Gå til innhold

NRK : Ingen grunn til å frykte terror.


julia83

Anbefalte innlegg

Jeg synes denne er litt rar :

https://www.nrk.no/video/PS*clip/a34152ae-4745-43eb-8152-ae474583eb15

Måten hun henvender seg til oss på, "Går du rundt å frykter terror ! " og " skjønte du den !!!? " minner om slik jeg har blitt fortalt det var i Sovjetunionen.

NRK har send klippet 20-30 ganger på NRK2. Den kommer sikkert til å fortsette fram til valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gidder ikke se videoen, men her er situasjonen.

Generelt behøver vi ikke frykte terror. Sett i det generelle geopolitiske bildet er vi lite egnet som internasjonalt terrormål. Den største og mest sannsynlige trusselen er slike som ABB og tilsvarende ( Norske soloterrorister, husk at det inkluderer IS operasjoner ala Nice og Berlin)

Med en økende press på to-stat løsningen og den endelige kollapsen av Oslo initiativet er vi markant mer utsatt enn før, og gamle Vestbanen og nobel- instituttet må sikres ytterligere. Men på tross av denne risiko-skjerpelsen, er terror risikoen i Norge liten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid skrev:

Jeg gidder ikke se videoen, men her er situasjonen.

Generelt behøver vi ikke frykte terror. Sett i det generelle geopolitiske bildet er vi lite egnet som internasjonalt terrormål. Den største og mest sannsynlige trusselen er slike som ABB og tilsvarende ( Norske soloterrorister, husk at det inkluderer IS operasjoner ala Nice og Berlin)

Med en økende press på to-stat løsningen og den endelige kollapsen av Oslo initiativet er vi markant mer utsatt enn før, og gamle Vestbanen og nobel- instituttet må sikres ytterligere. Men på tross av denne risiko-skjerpelsen, er terror risikoen i Norge liten.

Nærmere 100 personer fra Norge har dratt til Syria for å tilslutte seg IS som halshugger yazidi-foreldre og kidnapper forsvarsløse småjenter som sexslaver fordi de ikke er muslimer. Når folk som er oppvokst i trygge Norge kan gjøre slike overgrep i Syria mot uskyldige vantro, så kan de gjøre det i Norge også mot vantro her.

Anonymkode: 5fe31...476

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Jeg gidder ikke se videoen, men her er situasjonen.

Generelt behøver vi ikke frykte terror.

Det er riktig, det er mye farligere med biltrafikk. Likevel så er det ikke nødvendigvis terror de fleste frykter men samfunnsendringer og sosial uro. NRK sier det er 9 ganger så sansylig å bli drept av en politimann i USA en å bli drept av en terrorist, men det er feil måte å bruke statistikk på. Talle må se helt annerledes ut for en person som aldri har gjort noe kriminelt.

Jeg hører / ser en del på dagsnytt atten på NRK 2 og jeg har vel snart sett denne snutten mellom 20 og 30 ganger. Det føles nesten som om NRK driver med indoktrinering.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2017 den 16.57, julia83 skrev:

Jeg synes denne er litt rar :

https://www.nrk.no/video/PS*clip/a34152ae-4745-43eb-8152-ae474583eb15

Måten hun henvender seg til oss på, "Går du rundt å frykter terror ! " og " skjønte du den !!!? " minner om slik jeg har blitt fortalt det var i Sovjetunionen.

NRK har send klippet 20-30 ganger på NRK2. Den kommer sikkert til å fortsette fram til valget.

Terror er jo ufarlig da. 

Tenk at vi bruker milliarder på å beskytte oss mot en imaginær fare når vi har en livsfarlig trafikk vi kan gjøre noe med. 

 

Hvor mange døde eller ble hardt skadet av terror i 2016? 2015? 2014? 2013? 2012?

Under har jeg lagt inn en hjelpsom tabell for å se poenget jeg illustrerer:

 

 

Drept av terror

Hardt skadet av terror

Drept i trafikken

Hardt skadet i trafikken

2012

0

0

145

699

2013

0

0

187

Ca 700

2014

0

0

151

674

2015

0

0

117

693

2016

0

0

135

Ca 700

Så langt i år

0

0

Sånn 8?

