Gå til innhold

Rød kjole i bryllup - upassende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat
1 time siden, Antoinette skrev:

Den kjolen er korall, ikke rød. 

Siden man er inne på semantikk, så vil jeg påpeke at korall er en organisme som lever i havet, mens fargen du trolig henviser til vitterlig heter korallrød. Var det gitt at brannbilrød var den eneste «forbudte» rødfargen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk hva du vil så lenge det ikke er hvitt! Hilsen ei som hadde forlover i sort kjole (og ja, det gikk heeelt fint) ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fargekodene er arkaiske regler, som er på vei til å dø ut. Som student jobbet jeg mye som bryllupssanger, og så ofte sorte og røde kjoler. Syns ikke du skal være redd for å ha på deg den kjolen. Syns snitt, lengde, kløft og splitt er mye viktigere å tenke på, enn selve fargen. 
Eneste unntaket for min del, er hvitt. Det syns jeg ingen andre enn bruden skal bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke skal ha på seg rødt, er at fargen tiltrekker seg veldig mye oppmerksomhet. Sjekk ut titusen ukebladartikler gjennom tidene om hvorfor du skal ha på deg rødt når du skal ut på sjekker'n... 

Anonymkode: 47775...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er upassende med rødt, hvitt eller svart i bryllup. Ville aldri gått i det selv.

Men vet mange ikke bryr seg om dette, så når jeg ser det tenker jeg bare "Oi, det var upassende", og så er jeg ferdig med det. Er jo ikke verre enn det, egentlig. Men hvitt er det verste av alt å velge. 😲

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det pinlig om to kvinner hadde samme kjole. Nå har jo noen av dem samme mann og ingen leer på et øyelokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke brukt rød kjole, og i hvert fall ikke den på bildet. Veldig upassende. 

Anonymkode: 413d3...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2017 den 19.33, Hurepoix skrev:

Gifter de seg for andre gang eller har ligget mye rundt er det jo uansett et horebryllup, så da kan en vel komme i demimondaine karnevalsgevanter. :sexy:

Say what???

(Jeg var enke når jeg traff mann nr 2)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Say what???

(Jeg var enke når jeg traff mann nr 2)

Please, ikke nedverdig deg til å tvinge meg til å poengtere at enker og enkemenn selvsagt er unntatt. Jeg har stor respekt for enker og enkemenn, men det er ikke lenger det folk tenker på når de hører "mitt andre bryllup".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hurepoix skrev:

Please, ikke nedverdig deg til å tvinge meg til å poengtere at enker og enkemenn selvsagt er unntatt. Jeg har stor respekt for enker og enkemenn, men det er ikke lenger det folk tenker på når de hører "mitt andre bryllup".

Vel for å sitere en tidligere biskop i Bjørgvin "Det er for få alenemødre i verden" 

En skilsmisse kan og være til det beste enkelte ganger, og det er ikke vi på jorden som har rett til å dømme de som tar den utveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilke mennesker dere kjenner hvis dere mener det blir hvisking og tisking dersom noen har rød/sort kjole? I vårt bryllup fantes alle farger; inkludert sort og rød og hvit med blomster. To spurte om det var greit med sort og ei anna om en hvit med blomster. Mange av de rundt 50 hadde sorte varianter. Alle var kjempefine, og ingen brydde seg vel om noe annet enn det? Min erfaring med de gode menneskene jeg kjenner er at det skal mye til for å være finere enn bruden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Vel for å sitere en tidligere biskop i Bjørgvin "Det er for få alenemødre i verden" 

En skilsmisse kan og være til det beste enkelte ganger, og det er ikke vi på jorden som har rett til å dømme de som tar den utveien.

Om ikke den nåværende biskopen i Bjørgvin er ei skilt alenemor, så kommer sikkert den neste til å bli det. Jeg er homofil og har kommet til å avsky biskoper og prester. Enten er de pedofile (katolske) eller så er de livredde for å såre muslimer (protestanter). Barn trenger to stabile foreldre (and a village) og homofile trenger jamenn ikke et kirkelig velsigna ekteskap, som prestefandene bare kan stappe opp i ræva si etter så mange år med diskriminering og haugevis med homofile ungdommer som har tatt livet av seg.

