Gå til innhold

gutt på 5 år som tar på tissetassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, min nevø tar seg på tissetassen sin. det er dog på stilongsen sin og han "kiler"/klør den. Ba han om å slutte da ba han meg kun om å ikke se. så lukket jeg øynene litt og han fortsatte og stoppet når jeg åpnet dem. ba han om å slutte igjen.

etter et par timer, roper han bak sofaen så snur jeg og sier hva er det? så sier han ingenting og gjemmer seg. han roper igjen, jeg snur meg og han sier ingenting igjen. så later jeg som jeg ikke ser og da driver han å klør/kiler seg på tissen igjen.

nå for et par minutter siden så sier han "tante? gjett hva jeg gjør. så sier jeg nei, jeg bryr meg ikke og da sier han gjett hva jeg har på rompa. så sier jeg nei jeg bryr meg ikke og da sier han tiss, jeg har tiss på rompa? jeg har tissa på rompa?

hva i alle dager mener han og hvorfor gjør han dette? naturlig for en 5 åring? det med tiss-rompe synes jeg var veldig rart i hvert fall.

Anonymkode: 50b31...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert mer normalt enn for en voksen å si "tissetassen". 

Anonymkode: d5622...d66

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mer normalt enn for en voksen å si "tissetassen". 

Anonymkode: d5622...d66

beklager, har fått en nyfødt en, så da er det mye babyspråk det går i om dagen

Anonymkode: 50b31...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utforskning er vanlig hos barn, men du som voksen må være forsiktig med hvordan du reagerer på det. Ikke la han skamme seg over sin egen seksualitet 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ham heller at om han skal gjøre det der får han gå på rommet sitt (eller et annet avlukke dersom han er besøkende), og forklare at det der er privat. 

Endret av PassionatePatti
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe unormalt at barn i den alderen gjør sånt. Det handler om å bli kjent med sin seksualitet så beste hadde vært om du prøvde å overse det. Fordi det er en naturlig del av utviklingen og ved å påpeke for mye at det der skal du ikke gjøre ender det opp med et barn som skammer seg etter vært for noe som er helt naturlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mer normalt enn for en voksen å si "tissetassen". 

Anonymkode: d5622...d66

Akkurat det jeg skulle si og. 

Anonymkode: d40cf...de2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt normalt. Det er helt naturlig å utforske kroppen sin. Han kan godt bli fortalt at dette er vanlig, men noe man gjør når man er alene/på rommet sitt, men du skal ikke reagere negativt på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Helt normalt for en fem-åring. Bare å forberede seg på at dette kommer ditt eget barn til å gjøre også. :)

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Er da helt normalt at gutter tar seg på tissen? Min har gjort det lenge. Hver gang han er naken så er tissen spennende. Noen ganger lurer jeg på om han kjenner noe der for han kan være ganske brutal mot den :fnise:

På den alderen du snakker om så er doktor leken veldig spennende. Så at han er nysgjerrig på egen tiss og forskjellen på,gutte og jentetiss er naturlig og helt vanlig. Skjønner ikke hvorfor noen blir så stresset av sånt? Mye bedre å være åpen om sånt. Det er jo helt naturlig. 

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør det også... han er snart 5. Jeg får meg ikke til å være så liberal som flere over her, og si at han kan fortsette og ta på den alene på rommet sitt... jeg får ham til å slutte ved å vri oppmerksomheten over på noe annet, gi ham en leke i dusjen el.l. 

Anonymkode: 9ae96...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Helt normalt. Dette må du bare tåle ts. Er det ubehagelig for deg så se en annen vei og lat som ingenting. 

Dere som prøver å få barna til å slutte.. skjerp dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes en utforskende femåring er flaut, hvordan skal man da klare å prate med tenåringene sine om kropp, seksualitet, prevensjon o.l.?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Bootyhunter skrev:

Helt normalt. Dette må du bare tåle ts. Er det ubehagelig for deg så se en annen vei og lat som ingenting. 

Dere som prøver å få barna til å slutte.. skjerp dere. 

