Gå til innhold

Studere i Oslo erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å studere til høsten og da har Oslo et 5-årig studie som jeg har veldig lyst til å komme inn på. Skolen er bra på internasjonal basis, flotte lokaler, tydeligvis flinke forelesere med mye erfaring, og interessante fag. Det negative er at den er privat og koster penger (utdannelsen og lønnsnivået er bra, så det er egentlig ikke et stort problem), ligger i Oslo (ikke den beste studentbyen, eller tar jeg feil?), og jeg blir nødt til å finne hybel eller kollektiv på det private markedet. 

Mitt andre alternativ er Trondheim, men her er det kun et 3-årig studie som gjør at jeg uansett må flytte senere til en annen kant av landet for å skaffe meg master (og da trenger jeg et snitt på A/B, noe som ikke er garantert). Det er ikke privat, man får hjelp med studentbolig, veldig godt studentmiljø, jeg har flere bekjente her, men selve studiet her har færre interessante fag og er ikke spesielt anerkjent. 

Hva annet burde man ta i betraktning for å ta et slikt valg? Noen som har erfaring med å studere i Oslo og derfor kan si noe om studentmiljøet? :) 

 

 

Anonymkode: c388d...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som du er i en situasjon hvor du kanskje burde velge etter andre kriterier enn hvilken studentby som er best. For meg virker det som at du har gode argumenter for å ta utdannelsen i Oslo. Jeg har studert i både Oslo og Trondheim, og synes at Trondheim var en langt bedre by å studere i. Men jeg tror det kommer veldig an på hvor man ender opp med å bo og hvem man blir kjent med. Uansett - jeg har listet opp noen punkter under.

Positivt Tromdheim:

Liten by hvor det er lett å komme seg frem dit man skal (ofte maks 10 min med buss), ikke så mye trafikk og eksos, rolig og trivelig by

Studentby, veldig bra miljø, noe å finne på for de fleste, ulike aktiviteter; ulike idretter, Samfundet, osv

Ikke så dyrt, hadde hybel vis studentsamskipnaden og betalte 3100 kr i mnd inkludert strøm (senest 2013)

Negativt Tromdheim:

Kommer ikke på noe negativt. Noen klager på været, men det var ikke noe problem for meg. 

Positivt Oslo:

For de som studerer humanetiske/samfunnsfag, så har jeg inntrykk av at fagmiljøet er mye sterkere enn i Tronheim og engasjementet er større; altså flere type kvelder med debatt, temakvelder, osv. 

Negativt Oslo:

Stor by med lange avstander, tar lang tid å komme seg frem, selv om man bor ganske sentralt tar det fort 30 min med buss/t-bane/trikk, mye eksos og dårlig luft, stressende, mye folk, usjarmerende, dyrt

Ikke noe tydelig studentmiljø, lange avstander mellom medstudenter, studenter ikke like engasjerte, mange som studerer som fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa.

Anonymkode: b8c7c...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har råd til utdannelsen og mener at det er mer interessante fag i Oslo, så vill jeg gått for det. Det viktigste er at man trives på studiet og gjør noe man har lyst til, samtidig som det bør være relevant for jobb etterpå :) Jeg har bodd flere steder, og min erfaring er at det viktigste er hva du gjør, ikke like mye hvor du gjør det. Ja, det er kanskje vanskeligere å ta pulsen på studentlivet i Oslo, men det finnes da i aller høyeste grad. Man må gjerne lete litt mer og kanskje være mer aktiv for å finne det, men jeg tør påstå at du har et bredere tilbud når det gjelder studentmiljø i Oslo enn i Trondheim. 

Anonymkode: a6bd3...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som du er i en situasjon hvor du kanskje burde velge etter andre kriterier enn hvilken studentby som er best. For meg virker det som at du har gode argumenter for å ta utdannelsen i Oslo. Jeg har studert i både Oslo og Trondheim, og synes at Trondheim var en langt bedre by å studere i. Men jeg tror det kommer veldig an på hvor man ender opp med å bo og hvem man blir kjent med. Uansett - jeg har listet opp noen punkter under.

Positivt Tromdheim:

Liten by hvor det er lett å komme seg frem dit man skal (ofte maks 10 min med buss), ikke så mye trafikk og eksos, rolig og trivelig by

Studentby, veldig bra miljø, noe å finne på for de fleste, ulike aktiviteter; ulike idretter, Samfundet, osv

Ikke så dyrt, hadde hybel vis studentsamskipnaden og betalte 3100 kr i mnd inkludert strøm (senest 2013)

Negativt Tromdheim:

Kommer ikke på noe negativt. Noen klager på været, men det var ikke noe problem for meg. 

Positivt Oslo:

For de som studerer humanetiske/samfunnsfag, så har jeg inntrykk av at fagmiljøet er mye sterkere enn i Tronheim og engasjementet er større; altså flere type kvelder med debatt, temakvelder, osv. 

Negativt Oslo:

Stor by med lange avstander, tar lang tid å komme seg frem, selv om man bor ganske sentralt tar det fort 30 min med buss/t-bane/trikk, mye eksos og dårlig luft, stressende, mye folk, usjarmerende, dyrt

Ikke noe tydelig studentmiljø, lange avstander mellom medstudenter, studenter ikke like engasjerte, mange som studerer som fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa.

Anonymkode: b8c7c...f9c

At det kan ta litt tid å ta seg frem gjelder nesten alle byer, det kan også være litt avstander i Trondheim. Oslo er relativt sett ikke en veldig stor by i utspredelse, ca en halvtime hver vei må man nesten regne med uansett om man skal studere eller jobbe. Det kan være dager med dårlig luft i sentrum ja, men det er som regel ikke noe særlig verre enn man regner med sammenlignet med en annen by av tilsvarende størrelse og bef. tetthet. 

At studentmiljøet ikke er like tydelig skyldes at det er flere tilbud og mer bredde, de kan derfor fremstå som de drukner litt i hverandre. Men de finnes så absolutt, det kan jeg garantere deg. 

Anonymkode: a6bd3...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...