Gå til innhold

Hvor vanlig tror du det er at folk fryder seg over andres nedtur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ærlig innrømme at jeg fryder meg over nedturene til mennesker jeg oppfatter som overdrevent selvtilfredse og arrogante. Ca. 50% ren skadefryd og ca. 50% håp om at de vil lære noe av det. Har jeg dårlig samvittighet for det? Næh, kan ikke påstå det.

Anonymkode: 43613...d79

Enig med deg. 

Anonymkode: 6e4e6...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i det folk skriver at det er pga dårlig selvtillit!

Søsteren min er sånn, og jeg merker veldig at hun er det mot meg.. Hun har aldri sagt det direkte til meg, men hun har veldig ofte vært glad for merkelige ting med venninner, og til og med nære venninner når de feiler på noe. Altså sagt sånn " Ja hehe hun hadde vist litt problem med blabla, foreks, vekta, barna, jobb osv. Og jeg har liksom alltid vært litt sånn åå uff stakkars ? Tilbake, men da sier hun bare sånn "Ja, men hun trodde jo hun var SÅ mye bedre enn alle på det der og blabla" Liksom, forsvare det med at den hun snakker om er bedreviter.
 

Jeg merker at hun er sånn mot meg pga hun alltid har klaget over at jeg er så mye bedre på det ene og det andre, og når jeg opplever noe vanskelig så ser jeg at hun blir sånn "åå nei uff" men at hun får et sånn rart smile uttrykk bak maska.. :| 
Jeg prøver å overse det, fordi jeg har funnet ut at hun har veldig dårlig selvtillit og et ekstremt behov for anerkjennelse. Og hun føler seg bedre av å se at det går dårlig med andre.. Jeg synes det er utrolig ubehagelig, og unngår som regel å fortelle når noe er galt :D Hater at hun kommer på besøk når jeg har det rotette foreksempel, for da blir hun helt sånn rar glad.. Veldig spesielt haha men jaja det er ikke hennes feil at hun har dårlig selvtillit.. 

Jeg føler av og til at det hjelper å se at det er normalt å ha det vanskelig. For eksempel hadde jeg en veldig tøff babytid med mitt første barn, og følte meg som den eneste i verden og at alle andre hadde sove babyer. Da var det litt godt å høre om vanskelige barseltider, ikke fordi jeg ville at folk skulle oppleve det, men bare for å se at det var normalt og ikke meg som var en dårlig mor eller at babyen min var unormal.. Viss du skjønner. 

Anonymkode: a3849...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

Det er veldig normalt, vi har alle egoistiske, slemme og lite rause sider, og så bør man jo jobbe med dette og prøve å bli en bedre versjon av seg selv. Hvis jeg kjenner sånne følelser pleier jeg å stoppe opp og spørre meg hvorfor jeg godter meg over andres ulykke, etc. Ofte misliker man mest de som har sider man misliker hos seg selv og, det er nyttig å ha i mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har vært litt motsatt  -  heiet på vennene mine når de har hatt suksess, kommet med peptalk, oppmuntret, støttet og gjort mitt beste for å løfte dem opp når tungsinnet har vært tilstede, men sjelden opplevd det samme i retur, og det har ført til at jeg har følt meg litt lurt. Nå klarer jeg ikke å glede meg over andres lykke lengre, og det er jo veldig dumt, men jeg orker ikke at jeg skal bruke all min energi på slike mennesker bare for å oppdage at jeg ble "brukt" som en slags energipåfyller.

Anonymkode: f0cfb...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg kjenner til fenomenet. Og jeg har også noen bekjente/"venner" som jeg mistenker at har tenkt slikt om meg flere ganger. Og kanskje ikke vært så gode på å skjule det. Det er nok ganske fristende å prøve å dytte andre nedover for å komme seg opp selv, særlig hvis man er langt nede. Til gjengjeld har jeg frydet meg når jeg har fått til noe (fått en bra jobb, f.eks.) som jeg vet de samme "vennene" sliter med. Gjør det meg noe bedre? Nei, helt sikkert ikke :) 

Anonymkode: 362ce...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2017 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Håper ikke det er vanlig. Kjipe folk i så fall.

Anonymkode: 9855b...009

Det er vanlig, det er en del av menneskenaturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke i det hele tatt. Men det er sikkert fordi jeg er fornøyd selv. Har det sikkert i meg, hvis det gjaldt en person som hadde vært veldig kjip. Men selv de venninnene jeg har kuttet ut fordi jeg ikke orket dem håper jeg at har det bra! Jo flere i verden som har deg bra, jo bedre blir verden for alle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, February 24, 2017 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Selv om de ikke viser det? Kan du ærlig innrømme at du har frydet deg over en annens nedtur i form av skillsmisse, mistet jobben, kom ikke inn på studiet o.l? Hva får folk til sånn tror du? Jeg værer veldig godt visse personer i mitt liv, som fryder seg når ting ikke har gått min vei, og det er de som mobbet meg mye på skolen og ut vieregående. Jeg er heldigvis ikke uattraktiv på jobbmarkedet, men ting går vel som for meg som for mange andre noen ganger, ting går ikke perfekt hele tiden.

Anonymkode: 7f0a8...619

Tror det er vanlig dessverre. Hsr selv kjent på snikende skadefro som jeg angrer på kort tid etterpå. Handler om misunnelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. februar 2017 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Ganske vanlig. Jeg fryder meg over at flere av de jeg gikk på ungdomsskolen med ikke har kommet spesielt langt i livet. Det dreier seg om hvordan disse menneskene var og hvordan de behandlet meg. Nå har livet snudd for begge parter, og jeg har ikke  et snev av dårlig samvittighet for at jeg fryder meg over det. Dette gjelder særlig en "venninne" av meg. Hun skulle bli psykolog. Hun er fortsatt i ufaglærte stillinger på hjemstedet og prioriterer kjærester over utdanning. 

Ellers kan jeg merke det på mennesker som er arrogante som tydelig vil vise sin egen fremragenhet. 

Anonymkode: 4e68d...3a5

Starter fornavnet på K? :P 

Anonymkode: 83364...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kvalm om noen frydet seg over andres ulykker. Selv å tenke det, gjør meg kvalm.
Å le av at noen som skatter slår ballene på en jernstang ved et fall er enn ting, en annen å le av andres direkte ulykker i livet. Det er noe jeg anser som motbydelig. 
Jeg vet ikke hva som får folk til å fryde seg sånn, men jeg anser det som et psykopatisk trekk, en defekt i hjernen til personen. 

Jeg anbefaler deg å ignorere og aldri kontakte slike mennesker, da de livnærer seg på å bli sett. 
Håper du har det bra TS. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det sjeldent, men innimellom. Da med mennesker jeg misliker sterkt. Ellers blir jeg glad når det går andre godt, og lei meg når ting ikke går deres vei. :) Har det såpass bra i mitt eget liv at jeg ikke trenger å gosse meg over at andre sliter. 

Anonymkode: 962d5...28d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...