Gå til innhold

Dette er Norges nye regioner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Burde vært gjort for lenge siden, og i mye større utstrekning. Det er absolutt ingen grunn til at vi trenger tre forvaltningsnivåer for 5 millioner mennesker. Fjern dagens fylker og kommuner, og erstatt de med ett forvaltningsnivå bestående av store regioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG slutt på gnålet om "nordlending? Æ? Næi, æ e frå Finnmasjk!"!

Hadde vært bedre å slå sammen Buskerud og Oppland. Men men.

Anonymkode: e2b51...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Men Buskerud, Østfold og Akershus? De to sistnevnte skjønner jeg jo, selv om Akershus er delt på midten av Oslo. Hvorfor kan ikke Oslo og Akershus bli ett fylke igjen, og så ta med Østfold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Helt idiotisk.

1. Etter at fylkeskommunen mistet ansvaret for helse har de i dag veldig få arbeidsoppgaver og burde derfor vært nedlagt. Dessverre mangler det ca. 5% oppslutning på Stortinget for å få gjennomført dette.

2. Å slå sammen Oslo og Akershus må være halve poenget med reformen. Dette har de ikke turt fordi Oslo var i mot.

3. Dersom grensa mellom den nordligste og nest nordligste regionen skal gå sør for Narvik blir det fryktelig lite igjen i Nordland. Da kunne man heller slått sammen alle det tre nordligste til ett stort.

4. Rogalnd, og Møre og Romsdal burde ikke fått tå alene. Slå dem sammen med Vestlandet og så får heller de kommunene som føler seg mer hjemme på andres siden av grensen få flytte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hadde vært mer naturlig å slå sammen Buskerud med Oppland, evt. legge til Hedmark. Buskerud har lite til felles med Oslo/Akershus/Østfold. 

Anonymkode: e2b51...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt gir mening unntatt at Buskerud skal slås sammen med Akershus og Østfold. Greit nok at det er kontakt på Asker- og Bærum-siden av Akershus, men det er ingen som helst logikk i at Østfold og Buskerud skal ha noe med hverandre å gjøre.

Synes forøvrig det er langt mer naturlig at Buskerud blir med Telemark og Vestfold enn at de blir med Oppland og eventuelt Hedmark. Buskerud, Telemark og Vestfold har veldig mye samarbeid på tvers av fylkesgrenser (som for eksempel høgskolen), mens jeg knapt tror Buskerud og Oppland har noe med hverandre å gjøre (unntatt kanskje Ringerike).

Anonymkode: df97d...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt gir mening unntatt at Buskerud skal slås sammen med Akershus og Østfold. Greit nok at det er kontakt på Asker- og Bærum-siden av Akershus, men det er ingen som helst logikk i at Østfold og Buskerud skal ha noe med hverandre å gjøre.

Synes forøvrig det er langt mer naturlig at Buskerud blir med Telemark og Vestfold enn at de blir med Oppland og eventuelt Hedmark. Buskerud, Telemark og Vestfold har veldig mye samarbeid på tvers av fylkesgrenser (som for eksempel høgskolen), mens jeg knapt tror Buskerud og Oppland har noe med hverandre å gjøre (unntatt kanskje Ringerike).

Anonymkode: df97d...9d5

Buskerud, Telemark og Vestfold er langt mer naturlig ja. Helt enig. Vet om mange bedrifter som har denne oppdelingen ift interne regioner også faktisk. Det er en grunn til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Helt idiotisk.

1. Etter at fylkeskommunen mistet ansvaret for helse har de i dag veldig få arbeidsoppgaver og burde derfor vært nedlagt. Dessverre mangler det ca. 5% oppslutning på Stortinget for å få gjennomført dette.

2. Å slå sammen Oslo og Akershus må være halve poenget med reformen. Dette har de ikke turt fordi Oslo var i mot.

3. Dersom grensa mellom den nordligste og nest nordligste regionen skal gå sør for Narvik blir det fryktelig lite igjen i Nordland. Da kunne man heller slått sammen alle det tre nordligste til ett stort.

