Gå til innhold

80% av kommunikasjon er kroppsspråk ?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://itro.no/tema/nermere-80-av-det-du-kommuniserer-er-kroppssprak/

Jeg synes det virker litt ulogisk. Om jeg drar til et annet land og ikke snakker språket så er det umulig å gjøre seg forstått. Jeg hører stadig vekk det med 80%, men mener det er en myte, selv om kroppspråk også er viktig.

Anonymkode: 51168...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk deg at du snakker med en gutt som sjekker deg opp.

 

Hva er det som betyr noe, ordene han sier, eller hvordan han sier det? Måten vi oppfatter verbal kommunikasjon på har ekstremt mye med kroppsspråk å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"80% av kommunikasjon er kroppsspråk ?!"

 

Det betyr da vel at når du snakker, så vil selve ordene som du sier være 20% av kommunikasjonen. Kroppsspråket vil være 80% av kommunikasjonen.

Det vil jo selvfølgelig ikke kunne sammenlignes med kommunikasjon uten språk i det hele tatt (når du ikke kan språket som du sier): Da vil tegnspråk/ fakter/ peking/ gestikulering o.l. komme i tillegg til kroppsspråk. Jeg vet ikke %-andelen i slike tilfeller der du ikke kan språket.

Anonymkode: f327d...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et typisk coach-utsagn som er basert på en feiltolkning av forskning foretatt for noen tiår siden.

Anonymkode: cf723...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎02‎.‎2017 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Det er et typisk coach-utsagn som er basert på en feiltolkning av forskning foretatt for noen tiår siden.

Anonymkode: cf723...854

Det tror jeg også.

 

For eksempel om noen spør om maten smakte bra og jeg sier ja, men viser det motsatte med kroppen så kan det tenkes at kroppsspråket teller 80%. Men noen har feil tolket dette til å tro at 80% av all kommunikasjon er kroppsspråk. I tillegg så har jo situasjonen mye å si. Tenk en lærer som underviser, i Historie eller Matte, det talte språket er jo alt.

Anonymkode: 51168...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg også.

 

For eksempel om noen spør om maten smakte bra og jeg sier ja, men viser det motsatte med kroppen så kan det tenkes at kroppsspråket teller 80%. Men noen har feil tolket dette til å tro at 80% av all kommunikasjon er kroppsspråk. I tillegg så har jo situasjonen mye å si. Tenk en lærer som underviser, i Historie eller Matte, det talte språket er jo alt.

Anonymkode: 51168...800

Vel, hvis læreren har et kroppspråk som viser at han ikke mener det han sier og forklarer, så vil jo kroppspråket bety en del.

Anonymkode: f327d...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller hvis noen brøler: "JEG ER IKKE SINT!!!" og viser med hele seg at han er sint.

Da vil jo kroppspråket til denne personen fortelle oss at han lyver og at han faktisk er sint :)

Anonymkode: f327d...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt 70% men syns dette er rart da en telefonsamtale fungerer utmerket som kommunikasjon uten at man ser hverandre.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...