Gå til innhold

Uforklarlig barnløs - håp?


Anonym prøver

Anbefalte innlegg

Hei. Som så mange andre i denne situasjonen grubler man mye på hvorfor samboeren og jeg ikke klarer å bli gravide og hva som kan være "galt". Etter et nylig avbrutt ivf-forsøk merker man at humøret er enda dårligere enn før og hverdagen er veldig tung. Er det noen med lignende erfaring som kan gi oss håp? Her er litt fakta: jeg er 34 år, vært prøvere i 3,5 år, AMH 16, FSH 1 (prøve tatt sent i syklus), regelmessig eggløsning/menstruasjon, åpne eggledere, normalvektige, samboer med normal sædkvalitet, aldri vært gravid. Vi har som nevnt nettopp vært gjennom et avbrutt forsøk (Ullevål). Fikk ut 20 egg, men ingen ble befruktet. Fryktet at med så mange egg ut skulle det gå ut over kvaliteten. Men legen fortalte at av de 20 eggene var 19 av god kvalitet. Dette kunne de se ut fra hvordan eggene "så ut utenpå" (legen brukte selvsagt litt andre ord på det). Så for både legen og ansatt på laben var det helt uforståelig hvorfor ikke befruktning hadde skjedd. Jeg spurte legen hvordan de kunne vite at eggene var av god kvalitet og jeg antydet "hardt skall" som en årsak. Legen avviste dette og sa at det så man på utseendet på eggene. Nå er jeg redd for at samboeren min og jeg er "miss match" og aldri skal få det til. Vi venter på nytt forsøk til sommeren med ICSI, og er litt stressa på at jeg ikke akkurat blir yngre i denne prosessen.. Er det noen som kan gi oss HÅP om at vi vil lykkes bedre neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det du ikke vil høre..at dere kanskje genetisk ikke matcher bra. Men med ICSI injiseres jo sæden rett inn i egget, så det burde jo fungere. Hva med å prøve donor og helt vanlig inseminasjon i naturlig syklus om ICSI ikke gir resultat?

Anonymkode: 6c515...230

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar AnonymBruker og Lana01. Hadde jo selvsagt håpet å få noen "solskinnshistorier" fra noen som har vært i liknende situasjon. Men har i alle fall fått tips om plan B dersom vi ikke lykkes med kommende ICSI-forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde selv i 5 år uten å få det til. Uforklarlig barnløs.  Men fikk det til slutt til på ivf ☺

Anonymkode: 18d3e...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lana01 skrev:

Har ikke så mye å komme med, men tenker at hvis dere ikke lykkes neste gang, at dere kanskje  bør se ut av landet. Vurdere PGD?

http://www.avaclinic.lv/no/vi-tilbyr/preimplantasjons-genetisk-testing-(pgd,-pgs).html

Pgd krever at man har embryoer å ta celler fra, og er altså ikke aktuelt om man ikke får befruktning.

Men ts, det er absolutt håp! Det er en bruker her inne som avbrøt 2 ganger, 1 gang pga ingen egg og 1 gang pga ingen befruktning. De fikk barn på 3. forsøk:-) Da ble det gjort ICSI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lyktes ikke med IVF (ICSI) uten at man fant en helt klar årsak. Mannen hadde noe nedsatt kvalitet, men den hindringen var jo ute av veien med ICSI, jeg hadde tendens til PCO, men fikk befruktede egg ved ICSI. Har i dag tre egenfødte barn unnfanget på naturlig vis...de kom som perler på en snor noen år etter IVF, og da var vi godt voksne (35 da førstemann kom, 40 da sistemann meldte sin ankomst). 

Anonymkode: 9091d...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg trenger å høre nå! Slike erfaringer gir meg håp 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tenker bare å komme med en liten oppdatering... Har nettopp vært gjennom et nytt forsøk. Til tross for lavere dose gonal f fikk jeg ut 21 egg (to var bare skall), elleve av disse var modne, ni ble befruktet og et embryo er nettopp satt inn og fem på frys.

Så til andre i liknende situasjon: det er håp! 😀 Nå er det bare å krysse fingrene for at det går hele veien! 