700/12ish

Totalt

0

0

Ca 800

3500 ish

 

Hvorfor bruker vi milliarder på noe som ikke dreper eller skader noen? Når flere tusen kunne blitt reddet hvis vi brukte pengene på trafikk. Det er absurd. Det er helt idiotisk.

Enkle billige tiltak redder bøttevis med liv i trafikken. Nesten ingen barn dør i trafikken lengre feks, på grunn av fokus på sikring av barn i bil. De fleste som dør i moderne biler bruker beltet feil, det koster ikke mye å lære folk at å ha beltet bak ryggen eller under armen dreper deg i en krasj. Men nei da, vi skal bruke pengene på PST, og tyttebærpoliti på flyplasser og meningsløst arbeid for å unngå "terror". Idiotisk!

På 24.2.2017 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Nærmere 100 personer fra Norge har dratt til Syria for å tilslutte seg IS som halshugger yazidi-foreldre og kidnapper forsvarsløse småjenter som sexslaver fordi de ikke er muslimer. Når folk som er oppvokst i trygge Norge kan gjøre slike overgrep i Syria mot uskyldige vantro, så kan de gjøre det i Norge også mot vantro her.

Anonymkode: 5fe31...476

Jeg skjønner ikke at innvandrerfiender bruker dette argumentet. Er du ikke bare glad for at de dro? Jeg savner dem iallefall ikke.

På 24.2.2017 den 19.42, julia83 skrev:

Det er riktig, det er mye farligere med biltrafikk. Likevel så er det ikke nødvendigvis terror de fleste frykter men samfunnsendringer og sosial uro. NRK sier det er 9 ganger så sansylig å bli drept av en politimann i USA en å bli drept av en terrorist, men det er feil måte å bruke statistikk på. Talle må se helt annerledes ut for en person som aldri har gjort noe kriminelt.

Jeg hører / ser en del på dagsnytt atten på NRK 2 og jeg har vel snart sett denne snutten mellom 20 og 30 ganger. Det føles nesten som om NRK driver med indoktrinering.

 

 

Jeg kjenner mange som er redde for terror. Likevel kjører de en bil der de garantert er død hvis de fronter i 80 km/h. En bil i god stand fra 2006 får du lett for 30 000 kroner, og det er forskjellen mellom liv og død. Men terror er de redde for og vil bli beskyttet for. Går de med refleks? Nei, det kunne de ikke tenke seg til. Folk er så dumme! Håper NRK vinner frem og at vi får lagt ned sikkerhetsteateret på flyplassene. Det er en milliard ut av vinduet, pluss mange milliarder i tapt arbeidstid. Avskyelig sløsing med ressurser.

Det finnes ingen voksne mennesker i USA som ikke har gjort noe kriminelt.

De driver med folkeopplysning, og det trengs. Hver uke poster en eller annen høne en post som: "Hvor er terrorfaren mins i Europa?" Det de burde gjort var å funnet det landet med færrest trafikkulykker og et hotell man kan komme til via tog.

Innlegget er ryddet for sitat av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad den videoen finnes. Nei, man skal ikke bagatellisere terror, men når det finnes folk som har sluttet å dra på utenlandsferie til byer fordi de frykter terror, er det helt greit at noen forteller dem hvor statistisk lite sannsynlig det egentlig er å bli rammet av terror. Jeg opplever hverken at den undervurderer problemet eller fremstiller terror som ufarlig eller uvanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig takk, nrk. Skal huske på det neste gang det vrimler med væpnet politi og bombehunder rundt meg, og alle må ut av toget, bussen eller stasjonsbygningen. Det er ikke farlig, det er bare jeg som er dum og pysete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ananas. skrev:

Jeg er glad den videoen finnes. Nei, man skal ikke bagatellisere terror, men når det finnes folk som har sluttet å dra på utenlandsferie til byer fordi de frykter terror, er det helt greit at noen forteller dem hvor statistisk lite sannsynlig det egentlig er å bli rammet av terror. Jeg opplever hverken at den undervurderer problemet eller fremstiller terror som ufarlig eller uvanlig. 

