Gå til innhold

Du som ikke spiser brød - hva spiser du da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Knekkebrød. Da kan jeg velge ulike typer til frokost og kveld, variasjon er bra. Til lunsj spiser jeg salat eller middagsrester. Butikkbrød gjør meg luftig, og jeg er for lat til å ta bussen til bakeriet eller bake selv hele tiden.

Anonymkode: 82c10...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken oppskrift bruker du? ☺

Anonymkode: 1f7a1...7e1

Litt sånn på gefylen, 2 dl av hver frøsort ( solsikke, linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner) 5 dl vann, litt salt. Av og til tar jeg i et egg og no psylliym. Men vanlivis bløtgjør jeg bare linfrøene i ca 12 timer og slenger i resten av frøene etterpå, rører og deler det opp i to kledde langpanner. Stekes ca et kvarter 170 grader, skjærer dem så opp m pizzakutter. Senker gradene til 150 i en halvtime- tre kvarter. Deretter tørker jeg dem på 100 grader i et par timer. Bruker varmluft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri brødskiver, men jeg spiser et grovt rundstykke til lunsj, så det går vel for det samme. Til frokost spiser jeg havregryn med melk, lunsj grovt rundstykke med kjøttpålegg eller ost, kveldsmat yoghurt eller kjeks/knekkebrød med smøreost

Anonymkode: eeb90...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Million skrev:

Jeg spiser rugknekkebrød istedenfor brød.

Hvor kjøper du rugknekebrødet da? Hvilken sort?☺

Anonymkode: 1f7a1...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser for eksempel bananpannekaker, omelett, speilegg, eggerøre, middagsrester, hjemmebakte knekkebrød, havregrøt (mye karbohydrater), salat, lomper med diverse fyll, wraps (kan også bli en del karbohydrater). Veldig godt for å variere, jeg er ikke så fryktelig glad i brødmat. Tror riktignok ikke karbohydrater og kviser har en så sterk sammenheng, men du kan jo for all del prøve :)

Anonymkode: 6ac4e...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå spiser ikke jeg så mye brød av helt andre grunner, men her er mine alternativer:

-Havregrøt med ulikt tilbehør

-Bananpannekaker

-Yoghurt med musli/nøtter/frukt/granola/frø

-Eggerøre/omelett med tilbehør(sopp, reker, skinke, hva enn jeg har for hånden)

-Wraps med ulikt fyll

-Salat

-Arme riddere(ok, det er jo brød, men litt forandring i alle fall!)

-Suppe

-Middagsrester

-Frokostmuffins

-Kjøleskap-grøt

-Knekkebrød(eller tells det som brød?)

Anonymkode: c7ca2...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper du rugknekebrødet da? Hvilken sort?☺

Anonymkode: 1f7a1...7e1

Ikke jeg som skrev det, men Ryvita er laget av rug (rye=rug).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper du rugknekebrødet da? Hvilken sort?☺

Anonymkode: 1f7a1...7e1

Helt vanlig Wasa Husman, fra dagligvarebutikken. Det er rug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/24/2017 den 22.39, Pringle skrev:

Det er da ingen sammenheng mellom kviser og karbohydrat? :sjokkbla:

Eh... jo. Det er det mange som kan bekrefte, inkludert meg selv. Når jeg spiser mye karbohydrater får jeg kviser. Når jeg spiser lite karbohydrater slutter kvisene å komme etter ca to uker. Gjelder også meieriprodukter. Jeg tåler å drikke litt melk, jeg tåler en god del gulost, fløte, rømme, creme fraiche og naturell yoghurt. Men ting med en del melkepulver i gir meg kviser. 

Forklaringen på karbohydrater og kviser er at jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin produserer du. Insulin er et hormon. Veldig mange sliter med å balansere hormonene når det kommer i unaturlig store doser, som når vi spiser mye karbohydrater. Hos mange fører denne ubalansen i hormonene til at kroppen produserer for mye testosteron. Testosteron-kviser er hovedsaklig på kjevepartiet. Så får du for det meste kviser på kjevepartiet, så er det mest sannsynligvis fordi du spiser for mye karbohydrater. 

Anonymkode: 18569...f3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare TS: egg og bacon, omelett, middagsrester, salat., naturell yoghurt med frømüsli, frøknekkebrød, nøttescones, eller så hvis jeg har god tid kan jeg godt finne på å lage "middag" til frokost.

Anonymkode: 18569...f3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser jeg ofte brød da, men du kan og spise Havregrøt, egg, frokostblanding, knekkebrød, yoghurt +en frukt eller lage deg en smoothie :) så har de også sånne frukt og nøttebarer som kan være fine å ha om man ikke orker stort om morgenen ;) 

Anonymkode: 89774...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh... jo. Det er det mange som kan bekrefte, inkludert meg selv. Når jeg spiser mye karbohydrater får jeg kviser. Når jeg spiser lite karbohydrater slutter kvisene å komme etter ca to uker. Gjelder også meieriprodukter. Jeg tåler å drikke litt melk, jeg tåler en god del gulost, fløte, rømme, creme fraiche og naturell yoghurt. Men ting med en del melkepulver i gir meg kviser. 

