Gå til innhold

Tomatplante


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har tenkt til å plante litt tomater (bokstavelig talt, har noen overmodne cherrytomater på benken som jeg skal dele opp og putte i jord). Lurer på om noen har litt erfaring og tips å komme med? Jeg lurer først og fremst på hvilken jord jeg skal bruke, om jeg er nødt til å bruke såjord først for å så bytte til en mer næringsrik jord når de har begynt å spire? Og hva slags jord er det lurt å bruke? (skal man blande med kompostjord for eksempel?) 

Dette er forresten til å plante inne. 

Anonymkode: c8823...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skar en piccolo tomat i 3 i fjor på denne tiden. La den i en potte med såjord, hadde på et tynt lag jord, vannet og tredde en brødpose over. Satt den i en mørk og varm krok i stua og glemte den i ti dager. 

Så var det bare å fordele stiklingene i flere småpotter. Pottet om etterhvert som de vokste og på slutten hadde jeg 8 svære planter i hagen og en på kjøkkenet. Ga i tillegg vekk over 30 små planter.

Brukte etterhvert vanlig plantejord fra europris og den standard gjødselen som fås kjøpt på matbutikker. Når jeg sådde ut brukte jeg hønsegjødsel. 

Anonymkode: aaff2...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomat spirer normalt godt. Jeg ville ha plassert ett frø i hver potte med en gang. Så slipper man oppdelingen. Tomater (og alt annet egentlig) sådd på denne tiden trenger en god del lys for at de ikke skal strekke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, skrue skrev:

Tomat spirer normalt godt. Jeg ville ha plassert ett frø i hver potte med en gang. Så slipper man oppdelingen. Tomater (og alt annet egentlig) sådd på denne tiden trenger en god del lys for at de ikke skal strekke seg.

Er det ikke motsatt, at de strekker seg hvis de får for mye lys og blir tynne pingler?

Anonymkode: aa7f1...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk, tomater,  paprika, erter oc chihi chiii er lettå dyrke frem.  fröene kan såes eggkartonger, og dekes med med "gladpack" 

Sttill de solrikt og lunt, i. Eks en vinduspost. Når de spirer, plant de over i større bøtter/kar når  nattedrosten forsvinner. Ta de ut i drivhus/parseller  

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke motsatt, at de strekker seg hvis de får for mye lys og blir tynne pingler?

Anonymkode: aa7f1...a85

Nei. Om planter får det for mørkt så vil de vokse for om mulig å finne mer lys. Plantene blir da lange og slarkete. Jo varmere det er der de står dess mer lys trenger de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du får vel ikke tomater på plantene hvis du bare har tenkt å ha dem inne hele tiden? De blomstrer jo og trenger å forstøves av flyvende insekter for å sette frukt. Det skjer jo ikke innendørs. Du har kanskje tenkt å sette dem ut når været tillater det og varmen kommer?

Anonymkode: 1f15e...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du får vel ikke tomater på plantene hvis du bare har tenkt å ha dem inne hele tiden? De blomstrer jo og trenger å forstøves av flyvende insekter for å sette frukt. Det skjer jo ikke innendørs. Du har kanskje tenkt å sette dem ut når været tillater det og varmen kommer?

Anonymkode: 1f15e...9c3

Det fikser man fint selv ved å riste på blomsterklasene, evt. å gjøre som jeg gjorde med en chiliplante jeg hadde: Bruke en liten myk pensel. :) 

Anonymkode: f1da9...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...