Jo vi burde bagatellisere terror.

Tenk, ifølge enkelte innbiller seg at 1.6 milliarder muslimer vil komme å drepe oss. Noen mener det bare er noen prosent, en prosent, eller 10. 

I Europa har vi ca 44 millioner muslimer. Hvis de faktisk ville drepe oss, og bare 0,1 promille var terrorister ville vi hatt 4400 terrorister. Da kommer du til det fantastiske regnestykket: Hvor mange terrorister trengs det for å drepe en person? 26. De ville vært mer effektive om de kastet seg fra bygninger en slik de gjør det nå. Du kan velge mellom to scenario: 

alle terrorister er talentløse

det finnes omtrent ingen terrorister

Gode terrororganiasjoner som IRA klarte å drepe masse, over tid. Det vi ser nå er mentalt ustabile personer som dreper folk. det er ikke terror. Det har ingenting med religion eller ideologi å gjøre. Og det er så sjeldent at vi ikke trenger å tenke på det.

Det finnes ikke terrorister. Det er en myte. Terrorangrep skjer ikke. Det er som å få en kokosnøtt i hodet, eller å dø av bistikk. Ekstremt uvanlig og ikke noe som burde være et tema.

Terrorisme er ikke et problem. Terrorisme er ufarlig. Terrorisme er EKSTREMT uvanlig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, antbug skrev:

Tusen hjertelig takk, nrk. Skal huske på det neste gang det vrimler med væpnet politi og bombehunder rundt meg, og alle må ut av toget, bussen eller stasjonsbygningen. Det er ikke farlig, det er bare jeg som er dum og pysete. 

Jeg ville vært langt mer bekymret for væpnet politi enn terrorister.

De siste fem årene har langt flere personer blitt skadet av politiets skjødesløse håndtering av våpen enn av terrorisme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Jeg ville vært langt mer bekymret for væpnet politi enn terrorister.

De siste fem årene har langt flere personer blitt skadet av politiets skjødesløse håndtering av våpen enn av terrorisme. 

Det vet jeg, men det er jo litt artig for en vanlig nordmann å ha vært helt i nærheten av to terroraksjoner, for sånt skjer jo ikke. Jeg tenker motsatt angående det der. At det bare er bra om folk er litt på vakt og følger med på det som skjer rundt dem, for jeg vet jo godt at det kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg ikke for å ta forholdsregler når jeg er ute å reiser. Jeg var i Miami for noen få år siden og fikk noen klare instruker om hvor vi ikke måtte dra. Tror heller ikke jeg er så lysten på ferie til Egypt eller Tunis. Jeg sjekker batteri på røykvarsleren av og til, selv om sjansen for brann er liten i forhold til trafikk. Ellers kjenner jeg ingen som går rundt å er redde for terror her i Norge. Tror heller folk frykter at vi skal få Malmø tilstander her hjemme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, antbug skrev:

Det vet jeg, men det er jo litt artig for en vanlig nordmann å ha vært helt i nærheten av to terroraksjoner, for sånt skjer jo ikke. Jeg tenker motsatt angående det der. At det bare er bra om folk er litt på vakt og følger med på det som skjer rundt dem, for jeg vet jo godt at det kan skje. 

Hver dag, blir to personer død eller hardt skadet i norsk trafikk. Hver eneste dag (i gjennomsnitt da, flere om sommeren for da kjører man fortere). Her bør vi ha fokuset. 

Hardt skadde er personer som aldri blir frisk. De er lamme, eller lemlestet eller har en alvorlig skade i hodet. Det er alvorlige skader. 

Hver eneste dag er det to familier som ikke får en av sine kjære hjem, fordi de er kvestet eller drept. Og så vil noen fokusere på noe som kan skje? Ja, folk kan ha uflaks, det finnes mennesker som har blitt truffet av lynet fem ganger. Det betyr ikke at det er vanlig.

