Gå til innhold

Katter og musegift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp flyttet til et sted der jeg har oppfattet at alle rundt her legger ut musegift..  det jeg lurer på,  er dette lovlig å legge ut rett på bakken så kjæledyra kan få tak i det?  

Naboen kom over idag og sa at vi måtte være forsiktig med å slippe løs hundene (har de aldri løs) fordi han hadde lagt musegift langs gjerdet. Men bekymrer meg ikke over bikkjene, men kattene derimot er jeg livredd for å slippe ut. Kan kattene syntes dette er spennende og vil spise det. Evt hva skjer hvis katta spiser en mus som har spist noe av dette giftet? 

Anonymkode: 154fb...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gift SKAL legges ut på en måte som ikke skader andre dyr en det er påtenkt. Så om naboene driver med det ville jeg kontaktet noen som kan komme å gi dem en reprimande. At en mus har gift i seg kan man ikke gjøre stort med, men giften skal altså sikres. 

Anonymkode: c7af3...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det der er ikke lov. I henhold til skadedyrloven skal gift kun brukes av sertifiserte fagfolk, og det skal ikke legges slik at barn eller andre dyr kan få tak i det. Tidligere solgte man rottegift til private, men dette er ikke lenger lov. Skadedyr skal bekjempes dersom man oppdager det på eiendommen sin, men privatpersoner har kun lov til å bruke sånne klapp-feller mot rotter og mus. Du bør melde i fra om dette til din lokale kommune. Det er kommuneoverlegen som forvalter forskrift om skadedyrbekjempelse. I Oslo er det den lokale bydelsoverlegen. Tenk hvis et barn finner det? Eller noen sin katt? Rottegift er laget slik at det smaker godt, og kan fint bli spist av barn, hunder, katter og fugler. Fysj!

https://www.nrk.no/mr/na-far-du-ikke-legge-ut-rottegift-1.11563229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste typer musegift fungerer ved å hindre blodet i å koagulere, dermed blør musen i hjel av indre blødninger forårsaket av giften. Dette vil også skje med andre dyr som spiser giften, og vil i de fleste tilfeller ta livet av dyret. Det finnes motgift, men denne må gis innen kort tid. 

Det er ikke lov å legge ut gift utendørs med mindre dette er gjort av et skadedyrsfirma, og giften skal ligge inne i en sikret åtestasjon. 

Jeg ville tatt tipset politiet om dette da utfallet kan bli fatalt dersom hund/katt/små barn får dette i seg. 

Anonymkode: 23cf7...367

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste typer musegift fungerer ved å hindre blodet i å koagulere, dermed blør musen i hjel av indre blødninger forårsaket av giften. Dette vil også skje med andre dyr som spiser giften, og vil i de fleste tilfeller ta livet av dyret. Det finnes motgift, men denne må gis innen kort tid. 

Det er ikke lov å legge ut gift utendørs med mindre dette er gjort av et skadedyrsfirma, og giften skal ligge inne i en sikret åtestasjon. 

Jeg ville tatt tipset politiet om dette da utfallet kan bli fatalt dersom hund/katt/små barn får dette i seg. 

Anonymkode: 23cf7...367

Det ville jeg også gjort.

Minner dessuten om at det er ny gift i omløp. Se denne: 

 

 

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...