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns rødt trekker altfor masse oppmerksomhet på bilder, vi så det sist i min bror sitt bryllup der mormor hadde rødt på seg. På fellesbildet med brudepar og alle gjestene blir blikket først dratt rett mot mormor, før vi ser brudeparet. 

Jeg vil nok ta det ille opp om noen kommer i rødt, hvitt eller svart (svart kan gå, men det er fortsatt en sørgefarge) den dagen jeg skal gifte meg, og vil nok ha noe om "tradisjonelt pent antrekk" i invitasjonen. (Bildene skal tross alt vare evig, og henge synlig.):) 

Anonymkode: b2d22...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns rødt trekker altfor masse oppmerksomhet på bilder, vi så det sist i min bror sitt bryllup der mormor hadde rødt på seg. På fellesbildet med brudepar og alle gjestene blir blikket først dratt rett mot mormor, før vi ser brudeparet. 

Jeg vil nok ta det ille opp om noen kommer i rødt, hvitt eller svart (svart kan gå, men det er fortsatt en sørgefarge) den dagen jeg skal gifte meg, og vil nok ha noe om "tradisjonelt pent antrekk" i invitasjonen. (Bildene skal tross alt vare evig, og henge synlig.):) 

Anonymkode: b2d22...98e

Du vil "ta det ille opp", faktisk... Hørtes fryktelig bridezilla ut av deg. Stakkars den gjesten som våger å ha på seg feil farge, hvis du tenker å ta det ille opp på bryllupsdagen din. Når kommer de til å få den strenge beskjeden? Vil du tvinge dem til å gå hjem å skifte, eller kjører du en kald skulder etter bryllupet er over? Du hører hvor tåpelig det høres ut å skulle ta noens fargevalg ille opp, sant? Dessuten, tusen andre ting kommer til å ikke gå helt som du tenkte, så jeg tviler på om du får med deg at kusine Lise har en svart kjole på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hurepoix skrev:

Om ikke den nåværende biskopen i Bjørgvin er ei skilt alenemor, så kommer sikkert den neste til å bli det. Jeg er homofil og har kommet til å avsky biskoper og prester. Enten er de pedofile (katolske) eller så er de livredde for å såre muslimer (protestanter). Barn trenger to stabile foreldre (and a village) og homofile trenger jamenn ikke et kirkelig velsigna ekteskap, som prestefandene bare kan stappe opp i ræva si etter så mange år med diskriminering og haugevis med homofile ungdommer som har tatt livet av seg.

Wow mye fordommer du må jobbe med skjønner jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Wow mye fordommer du må jobbe med skjønner jeg

Nei fordommer mot en så fordomsfull institusjon skal jeg beholde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.2.2017 den 19.33, Hurepoix skrev:

Gifter de seg for andre gang eller har ligget mye rundt er det jo uansett et horebryllup, så da kan en vel komme i demimondaine karnevalsgevanter. :sexy:

Image result for alrighty then meme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hurepoix skrev:

Nei fordommer mot en så fordomsfull institusjon skal jeg beholde!

Hva er fordomsfullt med å være gift?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så vanskelig med å bare ha en grønn, blå, turkis, rosa etc. kjole? Det er jo ikke akkurat manko på alternativer? Hvorfor må man på død og liv tøye reglene når man vet at de eldre tenker sitt om både deg og brudgommen? 

Ikke så kult for brudgommen heller da, at flere i selskapet spekulerer på om han faktisk har ligget med deg eller om du bare har kjip smak/dårlig kulturkunnskap. 

Rød kjole er uansett tacky. Burgunder og korall er ok dersom de ikke skriker. 

Anonymkode: 742d8...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, i vårt bryllup hadde vi alle varianter av faux pax. Vi hadde sommerbryllup og oppfordret til "fargerikt" antrekk. En barndomsvenninne av mannen kom i knall rosa minikjole. En kjæreste av en kompis kom i lang, sort kjole. Min kommende svigerinne kom i helt hvit kjole med slep (ja). Jeg tenkte ikke over noen av disse på selve dagen (var i lykkerus), men det ser unektelig litt snodig ut på noen av bildene. Jeg lurer også på hva min svigerinne tenkte på?! Vi skal i deres bryllup nå til sommeren, hun har instruert alle kvinner i familien til å gå i helgrønne kjoler.

Anonymkode: 65059...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...