Gå til innhold

Ned i vekt- kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, dette blir kanskje et langt innlegg. Er en jente på 25 år og veier for øyeblikket 110 kg som er alt for mye når jeg er 164 cm. Har fra 24 januar gått ned akkurat 10 kg, men en del av dette er vel vann og sånne ting. Har slanket meg velykket en gang før, da gikk jeg ned 20 kg, men dette er ca 7 år siden. Har utenom det vært ganske stabil på vekten.

Mitt største problem har vært at jeg ikke kjenner at jeg blir sulten, så har ofte ventet til ettermiddagen med å spise, når jeg har kjent at beina mine blir slitne. Da spiste jeg alt for mye og måltid sent på kvelden.

Nå har jeg prøvd å få faste klokkeslett på måltidene og spiser som dette:

Frokost- frokostblanding eller havregrøt - 400 kcal

Lunsj- yoghurt med havregryn - 200 kcal

Middag - variert, men spiser ca 600 kcal her. Mye supper

Kvelds- to egg, enten kokte eller speilegg, men noe ost eller knekekbrød eller annet til så det blir ca 300 kcal

 

Spiser sukker på havregrøten og salt på eggene, spiser fortsatt hvitt mel og spiser en liten sjokolade når jeg har veldig lyst på det, Har spist kake på besøk og chips med dip. Dropper feks kveldsmat hvis jeg spiser kake på besøk en kveld. Føler alt dette er ting som ikke hører hjemme når man skal ned i vekt, men orker ikke å forby hvitt sukker og sjokolade. Hva tror dere? Har ikke lyst  å gå på en smell om noen uker og gå opp alt + litt til .

Syns også det er vanskellig å vite hvor  mye kalorier jeg trenger, har kontorjobb og går ca 7000  skritt hver dag. Har som mål å gå ned 20 kg til innen midten av juli, det er kanskje litt ambisiøst.

 

Anonymkode: 0d520...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder vekttap så er det slik at noen kan bare "leve sunnere" og få gode resultater, mens noen er nødt til å veie og logge mat. Hvis man forsøker førstnevnte og det fungerer, kjempefint. Men veldig mange undervurderer hvor mye kalorier de får i seg, og overvurderer hvor mye de forbrenner. Det er selvfølgelig veldig demotiverende å føle at man slanker seg, og så ikke få resultater.

Selv foretrekker jeg å bruke Fitnesspal og logge/veie mat. Er normalvektig så trenger ikke være hysterisk - veier hovedsakelig kaloririk mat og drikke. 

Legger alltid inn noen "godbiter" - rødvin, is, en stor biff - og beregner det inn i kaloriene. Det er eneste måten det fungerer på for meg.

Anonymkode: 9148a...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier det jeg spiser, også sukkeret på havregrøten, men registrerer ikke alt. Regner også ut når jeg lager middag hvor mye det blir, og veier alle ingrediensene.

Når  jeg feks spiste to små kakestykker på tirsdag denne uka, tenkte jeg at det sikkert ble rundt 400-500 kcal, men kan jo ikke regne det ut, siden jeg ikke hadde laget det selv.

Har ikke lyst å leve på et strengt kosthold, for jeg har lyst å spise normalt så jeg kan fortsette med samme kosthold etter at jeg har gått ned i vekt også.

Anonymkode: 0d520...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å tenke sånn som du gjør og leve mest mulig normalt. Bare pass på at du alltid har fokus på hvordan du ønsker å leve også etter vektnedgangen og gjør justeringer underveis.

Anonymkode: e1639...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) satser på at det fortsetter å gå framover. Har alltid tenkt at jeg ikke vil gå opp og ned i vekt mange ganger, for tenkter at det blir vanskeligere da, så vil lykkes nå :)

Hvis det ikke går nedover etterhvert får jeg vel bare gå litt ned i kaloriinntak eller trene mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hørtes ganske greit ut jeg! Men pass på så du får i deg nok proteiner, karbohydrater og fett til hvert måltid. Fint og spise magert, men viktig å få i seg alle næringstsoffene. Kanskje bytte ut noen suppedager med kylling eller fisk? Åsså beveg masse på deg!  

