Gå til innhold

Svigermor på overnattingsbesøk i 14 dager


Ambador

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt spurt på forhånd og sagt ja, så jeg skal ikke klage over premissene sånn sett. Hun er hjelpsom, snill og flink med barna. Mye hjelp å få! Og vi kommer relatibt godt overens.

Men.

Det er vanskelig å bo så tett uansett... jeg blir irritert til tider, og tror hun merker det. Jeg blir irritert for hennes generelle måte å være på, uten at hun gjør noesomhelst galt. Guri. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette innlegget egentlig. Ville bare lufte frustrasjon.

Vanskelig å ha hennes bestemorregler sammen med våreforeldreregler. Vanskelig at hun skal kommentere på en faktaaktig måte at "nå henter han seg mat ja", "se der kommer hu", .. altså. Jeg liker å gå rundt i eget hus uten å bli lagt merke til! Liker ikke at noen sier at de ser hva jeg gjør.. 

Kan også klare meg foruten at hun forteller meg at babyen er sulten osv.... min pupp. Min kropp. babyens behov for pupp føler jeg derfor at egentlig er litt privat og opp til meg å bestemme... 

Hun er generelt helt ok, men hun er så opptatt av å være grei og hjelpsom at jeg til tider blir kvelt! F eks så sto hun over meg og "hjalp" meg å skjære skiva til ungen i biter når jeg mata han med de. Gode gud så lite behov jeg hadde for den hjelpen... 

Jeg vil jo ikke at svigermor skal forstå at jeg er irritert. Hun er sensitiv for sånt.  Hun kan også reagere med å føle seg avvist hvis jeg finner på for mange ting utenfor huset... Gleder meg til hun reiser hjem.....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness

Og derfor må man enten ha gjesterom over garasjen med eget bad og kjøkken eller så inviterer man ikke på så lange besøk :P 

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For slike bagateller bør du roe ned ett par hakk pg heller slappe av altså. Ta heller imot hjelp og la henne hjelpe til! Det er bestemoren, la henne få gi barnet den skiven, 

kanskje kan hun passe barn mens du gjør noe for deg selv så hun føler hun gjør noe nyttig og får alenetid med barnebarn og du får din tid og litt fri. 

 

Det er DU som er problemet nårndet er hennes væremåte som er problemet 

Anonymkode: 95ff5...fad

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er DU som er problemet nårndet er hennes væremåte som er problemet 

Anonymkode: 95ff5...fad

Kunne ikke vært mer uenig med deg. Svigermora er dominerende og ufyselig. Blander seg oppi ting hun ikke har noe med, og spiller på TS' samvittighet.

hvis hun føler seg avvist, så får hun heller føle det. Hun har ingenting med å overkjøre TS med hjelp hun ikke har bedt om, og attpåtil kritisere småting. 

Forstår godt hvorfor mange ikke ønsker svigermonster i huset. Hadde aldri latt ei bestemor komme på overnattingsbesøk, for så å blande seg i ting hun absolutt ikke har noe med.

Anonymkode: d333b...658

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette var som å lese om meg selv. Fin svigermor, men vi krasjer litt i kjemien og hun kommenterer det meste. Ofte faktaaktig. Alt fra ting på tv til ting jeg gjør eller barna gjør. Sammen med at hun er hjelpsom når jeg har kontroll og ikke er å finne når jeg trenger hjelp, og etter noen dager brygger det til irritasjon. Jeg har begynt å bli litt tydelig. Som å spørre "Kan du gi X en skive leverpostei nå? Så går jeg en tur på vaskerommet en stund?" for å få fred og for å få den hjelpen jeg ønsker. Samt andre veien. "Nå tar jeg med Y og dusjer, jeg dusjer samtidig. (vi låser ikke døren i tilfelle eldste må på do). Fint om du banker på om X må tisse.".

Det føles litt masete, men når man ikke kjenner hverandre så godt og ikke har helt samme bølgelengde, så er det greit å være kjempetydelig i kommunikasjonen. 

Anonymkode: ae962...949

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt i fra om at det er du som er melkeku og du merker selv når baby er sulten.

