Gå til innhold

Sliter med "hjertetrøbbel" - hvordan tørre å trene igjen? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har siden før  jul strevd  med hjertebankanfall som legen ikke finner ut av - og smerter og trykk når jeg er i hard aktivitet. Etter 24 timers ekg der det ikke kom anfall lurer jeg på hvordan jeg kan begynne å trene igjen? Da er jo kanskje ikke det noe farlig som feiler meg? (I alle fall er alvorlige ting utelukket etter tusen prøver) likevel er jeg nervøs for å begynne å trene igjen -hva om noe skjer når jeg er ute å løper f.eks?  Men jeg tenker jeg bør hoppe i det -og begynne å trene opp  kondisjonen  igjen. Noen som har erfaring med dette? Jeg løp hver dag nesten til november - og nå har jeg vært i ro siden da. Hvordan starte og bygge meg opp igjen? Skal springe et løp i april - og vil gjerne være i samme form som før til da- noe som kan bli vanskelig  når jeg er såpass "redd". 

Anonymkode: 814a3...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei :-) aldri vært i mine tanker -har løpt i mange år uten noen problemer. Har ikke trang pust i det hele tatt ellers i hverdagen. Heller ikke vært nevmt som et option av legene. Anfallene kommer ut av det blå - ingenting psykisk. Får man vondt i brystet av astma i slike anfall? 

Anonymkode: 814a3...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med legen om trening? Hvis det er 100% utelukket at det er noe galt med hjertet er det vel bare til å begynne forsiktig med en rolig joggetur f.eks? Du kan jo løpe der det er tettbebygd så du slipper være så redd? Hvis det skjer noe da e rdet jo folk rundt som kan hjelpe deg..

Spiser/sover du lite? Stresser du mye? 

Anonymkode: 9da35...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på god oppvarming, jevn trening (ikke noe plutselig og eksplosivt) og gjerne intervalltrening. Da er i hvertfall sjansen liten for at det skjer noe alvorlig. Og ikke tenk på hjertebank eller puls generelt! Selv om du sier det ikke er noe psykisk, så kan det likevel være det. Angstanfall kan gi både hjertebank og vondt i brystet, og kommer som kastet på deg.

Du kan tenke på at litt trening er mye bedre for hjertet enn ingen trening, så med mindre legen har frarådet trening eller sagt du bør være forsiktig, er det bare å kjøre på. Gjør som AnonymBruker over her: tren i befolkede områder dersom det føles tryggere.

Anonymkode: 7d84f...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du godt utredet og har ikke diagnosen hjertesyk, men man anbefaler faktisk trening selv for de aller sykeste hjertepasientene. Og ikke bare rolig trening med lav puls. Google hjertesykdom og intervalltrening og du vil se flere studier på at hard trening med høy puls styrker hjertet for syke og friske.

Jeg har selv vært engstelig for hjertebank og ekstraslag og redd for å trene, og da jeg begynte med løping for noen år siden hadde jeg skikkelig katastrofetanker. Men med hver økt så merket jeg at engstelsen slapp taket, pulsen oppførte seg akkurat som den skulle, og økt kondisjon førte til en lavere hvilepuls. 

Jeg tror at inaktivitet er roten til engstelsen din her. 

Anonymkode: c2f57...a86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tips! :-)  Jeg skal driste meg til å prøve nå i vinterferien. Skal til legen på tirsdag -så skal snakke med han om trening. Jeg har ikke tatt arbeids-ekg -så det er ikke sjekket. Joda jeg stresser for mye -spiser for lite -og sover dårlig siden jeg har problemer med å sovne igjen etter hvert anfall. Men som dere sier -trening er jo bra for hjertet. Tror i allefall det kan hjelpe med å få meg mer i balanse :-) jeg skal prøve. Ble bare veldig skremt da jeg skulle spille  fotball for noen dager siden,  men måtte gi meg fort fordi det stakk så til i brystet. Kan jo være manglende oppvarming - og for høy intensitet :-) skal følge rådene deres og starte rolig og trene jevnt -i tettbygde strøk :-)

Anonymkode: 814a3...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...