Gå til innhold

Dårlig opplevelse i ny jobb:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt i ny jobb som pleieassistent (vikar) på et sykehus. Er medisinstudent som er ganske langt i studiet, men jeg har ikke jobbet på sykehus eller med noe pleie før. Denne uken hadde jeg mine første vakter på en infeksjonsavdeling og hadde to opplæringsvakter. Jeg har jobbet mye for å få denne jobben på sykehus (da dette er noe jeg trenger når jeg er såpass langt i studiet) og hadde forventninger om å få god opplæring/oppfølging da avdelingen fikk beskjed om at jeg ikke har pleieerfaring fra før. Det med klinisk observasjon av pasienter og det medisinskfaglige kan jeg, men hvordan rutinene er på sykehuset og når ting skal gjøres osv. har jeg ikke like mye erfaring med. 

På de to opplæringsdagene fulgte jeg en hjelpepleier og observerte vel mest stort sett hva hun gjorde. Jeg fikk aldri en slags liste over hvilke oppgaver jeg som pleieassistent skulle gjøre i løpet av dagen, og jeg synes egentlig ikke jeg lærte konkret hva mine oppgaver skulle være. Virket som de forventet at jeg visste alt om hvordan og når ulike kliniske prosedyrer skulle gjøres (sette veneflon, skifte urinkateter, hvordan sette opp intravenøs infusjon/væske, vite hvor alt utstyret lå osv.). Jeg har gjort dette et par ganger som medisinstudent for å lære dette, men er selvfølgelig ikke rutinert i dette da jeg ikke er sykepleier. 

Etter to opplæringsvakter fikk jeg en vakt alene, der jeg fikk ansvar for 5-6 pasienter - 2 av de var ganske dårlige.  En av sykepleierne skulle følge meg, men hun skulle samtidig lære opp en annen sykepleierstudent. Under hele vakten gikk jeg stort sett alene og var egentlig usikker på hva jeg skulle gjøre og hvordan jeg skulle gjøre det. Sykepleieren som var ansvarlig for meg kom aldri bort til meg og spurte om hvordan det gikk og om jeg trengte hjelp med noe. Jeg spurte flere ganger om hjelp og fikk da litt hjelp, og når jeg spurte de andre sykepleierne om hjelp så fikk jeg som svar: "det er ikke min pasient, så jeg vet ikke" og de virker irriterte over at jeg spurte om hjelp. Dette førte også til at jeg ikke torde å spørre om hjelp hver gang jeg trengte det, fordi de ble så irriterte. Det virket som de forventet at jeg visste hvordan jeg skulle gjøre alle disse sykepleieroppgavene, men det gjorde jeg altså ikke. I det hele følte jeg meg ganske uvel under hele vakten, og det ble ikke noe bedre av at jeg fikk inntrykk av at sykepleierne ikke ble noe glad når jeg spurte dem om hjelp og ga meg et blikk som sa: "dette skal du vite" og så forundret på meg. De andre sykepleierne måtte ta noen av pasientene mine, da de så at det ble litt overveldende for meg som ny, da virket de irriterte og lite forståelsesfulle over at dette var noe jeg ikke hadde gjort så mye før. To av mine pasienter ble skrevet ut, og jeg har ikke fått noe opplæring i hvordan en pasient skal skrives ut (hvem man skal kontakte/kommunen/hjemmesykepleien og alt som skal ordnes før de sendes hjem). H*n ene sykepleieren tok ansvaret for å skrive ut pasienten, men gjorde alt dette på egenhånd og forklarte meg ikke hvordan dette skulle gjøres, slik at jeg kan vite det til neste gang f.eks. Det hadde jo vært fint, slik at jeg mestrer det neste gang? Samtidig sa h*n at: "dette var egentlig ditt ansvar, men nå har jeg ordnet det". Hvordan i huleste skal jeg vite at dette er min oppgave som pleieassistent, og hvordan jeg skal gjøre dette når jeg aldri har fått beskjed/opplæring i hvordan dette skal gjøres? 

