Gå til innhold

Hvis man ikke blir gravid de 3 første IVF rundene så er det mindre sjanse for at man blir gravid ?


malla1992

Anbefalte innlegg

Hei folkens :) jeg og mannen min har vært igjennom 3 IVF i det offentlige, det gikk ikke så bra. Så nå skal vi gå privat etter at vi har spart opp litt. 

Men jeg har hørt her inne at hvis man ikke klarer å bli gravid i løpet av de 3 første gangene så er sjansene mindre for at man blir gravide de andre gangene. Noen som veit om dette stemmer ? Men jeg tenker at jeg har på en måte bare fått 3 syklus runder på å klare å bli gravid, og mange som prøver naturlig bruker jo mange mnd opp til 12 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant en studie på dette tidligere, den viste best sjanser på første 4 forsøk, noe fall på forsøk 5 og 6, men fortsatt effekt opp til 9 forsøk. Det er få som går til 9 forsøk da, de fleste vil sette strek for ivf tidligere pga økonomi, psykisk og fysisk påkjenning ved stadige forsøk, eller at de vurderer at sjansen blir for liten til at de ser det hensiktsmessig å fortsette behandling.

Klinikken min hadde 50% suksess på par som hadde 3 mislykkede forsøk bak seg (mener antagelig på ny 3-runde, men det stod ikke presisert).

Selv tenker jeg at 3 runder er så lite at tilfeldigheter kan ha klaffet dårlig og hindret suksess, spesielt hos unge. Jeg ville gitt det noen runder til, hvis dere ikke synes påkjenningen med prøving er for høy. Jeg tenkte mye på at hvis resten av livet skulle bli barnløst, hadde jeg taklet det best hvis jeg visste at jeg hadde fått prøve alle muligheter. Andre vil tenke at det er best å hoppe av karusellen tidligere, og komme igang tidligere med å fokusere på et godt liv som barnefritt par, eller bli f.eks foster- eller adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal norsk helsevesen bare dekke 3 forsøk når sjansen er best på 4. forsøk? Og hvorfor skal de si at det er mindre sjanse etter 3. forsøk når det ikke er tilfellet?

Anonymkode: ac6d7...1ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel 90% sjanse for å bli gravid på første forsøk, så synker det for hvert forsøk til 50% på 5te forsøk.

Anonymkode: c13d4...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er vel 90% sjanse for å bli gravid på første forsøk, så synker det for hvert forsøk til 50% på 5te forsøk.

Anonymkode: c13d4...06c

Dette er bare tøys. Vis gjerne til kilder dersom du mener å kunne dokumentere dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal norsk helsevesen bare dekke 3 forsøk når sjansen er best på 4. forsøk? Og hvorfor skal de si at det er mindre sjanse etter 3. forsøk når det ikke er tilfellet?

Anonymkode: ac6d7...1ca

Biloba skriver "første fire forskøk", ikke "på fjerde forsøk". Det er ikke sånn at sjansen er bedre på fjerde forsøk enn forsøk 1-3, men at sjansen for å lykkes totalt sett selvfølgelig er større for fire forsøk enn for tre, og sannsynligheten for å lykkes på de fire første forsøkene er omtrent like stor. Sjansen for å lykkes per forsøk begynner ikke å falle litt før etter fire fullførte forsøk. Etter fire forsøk faller sansynligheten per forsøk altså litt i følge det Biloba har lest, men er fremdeles definitivt tilstedeværende.

Staten dekker tre forsøk fordi de må sette strek ett eller annet sted da det er en rimelig kostbar behandling. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi hadde våre tre IVF-forsøk uten å lykkes, sa legen at man antok at det ikke var større sjanse for å lykkes med videre IVF enn å bli gravid på naturlig vis (dårlig formulert, men håper du forstår hva jeg mener). Vi har i dag tre egenfødte barn unnfanget helt naturlig...tre barn på 5,5 år 😊!

Anonymkode: 605f7...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som kan bli gravid med prøverør, blir gravid på tre forsøk. Helt grovt er sannsynligheten på første forsøk drøye 30%, neste 20% og siste 10% - og sannsynligheten for å bli gravid på tre forsøk er 60-70%, den har økt noe de siste årene. Statistisk er total sannsynlighet for å bli gravid på forsøk etter dette 10%, det vil si at sannsynligheten går ned for hvert forsøk. 

Dette er nettopp grunnen til at staten kun dekker tre forsøk - fordi videre forsøk har lav sannsynlighet for å lykkes. 

Dette kan ikke sammenlignes med normal prøving i det hele tatt. For alle forhold er optimale, egget blir befruktet og studert før innsett, og man får medisinsk støtte. Det er også helt feil å si at det er normalt å bruke 12 måneder på gravid, det er riktigere å si at det ikke er unormalt (dvs at det gjelder de færreste, men det skjer fortsatt en god del). For et hvilket som helst par som treffer på eggløsning er sannsynligheten for graviditet 25%. Hadde par med normal fertilitet gått gjennom prøverør hadde de med overveiende sannsynlighet blitt gravid på første forsøk. 

Men - det kommer selvfølgelig helt an på årsaken til barnløsheten. Om man har truffet på medisineringen og protokollene hver gang, fått ut passe mengde egg av god kvalitet, og fått god grad av befruktning og vellykket innsett, er sannsynligheten ganske lav for å lykkes ved videre forsøk. Har man rotet litt, først prøvd IVF, deretter ICSI, endret medisinering, kan flere forsøk ha mer for seg. Og selvfølgelig kan man treffe "gullegget" uansett hvor mange forsøk man har bak seg. 