Bortsett fra det hadde jeg ikke tatt opp noe, men hadde prøvd å tatt styringen litt ved å gi beskjed om hva du trenger hjelp til og når, som hun over her beskriver :)

Prøv å utnytt situasjonen, ta med deg minsten på trilletur og luft vettet f.eks! Mange som aldri får hjelp fra noe hold og som er kjempemisunnelig på deg tross av at kjemien ikke stemmer helt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som å lese om meg selv her også... Etter et par dager med svigermor i huset føles det som om jeg ikke engang får tenke en tanke uten at hun skal kommentere den. Ungene får heller ikke være i fred, men de bryr seg heldigvis ikke.

Anonymkode: 959bd...3f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke vært mer uenig med deg. Svigermora er dominerende og ufyselig. Blander seg oppi ting hun ikke har noe med, og spiller på TS' samvittighet.

hvis hun føler seg avvist, så får hun heller føle det. Hun har ingenting med å overkjøre TS med hjelp hun ikke har bedt om, og attpåtil kritisere småting. 

Forstår godt hvorfor mange ikke ønsker svigermonster i huset. Hadde aldri latt ei bestemor komme på overnattingsbesøk, for så å blande seg i ting hun absolutt ikke har noe med.

Anonymkode: d333b...658

Er hun dominerende og ufyselig fordi hun sto over TS og ville "hjelpe" med å skjære brødskiven til barnebarnet i biter? Kanskje litt spesielt og en smule unødvendig, men ufyselig er vel litt å ta i.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hun ikke helt vet hva hun skal si og prate med deg om, og så blir det sånne teite faktabaserte observasjoner. Svigermødre kan være irriterende, spesielt over tid, akkurat som alle andre. Tror det er få i både min egen og svigerfamilien jeg ikke hadde irritert meg litt over om vi plutselig skulle bo sammen i 14 dager. 

Kjempelurt tips det noen allerede har skrevet om å ta seg noen turer ut, på badet (do er fristed!), benytte sjansen til å legge seg litt nedpå og sove eller lese en bok mens hun passer barna osv. 

Anonymkode: 2a104...a8e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ambador skrev:

Jeg har blitt spurt på forhånd og sagt ja, så jeg skal ikke klage over premissene sånn sett. Hun er hjelpsom, snill og flink med barna. Mye hjelp å få! Og vi kommer relatibt godt overens.

Men.

Det er vanskelig å bo så tett uansett... jeg blir irritert til tider, og tror hun merker det. Jeg blir irritert for hennes generelle måte å være på, uten at hun gjør noesomhelst galt. Guri. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette innlegget egentlig. Ville bare lufte frustrasjon.

Vanskelig å ha hennes bestemorregler sammen med våreforeldreregler. Vanskelig at hun skal kommentere på en faktaaktig måte at "nå henter han seg mat ja", "se der kommer hu", .. altså. Jeg liker å gå rundt i eget hus uten å bli lagt merke til! Liker ikke at noen sier at de ser hva jeg gjør.. 

Kan også klare meg foruten at hun forteller meg at babyen er sulten osv.... min pupp. Min kropp. babyens behov for pupp føler jeg derfor at egentlig er litt privat og opp til meg å bestemme... 

Hun er generelt helt ok, men hun er så opptatt av å være grei og hjelpsom at jeg til tider blir kvelt! F eks så sto hun over meg og "hjalp" meg å skjære skiva til ungen i biter når jeg mata han med de. Gode gud så lite behov jeg hadde for den hjelpen... 

Jeg vil jo ikke at svigermor skal forstå at jeg er irritert. Hun er sensitiv for sånt.  Hun kan også reagere med å føle seg avvist hvis jeg finner på for mange ting utenfor huset... Gleder meg til hun reiser hjem.....

Hun er søt da. Hun vil sikkert bare være grei og hjelpsom. Det er nok like kleint for henne som for deg.

Anonymkode: 25eb4...42f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at det er du som må ta deg sammen her... ;) Hun vil det vel bare godt, men vet ikke helt hvordan...

Kanskje du skal spørre om hun kan ta med eldstemann (eller om de er to) ut en tur mens babyen sover.... Eller spørre om hun kan tenke seg å lage middag/bake boller med eldste mens du ammer/sover/henger opp klær.... Sagt på en hyggelig måte ("hadde du orket å ta med deg Per ut en tur for å mate endene mens jeg ammer? Det tror jeg han hadde likt veldig godt!") blir det ikke mas heller...