Jeg har snakket med noen medstudenter som jobber som pleieassistent på sykehus, og de var forundret over hvordan dette har foregått, og de mente at det ikke er slik opplæringen skal være. Mye av dette er sykepleieroppgaver og ikke pleieassistentoppgaver. Min medstudent sa også at siden vi er medisinstudenter/pleieassistenter SKAL alltid en sykepleier følge oss, slik at vi ikke har hovedansvaret for pasienten alene. Dette er jo til det beste for pasienten.

På avdelingen jeg var på virker det som sykepleieroppgaver og pleieassistentoppgavene var det samme - jeg fikk aldri konkret beskjed om hva som var mine oppgaver som pleieassistent, og hva sykepleierne skulle gjøre.

Jeg hadde gledet meg til denne jobben, og synes fortsatt det virker veldig spennende. Jeg har lyst til å gjøre alle disse oppgavene, MEN først må jeg få god opplæring slik at jeg er trygg. Jeg forstår at sykehuset er underbemannet og at sykepleierne er stresset, men er dette jeg opplevde riktig? Er det slik opplæringen skal foregå? Er det galt av meg å forvente mer oppfølging når jeg er helt ny?

Jeg har hatt en dårlig følelse siden den siste vakten alene. De har nok fått et inntrykk av meg om at jeg ikke mestrer noe og er udugelig, men jeg synes jeg ble satt i en kinkig situasjon. 

Jeg skulle ha noen flere vakter på samme avdeling neste uke, men vikarinnleie har visst snakket med lederen i infek.avd. og de sa de skulle se om de kunne sette meg i en annen avdeling siden dette ble så overveldende og jeg ikke hadde pleieerfaring fra før. Så de slettet vaktene mine der neste uke, er dette forresten lov når de allerede hadde satt meg opp? Jeg sa jeg ønsker meg mer opplæring og en grundigere forklaring på hva som er min oppgave som pleieassistent (og hva sykepleierne skal gjøre). Nå håper jeg bare ikke jeg har rotet det helt til, og at de gir meg nye vakter (gjerne på en litt roligere avdeling der jeg kan få mer opplæring).  

Jeg er svært læringsvillig og vet jeg gjør en god jobb når jeg er lært opp og føler meg trygg. I min tidligere jobb har jeg fått veldig gode tilbakemeldinger/referanser fra sjefen min, men her fikk jeg god opplæring i to uker og det har alltid vært veldig greit å spørre om det er noe man lurer på. Dette var også en "lettere" jobb enn denne nye jobben nå, men til og med her fikk jeg to ukers opplæring.

Beklager langt innlegg, men jeg føler meg så nedfor siden den siste vakten. :( Er det vanlig at det er slik man opplever når man begynner som pleieassistent på sykehus? Synes dere jeg burde forventet dette, eller kunne sykehuset ha gjort noe annerledes? Hva burde jeg gjøre egentlig? Jeg vet at jeg ikke har pleieerfaring fra før, og jeg kommer nok til å ta lengre tid på å få inn rutinene siden jeg på en måte starter på scratch, men jeg vet ikke - dette føltes ikke riktig.  

Takker for alle svar!!

 

 

 

Anonymkode: af28e...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det hørtes tøft ut! Jeg har ikke erfaring som pleieassistent- men uansett syns jeg det høres ut som du har krav på mer opplæring!! Ikke galt av deg å forvente det, og hvertfall ikke galt å forvente å bli fortalt hva som er din jobb og ikke. Mulig det kan være en lege-sykepleier profesjonskamp, hvor de liksom skal "jekke" deg ned litt? Eller at de faktisk tror du kan mer enn du kan. Da syns jeg du kan si noe om det, og be om mer opplæring, evt liste over ansvarsområde. Evt si noe om hva du kan og ikke kan. Har du snakket med lederen din? 

