Gå til innhold

har dere taushetsplikt ovenfor kolleager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt personlig assistent gjennom Uloba. Det er da en selvfølgelighet at jeg har taushetsplikt ovenfor bruker og arbeidsleder. Det som overasker meg litt, er at jeg har taushetsplikt ovenfor de andre assistentene også.  Jeg har en venninne som selv har personlige assistenter, gjennom et annet firma, og dette var helt ukjent for henne.

Jeg har uansett ikke for vane å utlevere mine kolleager men jeg lurer på hvorfor jeg har taushetsplikt ovenfor dem?

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ut fra at du har taushetsplikt om det bruker forteller og det opplever sammen med denne. Jeg vil tro det er fordi bruker skal føle seg trygg på at opplysninger deles blant så få som mulig, og at kun de det er relevant for får opplysninger. Men dersom dere er flere som jobber med samme bruker, eller dere møter på nye problemstillinger, virker det rart om dere ikke skal kunne diskutere dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er sammenlignbart,men jeg jobbet på sykehjem for noen år siden. Der hadde vi taushetsplikt overfor kollegaer på alt som ikke var viktig for dem å vite i deres jobb med den aktuelle pasienten. F.eks hvis en pasient fortalte at mannen hennes hadde vært masse utro,så var ikke dette noe vi kunne si videre. 

Syns det er rart hvis du har taushetsplikt på alt da. Et det det du har?  For det kan jo være helsefarlig for brukeren.

Anonymkode: b3535...497

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet litt på sykehjem og jobber fortsatt med brukere, men en annen gruppe og mer saksbehandling. Vi hadde, og har, ikke noen eksplisitt taushetsplikt ovenfor hverandre, men det som ikke er relevant for andre for å gjøre jobben eller forstå brukers situasjon, det fortelles ikke videre. Mange er i vanskelige situasjoner, mange trenger bare noen å snakke med og det kan komme noen kommentarer eller tårer og lange historier. Da føler man jo på at dette forteller bruker fordi de føler de kan stole på deg, og da går man ikke tilbake på kontoret og deler videre det de har sagt. Det forblir mellom oss. Så får sjefen heller være litt sur fordi møtet tok dobbelt så lang tid som det skulle og du har arbeidsoppgaver som venter.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Jeg går ut fra at du har taushetsplikt om det bruker forteller og det opplever sammen med denne. Jeg vil tro det er fordi bruker skal føle seg trygg på at opplysninger deles blant så få som mulig, og at kun de det er relevant for får opplysninger. Men dersom dere er flere som jobber med samme bruker, eller dere møter på nye problemstillinger, virker det rart om dere ikke skal kunne diskutere dette.

Jeg vet ikke om innlegget mitt var litt uklart. Jeg stusser over at jeg har taushetsplikt ovenfor mine kollegaer, som også er assistenter hos denne personen. Denne taushetsplikten handler ikke om bruker i det hele tatt men hva de måtte fortelle meg om sitt liv.

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Jeg går ut fra at du har taushetsplikt om det bruker forteller og det opplever sammen med denne. Jeg vil tro det er fordi bruker skal føle seg trygg på at opplysninger deles blant så få som mulig, og at kun de det er relevant for får opplysninger. Men dersom dere er flere som jobber med samme bruker, eller dere møter på nye problemstillinger, virker det rart om dere ikke skal kunne diskutere dette.

om vi kan diskutere bruker sammen, er en problemstilling jeg ikke har tenkt så mye over. Det er en forelder som styrer ordningen til denne brukeren. 

Men at jeg ikke kan si at jeg jobber sammen med den og den er litt rart. I hvertfall på papiret.

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om innlegget mitt var litt uklart. Jeg stusser over at jeg har taushetsplikt ovenfor mine kollegaer, som også er assistenter hos denne personen. Denne taushetsplikten handler ikke om bruker i det hele tatt men hva de måtte fortelle meg om sitt liv.

