Gå til innhold

Tenåringer som ikke gidder noenting i ferien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt at tenåringer ikke gidder å finne på noe sammen som familie når det er vinterferie ? Ene tenåringen vil helst sitte på rommet sitt fra morgen til kveld og linke med venner over ps4, den andre tenåringen surfer, ser på serier og trener med venner. 

Kommet med flere forslag som de tidligere ble med på, gokart, kino, badeland, bowling, skitur. Spørt hva de har lyst til å finne på, sagt jeg kan kjøre de på vennebesøk og hente de. Men NEI full ferie modus. 

Er det sånn det er å ha tenåringer (13 og 15 år)

 

Anonymkode: 13818...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjønnsdriften er sterkere en latskapen. 

Tenker du bare får la de daffe/sose rundt i mellomtiden. De vokser nok opp disse også (slik som vi andre)

 

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, den glade tenåringstid... Jeg hadde heldigvis foreldre som ikke tok ut ferie i høst- og vinterferien da jeg var i den alderen, så jeg kunne bruke dagene til akkurat det som passet meg helt uten mas, så lenge jeg hadde satt på potetene til foreldrene mine kom hjem fra jobb. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg er 20 år så det er ikke mange år siden jeg bodde hjemme og var sånn selv! da ville jeg bare være for meg selv på rommet og chatte med gutter og venninner og bare være med de. I den alderen så føler man at venner er veldig viktig, så det er helt vanlig. Jeg ble noen ganger "tvingt" med på hytta eller fjellet og det var ganske morro når jeg først var der :)  

Anonymkode: 68a11...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Haha, jeg gadd iallefall ikke å henge med foreldre i tenårene. Deilig med en uke det en har lov å bare daffe, sove og kun gjøre som en selv har lyst :) Som tenåring med ekstreme hormoner som herjer og en hverdag som en såpeopera så er det godt å kunne koble helt av :P 

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt. Større grunn til bekymring om de ville være med dere..

Anonymkode: 235d4...818

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Hvorfor skal man på død og liv gjøre så fryktelig mye når man har ferie?

Hadde ferie selv forrige uke og brukte mye av tida på å slappe av, lese bøker, se filmer og generelt gjøre svært lite. Deilig! Noen ganger trenger man å lade batteriene. ;)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Men det er lov å si til 13 og 15-åringer at nå er det nok, nå skal vi dra å .... fyll inn aktivitet. 

Man trenger ikke la tenåringene bestemme alt. Men la de gjerne få noe tid for seg selv. 

Anonymkode: 36c5c...cac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, venner er mye viktigere enn foreldre og familie i den alderen (føler de allefall). 

Ikke mas på dem, og ikke tving dem med på noe. Det går over! Mange ungdommer syns det er døødsflaut og vise seg ute sammen med foreldre... husker jeg kun gikk på butikken med mamma hvis hun skulle kjøpe noe til meg :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mas og ikke tving? Tenåringer må også lære seg folkeskikk og å oppføre seg som folk, blir stilt krav til. Man må kunne "tvinge" de til å være med på noe sammen med resten av familien. 

Anonymkode: 36c5c...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke mas og ikke tving? Tenåringer må også lære seg folkeskikk og å oppføre seg som folk, blir stilt krav til. Man må kunne "tvinge" de til å være med på noe sammen med resten av familien. 

Anonymkode: 36c5c...cac

Nei? Ville du likt å bli tvunget til å gå på gokart eller andre aktiviteter som du egentlig ikke har noen som helst interesse av i den alderen? 
Folkeskikk kan de lære ellers, dersom foreldrene ikke godtar et "nei" om å bli med på gokart så vitner dette om dårlig folkeskikk. Ellers så kan foreldrene selvfølgelig si at nå er det nok skjermtid for en stund og spør om tenåringen vil bi med ut på en kjapp tur eller støvsuge/rydde. 

Anonymkode: 4d7be...05f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mas og ikke tving? Tenåringer må også lære seg folkeskikk og å oppføre seg som folk, blir stilt krav til. Man må kunne "tvinge" de til å være med på noe sammen med resten av familien. 

Anonymkode: 36c5c...cac

Hva har det med folkeskikk å gjøre? At de ikke ønsker å delta på en aktivitet? Versågod, tving dem med, men de kommer til å sitte sure i en krok og trykke på telefonen - det er god stemning det! Klart man skal stille krav til dem, som å holde rommet ryddig og lage middag en gang i blant - men å tvinge dem med på familieferie når de så tydelig ikke ønsker, det er dødfødt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Helt normalt.  De har jo ferie. Jeg vil  ikke stresse rundt å gjøre ting i min ferie.  Ligge med bok og pc på sofan en heldag er helt inn i min ferie. Men dere kan legge inn et veto med en ting eller to bare for å komme  ut av huset  eller være sosial.  Her var det en dag med Kino og en dag svømmehall.  Og mere trenger vi ikke. De må få lov å slappe av . Men trenger ikke på død og liv gjøre noe hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis man tenker påskeferie eller sommerferie når vi voksne har ferie. Vi ønsker jo å dra på tur. Men når ungdommene heller vil være på rommet? Og de er for lite modne til å være hjemme alene...

Anonymkode: 73731...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men hvis man tenker påskeferie eller sommerferie når vi voksne har ferie. Vi ønsker jo å dra på tur. Men når ungdommene heller vil være på rommet? Og de er for lite modne til å være hjemme alene...

Anonymkode: 73731...3a2

I påskeferien så kan man for eksempel fra bort til hytte/familie/skianlegg sammen og la tenåringene selv velge hva de skal gjøre på dagtid, på kveldstid vil dere vel uansett være i samme stue. Sommerferien kan planlegges allerede nå og man kan spør tenåringene hva de ønsker å finne på slik at dere voksne kan planlegge ferieavviklingen. 

Respekter tenåringenes behov for privatliv og la dem på følelsen av å bli med å bestemme litt, da blir det mye bedre stemning og vilje til å finne på aktiviteter :) 

Anonymkode: 4d7be...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes tenåringer bør få lov til å henge sammen med venner, eller være for seg selv inne på rommet sitt mens de chatter eller spiller spill. Det er kanskje vinterferie, men selv de har behov for å ha ferie fra alle mulige slags  "må-gjøre"-aktiviteter en gang i blant, de også. Men i påsken, og når det er sommerferie, så kan man kanskje ha litt mer familietid siden det tross alt er litt høytidsferie/lengre ferie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I påskeferien så kan man for eksempel fra bort til hytte/familie/skianlegg sammen og la tenåringene selv velge hva de skal gjøre på dagtid, på kveldstid vil dere vel uansett være i samme stue. Sommerferien kan planlegges allerede nå og man kan spør tenåringene hva de ønsker å finne på slik at dere voksne kan planlegge ferieavviklingen. 

Respekter tenåringenes behov for privatliv og la dem på følelsen av å bli med å bestemme litt, da blir det mye bedre stemning og vilje til å finne på aktiviteter :) 

Anonymkode: 4d7be...05f

så hvis tenåringen bestemmer at han vil være hjemme så skal han få lov til det? Her er det ikke noe annet alternativ nemlig...

Anonymkode: 73731...3a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å tvinge dem til å dra på gokart. Men om de ikke gidder noe annet enn å sitte på rommet, mener jeg de har godt av å blir "tvunget" til å bli med på noe annet. Selvsagt kan man planlegge sammen, men de kan faktisk ikke i en alder av 13 år velge å mure seg innenfor ikke delta. 

Anonymkode: 36c5c...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...