Gå til innhold

Er det for "sent" å kastrere katten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk en katt som viste seg å være eldre enn jeg ble fortalt, nå er jeg bekymret for at jeg mister noen av fordelene ved å kastrere hannkatten tidlig. Noen som har kastrert senere enn sånn 6-7 mnd og det har gått fint? Er redd jeg skal få problem med en katt som markerer, er mer aggressiv/ dominerende og som vandrer mer...

Kastrerte du katten etter ca 7mnd og hvordan er katten din idag?

Fint å få høre erfaringer fra de som har kastrert katter enda senere også. Sånn 1 år+ osv.

Katten skal selvsagt kastreres uansett, men jeg er bekymret

Anonymkode: da320...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så plutselig at det ble på feil underforum da jeg hadde åpent flere tabs på en gang og trodde jeg skrev i kjæledyr :P

Anonymkode: da320...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min katt kastrert når han var 8-9 måneder. Det var helt bevisst, fordi jeg ikke ville ha en liten hannkatt. Katter som "tas" for tidlig, har veldig ofte små ansikt....ligner mer en hunnkatt. Ikke at det betyr så mye, men jeg ville at katten min skulle være så godt som fullvoksen før den ble kastrert.

Markerte aldri, kom alltid inn om kvelden og sov inne, var stille og rolig :) 

Anonymkode: bc709...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du merket noe litt vilter og rastløs oppførsel før kastrering? Skulle kanskje lagt til det, min katt er rastløs og maser på hunnkatten min (som er gammel og kastrert). Han kan få noen perioder der han blir nesten litt småvill. Han har tisset to ganger utenfor kassen, men tenker kanskje det er stress fordi han har flyttet til nytt hjem og ny katt

Anonymkode: da320...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk min katt kastrert når han var 8-9 måneder. Det var helt bevisst, fordi jeg ikke ville ha en liten hannkatt. Katter som "tas" for tidlig, har veldig ofte små ansikt....ligner mer en hunnkatt. Ikke at det betyr så mye, men jeg ville at katten min skulle være så godt som fullvoksen før den ble kastrert.

Markerte aldri, kom alltid inn om kvelden og sov inne, var stille og rolig :) 

Anonymkode: bc709...f9e

Da må han der fjomsen vår være et unntak. Han ser definitivt ut som en mons, har skikkelig løvenese med monseknekk og er tre ganger så stor som gamlepus som er kjette.
Han ble kastrert ved fem måneder fordi han allerede da veide to kilo.

Til TS; Det er aldri for sent å kastrere, selv om enkelte kjetter kan bli noe sære etter kastrering og noen monser kan fortsette å skvette om de først har begynt med det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte en hannkatt på godt over året en gang, han var nærmere to tror jeg. Merket ikke så mye til kastreringen, men så var han aldri en grisekatt som markerte inne, vandret eller var aggressiv mot husets katter. Han fortsatte å slåss og passe på reviret sitt, noe alle mine kastrater forøvrig har gjort, og var litt våryr på hunnkattene i 1-2 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en dyrlege her som bastant ikke kastrerer hannkatter før de er et år for at de skal få utvikle seg fullstendig kroppslig først :) 

Anonymkode: 1dfed...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en dyrlege her som bastant ikke kastrerer hannkatter før de er et år for at de skal få utvikle seg fullstendig kroppslig først :) 

Anonymkode: 1dfed...148

Det er ekstremt dumt, da studier viser at katter kastrert før 7mnd er roligere enn de som er kastrert senere. I verste fall vil de som er kastrert senere fortsette å være dominerende ovenfor andre katter. Man reduserer også sjansen for visse typer kreft dess tidligere man kastrerer. De vil heller aldri begynne å markere om du kastrerer dem før de er kjønnsmodne. I tillegg så slipper jo de fleste eierne kattene sine ut før 1 år, så da blir det tid for dem å lage mange kattunger.

Ekstremt dårlig av veterinæren din !

Anonymkode: da320...363

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk kjørt i 2 timer til neste veterinær om min nektet kastrere før 1 år...

Anonymkode: da320...363

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke sant at katter blir mindre om kastrert tidlig. Noen studier indikerer at tidlig kastrerte katter faktisk blir større (i høyde, ikke vekt altså) ! Men tror ikke man har en 100% sikkert studie på det

Anonymkode: da320...363

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekstremt dumt, da studier viser at katter kastrert før 7mnd er roligere enn de som er kastrert senere. I verste fall vil de som er kastrert senere fortsette å være dominerende ovenfor andre katter. Man reduserer også sjansen for visse typer kreft dess tidligere man kastrerer. De vil heller aldri begynne å markere om du kastrerer dem før de er kjønnsmodne. I tillegg så slipper jo de fleste eierne kattene sine ut før 1 år, så da blir det tid for dem å lage mange kattunger.

Ekstremt dårlig av veterinæren din !

Anonymkode: da320...363

Er ikke den veterinæren jeg bruker. Jeg bruker en som kastrerer ved 6 mnd alder :) bare sier at det finnes de veterinærene. Men jeg personlig synes at katter skal kastreres så tidlig som mulig (6 mnd) da jeg selv ser den gode effekten det har. 

Anonymkode: 1dfed...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke den veterinæren jeg bruker. Jeg bruker en som kastrerer ved 6 mnd alder :) bare sier at det finnes de veterinærene. Men jeg personlig synes at katter skal kastreres så tidlig som mulig (6 mnd) da jeg selv ser den gode effekten det har. 

Anonymkode: 1dfed...148

Mente ikke å klandre deg altså, ble bare frustrert på tanken over at dyrleger fortsatt kan være så korttenkte. Bra du har funnet en dyrlege som er litt mer oppdatert på katter :)

Anonymkode: da320...363

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble kastrert før den omtrent viste han var gutt. Han markerer ikke inne men han er en kranglefant og han vet hvor han skal bo og her skal det ingen andre katter inn. Kastrert først å fremst for at han ikke skal få katt unger. Det er nok viølkatter ute. 

Anonymkode: 4978f...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannkatter når kjønnsmoden alder senere enn hunnkatter, noen først ved ett års alder. Om du kastrerer før 9 mnd alder er det fremdeles nesten garantert at du blir kvitt alle de uønskede trekkene som skvetting, slåssing og streifing.

Selv om katten er kjønnsmoden er det likevel aldri for sent å kastrere. Selv om det er irriterende med vedvarende uønsket adferd er man i hvertfall sikret at katten ikke formerer seg og bidrar til katteproblemet her i landet. Noen velvoksne hannkatter kan også endre gradvis adferd etter kastrering og bli mer rolige og markere mindre.

Anonymkode: d3de5...0f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke å klandre deg altså, ble bare frustrert på tanken over at dyrleger fortsatt kan være så korttenkte. Bra du har funnet en dyrlege som er litt mer oppdatert på katter :)

Anonymkode: da320...363

det går fint, jeg var kanskje litt dårlig på å forklare det :)  1dfed...148

Anonymkode: 1dfed...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skal forhåpentligvis kastreres nå om noen uker. Han er da 8 1/2 mnd. Er utsatt pga alvorlig hjertefeil, og kan hende han ender opp med hormon chip i stede. 

Men han er absolutt typisk med guttetrekk, men merker ikke noe til at han ikke er kastrert enda. Han er utrolig snill og rolig utenom noen raptus innimellom. 

Skulle gjerne gjort det før. Søskenene hans ble kastrert før jul alle sammen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...