Anonymkode: e40e3...1ca

Huh... det har jeg aldri vært borti. Kan skjønne det dersom man jobber i mer "ekstreme" yrker der man er lenge sammen, tett på hverandre og har store påkjenninger. Der forstår jeg at det som skjer på jobb, blir på jobb. Men i et helt vanlig arbeidsforhold burde jo alle være voksne nok til å skjønne hva man kan fortelle og hva og til hvem man ikke bør fortelle ting..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er sammenlignbart,men jeg jobbet på sykehjem for noen år siden. Der hadde vi taushetsplikt overfor kollegaer på alt som ikke var viktig for dem å vite i deres jobb med den aktuelle pasienten. F.eks hvis en pasient fortalte at mannen hennes hadde vært masse utro,så var ikke dette noe vi kunne si videre. 

Syns det er rart hvis du har taushetsplikt på alt da. Et det det du har?  For det kan jo være helsefarlig for brukeren.

Anonymkode: b3535...497

I dette tilfellet så handlet det om taushetsplikt oss assistentene i mellom. Om en assistent fortalte noe om seg selv så kan jeg ikke si det videre til en tredjeperson. Vi jobber jo sjelden sammen, da bruker ikke har behov for mer enn en assistent om gangen, så det er vel ikke så mye jeg ville få vite om de andre uansett.

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du pålegges taushetsplikt i forhold til personopplysningsloven og sannsynligvis også forvaltningsloven samt samme lov som helsepersonells taushetsplikt. Dette innebærerer uansett at du skal bevare taushet om alt du får vite eller får kjenskap til gjennom jobben. Det eneste du har lov til å utveksle opplysninger med kollega hos samme bruker om, er ting som er av betydning for pleie og omsorg for denne brukeren. 

Du har heller ikke lov til å gå hjem og fortelle samboer eller andre forhold du har blitt kjent med på jobben. Du kan heller ikke legge ting/bilder ut på selv lukkede grupper på nettet. 

Synes det er nokså hårreisende at et så stort firma ansetter folk uten å presisere hva taushetsplikt innebærerer.

 

Anonymkode: 0123b...9ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du pålegges taushetsplikt i forhold til personopplysningsloven og sannsynligvis også forvaltningsloven samt samme lov som helsepersonells taushetsplikt. Dette innebærerer uansett at du skal bevare taushet om alt du får vite eller får kjenskap til gjennom jobben. Det eneste du har lov til å utveksle opplysninger med kollega hos samme bruker om, er ting som er av betydning for pleie og omsorg for denne brukeren. 

Du har heller ikke lov til å gå hjem og fortelle samboer eller andre forhold du har blitt kjent med på jobben. Du kan heller ikke legge ting/bilder ut på selv lukkede grupper på nettet. 

Synes det er nokså hårreisende at et så stort firma ansetter folk uten å presisere hva taushetsplikt innebærerer.

 

Anonymkode: 0123b...9ce

Nå har TS presisert at dette gjelder ikke bare ovenfor bruker men også de vedkommende jobber sammen med.

Hvordan defineres da "på jobben"? Så lenge man har betalt? Småprat i pausene, etter arbeidstid - er det taushetsbelagt? Kan jeg fortelle en samboer at "Julie skal på konsert i helgen, lurte på å bli med", eller må man unnlate dette med at "Julie skal på konsert", og bare "vurdere å ... dra"?

For å sette det på spissen siden jeg er usikker på om du har lest presiseringen TS kom med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en helt annen bransje, men jeg har taushetsplikt også overfor kollegaer med mindre opplysningene har direkte relevans for kundeforholdet. Jeg har med andre ord f.eks. ikke lov til å sitte å flire i lunsjen av alt det rare xxx skrev i det brevet han sendte eller hvor idiot yyy var på telefonen selv om jeg har bare kollegaer rundt meg. Ganske logisk egentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Jeg jobber i en helt annen bransje, men jeg har taushetsplikt også overfor kollegaer med mindre opplysningene har direkte relevans for kundeforholdet. Jeg har med andre ord f.eks. ikke lov til å sitte å flire i lunsjen av alt det rare xxx skrev i det brevet han sendte eller hvor idiot yyy var på telefonen selv om jeg har bare kollegaer rundt meg. Ganske logisk egentlig.