Det verste her er at tiden, pengene og fokuset på terrorisme avsporer fra en reell fare. En som vi kan påvirke, og beskytte oss mot. 

16 personer blir "lettere" skadd i trafikken hver dag. Dette er mindre alvorlige permanente skader, eller skader der du blir mer eller mindre frisk. Type benbrudd og lignende. 16 personer, hver eneste dag. Dette tallet kan vi redusere. Hvis alle brukte refleksvest ville det blitt lavere. Hvis alle kjørte bare 5 kilometer i timen saktere ville det blitt lavere. Hvis alle hadde gode dekk ville det blitt lavere. Det er så mye vi kan gjøre. Den milliarden vi bruker på sikkerhetsteateret for fly, ville jeg brukt for å redusere antall drepte ungdommer i trafikken. 63 000 mennesker fyller atten hvert år. Disse kunne vi da brukt bortimot 15 000 på hver. Jeg ville brukt dem for å sponse ungdommer som ville kjøpe en moderne bil (nyere enn 2004). Eventuelt på å gi dem to sett med de beste dekkene tilgjengelig. Over natten ville vi begynt å redusere menneskelig lidelse.

Det er så mye genialt man kunne gjort med den milliarden. Tenk om vi lagde et refleksvestlotteri. Hver dag vant 3 personer som gikk med refleksvest en million. Dette ville utgjort en reell forskjell.

Tenk om vi brukte milliarden på å gi Statens Vegvesen mulighet til å kontrollere mer. Da kunne vi kontrollert flere vogntog, og dekk på flere titalls tusen biler. 

9 minutter siden, kat-e skrev:

Jeg skammer meg ikke for å ta forholdsregler når jeg er ute å reiser. Jeg var i Miami for noen få år siden og fikk noen klare instruker om hvor vi ikke måtte dra. Tror heller ikke jeg er så lysten på ferie til Egypt eller Tunis. Jeg sjekker batteri på røykvarsleren av og til, selv om sjansen for brann er liten i forhold til trafikk. Ellers kjenner jeg ingen som går rundt å er redde for terror her i Norge. Tror heller folk frykter at vi skal få Malmø tilstander her hjemme.

Noen byer er utsatt for kriminalitet, da er det selvsagt fornuftig å ta forhåndsregler. Ofte koster det ingenting, og man kan redusere risiko drastisk. Å bli ranet er traumatisk, selv uten fysiske skader, så da er det hensiktsmessig å ta små grep for å unngå det.

15 000 personer blir behandlet for brannskader hvert år, så det er sammenlignbart med trafikk. 56 personer dør i gjennomsnitt per år i brann, så det er litt under halvparten så sannsynlig å dø i en brann. Men konsekvensene av å bli brannskadet er store. En reisebrannvarsler koster 200 kroner, og kan redde deg fra det. Selvsagt er det et bra og viktig fokus. Mye viktigere enn terror som vi vet ikke dreper noen. 20 000 til 25 000 dør av branner i Europa per år. 171 dør av terrorisme. 

Mens gode rutiner for å hindre å bli offer for en brannulykke er billig, ikke påvirker deg nevneverdig negativt (sjekk hvor nødutgangene er, gjør deg kjent, ha reiserøykvarsler med på hotell) har de en reell og målbar effekt. I tillegg er brann en reell fare. Risiko er summen av konsekvensene og sannsynligheten. Sannsynligheten for å oppleve en brann er betydelig, og konsekvensene er enorme.

Terrorisme er ikke en reell fare. Sannsynligheten eksisterer nesten ikke. Det er flere som drukner i badekar enn av terrorisme. Det er flere som dør av bistikk enn terrorisme. I USA dør flere av at fjernsynet deres faller på dem enn av terrorisme. Det er faktisk flere som dør av å bli fanget i sine egne sengklær der også. Lynnedslag dreper mye flere personer enn terrorisme.

Tenk om media brukte sin påvirkningskraft proporsjonalt. Da ville vi hver dag lest om personer som ble skadet på grunn av brann. Ofte er det komfyrbranner som er trivielle å unngå. 10% forårsakes av feil bruk av komfyr. En komfyrvakt kan drastisk redusere disse. 