Lykke til uansett, og stå på! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres litt ut som de ser på deg som en minilege, og ikke en assistent - derfor forventer de så mye av deg.. uansett har du krav på mer opplæring enn dette!! Men jeg har opplevd selv at noen ble sett på som en minisykepleier og ikke nettopp en assistent. Det er veldig uheldig for alle parter.

kan du ta en prat med leder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du bør klage på dette, og legge frem saken sånn omtrent som du gjør her. Synes ikke dette var greit i det hele tatt. 

 

Anonymkode: ccefd...f4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit!!

Ikke nok med at du fikk dårlig opplæring og følte deg utilpass, men dette kan jo også ende opp med å være direkte farlig for pasientene... Ikke bra. Du bør klage eller si ifra til noen høyere opp i systemet.

Anonymkode: 1d6ad...557

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin øvelse på å si fra og sette grenser. Du må tåle verre enn dette når du er ferdig utdannet. Du må begynne si fra tydelig om det du ikke har lært og ikke kan,og finne en måte å takle holdningene til sykepleieren på mentalt.

Anonymkode: 03e85...e26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsebransjen er tøff, så her er det ingen kjære mor. Du skulle tatt det opp med dem og sagt hva du mente, det hadde jeg gjort! Visse steder er det det du må gjøre.

Anonymkode: 93c80...8fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det; du som pleieassistent i praksis, skal IKKE ha ansvaret for å skrive ut pasienter! Det er det ALLTID sykepleier eller lege som skal gjøre! Jeg har riktignok ikke vært medisinstudent, men har vært utplassert en del på sykehus, og hovedregelen er at du ikke skal ta på deg oppgaver utover din kompetanse og ditt ansvar. Har du ikke en lærer eller vstudieveileder du kan snakke med? Har vært borti noen sure "inngrodde" helsepersonell selv, og det gikk ikke opp for dem at ting ikke skulle være slik før "en voksen" tok det opp med dem :)

Anonymkode: e61a9...5fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn umiddelbart så syns jeg det er galskap av sykehuset å ansette en helt uten pleieerfaring, og det er dårlig innsikt av deg å ikke skaffe seg pleierfaring fra f.eks sykehjem før du søker jobb på sykehus. Stell og pleie er ikke noe du lærer på et par opplæringsvakter, det må læres over tid, og fortrinnsvis ikke på en post der pasientene er akutt syke. Selv om du er medisinerstudent og kan en del, så kan du heller ikke klinisk observasjon slik du skiver, du har en grunnleggende forståelse men ellers er det en egenskap som trenes over tid. Vet ikke hvordan du har fremlagt dette for de du har jobbet sammen med, men kan de ha oppfattet deg som litt besserwisser?

Det er ganske vanlig med kun noen få opplæringsvakter på sykehus, spesielt for assistenster som skal gå tredje hver helg eller jobbe ekstra. Hvis dette blir for lite for deg, må du ta opp med leder hva du trenger mer opplæring i og hva du er usikker på. De fleste poster har en liste over rutiner som skal gjøres gjennom dagen, og dette kan du etterlyse, kanskje de har glemt å gi deg det? Det er stor forskjell på hva de ulike profesjonene gjør, her kan du også be om en oversikt over hva som forventes at du kan/skal gjøre. Er du ansatt på en bestemt avdeling eller i en bemanningssentral? Hvis sistnevnte så kan det være greit å høre om de kan sende deg til avdelinger med mindre akutt trykk der pasientene blir lengre og tempoet er litt lavere. Da er det enklere å lære seg det grunnleggende som du kan ta med deg til en annen post. Jeg syns ikke det er greit at de ansatte blir irritert på deg for ting du ikke kan. Samtidig så er det utrolig stort arbeidspress på sengeposter, og når en ansatt ikke fungerer blir det mye merarbeid på de andre, som igjen kan føre til at arbeidsoppgaver må utsettes, ikke gjøres eller overføres neste skift, og at ansatte ikke rekker lunsj eller dobesøk. Det unnskylder ikke at folk er sur på deg, men det kan være en forklaring. For å sammenligne med min egen avdeling; medisinerstudenter må ha jobbet minimum ett år på sykehjem som helgeansatt og ferievikar (de fleste har jobbet mer enn det, eller flere steder som hj.spl, bofellesskap, personlig assistent) før de i det hele tatt blir vurdert for jobb, de får to dagvakter og to seinvakter som opplæring, de får oversikt over døgnrytme på posten med tilhørende arbeidsoppgaver og liste med løpende oppgaver ila dagen, samt info om nødvendige prosedyrer, prøvetaking, undersøkelser o.l. Det er forventet at de spør en del i begynnelsen, men det forventets også at du klarer en god det relativt selvstendig fra første dag, f.eks å få alle pasientene på et rom gjennom morgenstell og målinger/observasjoner.

