Gå til innhold

Veganer og katteeier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå kaster jeg sikkert ut en brannfakkel,men so be it og jeg driter lang f i ts over her som sikkert er kjøtteter.

Men hva tenker du  b547c...528 om dette? : http://veganlife.no/product.html/ami-cat-15-kg?category_id=58

For jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er vanskelig å gi pus kjøtt.

Anonymkode: 338c0...0db

Av innholdsfortegnelsen ser man at fôret består hovedsaklig av mais, noe de fleste katteeiere med litt kunnskap prøver å unngå da det har null næringsverdi. Mais brukes i mange fôr som billig fyllstoff.

Katter er rene kjøttetere, i motsetning til hunder, og nyttegjør seg svært lite av vegetabilske proteiner og fett. De er avhengige av en diett bestående av kjøtt og bein for å få i seg det de trenger av næring, evt. fôr som består av animalske produkter (kjøtt, innvoller, bein, ikke annet ymse animalske biprodukter som regnes som det samme på innholdsfortegnelsen). I tilegg er katter opprinnelig ørkendyr og drikker lite, som gjør at de burde få mat med væske i, altså ikke tørrfôr.

Oppsummert: for kattens velferd er det lite lurt å fôre på veganske alternativ. Om det ikke lar seg gjøre å gi katten et optimalt fôr på tross av egen overbevisning, vil jeg anbefale frittgående kaniner som alternativ.

Endret av Skywise
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, herremann skrev:

katter skal IKKE ha et vegansk kosthold
http://www.huffingtonpost.com/2013/07/24/kitten-vegan-diet-nearly-dies_n_3644213.html
det er MANGE treff på dette om man googler.

Denne artikkelen er jo latterlig, og jeg er IKKE veganer. Les da: 

"It turns out that a diet of potatoes, rice milk and pasta is bad for pussy. Veterinarians in Australia who cared for a violently ill vegan kitten are warning pet owners not to “force ideologies” on their pets, the Herald Sun reports.

Lort Smith Animal Hospital workers in North Melbourne told the site that the kitten was brought in this month by its owners, who were believed to be vegan."

Hva mener de med dette? Har de foret katten på ris, melk og pasta? De "tror" at de var veganere? Man kan ikke ut ifra dette si at katter blir syke av et vegansk kosthold, det består ikke av ris, melk og pasta.

Anonymkode: 82bc3...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Dersom du lurer på det å kjøpe kjøtt til katter når du er veganer, så kan jeg foreslå vom råfor. De bruker deler av dyr som ellers ville blitt kastet, så ingen dyr blir drept for at du skal få den kattematen. Det er rester som ellers ville blitt kastet. Det er også bedre ingredienser enn i de fleste typer tørrfor som har mye vegetabilsk som katter ikke trenger. De fleste må også tilsette taurin fordi det ikke er nok i foret.

Jeg syns dette er et ok kompromiss.

 

Anonymkode: 0228a...a3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2017 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Hei TS

Dersom du lurer på det å kjøpe kjøtt til katter når du er veganer, så kan jeg foreslå vom råfor. De bruker deler av dyr som ellers ville blitt kastet, så ingen dyr blir drept for at du skal få den kattematen. Det er rester som ellers ville blitt kastet. Det er også bedre ingredienser enn i de fleste typer tørrfor som har mye vegetabilsk som katter ikke trenger. De fleste må også tilsette taurin fordi det ikke er nok i foret.

Jeg syns dette er et ok kompromiss.

 

Anonymkode: 0228a...a3e

Takk for en sakelig og godt svar.Nå ga du meg noe å tenke på :)

Anonymkode: 338c0...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...