Gå til innhold

Journalistikk/juss/statsvitenskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ferdig på videregående nå til sommeren, og er som flere andre litt usikker på hva jeg vil studere videre. Jeg er veldig glad i samfunnsfag, har vært politisk aktiv de siste seks årene og vil si at jeg generelt er en ganske empatisk person. (De valgfagene jeg har nå er psykologi 2, engelsk litteratur og kultur og politikk og menneskerettigheter.) Jeg står litt fast mellom å studere juss, statsvitenskap eller journalistikk.

Av disse er juss og journalistikk mest relevant, da jeg er usikker på videre arbeid/utdanning innen statsvitenskap. Grunnen til at jeg står fast mellom disse to er at jeg er samfunnsbevisst, vil ha en givende jobb som også betaler greit, jeg liker godt å argumentere og jeg er veldig kreativ. Jeg er en person som fungerer dårlig i en "8-4" jobb, og det er nok derfor jeg sliter slik med å finne en studieretning. Kan også legge til at det er en stor fordel å ha en relativt "fri" jobb, der jeg har mulighet til å bestemme litt selv. (Legger til at jeg vet at det er urealistisk rett etter studiet, men på sikt.) Er det noen her som har studert eller arbeider som noe innen disse feltene? Kan dere eventuelt fortelle litt om studie og deres personlighetstrekk? 

 

Anonymkode: 74deb...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil fraråde deg å studere journalistikk, da arbeidsmarkedet er uutholdelig. Det er mange om jobbene. For å få jobb må du nesten ta et årsstudium i noe annet i tillegg til bacheloren, eller skille deg ut eller være veldig flink i arbeidet ditt for å sikre deg en jobb. Mulighetene for jobb etter studier er ti ganger større med en bachelor i statsvitenskap enn i journalistikk. 

Med en bachelor i statsvitenskap kan du jobbe med mye, blant annet: Ledelse og administrasjon, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsutvikling, konsulentvirksomhet og informasjonsarbeid. F.eks i frivillige orginasjoner, privat næringsliv, offentlig forvaltning, som konsulent, rådgiver eller diplomat. Du kan også jobbe med undervisning på videregående, universitet og høgskole. Det er utrolig mange muligheter for deg som er interessert i politikk. Du har jo også en fordel når du skal søke, da du har mye politisk erfaring. Du trenger jo nødvendigvis ikke å jobbe fra 8-16 om du har en bachelor i statsvitenskap. Det spørs jo hva du får jobb som. 

Som advokat har du jo ganske frie tøyler. Altså du bestemmer mye av arbeidsdagen din selv, og du er ganske fri for hvilke saker du ønsker å ta. Det er gjerne ikke en 8-16 jobb, spesielt hvis ikke du eier ditt eget advokatfirma. Da kan du gjøre hva du vil.  

Du må nesten undersøke på høgskolene sine nettsider som tilbyr studiene og på utdanning.no, for der står det mye om jobbmuligheter etter endt utdanning. Hadde jeg vært deg, hadde jeg utelukket journalistikk, og stått mellom statsvitenskap eller juss. Jeg personlig hadde valgt juss, men det er jo fordi at jeg ikke har noe interesse av politikk. Jeg er interessert i lover og regler, men det er jo individuelt fra person til person hvilke interesser man har.

Anonymkode: 833d9...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min ble nettopp ferdig utdannet journalist. Mange sier det er klin umulig å få jobb, det stemmer ikke. Men det som egentlig er problemet er at ingen får fast jobb. Det er vikariat på vikariat. Hvis du ser på stllingsannonser ser du at det kun er vikariater, og de få faste stillingene som finnes er i bittesmå lokalavaiser på steder de færreste ønsker å flytte til. 

Loven sier at alle som har vært midlertidig ansatt i tre år har krav på fast stilling, derfor blir man kastet ut av redaksjonen etter disse tre årene har gått, eller "ut på lufting" som de kaller det. Svært ustabil arbeidssituasjon med andre ord. I tillegg til dette må du finne deg i å jobbe veldig mye i perioder. Det står mange klar til å ta jobben din, derfor blir det helt umulig å si nei til ekstravakter og overtid. Samboeren min jobber for eksempel hver dag de neste to ukene, kun kveldsvakter. Det er umulig å planlegge noe, du vet aldri om du må jobbe. Dette varierer selvsagt med nyhetsbildet, som igjen er umulig å planlegge. 

Hvis du fortsatt kunne tenkt deg en karriere innenfor journalistikk kan jeg vel si noe om personlighetstrekk. Du må være ganske så tøff, i og med at en jobb i de store mediehusene medførerer ekstreme mengder hets og drapstrusler. Mailen til samboeren min er overfylt av de som hater media, hvor de går til sterke personangrep og kommer med utsagn som "neste gang jeg ser deg dreper jeg deg" osv. Har du en slurvefeil kan du regne med ti mail om hvor dum du er. Du må også ha høy arbeidskapasitet, ha godt nyhetsteft, tørre å være pågående, være effektiv og ikke minst fleksibel. Arbeidsdagen slutter når saken er ferdig. 

Det er helt sikker mange som har andre erfaringer med å jobbe i media, men dette er situasjonen for han og de nyutdanna vennene hans. 

Det er nok større muligheter for fast ansettelse innenfor statsvitenskap eller juss. Journalistikk er nok mindre 8-16, så det spørs vel litt hvordan du takler ustabile arbeidssituasjoner. 

Anonymkode: aed26...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

*snip*

Som advokat har du jo ganske frie tøyler. Altså du bestemmer mye av arbeidsdagen din selv, og du er ganske fri for hvilke saker du ønsker å ta. Det er gjerne ikke en 8-16 jobb, spesielt hvis ikke du eier ditt eget advokatfirma. Da kan du gjøre hva du vil.  

Anonymkode: 833d9...1e6

Her virker det ikke som om du vet helt hva du snakker om. Advokatfirmaene kjemper også mot hverandre om klienter. Det handler om å være best mulig, yte best mulig service og ta godt vare på klientene. Det er absolutt ikke en 8-16 jobb, men kanskje en 8-19 jobb. Og med mindre man har bygget seg opp en god kundebase og et renommé, slik at folk faktisk oppsøker DITT advokatfirma, så er du ikke nødvendigvis fri til å ta de sakene du vil. Du må ta saker nok til å bygge deg opp, og ikke minst tjene penger. Tror du virkelig man får et suksessfullt advokatfirma dersom man "gjør hva man vil"? Det kan ta lang tid å bygge opp en god klientbase eller et godt navn. Å starte eget advokatfirma er beinhardt og i starten kan du regne med at det kun er deg selv som er ansatt og du må jobbe MYE. 

TS, det høres ut som statsvitenskap passer godt til deg ut fra det du skriver her :) jeg ville ikke valgt journalistutdanningen hvert fall. "Hvem som helst" kan bli journalist - det er ingen beskyttet tittel, og du kan også bli journalist med en annen utdannelse (f.eks statsvitenskap). Det viktigste er jo at du er flink til, og glad i å skrive. Jeg kan for så vidt anbefale juss også, ettersom jeg er jurist selv! Det er veldig spennende. Men ut fra det du skriver om interesser og karriereønsker hadde jeg nok ikke gått for juss hvis jeg var deg. Lykke til med valget!

Anonymkode: a9de4...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! Da tror jeg at jeg satser på statsvitenskap. :) 

TS

Anonymkode: 74deb...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...