Er det også en helsebedrift?

 

En ting er jo den moralske taushetsplikten som jeg tror de fleste mennesker med normal sosial intelligens vil følge. Men taushetsplikt på papiret blir jo litt annerledes da.

Bare litt rart hvis dette bare er noe som gjelder Uloba men ikke andre BPA-leverandører

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det også en helsebedrift?

 

En ting er jo den moralske taushetsplikten som jeg tror de fleste mennesker med normal sosial intelligens vil følge. Men taushetsplikt på papiret blir jo litt annerledes da.

Bare litt rart hvis dette bare er noe som gjelder Uloba men ikke andre BPA-leverandører

Anonymkode: e40e3...1ca

Nei, det er ikke en helsebedrift, men vi håndterer bl.a. også helseopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Jeg jobber i en helt annen bransje, men jeg har taushetsplikt også overfor kollegaer med mindre opplysningene har direkte relevans for kundeforholdet. Jeg har med andre ord f.eks. ikke lov til å sitte å flire i lunsjen av alt det rare xxx skrev i det brevet han sendte eller hvor idiot yyy var på telefonen selv om jeg har bare kollegaer rundt meg. Ganske logisk egentlig.

Men dette er jo ikke saken i TS situasjon. Les tråden. Her handler det om samtaler mellom to kollegaer som IKKE angår brukeren. Hvorfor skal man ha taushetsplikt da?

Anonymkode: 2732e...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det også en helsebedrift?

 

En ting er jo den moralske taushetsplikten som jeg tror de fleste mennesker med normal sosial intelligens vil følge. Men taushetsplikt på papiret blir jo litt annerledes da.

Bare litt rart hvis dette bare er noe som gjelder Uloba men ikke andre BPA-leverandører

Anonymkode: e40e3...1ca

Taushetsplikt er like bindende enten man har underskrevet på et papir etter ikke. Følger taushetsplikt ut av arbeidsforholdet så er det en selvfølge for de fleste at de har taushetsplikt og om hva. 

1 time siden, applestories skrev:

Nå har TS presisert at dette gjelder ikke bare ovenfor bruker men også de vedkommende jobber sammen med.

Hvordan defineres da "på jobben"? Så lenge man har betalt? Småprat i pausene, etter arbeidstid - er det taushetsbelagt? Kan jeg fortelle en samboer at "Julie skal på konsert i helgen, lurte på å bli med", eller må man unnlate dette med at "Julie skal på konsert", og bare "vurdere å ... dra"?

For å sette det på spissen siden jeg er usikker på om du har lest presiseringen TS kom med.

Faktisk er svaret ja, man har taushetsplikt i forhold til dette eksempelet her.  Skal A til bruker B og de sammen drar på konsert så har A taushetsplikt overfor sin samboer om hva hun skal når hun er på jobb. Noe annet er dersom A på privatbasis ber B med seg på konsert utenfor arbeidstid og arbeidsforhold. Men kommer da A sin søster eller venninne og spør om hvem A er sammen med, så kan ikke A si at B er brukeren hun jobber hos. 

Det samme forholdet gjelder dersom man er støttekontakt for noen. 

Anonymkode: 0123b...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det også en helsebedrift?

 

En ting er jo den moralske taushetsplikten som jeg tror de fleste mennesker med normal sosial intelligens vil følge. Men taushetsplikt på papiret blir jo litt annerledes da.

Bare litt rart hvis dette bare er noe som gjelder Uloba men ikke andre BPA-leverandører

Anonymkode: e40e3...1ca

Reglene og lovgivningen er det samme, uansett arbeidsgiver. Selv om du skulle jobbe i kommunens hjemmetjeneste med kommunen som oppdragsgiver, vil taushetspliktreglene være de samme. Men forståelsen av reglene og presiseringen av reglene er tydeligvis ulik. 