Lykke til😊

Anonymkode: 7d301...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at du spiser mye suppe: hvis det er klare supper du spiser så skal det ganske store porsjoner til for at det blir 600 kcal. Jeg tenker at hvis man skal ned i vekt er det uansett lurt å kutte størrelse på porsjonene og heller spise ofte: når man gjør det vil magesekken krympe noe som er gunstig. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det hørtes ganske greit ut jeg! Men pass på så du får i deg nok proteiner, karbohydrater og fett til hvert måltid. Fint og spise magert, men viktig å få i seg alle næringstsoffene. Kanskje bytte ut noen suppedager med kylling eller fisk? Åsså beveg masse på deg!  

Lykke til😊

Anonymkode: 7d301...343

Hun har vel melk i grøten til frokost, så da blir det nok ikke for lite fett. Det er også fett i kjøtt man har i supper naturligvis. Hun spiser også yoghurt til lunsj, så det skal i alle fall bli mer enn nok fett (dersom det ikke er yoghurt med svært lavt fettinnhold) 

Anonymkode: d5114...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også MyFitnessPal, som er nevnt over her. Den er koblet opp mot en skritteller-app, og justerer kaloribehovet mitt utfra hvor mange skritt jeg har gått (selv om jeg synes den overdriver forbrenningen min noe helt enormt :fnise:)
Jeg får beskjed om at jeg bør spise 2000 kalorier daglig, hvis jeg ikke går ett eneste skritt, men i samråd med lege prøver jeg å ligge på maks 1700. Det jeg gjør i stedet for å veie opp alt og registrere det i appen, er å søke opp det jeg spiser, og velge det alternativet som er mest relevant, og som har flest kalorier ;) For meg er det en måte å redusere kaloriinntaket mitt enda mer, fordi jeg får færre kalorier igjen jeg kan bruke den dagen.

Anonymkode: 49bff...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ofte supper med kjøtt, mest kylling og fisk, av og til noe brødmat til,avhengig av hvor mye kalorier det er i suppen. :)  spiser andre ting enn suppe til middag også, men syns suppe er enkelt og godt :)

Burde vel kanskje prøve myfitnesspal siden det er flere som nevner det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 24.2.2017 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Ok, dette blir kanskje et langt innlegg. Er en jente på 25 år og veier for øyeblikket 110 kg som er alt for mye når jeg er 164 cm. Har fra 24 januar gått ned akkurat 10 kg, men en del av dette er vel vann og sånne ting. Har slanket meg velykket en gang før, da gikk jeg ned 20 kg, men dette er ca 7 år siden. Har utenom det vært ganske stabil på vekten.

Mitt største problem har vært at jeg ikke kjenner at jeg blir sulten, så har ofte ventet til ettermiddagen med å spise, når jeg har kjent at beina mine blir slitne. Da spiste jeg alt for mye og måltid sent på kvelden.

Nå har jeg prøvd å få faste klokkeslett på måltidene og spiser som dette:

Frokost- frokostblanding eller havregrøt - 400 kcal

Lunsj- yoghurt med havregryn - 200 kcal

Middag - variert, men spiser ca 600 kcal her. Mye supper

Kvelds- to egg, enten kokte eller speilegg, men noe ost eller knekekbrød eller annet til så det blir ca 300 kcal

 

Spiser sukker på havregrøten og salt på eggene, spiser fortsatt hvitt mel og spiser en liten sjokolade når jeg har veldig lyst på det, Har spist kake på besøk og chips med dip. Dropper feks kveldsmat hvis jeg spiser kake på besøk en kveld. Føler alt dette er ting som ikke hører hjemme når man skal ned i vekt, men orker ikke å forby hvitt sukker og sjokolade. Hva tror dere? Har ikke lyst  å gå på en smell om noen uker og gå opp alt + litt til .

Syns også det er vanskellig å vite hvor  mye kalorier jeg trenger, har kontorjobb og går ca 7000  skritt hver dag. Har som mål å gå ned 20 kg til innen midten av juli, det er kanskje litt ambisiøst.

 

Anonymkode: 0d520...a71

Grattis med 10 kg ned !

Ikke for å ødelegge festen din men du velger for kort tid å gjøre det på. Leger anbefaler en rolig vektnedgang som går over flere år. Tenk et kilo i måneden eller noe og tenk at du skal spise fornuftig resten av livet. Det tar tid å venne seg til nye vaner og ta gode valg.