Anonymkode: 6e261...4ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Åhh..lykke til som ruger ts:)

Anonymkode: 6c515...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også uforklarlig barnløs,men nå har vi ei tulle på 19 måneder og kanskje en spire i magen.Satt inn fryst blasocyst på torsdag forrige uke.

det gikk for oss ☺️ Sykehusene  prøver forskjellige løsninger for å se om noe annet virker hvis det ikke funket forrige gang.så ikke mist motet enda💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så gøy at dere har lyktes så langt! Hvor mange forsøk hadde dere? Og spennende med den lille spira i magen også! Håper det går veien denne gangen også! Hvordan er reglene med søskenforsøk, i forhold til hvor lenge man må vente siden forrige fødsel? Og hvor gammel er du?

Selv merker jeg lite til embryoet som er satt inn. Vet ikke om det er bra eller ei... Merket ikke noe til nesespray og sprøyter jeg tok før egguttak heller. Hadde jo passet veldig bra om det klaffet nå, men det vil det jo alltid gjøre for oss som har slitt lenge 😊 Når bør jeg teste selv da? Beklager, mange spm... Skal sende inn blodprøve til Riksen på mandag om en uke, siden jeg bor langt unna er det mest praktisk

Anonymkode: 6e261...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde et egguttak desember 2014.satt inn et ferskt,dette gikk ikke.fire blasocyster ble fryst.satt inn en februar 2015 som blei ei lita jente.

denne gangen har vi satt inn et fryst fra 2014.disse kan ligge i opp til 5 år.mener at man må ha sluttet å amme før man kan begynne igjen. 

Jeg er 30 år gammel.

jeg fikk og har fått nå også alle symptomene fra lutinus,så sitter her å biter tenner for å kunne teste meg🤞🏻

Anbefaler ikke å teste før etter 14 dager,så er man sikker på at er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager etter uttak eller innsett?? Hvis det går galt er det mest vanlig å småblø eller styrtblø? Skal i bryllup i helga så beldig kjipt om det går galt da..

Hva merker du etter Lutinusen da? Tror ikke jeg kjenner noe etter det heller jeg da. Er ganske trøtt bare, men vanskelig å si om det er bivirkning for for føler meg ofte trøtt ellers også.

Blastcyst får man helst i det private eller? Har skjønt at det kan være er fordel

Anonymkode: 6e261...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsett,jeg skal ta blodprøve 2,5 uke til sykehuset,men tar hjemmetest Når jeg forventer mens.

jeg mener at jeg blødde normalt/normalt pluss.

bivirkningene mine er ømme pupper,trøtt,hadde brun utflod på lørdag,ømt i skambeinet når mini lå på meg idag,sulten,lyst på salt,blør fra tannkjøttet,hormonell.Alle disse tingene jeg hadde symptomer på når jeg var gravid sist m.det er til å bli svett utav!spesielt når alt kan være bivirkninger.😡

vi får hjelp i det offentlige.alle våre egg var/er blasocyster,men vet ikke om de gjør det med alle.har ei venninne som går til samme sted,og der satt de inn 4-delt og som blei en Fin gutt utav.

jeg tenker at nå er det andre som tenker "prosjekt baby" for meg,og jeg er mye mer avslappet nå enn når vi prøvde for egen maskin.nå trenger jeg ikke gjøre noe fra eller til.🙈 Det gjør kanskje at jeg slapper mer av,og sex er ikke et mas lengre.heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm... nå blir jeg litt skeptisk hvorvidt det kommer til å gå bra med meg. Kjenner som sagt hverken til Lutinusen eller graviditet. Muligens en og annen stikking  i livmorområdet, men det kan gjerne være innbilning også.

Tusen takk for alle svar i alle fall! Nå ble jeg litt klokere 😉 Og masse lykke til i tiden framover!!!

Anonymkode: 6e261...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bivirkninger trenger ikke nødvendigvis være negativt heller.Jeg takler bare hormoner veldig dårlig😂 Når jeg var gravid sist,var jeg et MONSTER😂 Mens venninner var "helt normal".

jeg spottet mer idag,og ble bekymret for at det ikke går veien. Så jeg må jobbe med meg selv i denne prosessen.all tolkning kan lett ta av😱

det er bare å vente,hvis det går bra,er det bra.hvis det ikke går,må man man bare holde hode over vann og tenke framover.det er ikke du som gjør "jobben" lengre,det er sykehuset sitt verk.slapp av og kos deg i stedet,så virker prosessen litt lettere.Vi trenger ikke gjøre det verre for oss enn vi må.

