sammen i det hele tatt?  Hva er grunnen til at han gamer så mye tror du?  Kan det være feks at han er sosial via spillene han spiller?  Hvis dere har avtalt noe som feks besøke familie eller venner på forhånd avlyser han da avtalen i siste liten for å spille istedenfor slik at du alltid drar alene? Disse hundene er de opprinnelig dine,. Hans eller noe dere skaffet i fellesskap som begge ville ha? Hva pleier du å finne på,. På egenhånd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ikke bra ut. Men jeg ville ikke tatt opp spilling som hovedkjernen i problemet, problemet er jo at han melder seg ut av livet deres og ikke ønsker å tilbringe tid med deg. Om det hadde vært spilling eller en annen hobby hadde egentlig vært det samme.

"Vi ser jo nesten ikke hverandre. Han sitter på rommet og spiller data. Jeg gjør husarbeid, lager mat, rydder, vasker, aktiviserer hundene, er på hundetrening osv osv."

Hvorfor godtar du dette? Hva får du ut av forholdet? Her ville jeg sagt at enten så får du vise meg at du ønsker å være i et forhold med meg og bruke tid sammen, eller så kan vi like gjerne gjøre det offisielt og avbryte forholdet. Men jeg hadde ikke giddet å mase på han, han får ta seg sammen og vise deg hva han egentlig vil. Enten så skjerper han seg og begrenser spillingen av eget initiativ for å holde på deg, eller så driter han i det og da vet du jo også at han egentlig ikke bryr seg om deg og forholdet deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert han tenker så mye over det en gang. Har du sagt fra at mye av husarbeid faller på deg? Ha du sagt fra om at han virker mindre sosial enn før? Syns det er dumt av deg å stemple han som avhengig uten å snakke med han en gang. Om han nekter å endre seg og fortsetter uten å bry seg om annet, så kan du komme med pekefingeren. men nå vet du jo ikke om han "bare" har begynt på et nytt spill han har blitt hekta på og har glemt seg bort. Noen menn er veldig dårlige på å se hva husarbeid som må gjøres, spesielt om den ene går og rydder slik at han aldri merker at han mangler mat eller klær

Anonymkode: 3ddbe...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert sammen med en sånn fyr, gikk tilslutt...aldri sett meg tilbake

Anonymkode: e7f3d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd med en dataspillavhengig, og kjenner med ikke igjen. Det høres mer ut som han prioriterer sin interesse over deg og din hobby ( hund er hobby). Jeg ville ha satt meg ned og snakket om forholdet, ikke spillingen.

Anonymkode: 3ee98...159

Takk for svar. Du har nok rett i at han prioriterer spilligen før alt annet. Har lenge sett at vi er nødt til å prate om dette, men synes det er litt vanskelig uten å lage dårlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tussi84 skrev:

Ut i fra hva du leser så kan jeg ikke si umiddelbart at han er spille avhengig. Har han noe jobb eller hva gjør han når han ikke spiller?  Uavhengig av det så er det klart at han må hjelpe til i hjemmet med daglige gjøremål. Gjør dere noe sammen i det hele tatt?  Hva er grunnen til at han gamer så mye tror du?  Kan det være feks at han er sosial via spillene han spiller?  Hvis dere har avtalt noe som feks besøke familie eller venner på forhånd avlyser han da avtalen i siste liten for å spille istedenfor slik at du alltid drar alene? Disse hundene er de opprinnelig dine,. Hans eller noe dere skaffet i fellesskap som begge ville ha? Hva pleier du å finne på,. På egenhånd? 

Han lider kanskje ikke av spilleavhengighet, men det sluker opp absolutt hvert eneste minutt av fritiden hans. Han er i full jobb. Av og til gjør vi ting sammen, men kunne ønske han var mer tilstedet i det daglige. Han spiller mye fordi det er da han "koser" seg, har fri osv osv, er det han sier hver gang jeg nevner at jeg synes han bruker for mye tid på spill og tv-serier.

Han har ved ett par anledninger ikke blitt med på besøk til familien min pga fotball på TV. Kjedelig, men har ikke gidda å tvinge han med når han ikke gidder pga en fotballkamp.

