Gå til innhold

Tenåringer som ikke gidder noenting i ferien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som om rommet er hellig:) det virker som om de trenger mere søvn og privatliv, det er jo travle hverdager ogendel krav til dagens ungdom, så forstår det veldig godt.

Min må likevel bli med på noe,det er en balanse i alt, vi pleier å reise litt i ferier.

Anonymkode: 8953f...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mas og ikke tving? Tenåringer må også lære seg folkeskikk og å oppføre seg som folk, blir stilt krav til. Man må kunne "tvinge" de til å være med på noe sammen med resten av familien. 

Anonymkode: 36c5c...cac

Det er ikke alle som klarer å være sosial hele tiden hver dag sammen med andre, og i alle fall ikke med sine foreldre når man er tenåring. Du synes vel det er godt med alenetid du også og hadde vel ikke satt pris på om du ikke kunne velge ting selv. Jeg er i 20-åra og har bodd for meg selv i mange år, og jeg må jo si at selv om jeg ikke er en sur tenåring som sitter på jenterommet hele dagen så blir man ganske utslitt av et par dager sammen med familien, så all min sympati til stakkars tenåringer som har masete foreldre. Man må få lov å være litt i fred. 

Anonymkode: c0000...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å tvinge dem til å dra på gokart. Men om de ikke gidder noe annet enn å sitte på rommet, mener jeg de har godt av å blir "tvunget" til å bli med på noe annet. Selvsagt kan man planlegge sammen, men de kan faktisk ikke i en alder av 13 år velge å mure seg innenfor ikke delta. 

Anonymkode: 36c5c...cac

Men hvorfor det? Jeg må ærlig innrømme at det skjønner ikke jeg. Det er snakk om ei uke, ei uke mange ikke engang gidder å reise vekk. 

Altså, det er jo også forskjell på sommerferien som varer i nesten to måneder og vinterferien som varer i én. I sommerferien reiser man kanskje bort noen uker og jeg tenker det er helt fint å ta initiativ til aktiviteter, men å tvinge? Det synes jeg blir drøyt. Den gang jeg var tenåring var også jeg med foreldrene mine til f.eks hytte de hadde leid i påskeferien eller to uker i Spania, og ja, jeg måtte være med den, men de hadde da virkelig ikke strenge krav og tvang meg ikke til å måtte gjøre ditt og datt når vi var bortreist. Som sagt: ferie er faktisk ferie. Så da fikk jeg sove nesten så lenge jeg ville, og så kom jeg kanskje ned på stranda litt senere enn dem, hvor man uansett lå på en solseng hele dagen. Og vi hadde det veldig koselig, og ettersom de respekterte meg så tilbragte jeg også mye mer tid sammen med dem enn jeg ville ha gjort hvis de hadde brydd seg med den minste ting.

De er tenåringer, og man har ikke dårlig folkeskikk fordi man vil bruke én vinterferieuke på å sitte inne og slappe av. Så lenge tenåringen ellers er snill og grei, går på skolen og generelt oppfører seg greit så kan jeg ikke for mitt bare liv forstå denne trangen til å påtvinge dem aktiviteter de antagelig ikke har noen glede av uansett.

Endret av SPOCA
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tråden over! :) 

er du en slik person som "alltid" må gjøre/fikse/ vaske osv? Føler at tiden blir "bortkastet" hvis du bruker den på sofaen? 

Da kan det også være personlighet krasj i tillegg til at de er helt vanlige tenåringer :) 

Anonymkode: 1da6e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med tråden over! :) 

er du en slik person som "alltid" må gjøre/fikse/ vaske osv? Føler at tiden blir "bortkastet" hvis du bruker den på sofaen? 

Da kan det også være personlighet krasj i tillegg til at de er helt vanlige tenåringer :) 

Anonymkode: 1da6e...ae6

Haha, nei på ingen måte :-)

Anonymkode: 36c5c...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er tenåringen min også. Det er helt normalt. Han er 16, snart 17, og foretrekker å sitte på rommet sitt foran pc og med ipad og mobil ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg ut f.eks. 3 dager som dere skal noe på. Ha en liste med aktiviteter og så kan dere bli enige om hvilke f.eks. 3 ting dere skal på. Kjekt om ungdommen også kommer med forslag. Og så putter dere det i kalenderen, og så kan de "chill'an" de andre dagene :)

Anonymkode: 9b3d0...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

men hvis man tenker påskeferie eller sommerferie når vi voksne har ferie. Vi ønsker jo å dra på tur. Men når ungdommene heller vil være på rommet? Og de er for lite modne til å være hjemme alene...