4. Rogalnd, og Møre og Romsdal burde ikke fått tå alene. Slå dem sammen med Vestlandet og så får heller de kommunene som føler seg mer hjemme på andres siden av grensen få flytte over.

Det er som er idiotisk er å bruke penger på sammenslåinger som dette i det hele tatt. Jeg har vært med i flere store fusjonsprosesser, det blir ikke bedre og man sparer ikke penger, snarere tvert imot. Slike omorganiseringer er en hemsko for fagfolk og andre høyt utdannede innen fag (ikke administrasjon) og fører bare til merarbeide. 

Administrative mennesker må snart greie å tenke utenfor boksen. Bare fordi man f. eks. har fylkeskommuner betyr ikke dette at man ikke kan opprette avdelinger på tvers av disse, eller samarbeide mer uformelt. Å få fokus på funksjon snarere enn lokalisering hadde løst mye i dagens arbeidsliv, inkludert dette med regionale sammenslåinger som bare er tull. 

Anonymkode: 4b056...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen synspunkter på dette.?

Synes måten det er gjort på er litt rar. Skulle tru det ville vært mer naturlig at Buskerud ble slått sammen med Telemark og Vestfold, ikke et fylke på andre siden av fjorden. Og at Rogaland ikke fikk forbli som de er, men ble slått sammen med resten av Vestlandet. Og at Møre og Romsdal ble slått sammen med enten Vestlandet eller Trønderlag, alternativt delt opp og fordelt mellom de to regionene. Nord-Norge kunne godt også blitt en region, ikke to.

 

Men men, er jo typisk norske politikere å aldri gjøre noe skikkelig lengre, alt gjøres halvveis fordi de er redde for å miste stemmer eller tråkke noen på tærne. Kommunereformen er jo et kroneksempel på dette. Å, hvor jeg savner en politiker med baller nok til å stå for det de mener, og utføre dette i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kommunesammenslaaing/dette-er-norges-nye-regioner/a/23931222/

<p>NYE: Norges 19 fylker skal omorganiseres i ti nye regioner.</p> Har dere noen synspunkter på dette.?

Anonymkode: 14116...2a9

Jeg syns Sunnmøre og søre Sunnmøre oxo burde slått seg sammen med Vestlandet. Og Romsdal og Nordmøre som jo alt er reservetrøndere bør slå seg sammen med trønderne. Moldensere liker ikke ålesundere, og nordmøringer føler seg mer som trøndere enn møringer.

Anonymkode: ebf12...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, canacas skrev:

Buskerud, Telemark og Vestfold er langt mer naturlig ja. Helt enig. Vet om mange bedrifter som har denne oppdelingen ift interne regioner også faktisk. Det er en grunn til det. 

Ja, det er en veldig vanlig inndeling i næringslivet. Oppland og Hedmark har vel knapt noe med Buskerud å gjøre. I tillegg gikk fylkestingene i Telemark, Vestfold og Buskerud inn for å utrede nettopp en sammenslåing av de tre fylkene. Konklusjonen var vel at man helst sto alene, tror jeg (jeg er fra midt i Oslo, så har ikke total oversikt), men at man i hvert fall heller ville slås sammen med hverandre enn med noen andre. Jeg ser også at alle tre fylkene nå sier at de virkelig heller vil slå seg sammen med hverandre. Denne nye Viken-regionen gir ikke ikke mening geografisk, den gir ikke mening politisk utover som hestehandel på tinget og den gir ikke mening økonomisk. Hvis vi først skal ha så mye som ti regioner, hvorav syv sør for Trøndelag, skjønner jeg ikke at Hardangervidda og Svinesund trenger å ligge i den samme.

Jeg kan skjønne om Asker og Bærum ønsker dette, fremfor at maktsentrumet i deres fylke/region flyttes enda kraftigere til andre siden av Oslo (slik tilfellet ville vært om de fikk hele Østfold med på østsiden av sin region uten selv å bli særlig flere enn i dag), men det alene kan da ikke veie tungt nok til å nulle ut alle argumenter som taler imot denne løsningen. Dette er selvfølgelig ikke Asker og Bærum sin feil, altså, jeg bare prøver å forstå hva som forsvarer denne Viken-regionen. Det burde jo virkelig være en no-brainer at Buskerud skal med Telemark og Vestfold.