Så konklusjonen, si at du trenger mer opplæring, men være også ærlig med deg selv om du bør skaffe deg mer grunnleggende erfaring utenom sykehus først. 

Anonymkode: f0c48...43e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en fin øvelse på å si fra og sette grenser. Du må tåle verre enn dette når du er ferdig utdannet. Du må begynne si fra tydelig om det du ikke har lært og ikke kan,og finne en måte å takle holdningene til sykepleieren på mentalt.

Anonymkode: 03e85...e26

Dette.

Dessuten er de helt sikkert vant til at de medisinstudentene som er ansatt har pleieerfaring fra for av fra ekstrajobb ved siden av de flrste årene på studiet og sommerferiene. Og når du da bare veksler på å virre rundt og å gjemne deg i krokene i stedet for å aktivt søke all den hjelpen du trenger, skaper du stor merbelastning på de andre på avdelingen.

Det høres for øvrig ut som om du bør begynne i en annen stilling enn den du er ansatt i. Du er nemlig ansatt i tilsvarende sykepleierstilling, men burde ha vært ansatt i stilling tilsvarende hjelpepleier/helsefagarbeider, men med noe utvidede medisinske oppgaver. Slik du fremstår kan ikke du ha en jobb hvor du har eneansvar for pasienter. Ikke har du kunnskap nok og ikke er du i stand til å skaffe deg den hjelpen du dermed trenger. Så du er i bunn og grunn til fare for pasientene du har ansvar for. 

Anonymkode: 60176...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare si det; du som pleieassistent i praksis, skal IKKE ha ansvaret for å skrive ut pasienter! Det er det ALLTID sykepleier eller lege som skal gjøre! Jeg har riktignok ikke vært medisinstudent, men har vært utplassert en del på sykehus, og hovedregelen er at du ikke skal ta på deg oppgaver utover din kompetanse og ditt ansvar. Har du ikke en lærer eller vstudieveileder du kan snakke med? Har vært borti noen sure "inngrodde" helsepersonell selv, og det gikk ikke opp for dem at ting ikke skulle være slik før "en voksen" tok det opp med dem :)

Anonymkode: e61a9...5fc

TS er ikke i praksis, men ansatt som vikar, og må gjøre de oppgavene som tilfaller vikariatet. Eller aller helst si fra seg vikariatet, da TS tydeligvis ikke er kvalifisert for stillingen (skrytt på seg litt vel mye på intervju, antagelig, da TS jo skriver i startinnlegget om at TS hadde vært veldig på for å få seg jobb på sykehus ved siden av studiene, og dermed overvurdert egne evner), og dermed til fare for sine pasienters liv og helse. 

Anonymkode: 60176...cae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

, da TS tydeligvis ikke er kvalifisert for stillingen (skrytt på seg litt vel mye på intervju, antagelig, da TS jo skriver i startinnlegget om at TS hadde vært veldig på for å få seg jobb på sykehus ved siden av studiene, og dermed overvurdert egne evner), og dermed til fare for sine pasienters liv og helse. 