Når private klinikker opererer med 50% er det tull. De tar med de som kjøper privat i utgangspunktet, og de ekskluderer de det offentlige fraråder prøverør, og mye annet for å få tallene på sin side. 

Vi valgte noen flere runder i det private. Da i et annet land og med en annen teknologi, og på et helt annet prisnivå enn i Norge. Dette etter å ha satt meg mye inn i metoder, statistikk og muligheter. Til slutt satt vi strek. Det kunne kanskje klaffet til slutt - men til hvilken pris? Høy sannsynlighet for abort eller alvorlig sykdom, over 50 befruktede egg uten graviditet sier noe om DNA materialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prosente som skrives her, gjelder det kun fullgåtte (fullført) graviditeter, eller inkluderes også SA/ MA?

Jeg ble gravid ved første forsøk (aldri testet positivt før), men dette endte da dessverre i en SA (uke 7+0). Vil jeg da ha lavere sannsynlighet for å bli gravid på neste forsøk? 

Anonymkode: 5db94...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår sannsynlighetsberegningen litt, @Athene. Det er ikke sånn at 30 % + 20 % + 10 % gir 60 % sannsynlighet totalt. Det er også helt feil at sannsynligheten bare er 20 % etter å ha feilet på første forsøk.

Det er riktig at det er ca 65 % for å lykkes innen tre forsøk, men det er nettopp fordi det er omtrent 30 % sannsynlighet for å lykkes per forsøk. Kummulativ sannsynlighet for å lykkes regnes ut som 100 % - samlet sannsynlighet for å ikke lykkes, eller i vårt tilfelle  --> 1-0.7^3 = 0.657 = 65.7 %.

Dersom studien @Biloba leste stemmer, innebærer det omtrent 1-0.7^4 = 76 % sannsynlighet for å lykkes i løpet av 4 forsøk. Dersom sannsynligheten for å lykkes på forsøk nummer fem faller til f.eks 20 %, vil sannsynligheten for å lykkes innen fem forsøk være 1-(0.7^4*0.8) = 80 %, istedenfor de 83 % det ville vært dersom sannsynligheten per forsøk fremdeles var 30 %.

Sannsynligheten for den enkelte er imidlertid veldig avhengig av diagnose og alder.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De prosente som skrives her, gjelder det kun fullgåtte (fullført) graviditeter, eller inkluderes også SA/ MA?

Jeg ble gravid ved første forsøk (aldri testet positivt før), men dette endte da dessverre i en SA (uke 7+0). Vil jeg da ha lavere sannsynlighet for å bli gravid på neste forsøk? 

Anonymkode: 5db94...511

De ca 30 % som seriøse klinikker opererer med gjelder levendefødte barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miore skrev:

Jeg tror du misforstår sannsynlighetsberegningen litt, @Athene. Det er ikke sånn at 30 % + 20 % + 10 % gir 60 % sannsynlighet totalt. Det er også helt feil at sannsynligheten bare er 20 % etter å ha feilet på første forsøk.

Det er riktig at det er ca 65 % for å lykkes innen tre forsøk, men det er nettopp fordi det er omtrent 30 % sannsynlighet for å lykkes per forsøk. Kummulativ sannsynlighet for å lykkes regnes ut som 100 % - samlet sannsynlighet for å ikke lykkes, eller i vårt tilfelle  --> 1-0.7^3 = 0.657 = 65.7 %.

Dersom studien @Biloba leste stemmer, innebærer det omtrent 1-0.7^4 = 76 % sannsynlighet for å lykkes i løpet av 4 forsøk. Dersom sannsynligheten for å lykkes på forsøk nummer fem faller til f.eks 20 %, vil sannsynligheten for å lykkes innen fem forsøk være 1-(0.7^4*0.8) = 80 %, istedenfor de 83 % det ville vært dersom sannsynligheten per forsøk fremdeles var 30 %.

Sannsynligheten for den enkelte er imidlertid veldig avhengig av diagnose og alder.

De ca 30 % som seriøse klinikker opererer med gjelder levendefødte barn.

Jeg skrev drøye 30-20-10. 

Og som jeg skriver er sannsynligheten definitivt avhengig av individuelle forskjeller, herunder fordelingen mellom vært forsøk. Jeg snakket om et grovt snitt, på tvers av alle grupper. Det som uansett ikke er sant er at sannsynligheten er 30% per forsøk, den er dessverre fallende, det har alle seriøse studier felles. 

Og man kan ikke lese en studie i denne sammenhengen, det er så utrolig mange bias. I løpet av mine drøye fem år som prøver leste jeg alt jeg kom over, og de spriker enormt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Athene skrev:

Jeg skrev drøye 30-20-10. 

Og som jeg skriver er sannsynligheten definitivt avhengig av individuelle forskjeller, herunder fordelingen mellom vært forsøk. Jeg snakket om et grovt snitt, på tvers av alle grupper. Det som uansett ikke er sant er at sannsynligheten er 30% per forsøk, den er dessverre fallende, det har alle seriøse studier felles. 

Og man kan ikke lese en studie i denne sammenhengen, det er så utrolig mange bias. I løpet av mine drøye fem år som prøver leste jeg alt jeg kom over, og de spriker enormt. 

De har felles at den er fallende, men på ingen måte så dramatisk som det du skisserer. Det er flere av oss som har lest mye :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...