Hundene er våre, skaffet i fellesskap. Jeg bruker mye tid på hundene, hundetrening, turer sammen med venner og hunder. også går det mye tid til husarbeid, pelsstell på hundene, lage middag osv.

Endret av Snorkfrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Browncoat skrev:

Dette høres ikke bra ut. Men jeg ville ikke tatt opp spilling som hovedkjernen i problemet, problemet er jo at han melder seg ut av livet deres og ikke ønsker å tilbringe tid med deg. Om det hadde vært spilling eller en annen hobby hadde egentlig vært det samme.

"Vi ser jo nesten ikke hverandre. Han sitter på rommet og spiller data. Jeg gjør husarbeid, lager mat, rydder, vasker, aktiviserer hundene, er på hundetrening osv osv."

Hvorfor godtar du dette? Hva får du ut av forholdet? Her ville jeg sagt at enten så får du vise meg at du ønsker å være i et forhold med meg og bruke tid sammen, eller så kan vi like gjerne gjøre det offisielt og avbryte forholdet. Men jeg hadde ikke giddet å mase på han, han får ta seg sammen og vise deg hva han egentlig vil. Enten så skjerper han seg og begrenser spillingen av eget initiativ for å holde på deg, eller så driter han i det og da vet du jo også at han egentlig ikke bryr seg om deg og forholdet deres.

Vi må nok ta oss en ordentlig prat. Kjenner at dette har pågått i litt for lang tid. Synes han begynner å bli litt for gammel til å spille dataspill egentlig.. Prøvde igjen idag å få han med ut på besøk og gå tur med hundene, det ville/gidda han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sikkert han tenker så mye over det en gang. Har du sagt fra at mye av husarbeid faller på deg? Ha du sagt fra om at han virker mindre sosial enn før? Syns det er dumt av deg å stemple han som avhengig uten å snakke med han en gang. Om han nekter å endre seg og fortsetter uten å bry seg om annet, så kan du komme med pekefingeren. men nå vet du jo ikke om han "bare" har begynt på et nytt spill han har blitt hekta på og har glemt seg bort. Noen menn er veldig dårlige på å se hva husarbeid som må gjøres, spesielt om den ene går og rydder slik at han aldri merker at han mangler mat eller klær

Anonymkode: 3ddbe...004

Skal ta en prat med han, ønsker at han tar oppvask, tømmer oppvaskmaskin, tar ut søppla og sånne ting FØR han setter seg ned å spiller. Slik det er nå vil han gjerne spille 3-4 timer først, fordi han vil gjøre husarbeid kun når det passer han. Ikke når jeg ønsker at det ble gjort. Jeg er nok litt for snill og rydder etter han, rett og slett fordi jeg begynner å bli lei av å mase i 2-3dager før det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Vi må nok ta oss en ordentlig prat. Kjenner at dette har pågått i litt for lang tid. Synes han begynner å bli litt for gammel til å spille dataspill egentlig.. Prøvde igjen idag å få han med ut på besøk og gå tur med hundene, det ville/gidda han ikke.

Dataspill er for voksne også, det er et nytt medium og mange skjønner seg ikke helt på det, men det er ikke noe galt i det i seg selv. Både jeg og samboer spiller selv om vi er voksne og har barn, det har aldri vært noe problem fordi vi ikke prioriterer underholdning/hobby over de viktige tingene.

Hadde det vært noe bedre om han så timesvis med TV? Eller leste en bok, samlet på frimerker eller brukte all tiden sin på å trene? Fokuser på at du savner at han ønsker å tilbringe tid med deg og bidrar i det daglige, ikke gå inn i en krangel om dataspill er en "verdig" hobby/tidsfordriv eller ikke, det er ikke konstruktivt.

Endret av Browncoat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Vi må nok ta oss en ordentlig prat. Kjenner at dette har pågått i litt for lang tid. Synes han begynner å bli litt for gammel til å spille dataspill egentlig.. Prøvde igjen idag å få han med ut på besøk og gå tur med hundene, det ville/gidda han ikke.