Når vi får barn,er et 1000000 nye ting å bekymre oss for.Blir et slitsomt liv hvis vi ska tenke på alt.Lykke til🤞🏻👍💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2017 den 19.11, Anonym prøver skrev:

Hei. Som så mange andre i denne situasjonen grubler man mye på hvorfor samboeren og jeg ikke klarer å bli gravide og hva som kan være "galt". Etter et nylig avbrutt ivf-forsøk merker man at humøret er enda dårligere enn før og hverdagen er veldig tung. Er det noen med lignende erfaring som kan gi oss håp? Her er litt fakta: jeg er 34 år, vært prøvere i 3,5 år, AMH 16, FSH 1 (prøve tatt sent i syklus), regelmessig eggløsning/menstruasjon, åpne eggledere, normalvektige, samboer med normal sædkvalitet, aldri vært gravid. Vi har som nevnt nettopp vært gjennom et avbrutt forsøk (Ullevål). Fikk ut 20 egg, men ingen ble befruktet. Fryktet at med så mange egg ut skulle det gå ut over kvaliteten. Men legen fortalte at av de 20 eggene var 19 av god kvalitet. Dette kunne de se ut fra hvordan eggene "så ut utenpå" (legen brukte selvsagt litt andre ord på det). Så for både legen og ansatt på laben var det helt uforståelig hvorfor ikke befruktning hadde skjedd. Jeg spurte legen hvordan de kunne vite at eggene var av god kvalitet og jeg antydet "hardt skall" som en årsak. Legen avviste dette og sa at det så man på utseendet på eggene. Nå er jeg redd for at samboeren min og jeg er "miss match" og aldri skal få det til. Vi venter på nytt forsøk til sommeren med ICSI, og er litt stressa på at jeg ikke akkurat blir yngre i denne prosessen.. Er det noen som kan gi oss HÅP om at vi vil lykkes bedre neste gang?

Hei kjære deg.

Å være uforklarlig barnløs er forferdelig, men samtidig en velsignelse. Det betyr at ikke alt håp er ute <3 Tenk de som ikke kan bli gravide fordi de har en sykdom eller lign.

Jeg og mannen min prøvde i nesten 3,5år uten resultat.
Var igjennom blodprøver, spermie-prøver, hysteroskopi, lapraskopi osv uten å finne noe feil - altså uforklarlig barnløs.
3 inseminasjonsforsøk på riksen
1 IVF forsøk
Alle negative.
MEN - ble plutselig spontant gravid måneden etter IVF forsøket.
Har i dag ei vakker prinsesse på 5år som fyller hverdagen med rosa kjoler, kosebamser å masse kyss&klemmer <3 

Vi prøver nå på nr2. 1år ut i prøvingen, uten resultat.
Skal for første gang prøve FEMAR i min neste syklus (ca2uker frem)
TVI TVI <3 håper på et nytt mirakel


IKKE GI OPP <3
Min søster og hennes mann er GRAVIDE NÅ etter 14år som prøvere, 15 mislykkede IVF forsøk.
Ingenting er umulig.
Men et lite råd: GÅ PRIVAT! koster masse penger, men bedre oppfølging å mere tilpasset deg. Så slipper man å havne på et samlebånd sammen med mange flere i det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, VeronicaAmanda skrev:

Hei kjære deg.

Å være uforklarlig barnløs er forferdelig, men samtidig en velsignelse. Det betyr at ikke alt håp er ute <3 Tenk de som ikke kan bli gravide fordi de har en sykdom eller lign.

Jeg og mannen min prøvde i nesten 3,5år uten resultat.
Var igjennom blodprøver, spermie-prøver, hysteroskopi, lapraskopi osv uten å finne noe feil - altså uforklarlig barnløs.
3 inseminasjonsforsøk på riksen
1 IVF forsøk
Alle negative.
MEN - ble plutselig spontant gravid måneden etter IVF forsøket.
Har i dag ei vakker prinsesse på 5år som fyller hverdagen med rosa kjoler, kosebamser å masse kyss&klemmer <3 

Vi prøver nå på nr2. 1år ut i prøvingen, uten resultat.
Skal for første gang prøve FEMAR i min neste syklus (ca2uker frem)
TVI TVI <3 håper på et nytt mirakel


IKKE GI OPP <3
Min søster og hennes mann er GRAVIDE NÅ etter 14år som prøvere, 15 mislykkede IVF forsøk.
Ingenting er umulig.
Men et lite råd: GÅ PRIVAT! koster masse penger, men bedre oppfølging å mere tilpasset deg. Så slipper man å havne på et samlebånd sammen med mange flere i det offentlige. 

Jeg går offentlig og føler jeg får veldig god individuell oppfølging.De som jobber er så hyggelig og genuint interessert i deg som pasient.

Men det kan kanskje være forskjellig fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...