For å regne ut kaloribehovet ditt kan du bruke lifesum(app) eller bli gratismedlem på Grete Roede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kanskje litt høye mål, gikk ned ca 1 kg i uka sist gang jeg klarte det , og holdt meg på den vekten jeg kom til i ca et år. Skjedde mange ting etterpå som gjorde at jeg ikke hadde det bra, og la på meg igjen. 

Gjør ikke så mye om jeg ikke når målene mine, men vil at bunaden skal passe til 17. mai :P må vel ned ca 10 kg til før det i såfall. Tenker det går saktere etterhvert, men har jo mye å ta av så tenkte det går raskere da enn om man skal fra 60 til 50 kg.

Registrerte med akkurat på myfitnesspal så får teste det ut litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lifesum er best! Har prøvd myfitnesspal og vektklubb. Lykke til!

Anonymkode: 7d301...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke best og viktig og kutte ut kaker, sjokolader og chips? Heller spise frukt når sukkersuget melder sin ankomst? Frukt inneholder jo litt sukker, det samme gjør jo ulike matvarer, så man får jo det i seg uansett. Men kaker, godteri, chips og brus bør man vel kutte helt ut når man går ned i vekt.

Anonymkode: 16826...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke best og viktig og kutte ut kaker, sjokolader og chips? Heller spise frukt når sukkersuget melder sin ankomst? Frukt inneholder jo litt sukker, det samme gjør jo ulike matvarer, så man får jo det i seg uansett. Men kaker, godteri, chips og brus bør man vel kutte helt ut når man går ned i vekt.

Anonymkode: 16826...9ef

Det er ikke helt sånn det fungerer. Sukkersug opprettholdes ved å spise mye sukker og lite annen næring. Og hvis man har lyst på sjokolade, "hjelper" det ikke med et eple. Man vil fremdeles ha lyst på sjokolade. Det som får vekta til å gå ned, er et kaloriunderskudd over tid. Man behøver ikke kutte ut noe. Men et normalt, balansert kosthold har en sammensatt næringsprofil, og man trenger masse forskjellig næring hver dag, og man vil spise til man har fått i seg nok (eller dø (ihvertfall overspise) i forsøket), så det blir veldig vanskelig å gå ned i vekt om man spiser ensidig eller for mye næringsfattig mat.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke på å baker kaker selv, men syns det er greit å kunne spise noe når jeg er på besøk, men prøver å begrense mengden. 

Syns det er lettere å spise sunt hvis jeg kan spise litt sjokolade innimellom. Kjøper bare en liten kinder maxi et par ganger i uken nå istedenfor en stor sjokoladeplate. Føler det er "ulovlig" når man slanker seg, men jeg syns det blir mye lettere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lakeni skrev:

Jeg driver ikke på å baker kaker selv, men syns det er greit å kunne spise noe når jeg er på besøk, men prøver å begrense mengden. 

Syns det er lettere å spise sunt hvis jeg kan spise litt sjokolade innimellom. Kjøper bare en liten kinder maxi et par ganger i uken nå istedenfor en stor sjokoladeplate. Føler det er "ulovlig" når man slanker seg, men jeg syns det blir mye lettere da.

Og det blir enda lettere om du ikke tenker på sjokolade som "ulovlig" :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, Pringle skrev:

Det er ikke helt sånn det fungerer. Sukkersug opprettholdes ved å spise mye sukker og lite annen næring. Og hvis man har lyst på sjokolade, "hjelper" det ikke med et eple. Man vil fremdeles ha lyst på sjokolade. Det som får vekta til å gå ned, er et kaloriunderskudd over tid. Man behøver ikke kutte ut noe. Men et normalt, balansert kosthold har en sammensatt næringsprofil, og man trenger masse forskjellig næring hver dag, og man vil spise til man har fått i seg nok (eller dø (ihvertfall overspise) i forsøket), så det blir veldig vanskelig å gå ned i vekt om man spiser ensidig eller for mye næringsfattig mat.

