Gå til innhold

Jeg har ikke fått lønnsforhøyelse siden 2013. Nyansatt eks-kollega tjener 10K mer enn meg og det føles veldig urettferdig. Enig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble ansatt av min nåværende arbeidsgiver i 2011.  Fastlønna den gangen var 28000 kr/mnd.  I 2013 ble lønna mi øket til 31500 kr/mnd.  Der stoppet det.  For drøyt to år siden sluttet en av mine nærmeste kollegaer (som hadde jobbet der siden 2007) og hun ble ikke erstattet.  Det var i hovedsak jeg som tok over arbeidsoppgavene hennes, med litt hjelp fra en kollega.  Ettersom det var trange tider i vår bransje og firmaet ikke gikk bra maste jeg ikke om lønnsforhøyelse til tross for at jeg fikk mer ansvar og en mer krevende jobb, jeg var faktisk glad for å ha en jobb.

Det siste halvåret har omsetningen økt og arbeidsmengden har også vokst.  Da sjefen fikk høre at kollegaen som sluttet for to år siden var ledig på markedet (etter å ha blitt sagt opp for andre gang siden hun sa opp hos oss) kontaktet hun henne og tilbød henne jobben tilbake siden hun var veldig lei seg for at hun sluttet. Hun takket ja og sjefen jublet over å ha henne tilbake.

I dag var jeg inne på sjefens kontor for å levere noen papirer og på pulten hans lå kontrakten til min "nye" kollega godt synlig.  Jeg vet jeg ikke har noe med det, men jeg klarte ikke å la vær å snoke litt.  Hun har fått fastlønn på 10.000 kr mer enn meg.  Jeg har ikke fått tilbud om et øre i lønnsøkning og det føles veldig urettferdig at hun har fått så høy lønn og jeg tjener fortsatt det samme.  Jeg har jo faktisk klart å gjøre hennes arbeidsoppgaver i tillegg til mine og har bidratt til å holde firmaet flytende i en tøff periode.  Jeg har jobbet MYE ekstra de siste par årene uten å få noen form for godtgjørelse for det.  

Kan jo ikke akkurat konfrontere sjefen med at jeg snoket i papirer jeg ikke har noe med så er jo ikke så mye jeg får gjort situasjonen, men jeg lurer på om dere er enige i at jeg har grunn til å føle meg urettferdig behandlet?

Anonymkode: c6e00...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke værre enn å ta et møte med sjefen for å snakke om lønn. Si at du i forbifarten har hørt om lønnen til noen av de andre, inkludert den nyansatte. Bare si noe ale "husker kke helt hvem jeg hørte det av, men tenkte jeg derfor skulle høre med deg om det er noen grunn til at h*n tjener så mye mer enn meg?" 

 

Gjort noe lingnende før selv, fikk som svare at "oi det hadde jeg faktisk ikke lagt merke til, dersom du føler du fortjener mer i lønn skal du få det" :) 

Anonymkode: 5b755...4ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du må brøyte deg frem i det moderne arbeidslivet, det har sikkert kollegaen din gjort. Det er ikke lenger trofasthet og innsats som teller, men talegaver og narsisissme og du må true med å slutte for  å få høyere lønn (men ha et annet jobbalternativ klart før du gjør det)

Anonymkode: cfd23...8c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere lønn er noe man ofte må kreve, krever man ingenting kan man fint ende opp med å få ingenting, slik er det :)

Om du ikke har fått noe på 3-4 år, då har du jo ingenting å tape på å kreve!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den nye kollegaen har vel forhandlet lønn, hun takket ikke ja uten bedre lønn så han økte. Du har lurt deg selv ved å ikke kreve mer lønn. Idag blir man ikke belønnet med arbeidsinnsats og ståpåvilje, man blir belønnet om man brøyter seg frem og presser. Det er ingen som takker deg for den ekstra innsatsen, dessverre. Arbeidslivet er ganske kynisk