Anonymkode: 0123b...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er svaret ja, man har taushetsplikt i forhold til dette eksempelet her.  Skal A til bruker B og de sammen drar på konsert så har A taushetsplikt overfor sin samboer om hva hun skal når hun er på jobb. Noe annet er dersom A på privatbasis ber B med seg på konsert utenfor arbeidstid og arbeidsforhold. Men kommer da A sin søster eller venninne og spør om hvem A er sammen med, så kan ikke A si at B er brukeren hun jobber hos. 

Det samme forholdet gjelder dersom man er støttekontakt for noen. 

Anonymkode: 0123b...9ce

Joda, jeg tror vi har avklart det. Og det ville jeg sett på som en selvfølge - drar man et sted med "sin" bruker, så kan man ikke fortelle om det. Jeg har innimellom brukere (av et annet slag) inne på kontoret, senest nå i uken, som ber meg hilse til familien. Jeg kan selvsagt ikke gjøre det, og håper bare de ikke blir snurte på hverandre som ikke hilser tilbake.

Men det TS spør om her, er taushetsplikt som gjelder kolleger, ikke brukere.
I mitt eksempel ville altså Julie vært en kollega, ikke en bruker.

Det var litt uklart om du formulerte ditt svar mens TS publiserte sitt neste, mer oppklarende innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, applestories skrev:

Joda, jeg tror vi har avklart det. Og det ville jeg sett på som en selvfølge - drar man et sted med "sin" bruker, så kan man ikke fortelle om det. Jeg har innimellom brukere (av et annet slag) inne på kontoret, senest nå i uken, som ber meg hilse til familien. Jeg kan selvsagt ikke gjøre det, og håper bare de ikke blir snurte på hverandre som ikke hilser tilbake.

Men det TS spør om her, er taushetsplikt som gjelder kolleger, ikke brukere.
I mitt eksempel ville altså Julie vært en kollega, ikke en bruker.

Det var litt uklart om du formulerte ditt svar mens TS publiserte sitt neste, mer oppklarende innlegg.

For siste gang. Ja!! TS og alle andre nevnt her,  har taushetsplikt overfor kollegaer. 

Anonymkode: 0123b...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For siste gang. Ja!! TS og alle andre nevnt her,  har taushetsplikt overfor kollegaer. 

Anonymkode: 0123b...9ce

Da må jeg bare få sitere deg på det du skrev tidligere, da du misforsto meg og trodde kollega Julie var bruker Julie;

Faktisk er svaret ja, man har taushetsplikt i forhold til dette eksempelet her.  Skal A til bruker B og de sammen drar på konsert så har A taushetsplikt overfor sin samboer om hva hun skal når hun er på jobb. Noe annet er dersom A på privatbasis ber B med seg på konsert utenfor arbeidstid og arbeidsforhold. Men kommer da A sin søster eller venninne og spør om hvem A er sammen med, så kan ikke A si at B er brukeren hun jobber hos. 

Det samme forholdet gjelder dersom man er støttekontakt for noen. 
---------------------

Det du sier er da at dersom man i arbeidstiden har avtalt å dra på konsert med kollega Julie kan man ikke fortelle hverken samboer, søster eller venninne at man skal på konsert med kollega Julie. Dersom kollega Stine snart har bursdag kan man ikke si hvem man skal kjøpe gave til og hvorfor, dersom kollega Finn skal gå av med pensjon kan man ikke fortelle noen at man er redd det blir mer å gjøre, eller at man skal ut på restaurant for å feire ham.

For å sette det på spissen igjen.

Er du helt sikker på at denne loven gjelder i slike tilfeller som TS har inntrykk av at den gjør?

Isåfall har jeg en stor høne å plukke med min sjef som forteller litt av hvert om meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...