Kostholdendringer innebærer endel ubehageligheter som man bør takle. Enten det er nikotin, alkohol, sukker etc. Nå henviser jeg ikke til TS som bare spiser en liten sjokolade, men folk som skal forbedre livsstilen sin og gå ned i vekt bør vel klare å holde seg unna unødvendig sukker (godteri, kaker, brus etc) og fett (chips, junkfood, kaker). Akkurat som den nikotinavhengige må holde seg unna røyk, snus, nikotinpreparater. Ved sistnevnte er det for mange sterk, fysisk ubehag i 3-4 uker, og psykisk ubehag i mange måneder. Men sånn er det jo når man skal endre livsstil/kutte ut uvaner. Jeg selv skal ned 10 kg, og har kuttet ut hamburgere, kebab, french fries, potetgull, sjokolade, godteri, brus og alkohol. Spiser som jeg ellers gjorde før jeg startet på "dietten" og merker stor endring bare etter 6 uker. Men savner såklart alt jeg har kuttet ut, særlig i helgene. Men noe må man vel ofre når man skal forbedre livsstilen. Godt mulig jeg ikke er opplyst nok, skriver bare hva jeg antar.

Anonymkode: 16826...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostholdendringer innebærer endel ubehageligheter som man bør takle. Enten det er nikotin, alkohol, sukker etc. Nå henviser jeg ikke til TS som bare spiser en liten sjokolade, men folk som skal forbedre livsstilen sin og gå ned i vekt bør vel klare å holde seg unna unødvendig sukker (godteri, kaker, brus etc) og fett (chips, junkfood, kaker). Akkurat som den nikotinavhengige må holde seg unna røyk, snus, nikotinpreparater. Ved sistnevnte er det for mange sterk, fysisk ubehag i 3-4 uker, og psykisk ubehag i mange måneder. Men sånn er det jo når man skal endre livsstil/kutte ut uvaner. Jeg selv skal ned 10 kg, og har kuttet ut hamburgere, kebab, french fries, potetgull, sjokolade, godteri, brus og alkohol. Spiser som jeg ellers gjorde før jeg startet på "dietten" og merker stor endring bare etter 6 uker. Men savner såklart alt jeg har kuttet ut, særlig i helgene. Men noe må man vel ofre når man skal forbedre livsstilen. Godt mulig jeg ikke er opplyst nok, skriver bare hva jeg antar.

Anonymkode: 16826...9ef

Og mange tenker som deg. Det er blant annet derfor mange sliter med vekta. Det perfekte kostholdet finnes ikke. Du kan fint forbedre kostholdet ditt uten å kutte ut noe som helst. Det du skal gjøre er å balansere det hele. Javisst må man tåle ubehag og indre motstand, og gjøre en innsats, av og til må man si nei til seg selv. Men du kan ikke si nei til deg selv hver gang. Hvis du sier nei til deg selv hver gang, kommer du til å gjøre opprør. Og det opprøret blir ikke bare en murrende passiv-aggressiv sutring, det blir væpna revvolusjon, full fres og ta igjen alt du har forsaket - det kan jeg love deg. 

Det er ikke god økonomi å bruke alle pengene dine på sko, men heller ikke lurt å bli så oppsatt på å fylle sparekontoen din at du ikke "kan" kjøpe deg nye vinterstøvler. Du kan ikke la være å betale husleie og strøm, men du kjøper det du vil etter at regningene er betalt. Du må ikke dra på ferie til Rimini, hvis du egentlig har lyst på Gran Canaria. På samme vis både må og kan du disponere kaloriene dine selv. Du har et visst antall (tilsvarende lønnen din) som du må bruke ansvarlig, og det betyr at du må bruke en stor del av dem på viktige og nødvendige og kjedelige ting, men det er nesten alltid noe igjen som du kan bruke på moro. Jo mindre du har igjen til "moro", jo viktigere blir det å finne ut hva som er mest moro for deg, og hva du har råd til. (Hvis du ikke gjør noe moro, blir du sur og trist. Jo, du blir det.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

En av gunnene til at jeg startet denne tråden var fordi jeg lurte på om folk hadde erfaring fra slanking der man har plass til litt sjokolade og sånne ting. Hører venner som skal slanke seg som ikke skal ha noe hvitt sukker feks. Eller folk som spiser en eller annen pulver drikk til frokost. Skjønner jo at det er individuelt hva som fungerer så fortsetter nok som jeg har gjort til nå. 

Har lastet ned lifesum også nå, men den vil ikke at jeg skal spise mindre enn 1800 kcal daglig :P får se hva som fungerer best da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...