Dataspill er god hjernetrim, så slik sett er du ikke så bra selv som dømmer han på ting du ikke har peiling på. Som sagt: Problemet er dere som par, ikke spillingen og hundene.

Anonymkode: 3ee98...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du starter med å diskutere dette på "du er for gammel til dette", så kommer du garantert til å få piggene ut med en gang fra han. Og husk at holdninger synes selv om man ikke sier det med rene ord. 

Å bortprioritere familie, venner, blir sur om en blir bedt om noe er ikke helt synonymt med "litt for stor interesse" i min verden. Avhengighet går gradvis og er ikke spille en time per dag til gi faen i jobb etc tre dager senere. Og mange tar ikke tak i varselsignalene tidlig nok. 

Anonymkode: d2e73...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snorkfrøken skrev:

Skal ta en prat med han, ønsker at han tar oppvask, tømmer oppvaskmaskin, tar ut søppla og sånne ting FØR han setter seg ned å spiller. Slik det er nå vil han gjerne spille 3-4 timer først, fordi han vil gjøre husarbeid kun når det passer han. Ikke når jeg ønsker at det ble gjort. Jeg er nok litt for snill og rydder etter han, rett og slett fordi jeg begynner å bli lei av å mase i 2-3dager før det skjer noe.

Her ligger noe av problemet. Når du ønsker at det skal bli gjort. Er det så farlig om han rydder senere på dagen? Det du kan gjøre er at hvis det går flere dager og han har lovet men ikke gjør det så setter du bare oppvaska på pulten hans. Slik det er nå så vet han jo at du rydder opp til slutt etter han uansett så han trenger jo.ikke gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snorkfrøken skrev:

Skal ta en prat med han, ønsker at han tar oppvask, tømmer oppvaskmaskin, tar ut søppla og sånne ting FØR han setter seg ned å spiller. Slik det er nå vil han gjerne spille 3-4 timer først, fordi han vil gjøre husarbeid kun når det passer han. Ikke når jeg ønsker at det ble gjort. Jeg er nok litt for snill og rydder etter han, rett og slett fordi jeg begynner å bli lei av å mase i 2-3dager før det skjer noe.

Det er helt innafor at du setter krav til å bidra på hjemmebane. Men det virker ikke som om det er snakk om avhengighet slik du beskriver det. Høres mer ut som han bare syns alt annet er kjedelig? Eller virker han deprimert og mutt i hverdagen? Mye spilling kan i noen tilfeller være tegn på psykiske problemer. Dersom han likte veldig godt å være sosial før, mens nå bare er mutt og stille- så betyr det at noe er veldig galt!

Men det kan også være at han alltid har syntes at det er kjedelig å være sosial, at det er mye plikt og at han vil ha mer "instant gratification". Dette kan komme av at han er en person som er tilbøyelig til å bli for oppslukt i belønningsfølelsen man får når man spiller, og at han er nødt å tvinge inn noen grenser ovenfor seg selv for å la være. Litt som en person som alltid vil overspise og som alltid må minne seg selv på at en porsjon er nok.

Hadde det vært min partner hadde jeg satt meg ned og sagt "du,nå er eg ganske lei av å være den som alltid rydder. Jeg merker at dette går utover humøret mitt og dette kan ikke fortsette"

Problemet er at mange fortsetter i samme spor så lenge de ikke tar tak i grunnen som ligger i bunn.

8 timer siden, tussi84 skrev:

Her ligger noe av problemet. Når du ønsker at det skal bli gjort. Er det så farlig om han rydder senere på dagen? Det du kan gjøre er at hvis det går flere dager og han har lovet men ikke gjør det så setter du bare oppvaska på pulten hans. Slik det er nå så vet han jo at du rydder opp til slutt etter han uansett så han trenger jo.ikke gjøre det. 

Samboeren min er så treig å rydde at han glemmer hva han skulle rydde... venter han 4 timer så har han glemt at den vaskemaskinen har våte klær og de kan ligge der i 3 dager til de må vaskes på nytt.... Så har han plutselig ikke flere bukser og må avbryte handleturen (han er ufør) fordi han ikke kan gå ut. Så da har han verket handlet mat eller vasket klær :P

Anonymkode: 3ddbe...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...