Tell baklengs fra 10 når hun kommenterer noe selvfølgelig, så svarer du forhåpentligvis ikke like "spydig" ;) Neste gang hun tar brødskiva ut av hendene på deg, spør om hun har lyst til å mate ungen istedenfor at du gjør det, så kan du ta deg en tur på do i fred ;) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men to uker? Jeg blir lei etter tre dager, og det gjelder mine egne foreldre. Voksne folk skal ikke bo oppå hverandre. 

Anonymkode: cbe6f...215

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, som jeg forstår deg! Jeg har en tålegrense på langt mindre enn 14 dager med svigermor, og med min egen mor snakker vi mer om timer egentlig. Ingenting galt med noen av dem, men kjemien er ikke helt der. Vi bor veldig nært svigers, og jeg kjenner igjen den irrasjonelle irritasjonen. Jeg føler meg også litt kvalt av omsorgen, så tror jeg forstår litt hva du mener. For eksempel når svigermor sier "i morgen skal jeg lage kjøttkaker til dere, så da trenger du ikke lage middag". Hyggelig, men jeg hadde planlagt thaimat, så det hadde vært bedre å bli spurt om vi ville ha kjøttkaker. Eller når hun plutselig står i stua vår klar til å vaske kjøkkenskapene, rett etter at mannen og jeg har hatt en litt lei krangel og jeg står med tårer i øynene og bare vil være i fred. Ja, det er godt ment, men føles bare litt...mye. Har egentlig ingen gode råd, men synes det har kommet mange gode tips tidligere i tråden. Tror egentlig mye kan løse seg med litt god kommunikasjon, og så er det sikkert viktig at du får luftet deg litt alene innimellom! 

Anonymkode: a8451...3e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si at jeg skjønner deg godt, jeg ville ikke hatt mine egne foreldre overnattende her engang..

Anonymkode: 5cc69...7fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei svigermor som traller og traller. Jeg holdt på å klikke i vinkel. Det som fungerte optimalt var å begynne å tralle med. Nå traller til og med samboer haha.

Anonymkode: cc098...bea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler med deg! Svigermor har aldri vært her på overnatting, men min mor derimot... Jeg blir irritert bare jeg hører hun kommer inn døra. Hun er jo bare god og snill, men det er noe med kjemien som ikke er der. Da sønnen min hadde feber sto hun over da jeg målte og sa sikkert 5 ganger "nå må du få paracet, stakkars lille" akkurat som om jeg ikke visste det selv. Det gjør hun med mye. "Ja, skal du pusse tennene nå" "Må huske å ta på votter" "Husker du å ta tran, lille venn?" and the list goes on. Jeg vet at hun sier det fordi hun tror jeg ikke sørger for disse tingene, og det skinner så jævlig gjennom. Sier jeg noe blir hun dødens fornærmet, så det funker jo heller ikke. Har endelig fått henne til å innse at hun ikke kan være mange dager på besøk.

Anonymkode: e32d1...46f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som ikke tåler er skeivt ord blir sikkert selv svigermor fra helvete om noen tiår.

Anonymkode: 3f76d...c98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skap litt rom for dere begge ved å sette henne i arbeid, det virker som om hun higer etter å bli sysselsatt. La henne gi den skiva, leke med eldste, lese, pusse tenner, legge puslespill, ta en tur ut eller hva som kan være aktuelt. Velvillige besteforeldre er gull for barna selv om bestemorreglene er litt annerledes enn foreldrereglene.

Og så er det helt lov å ta seg en trilletur med minsten, mens bestemor holder fortet. Kanskje er det litt mer kaos når du kommer hjem igjen, men mest sannsynlig har barn og besteforelder hatt det fint sammen imens. Og deretter er bestemor så sliten at hun kanskje tar seg en middagslur i stedet for å sitte i sofaen og kommentere alle andres gjøremål. Vinn-vinn!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill, forståelsen og velkomne råd! Det har gått fint egentlig. Kommentarene deres om at jeg måtte ta meg sammen litt hjalp. Jeg gjorde ting uten henne, med bare ett av barna en stund og det hjalp veldig på å lette irritasjonen. Hipp hurra! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...