Anonymkode: df97d...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Så vidt jeg vet var fylkesreformen basert på frivillige løsninger mellom fylkespolitikerne rundt i landet. Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark og Oslo var alle invitert til møter for å sondere terrenget. Hvorvidt Oslos representanter deltok aner jeg ikke, men Vestfold hadde masse prat med de andre fylkene. De bestemte selv å trekke seg ut. – hvorfor aner jeg ikke.  

Personlig hadde jeg slettet hele fylkesnivået og laget større kommuner enn i dag. Mange av dagens fylker har allerede en naturlig to- eller tredeling som går utover kommunegrensene. Disse kunne dannet grunnlaget for nye storkommuner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Herr Heftig skrev:

Helt idiotisk.

1. Etter at fylkeskommunen mistet ansvaret for helse har de i dag veldig få arbeidsoppgaver og burde derfor vært nedlagt. Dessverre mangler det ca. 5% oppslutning på Stortinget for å få gjennomført dette.

2. Å slå sammen Oslo og Akershus må være halve poenget med reformen. Dette har de ikke turt fordi Oslo var i mot.

3. Dersom grensa mellom den nordligste og nest nordligste regionen skal gå sør for Narvik blir det fryktelig lite igjen i Nordland. Da kunne man heller slått sammen alle det tre nordligste til ett stort.

4. Rogalnd, og Møre og Romsdal burde ikke fått tå alene. Slå dem sammen med Vestlandet og så får heller de kommunene som føler seg mer hjemme på andres siden av grensen få flytte over.

Når det gjelder Rogaland og Møre og R., er ingenting bestemt ennå. Det er sterke krefter i Haugesund og Nord-Rogaland som vil til Bergen/Vestlandet, og skjer det - vil "rest-rogaland" gå til Agder. Alltid vært store spenninger mellom Haugesund-regionen og Stavanger-regionen.

Samme i Møre og R. Nordmøre har lenge forfektet at de vil til Trøndelag, og da vil Romsdal og Sunnmøre gå sørover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Herr Heftig
14 minutter siden, bullehurk skrev:

Når det gjelder Rogaland og Møre og R., er ingenting bestemt ennå. Det er sterke krefter i Haugesund og Nord-Rogaland som vil til Bergen/Vestlandet, og skjer det - vil "rest-rogaland" gå til Agder. Alltid vært store spenninger mellom Haugesund-regionen og Stavanger-regionen.

Samme i Møre og R. Nordmøre har lenge forfektet at de vil til Trøndelag, og da vil Romsdal og Sunnmøre gå sørover.

 

Gledelig å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bullehurk skrev:

Når det gjelder Rogaland og Møre og R., er ingenting bestemt ennå. Det er sterke krefter i Haugesund og Nord-Rogaland som vil til Bergen/Vestlandet, og skjer det - vil "rest-rogaland" gå til Agder. Alltid vært store spenninger mellom Haugesund-regionen og Stavanger-regionen.

Samme i Møre og R. Nordmøre har lenge forfektet at de vil til Trøndelag, og da vil Romsdal og Sunnmøre gå sørover.

 

Så da er jeg ikke sunnmøring lenger? Men trønder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt trist at både fylket mitt og kommunen min vil forsvinne. Dette, sammenblandet med globalisering og internasjonalisering... Redd dette vil kunne føre til en ekstensiell krise for min del. Helt seriøst. All tilhørighet forsvinner i en suppe av sentralisering og arabiske fremmedspråk. Satt på bussen i går, hvor nesten alle snakket i telefonen, men ingen snakket norsk. Jeg skal i alle fall passe på å betale minst mulig skatt, for følelsen av å bidra til et såkalt "fellesskap" blir mindre for hver dag. 

Anonymkode: dc38a...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...