Vi ville lest om personer som døde fordi beltet ble brukt feil, eller fordi de hadde for gammel bil. Eller for dårlige dekk. 

Vi ville hørt om flere hundre som ble påkjørt siden de ikke hadde refleks. 

Istedenfor hører vi om et ikke-eksisterende problem uten noen løsning. Folk unngår fine byer som Istanbull siden de er redde for terror. Det er jo det minst farlige med den byen. Hvordan skal man unngå terror? Med å begrense frihet, og å bruke enorme summer som kunne reddet liv? Idioti! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I statistikken til NRK er Tyrkia utelatt. Da måtte de ha plusset på mellom 400 og 500 for Europa. Kan EU, bli som Tyrkia noen gang? Jeg tror ikke det, men det er selsagt ikke lett å vite.

Anonymkode: f3eba...236

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hver dag, blir to personer død eller hardt skadet i norsk trafikk. Hver eneste dag (i gjennomsnitt da, flere om sommeren for da kjører man fortere). Her bør vi ha fokuset. 

Hardt skadde er personer som aldri blir frisk. De er lamme, eller lemlestet eller har en alvorlig skade i hodet. Det er alvorlige skader. 

Hver eneste dag er det to familier som ikke får en av sine kjære hjem, fordi de er kvestet eller drept. Og så vil noen fokusere på noe som kan skje? Ja, folk kan ha uflaks, det finnes mennesker som har blitt truffet av lynet fem ganger. Det betyr ikke at det er vanlig.

Det verste her er at tiden, pengene og fokuset på terrorisme avsporer fra en reell fare. En som vi kan påvirke, og beskytte oss mot. 

16 personer blir "lettere" skadd i trafikken hver dag. Dette er mindre alvorlige permanente skader, eller skader der du blir mer eller mindre frisk. Type benbrudd og lignende. 16 personer, hver eneste dag. Dette tallet kan vi redusere. Hvis alle brukte refleksvest ville det blitt lavere. Hvis alle kjørte bare 5 kilometer i timen saktere ville det blitt lavere. Hvis alle hadde gode dekk ville det blitt lavere. Det er så mye vi kan gjøre. Den milliarden vi bruker på sikkerhetsteateret for fly, ville jeg brukt for å redusere antall drepte ungdommer i trafikken. 63 000 mennesker fyller atten hvert år. Disse kunne vi da brukt bortimot 15 000 på hver. Jeg ville brukt dem for å sponse ungdommer som ville kjøpe en moderne bil (nyere enn 2004). Eventuelt på å gi dem to sett med de beste dekkene tilgjengelig. Over natten ville vi begynt å redusere menneskelig lidelse.

Det er så mye genialt man kunne gjort med den milliarden. Tenk om vi lagde et refleksvestlotteri. Hver dag vant 3 personer som gikk med refleksvest en million. Dette ville utgjort en reell forskjell.

Tenk om vi brukte milliarden på å gi Statens Vegvesen mulighet til å kontrollere mer. Da kunne vi kontrollert flere vogntog, og dekk på flere titalls tusen biler. 

Noen byer er utsatt for kriminalitet, da er det selvsagt fornuftig å ta forhåndsregler. Ofte koster det ingenting, og man kan redusere risiko drastisk. Å bli ranet er traumatisk, selv uten fysiske skader, så da er det hensiktsmessig å ta små grep for å unngå det.

15 000 personer blir behandlet for brannskader hvert år, så det er sammenlignbart med trafikk. 56 personer dør i gjennomsnitt per år i brann, så det er litt under halvparten så sannsynlig å dø i en brann. Men konsekvensene av å bli brannskadet er store. En reisebrannvarsler koster 200 kroner, og kan redde deg fra det. Selvsagt er det et bra og viktig fokus. Mye viktigere enn terror som vi vet ikke dreper noen. 20 000 til 25 000 dør av branner i Europa per år. 171 dør av terrorisme. 

