Gå til innhold

Forhandle lønn - skriftlig tilbud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et skriftlig jobbtilbud på mail, hvor lønnen er lavere enn det jeg forventet. De spurte meg hva jeg tjente idag, og har lagt seg lavere (dog lover gode bonusordninger, men det er jo ikke en garanti på samme måte som en fastlønn). Jeg har veldig lyst på jobben, den virker veldig spennende, men det føles ugreit å skulle gå ned i jobb samtidig som jeg tar et skritt opp. Hvordan skal man formulere et svar på dette? Jeg vil ikke fremstå som at lønn er det eneste som betyr noe, men det er jo viktig for de fleste?

Anonymkode: 50ece...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en telefon, og fremstilt saken omtrent slik du gjør her. Hvis dette er privat sektor, er det normalt at åpningstilbudet kan forhandles noe. 

Anonymkode: be588...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt en telefon, og fremstilt saken omtrent slik du gjør her. Hvis dette er privat sektor, er det normalt at åpningstilbudet kan forhandles noe. 

Anonymkode: be588...919

Ja, det er i privat sektor. Han som sendte tilbudet skrev i mailen "Jeg tar vinterferie nå, men send meg en mail om du har noen spørsmål" derfor tenker jeg at jeg kanskje skal sende mail og ikke ringe? 

Anonymkode: 50ece...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke må formulere deg så det kan tolkes som et avslag av tilbudet deres, med mindre du ikke vil ha jobben med den lønna de tilbyr. Hvis du avslår tilbudet er de ikke forpliktet til å gi deg nytt tilbud, og kan velge å gi jobben til noen andre i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, alabaster skrev:

Husk at du ikke må formulere deg så det kan tolkes som et avslag av tilbudet deres, med mindre du ikke vil ha jobben med den lønna de tilbyr. Hvis du avslår tilbudet er de ikke forpliktet til å gi deg nytt tilbud, og kan velge å gi jobben til noen andre i stedet. 

Ja, de vet at jeg vil ha jobben, men de vil i veldig stor grad ha meg også, det var ikke måte på skryt jeg fikk etter andre runde med intervjuer. Jeg visse derfor at jeg kom til å få et tilbud, og trodde kanskje de skulle legge seg litt høyere siden de var så veldig fornøyde.

Jeg har idag en fastlønn på ca 20 000 mer enn det de tilbyr, men de har en variabellønn som de garanterer for deler av i rpøveperioden, og de sa også at ingen noen gang har fått dårligere enn den garantien. Men 100% av variabellønn vil jeg tjene nesten 50 000 mer en fastlønnen jeg har idag, men jeg har jo bonusordninger i jobben jeg er i idag også, og ifjor tjente jeg mer enn det de gir meg hvis jeg får 100% uttelling. Dette er så vanskelig!

Anonymkode: 50ece...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier det er variabellønn? ikke bonus etc? Det har vel noe å si for om du får pensjonspoeng og feriepenger opptjent på lønnen? det syns jeg er viktig. Generelt er jeg for en høyest mulig fastlønn, men sjefen vil jo ha høyest mulig bonus, slik at det i dårligere tider vil være lettere å justere lønnskostnadene. Er det noe i firmaets økonomi/fremtidsutsikter som tilsier at de trenger denne fleksibiliteten? visst ikke ville jeg prøvd å forhandle med til samme fastlønn som det du har i dag, altså pluss 20.000, det bør være mulig.

Visst du vil svare på mail, ville jeg vært rund, dvs f.eks: "Takk for interresant tilbud, jeg er veldig interessert, men ønsker gjerne diskutere lønnsbetingelsene litt med deg før jeg signerer. Kan du ringe meg når du er tilbake fra vinterferie? Mvh..XXX"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torelli skrev:

Du sier det er variabellønn? ikke bonus etc? Det har vel noe å si for om du får pensjonspoeng og feriepenger opptjent på lønnen? det syns jeg er viktig. Generelt er jeg for en høyest mulig fastlønn, men sjefen vil jo ha høyest mulig bonus, slik at det i dårligere tider vil være lettere å justere lønnskostnadene. Er det noe i firmaets økonomi/fremtidsutsikter som tilsier at de trenger denne fleksibiliteten? visst ikke ville jeg prøvd å forhandle med til samme fastlønn som det du har i dag, altså pluss 20.000, det bør være mulig.

Visst du vil svare på mail, ville jeg vært rund, dvs f.eks: "Takk for interresant tilbud, jeg er veldig interessert, men ønsker gjerne diskutere lønnsbetingelsene litt med deg før jeg signerer. Kan du ringe meg når du er tilbake fra vinterferie? Mvh..XXX"

Jeg har lest litt rundt på nettet, og mange sier det er lurt å ta dette skriftlig, for å ikke bli overkjørt og for å ha det dokumentert. Jeg er i tillegg ung og blir lett usikker i slike konfrontasjoner, så jeg føler meg sterkere om jeg kan vurdere ting før jeg svarer. Jeg Har spisskompetanse som er unik, og akkurat det de er på utkikk etter, så jeg tviler sterkt på at de trekker seg nå. 

Anonymkode: 50ece...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det skriftlig. 

"Takk for et interessant tilbud. Jeg ønsker en fastlønn/årslønn på xxx før jeg tar stilling til om jeg takker ja til stillingen"

Ikke argumenter, da kan arbeidsgiver bare argumentere tilbake. Og hvis du formulerer deg slik kan de ikke si at "nei, da gir vi heller jobben til noen andre", for du har ikke satt noe krav, du vil bare undersøke. Arbeidsgiver vil i verste fall si at de ikke kan gi deg noe mer, men de fleste er villig til å forhandle en runde. Ikke formuler deg på en måte som sier at du vil ha årslønn xxx hvis ikke vil du takke nei. 

Legg deg på minst 50k mer enn du ble tilbudt, gjerne mer. Jeg tipper du vil få halvparten av det du ber om. De fleste forhandler ikke mer enn denne ene runden, så etter det ville jeg enten godtatt eller ikke. 

Anonymkode: 15ed0...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg ba kort og konsist om mer, og fikk det - mer enn forventet :) 

Anonymkode: 50ece...e52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...