Anonymkode: 65610...c9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den nye kollegaen har vel forhandlet lønn, hun takket ikke ja uten bedre lønn så han økte. Du har lurt deg selv ved å ikke kreve mer lønn. Idag blir man ikke belønnet med arbeidsinnsats og ståpåvilje, man blir belønnet om man brøyter seg frem og presser. Det er ingen som takker deg for den ekstra innsatsen, dessverre. Arbeidslivet er ganske kynisk

Anonymkode: 65610...c9e

Ja, sånn ønsker jo høyrevridde å ha det. Men da får dere heller ikke klage når arbeidsmiljøet blir så som så når noen av oss dominerer dere andre fullstendig :) 

 

Anonymkode: cfd23...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedrifter strør jo ikke om seg med penger uten videre. Ville du gitt penger til noen som ikke ba om det?

Kollegaen din er antakeligvis god venn med sjefen og han har vært såpass interessert i å få henne tilbake at han selvsagt har ettergitt krav om mer lønn. 

Be om et møte og be om høyere lønn. Spør så hva kollegaenes lønn ligger på. Tar du ham i lyve så ville jeg vurdert en annen arbeidsplass.

Anonymkode: 75d5f...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liste over de utvidede ansvarsoppgavene og leveransene du har gjennomført og bruk det som argumenter for at du skal få høyere lønn. At andre har annen lønn og at det er urettferdig vil ingen sjef bite på.

Anonymkode: 371b0...98b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sånn ønsker jo høyrevridde å ha det. Men da får dere heller ikke klage når arbeidsmiljøet blir så som så når noen av oss dominerer dere andre fullstendig :)

Det er sånn det *er*. Bedre å forholde seg til det enn å ende opp bitter slik som TS.

Anonymkode: 465dd...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånn det *er*. Bedre å forholde seg til det enn å ende opp bitter slik som TS.

Anonymkode: 465dd...8dd

Det betyr ikke at det er sånn det må være.

Anonymkode: 30b64...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen din gjør tydeligvis en veldig god jobb, og skal man kapre noen eller beholde noen man virkelig vil ha, så må man gjerne gi litt høyere lønn enn det de andre (som bare sitter passivt og ikke krever noe) får. Jeg søkte ny jobb mens jeg fortsatt hadde en annen jobb, og satte som betingelse at jeg skulle ha høyere lønn enn jobben jeg da skulle forlate. Og da fikk jeg litt høyere lønn enn de andre.

Anonymkode: d8809...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke at det er sånn det må være.

Anonymkode: 30b64...0ae

Hvordan bør det være, da? :klo:

skal arbeidsgiver gi lønn etter utdannelse? Hvor lenge ts har arbeidet der? Hvor mye ts drar på seg i inntjening? Hvor flink ts er? Hvor god ts er til å smiske? Eller skal alle ansatte ukritisk få like mye, både han som jobber og hun som bare sitter der og ser dum ut? Som om det var utdeling av saft i barnehagen? 

 

Å gi ansatte det de ber om - dersom de er verdt det de ber om - er blant de mest vellykkede metodene der ute. Av en grunn. Metodene over er nemlig prøvd og vraket. 

 

Ts: jeg forstår ikke poenget ditt. Kollegaen din fikk mer i lønn fordi vedkommende ba om mer i lønn. Å dra slutningen at det er lurt for deg også å be om mer lønn er ikke komplisert. Det er verken din kollega eller arbeidsgiver sin feil at du ikke har bedt om mer lønn siden 2013. Faktisk er det ingen som forstår hvorfor du ikke har gjort det. :vetikke: Å be om mer lønn er ikke plagsomt for en arbeidsgiver. Tvert imot er det et tegn på at du er klar over egen verdi og villig til å forhandle på den. Pluss: du er ikke konfliktsky. Folk liker mennesker som ikke er konfliktsky bedre enn mennesker som er konfliktsky. Din arbeidsgiver tenker sikkert at du er fornøyd. Om du ikke var fornøyd ville du jo sagt fra. 

Anonymkode: 6744f...189

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...