Mens gode rutiner for å hindre å bli offer for en brannulykke er billig, ikke påvirker deg nevneverdig negativt (sjekk hvor nødutgangene er, gjør deg kjent, ha reiserøykvarsler med på hotell) har de en reell og målbar effekt. I tillegg er brann en reell fare. Risiko er summen av konsekvensene og sannsynligheten. Sannsynligheten for å oppleve en brann er betydelig, og konsekvensene er enorme.

Terrorisme er ikke en reell fare. Sannsynligheten eksisterer nesten ikke. Det er flere som drukner i badekar enn av terrorisme. Det er flere som dør av bistikk enn terrorisme. I USA dør flere av at fjernsynet deres faller på dem enn av terrorisme. Det er faktisk flere som dør av å bli fanget i sine egne sengklær der også. Lynnedslag dreper mye flere personer enn terrorisme.

Tenk om media brukte sin påvirkningskraft proporsjonalt. Da ville vi hver dag lest om personer som ble skadet på grunn av brann. Ofte er det komfyrbranner som er trivielle å unngå. 10% forårsakes av feil bruk av komfyr. En komfyrvakt kan drastisk redusere disse. 

Vi ville lest om personer som døde fordi beltet ble brukt feil, eller fordi de hadde for gammel bil. Eller for dårlige dekk. 

Vi ville hørt om flere hundre som ble påkjørt siden de ikke hadde refleks. 

Istedenfor hører vi om et ikke-eksisterende problem uten noen løsning. Folk unngår fine byer som Istanbull siden de er redde for terror. Det er jo det minst farlige med den byen. Hvordan skal man unngå terror? Med å begrense frihet, og å bruke enorme summer som kunne reddet liv? Idioti! 

Jeg har aldri vært i eller vært vitne til noen alvorlig bilulykke. Ingen brann heller, og jeg har aldri vært i nærheten av et lynnedslag. Jeg kjenner ingen som har det heller, faktisk. Derimot har jeg som sagt vært svært tett på to terrorangrep. Et vennepar av meg var på strandpromenaden i Nice da det smalt der, og jeg har flere venner og kjente som har vært farlig nær slike hendelser. Sånn kan det bli når man tilhører et folk som har økonomi til å reise mye. De kan kverne så mye de vil om hvor lite sannsynlig det er å havne i et terrorangrep, for jeg vet det kan skje. Da kommer det nært, og det eneste man kan gjøre for å beskytte seg er å være litt på vakt. Hvorfor er det galt å være våken? Tenker man at folk er så dumme og hjelpeløse at de tar fullstendig av hvis de skjønner at slike ting faktisk kan skje? Er det for å beskytte dem som om de var barn? Det er da mye bedre å tipse om hva man bør være obs på, hvor det ikke er trygt å gå, hva man bør gjøre hvis man havner midt oppe i noe, og slike ting. Det skremmer meg slett ikke fra å reise, men når Nrk driver og belærer meg om hva jeg egentlig skal føle og være redd for blir jeg bare irritert. Jeg bekymrer meg for fyllekjørere på veiene også, men jeg kjører bil likevel. Det kan såvisst skje, både terrorangrep og møteulykker med fyllekjørere. Vi er uenige, og det er greit, men jeg misliker arrogansen fra de som mener det er teit å bekymre seg for noe fordi det finnes andre ting som er farligere. 

Men nå skal jeg på bar. Det er lite sannsynlig at jeg blir overfalt på veien hjem, men jeg tar med meg alarmen likevel for man vet jo aldri. Hei skål!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nærmere 100 personer fra Norge har dratt til Syria for å tilslutte seg IS som halshugger yazidi-foreldre og kidnapper forsvarsløse småjenter som sexslaver fordi de ikke er muslimer. Når folk som er oppvokst i trygge Norge kan gjøre slike overgrep i Syria mot uskyldige vantro, så kan de gjøre det i Norge også mot vantro her.

Anonymkode: 5fe31...476

Det stemmer.

En stor del av disse er nå døde. En god del  var kvinner som reiste ned for å bli heroiske mødre. Og en del har kommet hjem desillusjonert og skuffet over at IS ikke var hva de trodde. Til slutt sitter vi med en eller to som kan være forberedte terrorister som har oppdrag i Norge. Fordelen med disse, er at vi har kontroll over mer en 90 % av disse.