Forklaringen på karbohydrater og kviser er at jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin produserer du. Insulin er et hormon. Veldig mange sliter med å balansere hormonene når det kommer i unaturlig store doser, som når vi spiser mye karbohydrater. Hos mange fører denne ubalansen i hormonene til at kroppen produserer for mye testosteron. Testosteron-kviser er hovedsaklig på kjevepartiet. Så får du for det meste kviser på kjevepartiet, så er det mest sannsynligvis fordi du spiser for mye karbohydrater. 

Anonymkode: 18569...f3a

Aha. "Testosteron" har jeg også kommet fram til er hovedskurken. Men ikke i ledtog med "karbohydrat/insulin" (som virkelig har fått skylda for alt som er galt i det siste) - rett og slett med "kalorioverskudd/anabol fase". Jeg har selv lagt merke til at kvisene forsvinner når jeg spiser mindre, uansett hva jeg spiser/kutter ut, og at de kommer når jeg spiser mer, uansett hvordan jeg spiser. (Og jeg fant ikke ut dette på egen hånd, jeg snublet over det i en diskusjon på nett, bare så det er sagt. Det er ikke lett å finne ut av.) Derfor prøver jeg nå å holde et mest mulig jevnt kaloriinntak, og det fungerer bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er merkelig at alternativet til brød (masse kh) skal være havregrøt, wraps, müsli, granola, knekkebrød, frokostblanding, og så videre som også inneholder masse karbohydrater??

En del av alternativene er da verre sett ut fra både kh og ernæring...

 

Eller har jeg misforstått ts sitt spørsmål? Er det hvetemel ts ikke vil spise? (hvilket finns i knekkebrød, frokostblandinger, wraps)

 

Mine forslag:

- salatblad med alle mulige pålegg.

- Eget knekkebrød som noen foreslo, basert på ulike frø. En del kh da.

- grønnsaker med egg

- alle mulige eggprodukter

- youghurt (gresk/tyrkisk) med bær.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Kokt egg til frokost, eller kanskje cottage cheese. Salat eller suppe i kantinen på jobb. I helgene slår jeg meg ofte løs med usunne men gode lunsjer på kafé osv, så da er jeg ikke så nøye. Spiser vanligvis ikke kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Er det bare jeg som synes det er merkelig at alternativet til brød (masse kh) skal være havregrøt, wraps, müsli, granola, knekkebrød, frokostblanding, og så videre som også inneholder masse karbohydrater??

En del av alternativene er da verre sett ut fra både kh og ernæring...

 

Eller har jeg misforstått ts sitt spørsmål? Er det hvetemel ts ikke vil spise? (hvilket finns i knekkebrød, frokostblandinger, wraps)

Jeg tror ikke at vi som nevner for eksempel wraps foreslår å spise wraps til frokost, wraps til lunsj, wraps til kvelds og wraps som mellommåltid om man blir sulten - slik som TS forklarer om sitt forhold til brødskiver :) Variasjon er jo tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, applestories skrev:

Jeg tror ikke at vi som nevner for eksempel wraps foreslår å spise wraps til frokost, wraps til lunsj, wraps til kvelds og wraps som mellommåltid om man blir sulten - slik som TS forklarer om sitt forhold til brødskiver :) Variasjon er jo tingen.

Haha, nei det forstod til og med jeg. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød i alle mulige varianter :P En boks rugsprø i skapet på skolen, en på kjøkkenet, en hos a mor, en hos kjæresten og en i veska :fnise:. Ellers kutter jeg opp frukt, eks melon. Eggerøre m spinat osv.. Spansk omelett, eggemuffins, grove cupcakes, pannekaker både sunne og usunne.. På sommeren spiser jeg mye banan is til frokost (Lages av melk og fryste bananer). Smothie bowls er også noe som jeg blir latterlig mett av, antagelig fordi det spises med skje.. Ellers vanlige smothies. Lager ofte wraps til lunsj, nam nam. Jeg hater grøt, men hvis du liker det så er jo havregrøt kjempe sunt og "godt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Er det bare jeg som synes det er merkelig at alternativet til brød (masse kh) skal være havregrøt, wraps, müsli, granola, knekkebrød, frokostblanding, og så videre som også inneholder masse karbohydrater??

En del av alternativene er da verre sett ut fra både kh og ernæring...

 

Eller har jeg misforstått ts sitt spørsmål? Er det hvetemel ts ikke vil spise? (hvilket finns i knekkebrød, frokostblandinger, wraps)

Fordi folk gidder ikke å lese hovedinnlegget. De leser overskriften og så svarer de. Så de har ikke fått med seg at TS er ute etter alternativer med mindre karbohydrater, de tror bare at TS vil spise noe annet enn brød.

Anonymkode: 18569...f3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...