Anonymkode: 73731...3a2

Heldigvis hadde ikke familien min hytte, så jeg fikk være hjemme i påsken. Den dag i dag er det få ting jeg syns er kjipere enn å bruke ferien isolert på ei hytte på fjellet. Jeg og vennene tilbragte nesten alle dagene i påsken i alpintbakken dersom det var vær til det (og ja, vi hadde med matpakke da vi hadde begrenset med lommepenger). Foreldrene mine ga opp å tvinge meg med på skitur da jeg var i begynnelsen av tenårene, for dersom jeg ikke hadde lyst til å gå på ski (noe jeg svært sjelden hadde lyst til), gjorde jeg livet rimelig surt for resten av turfølget. Jepp, jeg kunne være skikkelig uspiselig som tenåring. 

Sommerferien var jo to måneder, så det var helt fint å reise på ferie med familien ei uke eller to. Å være hjemme alene var ikke et alternativ før jeg var 18. Da jobbet jeg mens familien var på ferie, for jeg reiste heller på interrail med vennene mine når jeg endelig fikk bestemme helt selv. 

Anonymkode: 9450f...35e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo liksom poenget med ferie da, å gjøre hva man vil enten det er å finne på masse rart eller slappe av og lade opp før man må ut i samfunnet og være robot igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommer er forskjellige, så synes det er pussig de aller fleste svarer at det er helt normalt å isolere seg på rommet med pc. Vi hadde aldro fått lov å sitte alene i en uke. Bor man sammen med andre må man o det minste hjelpe til og være litt sosial iløpet av dagen

jeg og mine tre søsken var mye med familien da vi vokste opp. Hadde film og spillkvelder, gikk på kino osv. Men de solgte canpingvognen på fjellet da jeg begynte på videregående fordi vi ikke ville være med dit så ofte lenger. Jeg var ofte alene hjemme i helgene i 10.klasse mens de var på fjellet. 

Jeg var på fest fra jeg var 15 og hang mye med venner osv. Men både jeg og søskene mine er hjemme-og Familiekjære. Vi er 27 og 23 år nå

 

Anonymkode: 8496e...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 25.2.2017 den 2.16, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at tenåringer ikke gidder å finne på noe sammen som familie når det er vinterferie ? Ene tenåringen vil helst sitte på rommet sitt fra morgen til kveld og linke med venner over ps4, den andre tenåringen surfer, ser på serier og trener med venner. 

Kommet med flere forslag som de tidligere ble med på, gokart, kino, badeland, bowling, skitur. Spørt hva de har lyst til å finne på, sagt jeg kan kjøre de på vennebesøk og hente de. Men NEI full ferie modus. 

Er det sånn det er å ha tenåringer (13 og 15 år)

 

Anonymkode: 13818...c18

Det er vel stort sett foreldre som oppdrar barna slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungdommer er forskjellige, så synes det er pussig de aller fleste svarer at det er helt normalt å isolere seg på rommet med pc. Vi hadde aldro fått lov å sitte alene i en uke. Bor man sammen med andre må man o det minste hjelpe til og være litt sosial iløpet av dagen

jeg og mine tre søsken var mye med familien da vi vokste opp. Hadde film og spillkvelder, gikk på kino osv. Men de solgte canpingvognen på fjellet da jeg begynte på videregående fordi vi ikke ville være med dit så ofte lenger. Jeg var ofte alene hjemme i helgene i 10.klasse mens de var på fjellet. 

Jeg var på fest fra jeg var 15 og hang mye med venner osv. Men både jeg og søskene mine er hjemme-og Familiekjære. Vi er 27 og 23 år nå

 

Anonymkode: 8496e...b9c

At noe er normalt, betyr ikke at "alle" gjør det. Men det er nok mange som gjør det, så normalt er det. Hos oss hadde de nok spilt døgnet rundt om de hadde fått lov, men det får de ikke (og det får nok ikke ungene til de andre i tråden heller). Men utflukter hver dag, hadde nok blitt litt voldsomt. Vinterferie er også en fin tid til å få en pust i bakken innimellom masse sosialisering på skolen og fritidsaktiviteter på ettermiddag/kveld og masse lekser. Hos oss møtes vi på midten. Litt aktiviteter med oss, og så litt dataspill, og så besøk av/hos venner. Og sove lenge :D

Anonymkode: 9b3d0...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom på samme alder. Her får de gjøre en blanding. Legger meg lite opp i hva de gjør når vi er på jobb, forventer at de ser etter lillesøster, rydder litt slik at huset ser Ok ut når vi kommer hjem, ellers kan de daffe. 

Når vi har fri sammen med dem forventer vi at de blir med på noen aktiviteter; ski, tur, kino, spill. Vi legger også opp til at de kan i invitere venner hjem.

Ser at de selv regulerer dette bra, de daffer i sengen med  pc/bok, er sosial med venner, trener og tilbringer litt tid sammen med oss. Ingen sure miner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...