Til sammen representerer de en ubetydelig trussel i forhold til en ukjent singel Nordmann som utfører en terroraksjon inspirert av IS. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes en trussel, men det er en del av samme trusselbildet vi har levd med hele tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, antbug skrev:

Tusen hjertelig takk, nrk. Skal huske på det neste gang det vrimler med væpnet politi og bombehunder rundt meg, og alle må ut av toget, bussen eller stasjonsbygningen. Det er ikke farlig, det er bare jeg som er dum og pysete. 

Bruker du noe tid i London får du samme følelsen rundt denne typen hendelser som brannøvelser: Seriøst, tuller dere rundt IGJEN!!? Det er noen som jobber her! 

Ca rundt 5. Gangen stasjonen stenger med stor ståhei og ingen smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingenting NRK sier her er feil. De sier heller ikke at man ikke skal frykte terror. De minner dere bare på hvor liten sjansen for å bli rammet av terror i Europa faktisk er.

Det er heller ingen som bagatelliserer terror. 

 

 

Anonymkode: e1caa...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det NRK tror? At terror er et sjeldent værfenomen bare de "dumme" frykter?

Jeg vil ikke skrive for mye negativt, det kan jo være manuset var laget av en stakkars tiendeklassing som vant en konkurranse eller noe sånt. 

Endret av Callisto83
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Callisto83 skrev:

Hva er det NRK tror? At terror er et sjeldent værfenomen bare de "dumme" frykter?

Jeg vil ikke skrive for mye negativt, det kan jo være manuset var laget av en stakkars tiendeklassing som vant en konkurranse eller noe sånt. 

Terror er jo ekstremt sjeldent. Flere dør av bistikk, av drukning i badekar.

Siden 2012 har flere mennesker i Norge dødd av å falle ned fra Preikestolen enn terror.

Folk er idioter, å være redd for terror er tilbakestående. Mest ille er det når frykten går utover oppegående mennesker.

Hver gang jeg fly kastet det bort en halvtime på et sikkerhetsteater som beviselig ikke gjør meg tryggere. Det er 350 kroner min bedrift taper i omsetning. Fordi noen frykter en ikke-eksisterende trussel. Da har jeg ikke regnet med den milliarden vi kaster bort på å ha sikkerhetsteateret. Jeg har flydd 30 ganger i de siste tolv månedene. Der er 10 500 kroner i omsetning kastet ut av vinduet, og for hva? 

Jeg har full tro på sikkerhet, og jeg elsker fokus på det. Jeg går med refleksvest når jeg går til postkassen, jeg har brannvarslere i hvert rom, jeg har tre varseltrekanter i bilen og 8 refleksvester. Jeg får ettermontert komfyrvak. Jeg har de beste dekkene jeg får tak i, og bytter de tidligere enn man er lovpålagt. Jeg bruker god tid på å feste beltet riktig hver gang jeg kjører, og på å stille inn setet riktig. 

Alle disse tingene koster penger, men de har en målbar effekt på min sikkerhet. Når jeg slenger på meg min refleksvest til 30 kroner, så koster det meg et halvt minutt, men jeg reduserer min sannsynlighet for å bli en av de litt over 6000 som skades i trafikken per år. Komfyrvakten kan hindre 10% av brannene, dette gjør at jeg har en litt lavere sannsynlighet for å bli en av de 15 000 som skades av branner hvert år. Det samme med brannvarslerene. 

Fokuset på terror er farligere enn terror. Milliarder av kroner blir tatt fra viktig sikkerhetsarbeid, og kastet bort på et meningsløst teater. Dette har en målbar negativ effekt på vår sikkerhet. Dere som hyler om terror er farligere enn terrorister. Tiden, pengene og ressursene som blir kastet bort slik at dere ikke trenger være redd for en innbilt fare kunne reddet mennesker, mange mennesker. Men det er vel viktigere at du FØLER deg bedre, enn at vi reellt sett blir tryggere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...