Her i huset er det ikke slik at barn eller voksne tar seg på tissen åpenlyst i nærvær av andre. Kanskje vi er sære (jeg trodde jeg var normal frem til jeg leste denne tråden...). Vi avleder derfor oppmerksomheten over på noe annet. Har ikke tenkt å slutte med dette, til tross for at noen ber meg skjerpe meg,

Anonymkode: 9ae96...d7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset er det ikke slik at barn eller voksne tar seg på tissen åpenlyst i nærvær av andre. Kanskje vi er sære (jeg trodde jeg var normal frem til jeg leste denne tråden...). Vi avleder derfor oppmerksomheten over på noe annet. Har ikke tenkt å slutte med dette, til tross for at noen ber meg skjerpe meg,

Anonymkode: 9ae96...d7d

Akkurat den delen har du rett i, men som folk har sagt her inne så er det viktig å ikke si fysj og fy og fremstille det som noe skammelig, men lære ham at dette er noe man gjør når man er for seg selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel lettere å takle når det er egne barn, men når min gutt var på den alderen satt han med hånda i buksa nesten konstant. Hadde da en liten prat med han om at det er helt greit å ta på tissen men at det er noe man gjør når man er alene, så hvis han ville gjøre det kunne han gå på rommet sitt. Endte aldri opp med runketelt da 🙈

Anonymkode: 49e18...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset er det ikke slik at barn eller voksne tar seg på tissen åpenlyst i nærvær av andre. Kanskje vi er sære (jeg trodde jeg var normal frem til jeg leste denne tråden...). Vi avleder derfor oppmerksomheten over på noe annet. Har ikke tenkt å slutte med dette, til tross for at noen ber meg skjerpe meg,

Anonymkode: 9ae96...d7d

Det er jo ingen her som har sagt at barn og voksne skal ta seg på tissen åpenlyst i nærvær av andre :rolleyes: Det er jo nettopp det motsatte som blir sagt, nettopp at barn som tar seg på tissen bør bli fortalt at de kan gjøre det når de er for seg selv, på rommet sitt, på badet eller lignende. Men det er viktig å ikke gjøre det til tabu ved å si at det er forbudt, få barnet til å stoppe med det e.l.

Jeg har selv en fireåring, og i høst hadde vi noen måneder der han syntes det var fryktelig spennende å drive med tissen. Det kunne ikke falt meg inn å irettesette han for dette- tvert imot sa vi at det var helt OK å gjøre- men at han måtte gå på rommet sitt hvis han ville gjøre det. Det fungerte fint, i en lang periode gikk han innimellom på rommet og sa at han ville drive litt med tissen i fred, mens nå har han ikke gjort det på noen måneder.

Det er smart å lære barna at dette ikke er noe man gjør mens man leser bok i barnehagen eller leker ute på lekeplassen- men at det selvsagt er helt OK å gjøre når man er alene. I samme moment som "opplæringen" rundt det å ta seg på tissen tok vi den aller første praten om hva som er "privat", og at voksne (eller andre barn) ikke skal ta barn på tissen annet enn hvis man hjelper dem etter å ha vært på do o.l. Dette er det også lurt å snakke med barna om mange ganger opp gjennom oppveksten, så de i større grad kan forstå at det ikke er greit dersom de f.eks skulle bli utsatt for overgrep.

Anonymkode: adede...dd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2017 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Hei, min nevø tar seg på tissetassen sin. det er dog på stilongsen sin og han "kiler"/klør den. Ba han om å slutte da ba han meg kun om å ikke se. så lukket jeg øynene litt og han fortsatte og stoppet når jeg åpnet dem. ba han om å slutte igjen.

etter et par timer, roper han bak sofaen så snur jeg og sier hva er det? så sier han ingenting og gjemmer seg. han roper igjen, jeg snur meg og han sier ingenting igjen. så later jeg som jeg ikke ser og da driver han å klør/kiler seg på tissen igjen.

nå for et par minutter siden så sier han "tante? gjett hva jeg gjør. så sier jeg nei, jeg bryr meg ikke og da sier han gjett hva jeg har på rompa. så sier jeg nei jeg bryr meg ikke og da sier han tiss, jeg har tiss på rompa? jeg har tissa på rompa?

hva i alle dager mener han og hvorfor gjør han dette? naturlig for en 5 åring? det med tiss-rompe synes jeg var veldig rart i hvert fall.

Anonymkode: 50b31...65e

Hvorfor i alle dager nekter du han å ta på seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2017 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Akkurat det jeg skulle si og. 

Anonymkode: d40cf...de2

Og nå sa du det

Anonymkode: 102dc...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det  viktig at du gjør noe som får han til å skamme seg over sin egen seksualitet slik at du føler deg mer komfortabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...