Anonymkode: 60176...cae

For en ting å anta. At man har jobbet for å få en stilling er vel ikke synonymt med at man har løyet på intervju? TS skriver jo at avdelingen har fått beskjed om at h*n ikke har pleieerfaring

Godt mulig dette ikke har blitt kommunisert videre da. Høres ut som de andre ansatte er overarbeidet og lite interessert i å gi opplæring. Prøv å be om å få en opplæringsvakt til og en liste over oppgaver? Si at du trenger det for å komme inn i rutinene.

Og forsøk å få avklart hvilke oppgaver du skal og har lov til å gjøre. I helsevesenet blir man hele tiden spurt om å gjøre ting man ikke er kvalifisert til, det er en dårlig kultur. Men hvis du sier ja til å gjøre det er det deg og din lisens det går ut over hvis f.eks noe går galt, ikke den som har bedt deg om å gjøre det! Dette må du passe på selv. Jeg har blitt spurt i en sur tone om hvorfor jeg ikke kan alt om medisinene på arbeidsplassen min siden jeg "er sykepleier" liksom, etter å ha gått sånn fem måneder på sykepleien :P

Anonymkode: b876d...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å jobbe som assistent på sykehus uten pleieerfaring. Som medisinstudent faller man også litt utenfor, hadde du vært sykepleiestudent, hadde sykepleierne tatt bedre vare på deg, og beskyttet deg bedre. De vet også lite om hva man kan og ikke kan som medisinstudent. 

Be om bedre opplæring, gjerne flere opplæringsvakter. Hvis de ikke vil gi deg det, og du veldig gjerne vil ha jobben, så er et alternativ å frivillig følge en assistent i en vakt eller to, for å få bedre innsikt i arbeidet. Altså ubetalt. 

Anonymkode: 97467...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om de på sykehuset tillegger deg litt vel mye ansvar,men jeg stusser også over at du fremstår så hjelpeløs (ut fra hva du skriver) når du er langt ut i utdannelsen din. Jeg har jobbet som ufaglært pleieassistent,(riktig nok på sykehjem) mens jeg studerte noe helt annet enn helse. Jeg hadde aldri vært borti yrket før, og fikk 2 opplæringsvakter på hver avdeling jeg skulle være på (tilsammen 2 avdelinger.) I løpet av 4 dager skulle jeg altså ha oversikt over hvordan 14 forskjellige pasienter var og skulle behandles. Dette gikk helt fint, og jeg fikk masse skryt. Jeg var 20 år og hadde null pleieerfaring fra før. Jeg tror nok derfor du er en såkalt "slow learner", og det er også veldig dumt av deg å ikke skaffe deg en pleierelatert jobb før langt inn i studiet, jeg regner med at du er langt oppi 20-årene? 

De andre behandler deg nok ikke riktig heller,men her tenker jeg at både du og dem gjør feil. Du bør i hvert fall legge frem din sak for sjefen og si hvor mangelfull og lite konkret du følte opplæringen var. Kom gjerne med innspill på hvordan du mener du lærer best.

Anonymkode: af6b7...5a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei ts, en infeksjonspost på sykehus er en ganske vanskelig/stressende avdeling å starte på hvis man har null pleieerfaring! Jeg skjønner godt at du synes det er overveldende. Men du har også fått arbeidsoppgaver som ikke hører til en pleieassistent. Hos oss legger ikke assistenter venefloner eller skriver ut pasienter, for eksempel! Du burde be om flere opplæringsvakter, eller bytte til en avdeling med mindre trykk :) hadde nok ikke vært så dumt å skaffet seg mer pleieerfaring fra en sommerjobb, sykehjem er et bra sted å begynne, men nå er du jo allerede ansatt på et sykehus. Hvordan går det i jobben nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kravet for å få seg pleiejobb på sykehus var at man kunne dokumentere minst 600 timer pleie fra en annan jobb? Hvert fall det som står i forskjellige stillinger som OUS lyser ut. Du virker veldig hjelpesløs, lurer på hvordan du klarer deg som lege hvis du syns det er vanskelig å si ifra nå🙄

Anonymkode: 51712...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...